Sənət
dünyasının unudulmaz sakini
Azərbaycan teatr və kino sənətində səhnə və ekran hadisələrini real həyat faktı kimi təqdim edən, yaratdığı maraqlı, dolğun rolları tamaşaçıların həmsöhbətinə çevirən istedadlı aktyorlarımızdan biri də respublikanın Xalq artisti Əli Zeynalovdur.
O, hələ kiçik yaşlarından teatra maraq göstərib. Səhnə onun üçün, sözün əsl mənasında, sirlərlə dolu bir məkan idi və zaman keçdikcə o, özü də bu məkanın sakini oldu.
Səhnəyə məhəbbət
Əli Yusif oğlu Zeynalov 1913-cü il aprelin 4-də Salyanda anadan olub. Atası uzun illər pedaqoji fəaliyyət göstərib. Əli Zeynalov da Pedaqoji Texnikumu bitirdikdən sonra bir müddət pedaqoji fəaliyyət göstərib. Lakin teatra, aktyorluğa olan marağına görə tədricən müxtəlif dərnəklərə üzv yazılıb. Teatr Texnikumunu bitirdikdən (1934) sonra isə bir müddət Moskva teatrlarında istehsalat təcrübəsi keçib. Şəki Dram Teatrında, İrəvan Azərbaycan Teatrında çalışıb. Sənət aləmində az vaxtda şöhrət qazanan, tamaşaçıların sevimlisinə çevrilən Əli Zeynalov 1945-ci ildə Milli Dram Teatrına dəvət alıb. Burada çalışdığı 30 il ərzində aparıcı rollar oynayıb. Yerli və xarici dramaturqların əsərlərinin tamaşalarında yaratdığı Elxan (“Od gəlini”), Eyvaz (“1905-ci ildə”), Antoni (“Antoni və Kleopatra”), Fərhad (“Fərhad və Şirin”), Həsənzadə (“Sən həmişə mənimləsən”) və başqa bənzərsiz rolları ilə geniş rəğbət qazanıb.
Əli Zeynalov novator və pedaqoq aktyor idi. Ümumiyyətlə, o vaxtlar teatra gələn gənclərin
ədəbi mühitə,
klassik ədəbiyyata
olan maraq və sevgisi sayəsində tamaşaya
qoyulan əsərlərin
ideya-məzmunu dəqiq
açılır, səhnə
taleyi uğurlu olurdu. Ziyalı, intellektual səviyyəli
aktyorların ifasında
obrazların məramı
aydın göstərilirdi.
Bu mənada Əli
Zeynalovun Milli Dram Teatrında yaratdığı
obrazlar sənət məfhumunu aliləşdirir,
teatrın insan həyatındakı əvəzolunmaz
yerini müəyyənləşdirirdi.
Əli Zeynalov Milli
Dram Teatrında uzun illər görkəmli teatr rejissoru Tofiq Kazımovla bir yerdə işləyib, peşəkar
teatr bilicisindən kifayət qədər sənət stimulu alıb. Zəngin dünyagörüşünə
malik aktyorun dərin həyat müşahidəsi, mütaliəsi
imkan verirdi ki, teatr və
kinoda fərqli mizanda təqdim etdiyi rolları orijinal yaratsın, yüksək səviyyəli
tamaşaçı zövqü
formalaşdırsın. Səhnə fəaliyyəti
boyu imzasını teatr tarixinə şərəflə yazan
ustad sənətkar teatrdan 1975-ci ildə ayrıldı və yaradıcılıq taleyini
C.Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyası
ilə bağladı.
Kino fəaliyyəti
Əli Zeynalov milli
kinomuzda 40-a yaxın filmdə çalışıb.
9 bədii filmdə
irili-xırdalı, müxtəlif
xarakterli rol oynayan aktyor 30 (25 bədii, 5 sənədli) filmi valehedici, ifadəli səs tembri ilə səsləndirib. Ona əsasən
sənədli filmlərdə
mətn oxumaq, bədii filmlərdə isə baş və ikinci planlı rolları səsləndirmək həvalə
olunub.
Sənətkarın həyat mövqeyi,
insanlara səmimi münasibəti, gözəlliyi
dəyərləndirən, əməlisalehliyi təbliğ
edən, riyakarlığı
pisləyən cəhətləri
oynadığı rollardan
da aydın görünürdü. Onun kamil,
məzmunlu yaradıcılığında
hətta dövrün
inkişafına, insanların
həyat tərzinə
mane olan mənfi cəhətli prototipləri
ifşa edən müdrik səsində belə nəsihətverici
ideyalar duyulurdu. Gec-gec dəvət aldığı
kinoda da özünəməxsus bir
dünya yaratmağı,
qəlbləri fəth
etməyi bacarırdı.
İstedadlı aktyorun kino fəaliyyəti 1948-ci ildə
çəkilən “Axşam
konserti” (rejissor M.Dadaşov) sənədli
filmi (mətn oxuyan) ilə başlayır. Yüksək danışıq mədəniyyəti
rejissorların diqqətindən
yayınmır. Bu filmdən sonra onun yaradıcılığının
əsasını təşkil
edən maraqlı dublyaj fəaliyyəti başlayır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan dublyaj
sənətinin inkişafından
danışarkən Əli
Zeynalovun bu sahədəki fəaliyyəti
xüsusi vurğulanmalıdır.
Çünki keçmiş ittifaq
məkanında və
xarici ölkələrdə
nümayiş etdirilən
filmlərimizin çoxunun
məna çalarları
onun unikal səs tembrində açılıb, sevilib.
Mülayim səsə, təmiz
diksiyaya, mükəmməl
səhnə danışığı
qabiliyyətinə malik
olan sevimli aktyor eyni zamanda
bədii qiraət ustası kimi də şöhrət qazanmışdı. Uzun illər
Dövlət İncəsənət
İnstitutunda “səhnə
danışığı” fənnindən dərs deyən Əli müəllimin tələbəsi
olmaq üçün
yalnız sənət
mühazirələrini dinləmək
lazım gəlmirdi.
Novator aktyorun ziyalılığını
təcəssüm etdirən
səhnə mədəniyyəti,
ibrətamiz həyat mövqeyi dublyaj etdiyi obrazlarda da hiss olunurdu. “Möcüzələr adası”nda
Nazim, “O olmasın, bu olsun”da Sərvər,
“Qara daşlar”da Tahir, “Liftçi qız”da rəssam, “Mən ki, gözəl
deyildim” filmində İmran və başqa personajların həyat tərzini və mənəviyyatını
məhz Əli müəllimin səsində
tanıdıq, izlədik.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda və keçmiş ümumittifaq məkanında
böyük şöhrət
qazanan Xalq artisti Nodar Şaşıqoğlunun
ekran obrazlarının
çoxunu Əli Zeynalov səsləndirib.
Mehdi (“Uzaq sahillərdə”), Zakir (“Telefonçu qız”), Fərman (“Əsl dost”) və başqa obrazlar milli kinomuzun uğurlu ekran personajlarıdır. Bundan başqa, “Qanun naminə” filmində Vahidov, “Görüş”də Kamil,
“Bizim küçə”də
Fuad, “Romeo mənim qonşumdur”da Arif və başqa obrazların sevilməsində
Əli Zeynalov səsinin qüdrəti xüsusi rol oynayıb.
Əli Zeynalov eyni zamanda filmlərdə yaratdığı bənzərsiz
obrazlarla yadda qalıb. “Kölgələr
sürünür”də İmamzadə,
“Bir qalanın sirri”ndə Simnar xan, “Səhər”də Abuzər bəy, “Xoşbəxtlik qayğıları”nda
Zəkiyyənin atası,
“Üzeyir ömrü”ndə
Həsən bəy Zərdabi və başqa rolları fərdi yaradıcılıq
üslubuna uyğun səmimi və ifadəlidir. Mənfi və müsbət
xarakterli personajlar fərqli təqdimata görə bənzərsiz
və baxımlıdır.
Obrazın ruhunu tamamilə
özününküləşdirən aktyor ictimai-psixoloji tiplərin xarakterlərini
qabartmaqla sanki insanların diqqətini cəmiyyət üçün
təhlükə yaradan
prototiplərə yönəltməyə
çalışırdı.
Onun kinoda ilk böyük
rolu olan “Bir qalanın sirri” filmindəki Simnar xan obrazını
yada salaq. M.Təhmasibin “Çiçəkli dağ” pyesi əsasında ekranlaşdırılan
film-nağılda Simnar
xan məzlumları incidən, Göygöz kosa vasitəsilə hər zaman ziddiyyət yaradan, hadisələri kəskinləşdirən,
hökmranlığını zor gücünə möhkəmləndirən fitnə-fəsad
mənbəyidir. Göygöz kosa cəmiyyət üçün nə qədər təhlükəlidirsə,
kənardan ona dəstək olan, pis niyyətlərini həyata keçirməkdə
ona kömək edən hiyləgər Simnar xan daha
təhlükəlidir. Onun daim təmkinli görünən simasından,
baxışından min bir
hiylə, kin-küdurət
oxunur. İblis xislətli Göygöz
kosanın qüvvəsini
xalqa qarşı istifadə edən xanın qorxulu dünyası, zülm üzərində qurduğu
məkr səltənəti,
orta əsrlərdə
mövcud olan feodal münasibətləri
kinonun nağıl dili ilə kiçik
tamaşaçılara çatdırılır.
Heç
bir təhrifə, təqlidə yol verilməyən peşəkar
aktyor ifası isə filmin məzmununu dolğunlaşdırır.
Əli Zeynalov xarakterlər
ustası idi. Onun “Kölgələr sürünür”
filmindəki İmamzadə
obrazı da mənfidir. O, ölkədə
qurulan yeni rejimə qarşı nifrətinə görə
öz həmvətənlərini
güdaza verməkdən,
onların yeni elmi araşdırmalarına
mane olmaqdan belə çəkinmir. Şəxsi mövqeyini insani
keyfiyyətlərindən uca
tutan, nəfislərinə
sahib çıxa bilməyən
tipajların ictimai bəlaların mənbəyi
olduğunu Əli Zeynalov xüsusi peşəkarlıqla yaradırdı.
Aktyor personajların spesifik cəhətlərini qabartmaqla
ikinci, üçüncü
rol olmasına baxmayaraq, filmin ümumi ideyasını aparıcı rol kimi çatdırmasına,
tamaşaçıda daha
aydın təsəvvür
yaratmasına nail olurdu.
Bu mənada sənət
onun üçün həyat məsələlərinin
həllinə ünvanlanan
bir vasitə, açar idi. Buna görə də
sənət nəzəriyyəsinin
dəqiq bilicisi kimi bütün rollarının öhdəsindən
bacarıqla gəlirdi.
İstedadlı
aktyorun “Xoşbəxtlik
qayğıları” filmində
Zəkiyyənin atası,
“Üzeyir ömrü”
filmindəki Həsən
bəy Zərdabi və başqa müsbət xarakterli rolları isə ziyalı bir insanın azadlıq nuru, ziya qaynağı,
ümumiyyətlə, cəmiyyətin
yaraşığı olduğunu
bəyan edir, milli kinomuzun ideoloji və mənəvi yüksəlişi
dəstəkləyən mövqeyini
göstərir, təsdiqləyirdi.
Ziyasından obrazlarına pay düşən,
bənzərsiz ifası
ilə könüllərə
fərəh gətirən
Əli Zeynalovun müsbət personajları
örnək timsallı
həyat mövqeyini tərənnüm edirdi. Qayğıkeş ata, ailəsinin sevimlisi olan Əli Zeynalov
Azərbaycan teatr sənətində bənzərsiz
obrazlar yaradan, milli kinomuzda bir çox filmləri məlahətli
səsi ilə səsləndirən Əməkdar
artist Mirvari Novruzovanın,
sözün əsl mənasında, ömür
və sənət yoldaşı idi. O, uzun illər Milli Dram Teatrının səhnəsini həyat yoldaşı ilə bölüşmüşdü. Onların
tale yolları da elə bu teatrda
birləşmişdi.
Əli Zeynalov mənalı
bir ömür yaşadı. 1988-ci il yanvarın 3-də Bakıda dünyasını
dəyişdi. Həyata və
insanlara olan sevgisini səmimi münasibətində və
yaradıcılığında təsdiqlədi. Yaxın
və doğmalarına,
tamaşaçılarına isə rollarından da ali
hiss kimi dəyərləndirdiyi
sevgini, insanlığı
miras qoyub getdi.
Şəhla Bürcəliyeva,
kinoşünas
Mədəniyyət.-
2013.- 5 aprel.- S. 6.