Əbədiyyət
düsturu
Qara
Qarayevin yaradıcılığı haqqında dinləyici
düşüncələri
Qara Qarayev (1918-1982). SSRİ Xalq
artisti, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, akademik,
SSRİ və Azərbaycan SSR Dövlət mükafatları
laureatı, Lenin mükafatı laureatı.
Təəssüf və təəccüb doğuran haldır: yeni nəsil Qara Qarayevin yaradıcılığı ilə arzuolunan səviyyədə tanış deyildir. Əsərləri dünyanın müxtəlif musiqi salonlarında səslənən, milyonlarla insanı həyəcanlandıran, vəcdə gətirən Qara Qarayev dühasına bu gün daha çox sırf insəsənət təmayülü üzrə fəaliyyət göstərən insanlar maraq göstərirlər. Amma mən əminəm ki, təkcə ayrı-ayrı musiqi mütəxəssisləri deyil, çoxsaylı sənət təəssübkeşləri də zaman-zaman Qarayev melodiyalarına üz tutacaq, Qarayev musiqisindən qidalanacaqlar.
Hələ çox gənc yaşlarından parlaq istedad kimi üzə çıxan, əsərləri böyük musiqi korifeylərinin diqqətini cəlb edən Qara Qarayevin sənət yolu elə də hamar olmamışdır. O, öz həmkarları arasında bəlkə də ən çox tənqidə məruz qalan, yaradıcılığı daim mübahisə doğuran sənətkarlardan biri və bəlkə də birincisidir.
Nəyə görə bir çoxları "həzm edə" bilmirdilər Qarayev musiqisini? O zamankı siyasi elitanın "nəzəriyyəçiləri" onu qərbpərəstlikdə, "kütlə nümayəndələri" isə hədsiz "abstraktçılıq"da ittiham edirdilər...
Yadımdadır, mən uşaq olarkən (60-cı illərdə) əlimə keçən, 1947-ci ildə çap olunmuş bir broşürdə o vaxtkı respublika MK-nın birinci katibi Mircəfər Bağırovun insəsənət, mədəniyyət və ədəbiyyat xadimlərinin hansısa toplantısında məruzəsi verilmişdi. Bağırov öz çıxışında Qərbə meylli gənc bəstəkar Qara Qarayevi tənqid edir, habelə gənclərin ideya-siyasi tərbiyəsi ilə ciddi məşğul olmamaqda suçladığı dahi Üzeyir Hacıbəyliyə qarşı ittihamlar irəli sürürdü. Sonralar bu "tarixi çıxışdan" bəhrələnən tənqidçilər uzun müddət Qarayevi "burjua musiqisinə" rəğbətdə suçlandırdılar.
Doğrudanmı Qara Qarayev
Qərbə meylli sənətkar idi? Bu sualın savabı
qısa və birmənalıdır: bəli. Və burada təəccüblü heç
nə yoxdur. Bəyəm Bethoven,
Bax, Ştraus, Vaqner musiqisindən bəhrələnmədən,
öyrənmədən nəhəng əsərlər yazmaq mümkündürmü?
Böyük sənət heç
zaman hansısa qapalı "muxtariyyətlə"
məhdudlaşa bilməz. Onun
üfüqləri əlçatmaz və sonsuzdur.
Lakin Qarayev yad ladların axarında itib-batan,
doğma musiqimizə arxa
çevirən, ötəri "dəblə ayaqlaşmağa"
çalışan bəstəçi deyildi.
O, bütün ruhu ilə
şərqli, daha doğrusu,
azərbaycanlı idi. Onun
əsrarəngiz musiqisi iki
qütbün - Şərq və Qərbin
əbədi bağlantısından, ittifaqından bəhrələnməklə
araya-ərsəyə gəlmişdi. Bu musiqidə
izahı çətin
olan bir harmoniya, üzvi vəhdət vardı. Bu vəhdəti, bir qədər bayağı da çıxsa, ürəklə beyinin qarşılıqlı əlaqəsi
kimi dəyərləndirmək
olar. Onun əsərlərinin üslubi-stilistik cəhətlərində
Qərb çaları
möhkəm yer tutursa, mahiyyət qatlarında - kvintessensiyasında
Şərq nüansları
aydın nəzərə
çarpır.
Qara Qarayev melodiyalarının
ruhuna folklorumuzdan, xalq musiqilərimizdən gələn notlar hopub. Əgər diqqət kəsilən
olsa, aydınca görər ki, onun əksər fundamental əsərlərində muğam
və rənglərimizin,
aşıq mahnılarımızın
müxtəlif qammaları
qərarlaşıb. Qarayev xalq
musiqisindən öyrənir,
habelə öz qeyri-adi yaradıcılığı
ilə xalq çeşməsindən necə
bəhrələnməyin sivil
nümunəsini göstərirdi.
Onun "Yeddi gözəl", "İldırımlı
yollarla" baletləri,
"Don Kixot" simfonik
qravürü, "Leyli
və Məcnun" simfonik poeması, "Zəriflik" mono operası,
"Dostluq himni" kantatası bu dediklərimizə yaxşı
misaldır. Mən fikrimə illüstrasiya üçün oxuculara konkret faktları xatırlatmaq istərdim: böyük bəstəkarın
üçüncü simfoniyasında
"Yanıq Kərəm"
və "Keşişoğlu"
aşıq havacatlarından,
1947-ci ildə bəstələdiyi
simli kvartetdə isə aşıq və muğam musiqisindən istifadə olunub.
Onun musiqisində lirizm
və epiklik, psixologizm və faciəvilik, qrotesk və hiperbola vəhdət təşkil
edir. O, özünəməxsus
melodiya, ritm və polifoniyası ilə Azərbaycan və eləcə də dünya musiqisinə yenilik, novatorluq gətirmişdir.
Qarayev yaradıcılığının
fəlsəfi mahiyyəti
çox geniş bir spektrə malikdir. “Qara Qarayevin əsərlərinin
qayəsini, ictimai-siyasi
məzmununu ehtiva edən başlıca məziyyət nədir"
sualına belə savab vermək olar: dünyada həqiqətin, gözəlliyin
təntənəsi.
Bir sıra hallarda
Q.Qarayevlə Ü.Hacıbəylini
qarşılaşdırmaq və ya üz-üzə
qoymaq meylləri də nəzərə çarpır. Bu, əsassız bir cəhddir. Ən azı ona görə ki, Qara Üzeyir bəyin ən sevimli tələbəsi, Üzeyir bəysə Qaranın sevdiyi ən böyük bəstəkar idi.
Mən musiqiçi olmasam
da, Qara Qarayev musiqisinin ecazını, sehrini öz ruhumda, öz qanımda daim hiss edirəm. Bəzən tənhalığıma qapılanda,
insan və həyat, keçmiş və gələcək, keçərilik və əbədiyyət, qorxaqlıq
və qəhrəmanlıq,
nifrət və sevgi... haqqında düşüncələrə dalanda Qarayev musiqisi hayıma çatır, dadıma yetişir. Bu musiqi idrakın və qəlbin harmoniyasından su içib.
Əslində Qara Qarayev musiqisi təkcə öz zəmanəsinin yox, bütün zamanların musiqisidir.
Maestronun
ölməz melodiyalarında
bizim ruhumuzun fəlsəfəsi inikas olunub.
Yeri gəlmişkən, böyük
bəstəkarımız Fikrət
Əmirov deyirdi: “Qarayev sənəti əzəmətli Azərbaycan
musiqi məbədinin ən etibarlı dayaqlarından biridir və bu musiqinin
dünya şöhrəti
qazanmasında onun rolu böyükdür... İstedad üstəgəl əmək
- bizim ictimai həyatımızda, mədəniyyətimizdə
Qarayev sənətinin
mahiyyəti və pafosu bax bundadır”.
Görkəmli
dirijor Yevgeni Svetlanov Qara Qarayev yaradıcılığı
və onun “Yeddi gözəl” baleti haqqında söz açaraq yazırdı: “Qara Qarayevin ilham pərisinə not sətirləri
darlıq edir. Tükənməz fantaziya
və çalarların
çoxluğu, son dərəcə
gözəl melodiyalarla
çox az halda qarşılaşdığımız
harmonik bolluğun ayrılmaz uyğunluğu,
ritmlər və onların dəyişmələri,
səsli təzadlar və ehtirasın yüksək çılğınlığı
- bütün bunlar “Yeddi gözəl”in misilsiz musiqili-xoreoqrafik görüntü-açıqlamalarında özünün ən yüksək səviyyəli
ifadəsini tapmışdır.
Tam arxayınçılıqla
deyə bilərəm
ki, burada Q.Qarayev adıçəkilən
janrda ümumdünya səviyyəsinə qalxa bilmişdir”.
Qara Qarayev musiqisi
“vaxtı mənalı
keçirmək istəyənlər,
asudə vaxtlarında
dincəlməyə üstünlük
verənlər” üçün
hesablanmış musiqi
deyildir. Bu musiqi düşünənlər,
döyüşənlər, qaliblər üçün
bəstələnmişdir.
Onun kino və səhnə əsərləri
üçün yazdığı
musiqi əsərləri
də misilsiz dərəcədə gözəl
və əlvandır.
O, kiçik melodik parçalarda belə, bütöv bir obraz canlandıra bilirdi. Yeri gəlmişkən, yaradıcılıq psixologiyası
ilə bağlı bəlkə də subyektiv səciyyə daşıya biləcək
bir cəhəti qeyd etmək istəyirəm. Mən daha
çox dramaturji fəaliyyətlə məşğulam,
onlarla pyesimə müxtəlif teatrlarda quruluş verilmişdir.
Yazı prosesində mən çox vaxt klassik və müasir bəstəkarların,
habelə folklor musiqisinin melodiyalarından
təsirlənir, bir növ “enerji alıram”. Bir çox əsərlərin
üzərində işləyərkən
böyük bəstəkarımızın
- Qarayevin əsərləri
mənim düşüncələrimə
sanki bələdçilik
edir, işıq tutur.
Mən Qara Qarayevi həyatda bir neçə dəfə görüb müşahidə
etmişəm. O, daim
dalğın və düşüncəli idi.
Hətta
onun sakit addımlarında, xəyala
dalmağında belə,
sanki hansısa sehrli musiqinin sədaları səslənməkdə
idi.
Böyük bəstəkarın dəfn gününü də yaxşı xatırlayıram. 1982-ci ilin ilıq yaz günündə onun cənazəsi Dövlət Filarmoniyasının
salonunda qoyulmuşdu.
Buraya Qara Qarayevlə vidalaşmaq üçün minlərlə
adam toplaşmışdı.
Salonda maestronun musiqisi səslənirdi. Dahi sənətkar
gözlərini əbədi
yumsa da, onun ecazkar musiqisi
ürəklərdə, beyinlərdə
əks-səda verirdi.
Fəxri xiyabanda təşkil edilmiş dəfn mərasimində ağsaçlı, qocaman
bir gürcü bəstəkarının dediyi
sözlər yaddaşıma
əbədi həkk olunmuşdur: "Əzizim
Qara, bu tabutda sən yox, mən uzanmalı
idim. Sən hələ uzun
illər yazıb-yaratmalı,
dünyanı heyrətləndirməli,
insanları sevindirməli
idin".
Qarayev musiqisi dünyanın
özü kimi qədim, dünyanın özü kimi cavandır.
Böyük bəstəkarın əsərlərinin sadəliyi
onun mürəkkəbliyində,
mürəkkəbliyi isə
sadəliyindədir. Qara Qarayev
musiqisi ölməz və əbədiyaşardır.
Əbədiyyətin və xalqımızın
özü kimi.
Firuz Mustafa
Mədəniyyət.-
2013.- 19 aprel.- S. 10.