Rəğbət
milyonçusu
Çox
milyoner-milyarder məmurun, adlı “ziya”lının,
yarlıqlı yaradıcının tamarzı
qaldığı “milyonçu”luq...
Ömrü boyu qazandığı
bu “yatır” bütün ruhu uzununa çatar - Teymur
Elçinin.
Sayı çox, o dövr
üçün sanbalı ağır idarələrdə, təşkilatlarda,
nomenklatur vəzifələrdə, sədrlik-katibliklərdə,
qurucu müşavirə-müzakirələrdə,
yaradıcı mübahisə-“münaqişə”lərdə,
cari-perspektiv layihələrdə qazanmışdı bu
varidatı - vicdanlı məmur Teymur Əliyev, alovlu publisist
Teymur Əlizadə, gözəl şair, dramaturq, tərcüməçi
Teymur Elçin...
Günü bu gün də deyirlər
ki, Yer şimşəyi, cəmiyyət ildırımı,
xalq ağsaqqalı idi Teymur müəllim. Maraqlıdır ki,
hamı belə deyir, belə öyür, fəxarət hissilə
danışır. Bu öygü-sevgilər
qatışığında bircə fərqlilik taparsan: bəziləri
bunu öz şəxsinə edilən hörmət-izzət, qəyyumluq
məmnunluğu ilə söyləyir, daha geniş
dünyagörüşlülər isə milli təəssübkeşliklə.
Bir para adamlar deyir “o vaxtlar rəhmətlik məni layiq
olduğum vəzifəyə irəli çəkdi”, “yalan
deyirsiz, o məni yetimliyimə görə yox, yetikliyimə
görə böyük redaktorluqdan sıravi redaktorluğa
endirmədi” və s. Öz varlıqları ilə
dünyanın belini əyilməyə qoymayan az-para insanlar isə
ərz edirlər ki, Teymur müəllim həmişə, hər
vaxt əsl insanlığa, rəhbərliyə, müdirliyə
layiq işlər görür, yalnız layiqliləri irəli
çəkirdi...
Xatirələr obrazı
Onu görüb-tanıyanlar belə
deyib-danışırdılar və hələ
danışacaqlar. Bu xatirələrə qulaq asıb
soydaş-vətəndaş fəxarəti yaşayanlar isə
öz təsəvvür-təxəyyül imkanlarına bab
bir obraz yaradırlar. Şəxsi qərəzdən, nəfsdən,
dostbazlıq, yerlibazlıq kimi antimilli cizgilərdən xali bir
obraz. “Azərbaycan Kişisi” obraz-portreti. Rəssamlığa
o qədər də asanlıqla əl verməyən absraktsion
cizgilər. Əsasən xalqın şifahi nitq, nəqli
xatirat üsul-üslubu “janr”ında yaradılan, təsəvvür-təxəyyül
salonlarında sərgilənən qeyri-natural eksponat...
Bu obraz-portretin bir neçə
cizgisi onun Azərbaycan Radio və Televiziyasına rəhbərlik
etdiyi (1957-1964) dövrə aid xatirələrdən
yaranmış. Hər səhər keçirdiyi “letuçka”lardan
birində işçilərə qayğı, sayğı ilə
(və işə ümummilli məsuliyyətlə!)
yoğurulmuş bir ciddiliklə üzünü radio
diktorlarından birinə tutur: “..... müəllim, mən
yaşda dinləyici busəhərki proqramdakı
“Sabahınız xeyir, uşaqlar!!!” xitabınızdan bərk diksindim.
Sizcə, körpələr nə etmiş olarlar?! - deyir və
səmimiyyətlə əlavə edir - Bundan sonra o
üç nidadan ikisini ixtisara salmağınız məsləhətdir”.
Növbəti “letuçka”ların
birindən daha bir epizod: “..... müəllim,
çalışdığınız redaksiya “Xəbərlər
Baş redaksiyası”dır, “Xəbər” yox. Amma mən
ötən axşam Daşkəsən zəylik-alunit zavodundan
hazırladığınız süjetə evdə çay
içə-içə, balkonda idman eləyə-eləyə
qulaq verdim, bitmədi. Sonra otağa qayıtdım, “Bakı” qəzetini
oxuyub qurtardım, o süjet isə qurtarmadı ki qurtarmadı...”
(Deyəsən, mən də bu qəbil
xatirələri söyləməkdən yaxa qurtara bilmirəm).
O vaxtın məşhur baş
redaktorlarından biri (“radio-tamaşa”lar dramaturqu) “Bədii
Şura”da müzakirə üçün növbəti pyesini
oxuyur. Əsərinin kollektivə daha dərin əsər etməsinə
çalışan müəllif “ədəbi qiraət”in lap
zilinə çıxır. Böyük Vətən
müharibəsindən bəhs edən həmin pyesdə sona
yaxın sovet əsgərlərinin hamısını
öldürüb (əlbəttə, qələmilə) bircə
komandiri sağ saxlayan “lap böyük baş redaktor” (Anar) bu
yerə çatanda ağlayır və gözaltı ətrafına
baxınıb görür ki, kolleqalarının çoxusu təbəssümdə,
qımışma-gülüşmədə. Azərbaycan
Radiosunun (habelə Vətən müharibəsinin) veteranı:
“Bəyəm burda toydan söhbət gedir, belə
gülüşürsüz?!” - deyə qeyzlənir və ərklə
sədrə - Teymur Elçinə baxıb, onun məsələyə
münasibətini gözləyir. Sədr isə, həmişəki
kimi, öz ampluasında: “Narahat olmayın, ...... müəllim,
“toynan vay əkizdir” söyləyib atalarımız. Davam
edin”...
Mənə
məxsus “obraz”ı
“Hər kəsin təsəvvür-təxəyyül
imkanları” dediyim “seriyadan” mənim də öz “Teymur
Elçin” obrazım var: qaşları daim düyünlü,
ürəyi müdam hər kəsə, hər ictimai problemə
açıq, tapdayacağı qarışqadan çəkinən,
amma hər cəncəl məsələ-mətləbin
üstünə yürüyən, “harda aş” məsəlindəki
obyekti sərasər vakant saxlayan (əksinə, harda
problematik-milli daş - orda baş olan!), sabiqlərdə,
çağdaşlarda gördüyü əyər-əskikləri
öz gözəl şeirlərilə uşaqlarda - yeni nəsillərdə
yoxaltmağa çalışan, hər sözün
başına fırlana-fırlana - kəlmələri
firni-noğullaşdıran, kitablarına “Oğul Buğac”,
“Toğrul babanın nağıl ağacı”, “Xoruzbanı”,
“Bip-bip” kimi qaymaq adlar seçən, tərcümələrini
“Milçək-vizilçək”, “Pinti qız” adlıqları
ilə yarıbayarı milliləşdirən, balaca nəvəsinin
“bal dil”i ilə əlaqədar bədii bir “dilçilik
simpozimu” yaradıb, dilçiləri, biliciləri onun
“çiçi”, “pçi”, “txa-txa”, “btı-bda” və s.
“terminlər”ilə “çaş-baş” salıb heyran qoyan əsl
vətəndaş, istedadlı soydaş, hər misrası ilə
talant və savad nümayiş etdirən sənətkar.
Onun mənə məxsus
“obraz”ına xüsusi detallar bəxş edən şeirlərindən
birini bütöv verirəm:
Yazan çoxdur;
Elə yaz ki,
Mahnın sözsüz olmasın.
Deyən çoxdur;
Elə de ki,
Sözün duzsuz olmasın.
Baxan çoxdur;
Elə bax ki,
Qəlbin gözsüz olmasın.
Yanan çoxdur;
Elə yan ki,
Külün közsüz olmasın.
Deyilənlərə (və öz
məlumatlarıma) görə,
o çox işləyirmiş.
Maşında da, var-gəl
edəndə, yuxuyagetmə,
yatağından qalxıb
geyinmə ərəfələrində,
naharda, şamda da. Onun obrazına bu
elementlə bağlı
da əlavələrim
vardı. Belə
ki, onu öz
“Az i
ya”sında “harda ki bir balaca
boşluq, gerilik görürdüm, özümü
ora verirdim” deyən Oljas Süleymenova da bənzədirdim. Beləliklə,
tək elə çox işləmiş
yox, həm də çox yerdə çalışmış
ən işlək -
Hədsiz işgüzar, milliməslək -
məmur, ictimai xadim Teymur Elçin!
Deyilənləri internet-“vikipediya” məlumatı da təsdiq edir. 17 yaşında “Gənc
işçi” (sonralar
“Azərbaycan gəncləri”)
qəzetində ədəbi
işçi, 18-19-unda Azərbaycan
Radio Komitəsində diktor,
redaktor, məsul redaktor. ADU-nun filologiya
fakültəsini yarımçıq
buraxıb getdiyi İkinci Dünya müharibəsində kiçik
komandir, alay
komsomol təşkilatçısı.
Tərxis edildikdən sonra
- 21 yaşında APİ-nin
komsomol komitəsinin katibi. Ardınca Azərbaycan komsomolu Bakı Komitəsinin katibi, “Azərnəşr”in
siyasi-ictimai ədəbiyyat
şöbəsinin müdiri,
Azərbaycan Nazirlər
Soveti yanında Radio Məlumat Komitəsi sədrinin müavini, nəşriyyat qrupunun rəisi və (ixtisar etməli olduğum bir neçə iş yerindən sonra) cəmisi 34 yaşında Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri
Komitəsinin sədri.
Ömrünün
sonunadək çox ciddi partiya-sovet təşkilatlarında, dövlət,
hökumət orqanlarında
çalışmış Teymur Əliyev tək elə “yuxarı”ların yox, həm də aşağıların - sadə
xalq kütlələrinin,
poeziya və teatrsevərlərin də
diqqət-məhəbbət mərkəzində olub. Oljas Süleymenovun dediyi kimi, harda
ki bir çətin,
“əmələgəlməz” görünən iş, vəzifə varmış,
dərhal Teymur Əliyev yada düşərmiş. Xarici
ölkələrə göndərilən
nümayəndə heyətlərinə
rus olmayan - “ucqar başçı” görklü gərəkəndə
kim? Əlbəttə,
başı-ayağı bilinməyən
bir ölkənin üzünü bütün
göstəricilərilə ağ edəsi
“Timur Suleymanoviç!”
Onun səsi beynəlxalq sənət, incəsənət
toplantılarından, poeziya,
folklor festivallarından,
televiziya, radio, mətbuat,
tərcümə işlərilə
əlaqədar rəsmi
tədbirlərdən də
gəlirdi. Bəs onun
qədir-qiyməti hara
qədərdi? “Qırmızı
Əmək bayrağı”,
“Şərəf nişanı”
ordenlərinə, yeddi
medal, iki fəxri fərmanadək...
...Və sənətkar!
Poeziya yaradıcılığına jurnalistik-publisistik, rəsmi-işgüzar
görəvlərindən daha
əvvəl - 14 yaşında
başlamış (“Azərbaycan”
şeiri, 1938) zərif
şair, “Qar qız” mənzum pyesinin tamaşası anşlaqla qarşılanmış
dramatik dramaturq Teymur Elçin. Körpələrin, yeniyetmələrin qəlblərinə əlbəəl
yol tapan şeir mətnləri bəstəkarları daim cəlb və cəzb etmiş lirik - Teymur Elçin. Onun şeirləri haqda,
duyğulara doyulmaz kəlmə-kəlam ovqatları
bəxş edən poetik frazaları barədə saatlarla danışmaq, səhifələrlə
yazmaq olar. Ancaq etiraf edim
ki, mən həmin irs
haqda həmin şeirlərin özlərindən
yaxşı fikir, duyğu oyada bilməyəcəyim qənaətindəyəm.
Məsələn, “Həyat
boş xəyal deyil, - qanadında uçasan; Həyat sirli bir aləm,
- Gərək onu açasan”.
...Və müxtəlif səbəblərdən
doğum günündən
(28 mart 1924) bir aya yaxın gecikdirdiyim bu yazının dalınca atılan bir parç su hesab ediləsi “Yağış” şeirilə
xudahafizləşmək istərdim
- hörmətli oxucularımızla
(və rəhmət-izzətli
qəhrəmanımın ruhu
ilə)...
Torpaq açıb sinəsini
Təzə bir gəlin kimi,
Səni gözləyir, yağış!
Tökül, səpə-səpə,
Çəkil öpə-öpə.
Çörəyimi
toxum-toxum
Səpdim onun qoynuna.
Torpaq yenə doğacaq!
Yağ, yağışım,
Bir sərinlik
Bağışla
ona -
Ana olacaq!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2013.- 24 aprel.- S. 13.