Milli kolorit və ifadə gözəlliyi
Xalq
rəssamı Əzim Əzimzadənin xatirəsinə
Azərbaycan qrafika və
rəngkarlıq sənətinin görkəmli nümayəndəsi
Əzim Əzimzadənin adı çəkilən kimi
gözlərimin qarşısında onun
fırçasından çıxmış
saysız-hesabsız mənzərə, portret və karikaturalar
canlanır. Sanki o dövrün ab-havasına
düşürəm: «İnqilaba qədərki Bakı tipləri»,
«Köhnə bakılılar», «Bakı bağlarında»,
«Varlı evində toy», «Kasıb evində toy», «Azadlığa
çıxan qadın»ın sevinci...
Bu al-əlvanlığın
içində bir də rəssamın qızı rəhmətlik
Zəhra xanım yadıma düşür. İndiki Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika
fakültəsində oxuduğumuz illər Zəhra Əzimzadə
biz tələbələrin ən yaxın dostu və hamisinə
çevrilmişdi. O zaman fakültəmizin yerləşdiyi
köhnə binanın yaxınlığında Maksim Qorki adına səyyar kitabxana var idi. Zəhra
xanım da həmin kitabxanada çalışırdı.
Evə kitab verməyə icazə yox idi. Yalnız oxu zalında əyləşib bizə
lazım olan ədəbiyyatı nəzərdən keçirə
bilərdik. Zəhra xanım isə bütün
qadağalara baxmayaraq beş il bu sahədəki
ehtiyaclarımı sanki boynuna götürmüşdü. Bakıda ilk yaxınlaşdığım, mehrinə
sığındığım, qayğısını
gördüyüm bu xanım çox sonralar bildim ki,
böyük rəssamımız Əzim Əzimzadənin
övladıdır. O qədər sadə, mehriban, həssas
və həlim təbiətə malik idi ki, sanki mənimlə
bir ailədə doğulmuşdu. Min ilin
doğmasına dönmüşdük. Yadımdadır,
dövlət imtahanı zamanı əlində bir dəstə
gül məni təbrikə gəlmişdi. O gün
özümü o qədər xoşbəxt sanırdım, mənim
də bu şəhərdə kimimsə var idi. Atası
ilə bağlı etdiyi söhbətlər, xatirələr qəlbimi
tərk etməyib. Dünyadan heç bir
umacağı olmayan bu zəif və zərif vücudlu
qadın əslində böyük rəssamın şah əsəri
idi. Hərdən onun
danışıqlarında, həyata baxışlarında,
mehribanlığında müəllimim, unudulmaz Əzizə Cəfərzadənin
jestlərini görürdüm. Yəqin
ki, bütün böyük ürəkli insanların bir-birinə
bağlılığı mütləqdir. Bu xanımların hər ikisi Əzim Əzimzadə
yaradıcılığının vurğunları olmaqla bərabər,
əsl sənət xiridarları idilər.
Artıq 70 ildir, Xalq
rəssamı dünyasını dəyişib. Zəhra xanım da bir neçə ildir, öz
doğmasının hüzuruna qovuşub. Elə
bu yazını da bu unudulmaz insanların xatirəsinə həsr
etdim. Yada salmaq da yaşatmaqdır, sevməkdir,
unutmamaqdır.
...XIX əsrin ortalarında qədim
Novxanı kəndində Əbdüləzim adlı
daşyonan bir kişi yaşayırdı. Əlinin
zəhməti ilə çörək qazanan usta həmkəndlilərinə
daşdan, palçıqdan ev tikə-tikə
böyük bir külfəti saxlayırdı. Nəsilləri
dindar olub. Hələ gənc
yaşlarından dini məbədləri, ocaqları ziyarət
etməyi sevən Kərbəlayi Əbdüləzim zəhməti
ilə qazandığı puldan qəpik-qəpik
yığırmış ki, Məkkəyə ziyarətə
getsin. O həm də uzaqgörən bir kişi
olub. Öz sənətini oğlu Aslana da öyrətmişdi.
Tez-tez də bir söz işlədərmiş: "Sənətkar
günortaya qədər ac qalar". Atasının
vəfatından sonra Aslan Novxanıdan şəhərə gəlir.
O zaman Bakıda neft sənayesi sürətlə inkişafa
başladığından yeni zavodlar, emalatxanalar və s.
binalar tikilirdi. Mədən sahibləri, eləcə
də varlı insanlar özləri üçün
yaraşıqlı saraylar inşa etdirirdilər. Belə bir vaxtda Aslan kimi bənnalara da ehtiyac var idi.
O, ağır işlər görsə də, qazancı pis
olmurdu. Günlərin birində özünə də bu şəhərdə
ev tikdi, ailə qurdu. Dünyaya
oğlan uşağı gəldi. Babanın
adını körpəyə verdilər - Əbdüləzim.
Amma hamı onu "Əzim" deyə
çağırırdı.
Əzim ilk təhsilini
mollaxanada alıb. Bir dəfə təsadüfən məktəb
yoldaşlarından biri mollaxanaya bir qutu sulu
boya gətirib Əzimə göstərir. Ömründə
ilk dəfə boya görən Əzimin nədənsə bu rənglərdən
xoşu gəlir, özündən asılı olmayaraq şəkil
çəkməyə başlayır. Getdikcə
bu həvəs onu rahat buraxmır. Məhəllədə
qaralamadığı divar qalmır. Kömür
parçası ilə bəyaz divarlara it, pişik şəkli
çəkməyə başlayır. Qonşular
da uşağın bu hərəkətindən narazı
qalıb valideynlərinə şikayət edirlər. Bir tərəfdən də molla Aslan kişiyə
irad tutur ki, oğlun nalayiq işlərlə məşğuldur.
Belə getsə, o, kafir olar. Kərbəlayi Aslan bir neçə dəfə Əzimi
möhkəm döyür. Amma bütün
bu təzyiqlər onu inadından döndərə bilmir.
Aslan kişi bir
də xəbər tutur ki, oğlu rus-tatar məktəbində
oxuyur. O zamanlar Bakıda bir neçə yerdə rus-tatar məktəbi
açılmışdı. Dördsinifli
ibtidai məktəb idi. Burada Azərbaycan, rus, fars, ərəb dilləri, hesab və qeyri fənlər
öyrədilirdi. Əzim adi şagird deyildi.
Artıq rənglərlə işləməyi
bacarırdı. Müəllimlər və
məktəb üçün müxtəlif əyani vəsaitlər
də hazırlayırdı. Bu səbəbdən
də onu çox sevirdilər. Tez-tez məktəb
rəhbərliyi Əzimə kağız, boya, albom və s.
verirdi. Əzimdə şəkil çəkməyə
elə bir həvəs oyanmışdı ki, o, oxuduğu
bütün bədii əsərlərə illüstrasiyalar və
istənilən şəxsin portretini çəkirdi. Beləcə, ibtidai təhsilini başa vurduqdan sonra Əzim
Realnı məktəbdə oxumaq istəyirdi. Amma məktəb haqqını verməyə pulu
olmadığından Əzim işləmək məcburiyyətində
qalır. O zaman az-çox savadı olan gəncləri
ticarət işlərinə götürürdülər.
Əzim Əzimzadə
Bakının tanınmış şəxslərindən olan
milyonçu Ağabala Quliyevin dəyirmanında kuryer işləməyə
başlayır. Burada da boş vaxt tapan kimi
rəsmlər çəkir. Qəribə
yaddaşı var idi. Dükanda, bazarda,
küçədə gözünə dəyən, xoşuna
gələn adamların sonradan şəklini çəkərdi.
Günlərin birində o, sahibkarın evinə
getməli olur. Əzim ağ
daşdan tikilmiş sarayın cürbəcür şəkillərlə
bəzədilmiş otaqlarına heyrətlə baxır, burada
çalışan rəssamlarla söhbətləşir. Hətta rəssamın biri ilə dostluq edir. Rusiyadan gəlmiş Maslov familiyalı rəssam Əzimin
marağını görüb ona boyalarla işləməyin
sirlərini öyrədir. Tale elə gətirir
ki, Ağabala Quliyevin imarətində işlər
çoxalır. Bu səbəbdən də
Maslova köməkçi lazım olur. Rusiyalı rəssam
Ağabaladan xahiş edir ki, Əzimi ona köməkçi
versin. Buna da bir neçə səbəb var idi.
Birincisi, Əzim rəssamlıq işini gözəl
mənimsəmişdi. İkincisi də,
milli geyimləri, milli kompozisiyaları Əzim daha yaxşı
çəkə bilərdi. Beləliklə,
dəyirmandakı işini biryolluq ataraq rəssamlıqla məşğul
olan Əzim Əzimzadə çəkdiyi şəkilləri
o dövrdə Bakıda çıxan qəzet və jurnallara
göndərməyə başladı.
Yaradıcılıq fəaliyyətinə
başladığı ilk günlərdən "Zənbur",
"Kəlniyyət", "Baraban", "Məzəli"
və "Molla Nəsrəddin" jurnallarında fəal
iştirak edərək çəkdiyi əsərlərlə
bütün Şərqdə məşhur olmuşdu. Tədqiqatçılar bir məsələni həmişə
qətiyyətlə bildirirlər ki, Əzimzadəni bir
karikaturaçı rəssam kimi boya-başa çatdıran,
onun yaradıcılığını realist sənət
yolunda istiqamətləndirən məhz "Molla Nəsrəddin"
və onun mübariz ideyaları oldu. Təsəvvür
edin ki, Əzimzadə düz 40 il təsviri
incəsənətin ən mübariz bir sahəsinə -
satiraya xidmət etdi.
"Molla Nəsrəddin"
jurnalı ilə yanaşı, "Zənbur"la da Əzim Əzimzadənin
əlaqəsi müntəzəm davam edirdi. O, hətta
bir müddət bu jurnalın redaktoru da olub. Aparılan
tədqiqatlar göstərir ki, onun redaktorluğu müddətində
"Zənbur"da çap edilmiş rəsmlərin əksəriyyətini
elə özü çəkirmiş. Sovet
dövründə Əzim Əzimzadə haqqında çap
edilmiş yazılarda onu dinin, Allahın əleyhinə olan bir
adam kimi qələmə verirdilər. Halbuki o, bütün yaradıcılığı
boyu dini, islamı yox, fanatizmi, geriliyi, feodal düşüncəni
tənqid etmişdir. Onun babası da,
atası da Kərbəlayi olmuş, ömrü boyu Məkkə
həsrəti ilə yaşamışlar. Məlumdur
ki, Əzim Əzimzadənin özü də bibisi ilə
birlikdə 1910-cu ildə Kərbəlaya gedərək müqəddəs
yerləri ziyarət etmişdir.
Əzim Əzimzadə
1920-ci ildə respublika Maarif Komissarlığına məsul vəzifəyə
təyin olunduqdan sonra Bakıda rəssamlıq
emalatxanalarının, Dövlət Konservatoriyasının,
dram və opera teatrlarının təşkilində şəxsən
iştirak edib. Müxtəlif mövzulu
plakatlar üzərində işləyən rəssam Rotter,
Şmerlinq kimi görkəmli sənətkarlarla
çiyin-çiyinə işləyib. «Kommunist»
qəzetində, eyni zamanda «Molla Nəsrəddin» jurnalında
baş rəssam kimi çalışıb. Təsviri sənətin
inkişafında səmərəli fəaliyyətinə
görə 1927-ci ildə Xalq rəssamı fəxri adına layiq görülüb.
Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində iki nəfərin yaradıcılığı
bir-birinə çox yaxın hesab edilir. Onlardan
biri Mirzə Ələkbər Sabir, digəri Əzim Əzimzadədir.
Böyük şairimizin "Hophopnamə"sinə
çəkilən illüstrasiyaların müəllifi məhz
Əzim Əzimzadə olub. Onun məharətlə
çəkdiyi bu rəsmlər Sabir poeziyasının məzmununa,
üslubuna o qədər yaxındır ki, həmin şeirləri
o illüstrasiyalarsız təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. 1914-cü ildən
1922-ci ilə qədər Əzim Əzimzadə Sabirin
şeirlərinə 55 illüstrasiya çəkib. Bir faktı da demək kifayətdir ki, unudulmaz rəssamımızın
"Molla Nəsrəddin" jurnalında 1922-ci ildən
1931-ci ilə qədər 1200-dən çox karikaturası
çap edilmişdir. 1931-ci ildə
"Molla Nəsrəddin"in son nömrəsi çapdan
çıxdıqdan sonra Əzim Əzimzadənin
yaradıcılığında sanki bir qədər
solğunluq yaranmışdı. O, daha çox
yoldaşlıq şarjları və məişət
mövzusunda rəsmlər çəkirdi. Bəlkə də
bu, dövrün ağır repressiyalarının vahiməsindən
irəli gəlirdi, kim bilir?!
Azərbaycan
teatrı yarandığı gündən həmişə
onun inkişafında səhnə ustaları, dramaturqlar,
aktyorlar, rejissorlarla yanaşı, rəssamların da xüsusi
xidməti olub. Mirzəağa Əliyev, Hacıağa
Abbasov, Sidqi Ruhulla, Abbasmirzə Şərifzadə kimi korifeylər
Azərbaycan teatrının inkişafında hansı xidmətləri
göstəriblərsə, Əzim Əzimzadə də o boyda
yükü öz çiyinlərində məharətlə
daşıyıb. Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrında bir sıra tamaşalara bədii tərtibat verərək
geyim eskizləri çəkib. Bir müddət
hətta bədii hissə müdiri kimi
çalışıb. Cəfər Cabbarlı adına Azərbaycan Teatr Muzeyində, Milli
İncəsənət Muzeyində Əzim Əzimzadə tərəfindən
çəkilmiş geyim eskizləri saxlanmaqdadır. Onun ötən əsrin 30-cu illərində bəzi
tamaşalara çəkdiyi eskizlər bu gün də istifadə
edilir. Məsələn, C.Cabbarlının "1905-ci ildə",
Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan" pyeslərinin
tamaşalarına çəkdiyi geyim eskizləri maraqlı rəsmlər
kimi indiyədək öz əhəmiyyətini itirməmişdir.
1940-cı ildə
İncəsənət Muzeyində Əzim Əzimzadənin əsərlərindən
ibarət böyük bir sərgi
açılmışdı. Xalq rəssamının
35 illik yaradıcılıq fəaliyyətinə yekun vuran sərgidə
1200 əsəri yer almışdı. Tədqiqatçılar
deyirlər ki, o sərgidə rəssamın əsərlərinin
yalnız dörddə bir hissəsi nümayiş etdirilib.
Əzim Əzimzadə ilk Azərbaycan rəssamı
idi ki, onun fərdi sərgisi Moskvada da keçirildi.
II Dünya müharibəsi illərində
Əzim Əzimzadənin fırçası müharibə
mövzusunda plakat və karikaturalar çəkməyə
başlayıb: «Faşist imperializminin zəncirli köpəkləri»,
«Reyxstaqın xarabalıqlarında», «Fürer stol arxasında»
və s. əsərlərdə rəssamın
haqsızlığa, faşistlərə nifrəti indi də
duyulur. Təəssüf ki, möhtəşəm
qələbəni görmək ona qismət olmadı. Doğmalarının söylədiyinə görə,
cəbhədə döyüşən kiçik oğlunun
«qara xəbər»i Əzim Əzimzadənin həyatının
son nöqtəsi olub. Ürəyi bu
sarsıntıya dözməyib, 1943-cü ildə
dünyasını dəyişib.
Unudulmaz rəssamın dostluq etdiyi
insanlar da Azərbaycan ədəbi mühitinin çox məşhur
simaları olub: Mirzə Cəlil, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Seyid Hüseyn, Hüseynqulu Sarabski, Mirzağa Əliyev,
Abbasmirzə Şərifzadə, Üzeyir Hacıbəyli,
Müslüm Maqomayev və başqaları. Şair Süleyman
Rüstəm Əzim Əzimzadəyə həsr etdiyi bir
şeirində deyirdi:
...Böyük ustadısan yeni həyatın,
Sənət göylərində
sınmaz qanadın.
İnan, yaşayacaq sənin də
adın,
Çəmən
yaşadıqca, gül yaşadıqca.
Vətən
yaşadıqca, el yaşadıqca.
Azərbaycan incəsənəti
tarixində şərəfli yer tutan unudulmaz sənətkar Əzim
Əzimzadə bu sahənin ilkin fədailərindən olub.
Xalq rəssamının bədii irsi incəsənətimizi
zənginləşdirən əbədiyaşar əsərlərdir.
Respublikamızın demək olar ki, əksər
muzeylərində, Əlyazmalar Fondunda onun yüzlərlə rəsm
və karikaturası, müxtəlif mövzularda işlədiyi
kompozisiyaları saxlanılır. Əzim Əzimzadə
ilk əl işlərindən tutmuş ömrünün
sonunadək sevdiyi, bütün varlığı ilə
bağlı olduğu incəsənət aləminin qeyri-adi
nümunələrini yaratmışdır. Onun bədii irsi bu gün də geniş təqdir
olunmaqda və sevilməkdədir. Çünki
Əzim Əzimzadə yaradıcılığı dərin xəlqiliyi,
milli koloriti, təkrarsız gözəlliyi və
düşündürücü missiyası ilə sənət
zirvəsini əbədi fəth edib.
Flora
Xəlilzadə,
Əməkdar
jurnalist
Mədəniyyət.-
2013.- 26 aprel.- S. 13.