Babəki, Cavad xanı “geyindirən” rəssam
“Geyim
rəssamlığı məsuliyyətli sənətdir.
Geyimdə bir eskizlə, ştrixlə çox sözü deməyi,
obrazı tamaşaçıya çatdırmağı
bacarmalısan”
İstər səhnədə, istərsə də ekran əsərində yaradılan obrazın dolğun alınmasında, aktyor oyununun tamaşaçı tərəfindən qəbul edilməsində geyim üzrə rəssamın işi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Personajın tamaşaçıya müxtəlif rakurslardan, fərqli psixoloji situasiyalarda daha təsirli təqdim olunması üçün bu xüsusilə vacibdir. Geyim üzrə rəssam tamaşanın, filmin bütün incəliklərini, cərəyan edən hadisələrin tarixini, dövrün dəb tendensiyalarını bilməklə yanaşı, yaradılan obrazın psixologiyası, xarakteri, fəaliyyəti, sosial statusu və s. məqamları nəzərə almalıdır. Burada önəmli məsələlərdən biri də rəssamın fantaziyasıdır.
Ömrünün 40 ildən çoxunu teatr və kinoda geyim rəssamlığına həsr edən Tair Tairovun sənət imzasına bir çox tamaşalarda, kinolentlərdə rast gəlmək olar. Rəssamın zəhməti dövlətimiz tərəfindən də yüksək qiymətləndirilib. Bu baxımdan 2013-cü il sənətkar üçün xüsusilə əlamətdardır. Azərbaycan peşəkar milli teatrının 140-cı yubiley ilində Tair Rəşid oğlu Tairov ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə “Xalq rəssamı” fəxri adına layiq görülüb. Sərəncamın imzalandığı 25 iyun 2013-cü il tarixi rəssam üçün ikiqat sevincli oldu, o, Azərbaycan təsviri sənətinin təbliğindəki xidmətlərinə və teatr sahəsindəki uzun illik səmərəli fəaliyyətinə görə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyin “Zirvə” mükafatı ilə təltif edildi.
Xalq
rəssamı ilə söhbətimiz də əlamətdar bir tarixə - “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının 90 illik yubileyinə həsr
edilmiş fotosərgidə baş tutdu. Həmsöhbətim
öncə sənətə gəldiyi illəri yada saldı: “İlk işim görkəmli bəstəkarımız
Rauf Hacıyevin “Azərbaycan
süitası” baletinə hazırladığım geyimlər
oldu. Bu iş uğurla keçdi. Tamaşa Fransada da göstərildi.
Bundan sonra digər tamaşalara dəvətlər almağa
başladım. Teatrı çox sevirəm.
Çünki uşaqlıqdan teatr mühitində böyümüşəm.
Hələ ilk dəfə “Sevil” operasında aktyor kimi səhnəyə də
çıxmışdım. Valideynlərimin hər ikisi teatrda
çalışdıqları üçün
günümün çox
hissəsini orada keçirirdim.
Anam Opera və Balet Teatrının tikiş sexində işləyirdi, atam isə teatrın solisti idi. Hər ikisi
1938-ci ildə Moskvada
ilk Azərbaycan incəsənəti
dekadasında iştirak
etmişdilər. Onlar
Moskvada tanış
olmuş, sonra ailə qurmuşdular.
Məktəbi bitirdikdən sonra
sənədlərimi indiki
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
rəssamlıq fakültəsinə
verdim. Mən qəbul olunan il fakültə
təzə açılmışdı
və 10 nəfər qəbul var idi. Rəhmətlik Elçin Məmmədovla
bir kursda oxuduq və rəssamlıq fakültəsinin
ilk məzunları olduq.
Yavaş-yavaş bu sahədə
addımlamağa başladım.
Tale elə gətirdi
ki, böyük bəstəkarımız Fikrət
Əmirovun “Min bir gecə” baletinin kostyumlarını mən hazırladım. Sonra
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında
“Qaraca qız” tamaşasının və
Fərəc Qarayevin “Kaleydoskop” baletinin kostyumlarını hazırlamaq
mənə həvalə
olundu”.
Rəssam deyir ki, hər
hansı bir əsərə kostyum eskizi yaradarkən əsas tematika nəzərə alınmalıdır:
“Dramın və komediyanın öz xüsusiyyətləri var. Obrazın
xarakterini və zamanı büruzə verməyə çalışmalısan.
Dövrü dəqiq bilməlisən
ki, geyimdə onu əks edə
biləsən. 1979-cu ildə “Babək” filminin kostyumlarını hazırlamağa dəvət
alanda bunu bir daha yəqin
etdim. Babəkin yaşadığı dövr haqqında məlumata malik deyildim. Filmin məsləhətçisi akademik Ziya Bünyadov
idi. O da deyirdi ki, həmin
dövrün tarixi haqqında hansısa detallar, demək olar ki, yox
dərəcəsindədir. Elə bu səbəbdən də geyimləri hazırlayarkən öyrəndiyim
məlumatlarla yanaşı,
şəxsi təxəyyülümü
də bura əlavə etməli oldum. Geyim rəssamlığı məsuliyyətli sənətdir.
Geyimdə bir eskizlə,
ştrixlə çox
sözü deməyi,
obrazı tamaşaçıya
çatdırmağı bacarmalısan.
Atalar haqlı deyib: “Gözəllik ondur, doqquzu dondur”.
Hər hansı bir
tamaşaya, yaxud filmə təklif alarkən təqdim olunan əsəri oxuyuram. Əgər mövzu məni tutursa, iş üzərində məmnuniyyətlə işləyirəm.
Əks halda o təklifi qəbul etmirəm. Çünki bir işə
qəlbən bağlanmasan,
yaxşı nəticə
əldə edə bilməzsən. Məsələn, “Cavad xan” filminin
geyim eskizləri üzərində çalışdığım
zaman əsas məqsədim dövrü,
zamanı olduğu kimi çatdırmaq, tamaşaçını inandırmaq
idi. Yaxud da götürək
Nizami dövrünü.
Hamımız bilirik ki, Nizaminin bizə təqdim olunan rəsmi, obrazı rəssam təxəyyülünün
məhsuludur. Əsrlər keçib biz Nizamini bir şəkildə necə görmüşüksə,
eləcə də qəbul edirik. Kinoda və tamaşada da bu məqamları
nəzərə almaq
lazımdır. Hər
hansı bir iş üzərində işlədiyimiz zaman rejissor və aktyorlarla mübahisələrimiz,
müzakirələrimiz də
olur. Elə aktrisalar var
ki, tamaşanın rəng ansamblını nəzərə almadan xoşladığı rəngdə
kostyum hazırlanmasını
istəyir. Düşünmək lazımdır ki, səhnədə təkcə
sən deyilsən axı. Rənglərin sintezini, ansamblı
diqqətdə saxlamaq
vacibdir. Rənglərin hamısı gözəldir.
Amma bunları seçərkən
bütün incəliklər
nəzərə alınmalıdır.
Nizaminin
“Yeddi gözəli” əsərinin özü də rənglərin rəmzidir. Onların hərəsinin öz
hekayəsi var. Biz belə
məqamlara diqqət yetirməməklə çox
şey itirmişik.
Fikir verirsinizsə, musiqinin yeddi notu, göy
qurşağının yeddi
rəngi, yeddi gün, yeddi həftə və ən nəhayət, Qız qalası da yeddi mərtəbədir.
Biz hələ təbiətin sirlərini
tam aça bilməmişik”.
Rəssam sənətə xidmət etdiyi bu illərdə Opera və Balet Teatrına
xüsusi bağlılığını
da gizlətmir. Ərsəyə gətirdiyi
geyimlərin əksəriyyəti
məhz bu sənət məkanında
öz sahibini tapıb: “40 ildən artıqdır bu sənətdəyəm. Tamaşalarda ilk işim Opera və Balet Teatrında oldu. Elə burada uğurlu
işimin nəticəsi
olaraq məni həm kinoya, həm də digər teatrlara dəvət etdilər.
Milli Dram
Teatrında Xalq yazıçısı İlyas
Əfəndiyevin “Büllur
sarayda” tamaşasına
və bir-neçə
filmə geyim rəssamı kimi təklif aldım. Dahi bəstəkar Qara Qarayevin “Yeddi gözəl” baletinin də geyim rəssamı
mən oldum. 2011-ci ildə “Yeddi
gözəl” baletinin kostyumlarında çoxlu sayda Svarovski daşlarından istifadə
etdim. Səbəb isə naxış
və bəzək işlərinə çox
yer ayrılması idi. Nizami deyilən zaman
göz önündə
onun əsərlərinə
çəkilmiş miniatürlər
canlanır. Buna görə də düşündüm ki, Qara Qarayev musiqisinə
və Nizamiyə layiq necə bir nümunələr yarada bilərəm. Bu səbəbdən də dahi bəstəkarın
musiqisinin təsiri altında baletin kostyumlarını yaratmışam.
1986-cı ildə Aqşin Əlizadənin “Babək” baletini görkəmli rəssamımız
Tahir Salahovla birlikdə işlədim və bu böyük
sənətkardan çox
şey öyrəndim.
Bütün işlərim əziyyətlə
başa gəlib, amma mənə əsas uğur gətirən böyük
tamaşa Fikrət Əmirovun “Min bir gecə”si oldu. Həmin tamaşa ilə mən xarici teatra da dəvət
aldım. İki
il əvvəl
Misirin opera teatrından
mənə təklif gəldi. Həmin teatrda həm
dekoru, həm də kostyumları özüm hazırladım”.
Xalq rəssamının son işlərindən
biri də Xalq yazıçısı
Anarın ssenari müəllifliyi, Ramiz Həsənoğlunun rejissorluğu
ilə dövlət sifarişi əsasında çəkilmiş “Sübhün
səfiri” filminə hazırladığı geyimlərdir.
Hazırda yeni tamaşa və filmdə çalışmasa
da, yaradıcılıq
axtarışları davam
edir: “Boş vaxtlarımda milli mövzuda, miniatür üslubda rəsm əsərləri yaradıram.
Bir vaxtlar işlərim çox olduğundan vaxt darlığı var idi. Teatr və kino, demək
olar ki, vaxtımı tamamilə almışdı. İndi
bir az
sərbəstəm və
oturub miniatür əsərlər üzərində
işləməyi düşünürəm.
Beş ildən sonra, 70 illik yubileyimdə bir sərgi ilə tamaşaçıların
görüşünə gəlməyi
planlaşdırıram”.
Sənətkar
gənc rəssamlara tövsiyələrini də
dilə gətirdi: “Gənc rəssamlara məsləhətim odur ki, geyim rəssamı
olmaqdan çəkinməsinlər.
Öz fikirlərini və rəssamlığın xüsusiyyətlərini
qorumaqdan ötrü aktyor və rejissorlarla mübahisədən
çəkinməsinlər. Böyük əsəb tələb etsə də, yalnız bu zaman uğurlu nəticə əldə etmək mümkündür.
Şəxsən mən geyim
rəssamı sənətini
seçdiyimə görə
heç də peşman deyiləm”.
Həmsöhbətim sonda əməyimə
verilən yüksək
qiymətə görə
ölkə rəhbərliyinə,
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinə dərin minnətdarlığını
bildirdi. Dövlətimizin bu etimadını bundan sonra da
öz işi, yaradıcılığı ilə
doğruldacağını vurğuladı.
Lalə
Azəri
Mədəniyyət.- 2013.- 2
avqust.- S. 6.