Çiçəksiz
bahar olmaz
Adı ədəbiyyat
tariximizə ilk dramaturq
xanım kimi düşən Səkinə
Axundzadənin xatirəsinə
Azərbaycanın mədəniyyət tarixində qadın sənətkarlarımızın zəngin irsi var. Qəlbinin səsinə səs verən yaradıcı xanımlar ədəbi-bədii fikir tariximizdə, klassik poeziyamızda, aşıq sənətində silinməz iz qoyublar. Onların arasında böyük Mirzə Fətəli Axundzadənin dramaturgiya məktəbinin təsiri ilə müsəlman Şərqində pyes, nəsr əsəri yazan ilk azərbaycanlı xanım Səkinə Axundzadənin adı minnətdarlıqla xatırlanır.
Səkinə Mirzə Heybət qızı Axundzadə 1865-ci ildə Quba şəhərində ziyalı ailəsində dünyaya göz açıb. Erkən çağlardan gözüaçıq, diqqətcil bir gənc kimi valideynlərinin və qohum-əqrəbanın marağını cəlb edib. Atası Mirzə Heybət Qubada imkanlı və hörmətli ziyalı kimi tanınıb, “Fəda” təxəllüsü ilə şeirlər yazıb. O, dövrünün məşhur alimi, filosof və mütəfəkkir Abbasqulu ağa Bakıxanovun yaratdığı “Gülüstan” ədəbi məclisinin fəal üzvlərindən olub. Səkinə xanımın da incəsənətə marağı məhz böyüdüyü mühitdən, aldığı tərbiyədən qaynaqlanır...
O, ailə qurduqdan sonra Bakıya köçür.
Böyük mesenat Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin
qız məktəbində
işə düzəlir,
dil və ədəbiyyatdan dərs deyir, eyni zamanda
teatr və dramaturgiya ilə də yaxından maraqlanır. Azərbaycanlı qadınların ədəbi
fəaliyyətdə, maarifçi
mühitdə iştirakını
görmək qəlbi
işıqlı fikirlərlə
çırpınan bu
nəcib xanımın
böyük arzularından
idi. O, bu istiqamətdə yorulmadan çalışırdı. Görkəmli salnaməçi, fədakar
tədqiqatçı Qulam
Məmmədli Səkinə
Axundzadəni “səhnəmizin
ilk qönçəsi, iftixarı”
adlandırıb. Çünki ötən əsrin əvvəllərində Azərbaycan
səhnəsi aktrisa problemi yaşayırdı.
Q.Məmmədli araşdırmalarında
yazır: “Səkinə
xanım müəllimliyə
başladığı zaman
Bakı səhnəsində
Cahangir Zeynalov, Əbülfət Vəli,
Mirzəağa Əliyev,
Hüseyn Ərəblinski
kimi teatr xadimlərinin iştirakı
ilə tamaşalar göstərilirdi. Qadın rollarını
kişilər oynayır,
səhnə qadın arzusu ilə, qadınlar isə səhnə həsrəti
ilə yaşayırdılar.
Kim bilir, çadra altında teatra gəlib, örtülü lojalardan səhnəyə baxan Səkinə xanımın
ürəyindən nələr
keçmirdi...”
Səkinə Axundzadə XX əsrdə
ilk azərbaycanlı qadın
romançı, dramaturq
və dərslik müəllifi kimi tanınırdı. Qadınların cəmiyyətdəki fəallığının
geniş yayılmadığı,
qaragüruhçuların bunu
qəbul edə bilmədikləri dönəmlərdə
təzyiqlərə tab gətirmək,
ruhdan düşməmək
çətin idi.
Səkinə xanım bütün
bu məhrumiyyətləri
dəf etmək üçün həyatını
təhlükə qarşısında
qoyurdu. Hətta bəzən valideynlər onun üstünə hücum çəkərək
deyirdilər: “Siz dərsdə qızlara şəriətdən danışırsınız.
Sonra isə onları oyunbaz kimi səhnəyə çıxarırsınız...”
Belə bir şəraitdə
Səkinə xanım
ilk dram əsərlərini yazmağa başlayır.
Əvvəlcə “Elmin mənfəəti”,
sonra isə “Haqq söz acı
olar” adlı pyesləri qələmə
alır. Bu pyesləri digərlərindən
fərqləndirən o idi
ki, müəllif burada qadın obrazlarına geniş yer vermişdi. Hər iki əsərin rejissorluğunu da müəllif öz üzərinə götürür.
Bütün rolları isə
müəllim yoldaşlarına
və qız şagirdlərinə paylayır.
Tamaşaçılar da ancaq qadınlardan ibarət olur. Q.Məmmədli
yazır ki, “Azəri qadınları səhnə mədəniyyətinin
nübarını belə
daddılar...”
Səkinə Axundzadə bir
dramaturq kimi teatr aləmindəki fəaliyyətini ardıcıl
şəkildə davam
etdirir, Türkiyə ədəbiyyatından maraqlı
əsərləri dilimizə
uyğunlaşdırır. Onların səhnələşdirilməsi işində yaxından iştirak edir. Görkəmli ədib Namiq Kamalın “Zavallı cocuq” əsərindən təbdil
etdiyi “Bəxtsiz bala”, fransız bəstəkarı Leo Delibin
“Lakme” operettasının
təsiri ilə yazdığı “Zülmün
səmərəsi” adlı
dramları uzun illər Azərbaycan səhnəsində Hüseyn
Ərəblinskinin, Abbas
Mirzə Şərifzadənin
iştirakı ilə
tamaşaya qoyulub. Hər iki əsərin süjeti Azərbaycan məişətinə uyğunlaşdırılmışdır.
Ərəb və fars
dillərini də mükəmməl bilən
Səkinə Axundzadə
Şərq ədəbiyyatına
dərindən bələd
idi. O, Azərbaycan qızlarını azad və firavan görmək arzusu ilə çalışırdı.
Qələmə aldığı əsərlərində Azərbaycan
qadınının düçar
olduğu ağır həyatı ürəkağrısı
ilə qələmə
alırdı. Bütün yazılarında
qızların elm dalınca
getməsini, savad almasını məsləhət
görürdü.
Səkinə xanım həm
də ilk romançı
qadın olub. O,
“Şahzadə Əbülfəz
və Rəna xanım” romanında Azərbaycan qadınlarına
münasibətdə kök
salmış köhnə
düşüncənin aradan
qaldırılmasının çıxış yollarını
göstərir. Uğurlu bədii
detallarla azadlığın
şirinliyini, dəyərini
təsvir edir. Müəllifin həyat yoluna
və yaradıcılığına
nəzər salanda heyrətlənməmək olmur.
O, cəhalətin, zülm
və istibdadın hökm sürdüyü bir dövrdə beş dram, bir
roman yazır.
1922-1923-cü illərdə
nəşr olunan “Yeni türk əlifbası”nın müəlliflərindən biri
də Səkinə Axundzadə olub. Onun amalı həmişə işıqlı ideallar və məramlar olsa da, kəşməkəşli
bir ömür yaşayır, həyatı
mübarizələrdə keçir.
Uzun illər ağır xəstəlikdən əziyyət
çəkir. Bu səbəbdən də Qubada yaşamaq məcburiyyətində qalır.
Dövrün məşhur aktyorları,
sənət və teatr xadimləri Qubaya gedir, Səkinə
xanıma baş çəkirlər.
Ömrünü xalqının maariflənməsinə,
estetik dünyagörüşünün
zənginləşməsinə sərf edən fədakar xanım 1927-ci ildə doğulduğu şəhərdə dünyasını
dəyişir. Məşhur
aktyor və rejissor Hüseyn Ərəblinski onunla söhbət zamanı sənət dostuna xitabən belə deyib: “Səkinə xanım, qadınsız teatr gülsüz-çiçəksiz
bahar kimidir. Çiçəksiz ki bahar olmaz! Cəhalətin ucbatından nə qədər qadın, qız teatra yaxın dura bilmir. Siz böyük iş görürsünüz. Qızlarımızın ürəyində teatr qığılcımları alışdırdınız.
Vaxt gələr, bu qığılcımlar
məşələ dönər...”
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2013.- 30
avqust.- S. 15.