Zərgər
aktyor
Aktyorlar
inanırlar ki, hansı sənət
ölürsə-ölsün, aktyorluq sənəti
ölməyəcək. Sevgi, məhəbbət,
təəccüb dolu səsləri, heyrət
dolu baxışları tavanı olmayan teatrın divarlarına
yapışıb qalacaq. Əgər buna inanmasaydılar, tamaşadan
sonra libaslarını soyunduqları kimi, ruhlarına hopmuş
obrazları da soyunub
atardılar. Nə yaxşı ki, aktyorlar sənətin yaşayacağına
inanırlar. “Mən teatra ona
görə bağlandım ki, bu ölməz sənətdir” - deyən, ömrünün 75-ci qızıl dövrünü qeyd etməyə
hazırlaşan Xalq artisti
Rafiq Əzimov kimi...
Məbədə gedən yol
- 1938-ci il fevralın 4-də dünyaya gəlmişəm. Atam Ələşrəf ticarətlə məşğul olurdu, anam Hökumə xanım evdar qadın idi. Mən onların ortancıl övladıyam. Uşaqlığım müharibə illərinə təsadüf edib. Atam cəbhəyə getmişdi, ailənin ağırlığı anamın çiyninə düşmüşdü. Düzdür, qohumlarımız müəyyən qədər kömək edirdilər. Müharibə başa çatsa da, atamı ordudan gec tərxis etdilər, 1947-ci ildə mən birinci sinfə qədəm qoyanda atam əsgərlikdən qayıtdı.
Ailə üzvlərim incəsənətlə məşğul olmasalar da, incəsənəti sevirdilər. Atam gənclik illərindən musiqiyə böyük maraq göstərər, ustad xanəndələrin konsertlərinə gedərdi. Teatr aləmindən, Abbas Mirzə Şərifzadədən tez-tez söhbət salırdı, onun səsinin vurğunu idi. Evimiz Bakının Vidadi küçəsindəydi. Məhəlləmizdə tarzən Qurban Pirimov və başqa adlı-sanlı sənətkarlar yaşayırdılar. Onları tez-tez görməyimlə fəxr edirdim. Yəqin bütün bunların sənətə gəlişimdə müəyyən rolu oldu.
Əvvəl 1 saylı orta məktəbə getdim. Sonra 199 saylı, daha sonra isə 44 saylı məktəbdə oxudum. Uşaq yaşlarımda atam tarzən olmağımı istəyirdi. Üç-dörd il tarla məşğul oldum. Sonra keçmiş “26-lar” adına Mədəniyyət sarayında uşaq dram dərnəyinə getdim. Bundan əvvəl isə təhsil aldığım 44 saylı orta məktəbdə də dram dərnəyi təşkil etmişdik. Məktəbin təntənəli gecələrində çıxış edirdik. Ədəbiyyat müəllimimiz Əliağa Kərimovun teatr sənətinə böyük məhəbbəti var idi. Cəfər Cabbarlının yaradıcılığını və “1905-ci ildə” əsərini keçəndə şagirdlərin arasında rol bölgüsü apardı. Mənə İmamverdi surətini verdi. Əsəri oxumağa başladıq. İmamverdi roluna elə aludə olmuşdum ki, sanki səhnədəydim. İmamverdi ilə Allahverdinin dialoqu bitdi. Bayaqdan başımın üstündə dayanıb səssiz-səmirsiz bizi dinləyən Əliağa müəllim əlini çiynimə qoyub dedi: “Səndən yaxşı aktyor olar”.
“26-lar” adına Mədəniyyət sarayının uşaq dram dərnəyində rəhbərimiz aktyor Əli Qurbanov idi. O, “Vaqif” pyesindəki Vidadi rolunun məşhur teatr ifaçısıydı. Xəyalımdan keçirdi ki, nə olaydı, aktyor olaydım, Vidadi rolunu oynayaydım. Hələlik bunların hamısı arzular idi.
Seçim
Sonra Lütfi Məmmədbəyovun rəhbərlik etdiyi dram dərnəyinə yazıldım. Bir neçə il orada məşğul oldum. Dərnəyin hazırladığı tamaşalarda çıxış etdim. Artıq sənədlərimi o vaxtkı Mirzəağa Əliyev adına Teatr İnstitutuna vermək arzusu ilə yaşayırdım. Lakin evdə bu barədə biləndə qəti etiraz etdilər. Mən imdadı əmim oğlu Cəbrayılda aradım. Dərdimi ona açdım. Cəbrayıl Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbini, sonra isə Moskvada Kinematoqrafiya İnstitutunun rəssamlıq fakültəsini bitirmişdi. Kinostudiyada çalışırdı. Cəbrayıl ata-anamla danışdı, o gündən evdə bu barədə daha söz-söhbət olmadı.
Orta məktəbi bitirib İncəsənət İnstitutuna daxil oldum. Müəllimimiz Xalq artisti Məhərrəm Haşımov idi. O həm də Rus Dram Teatrının baş rejissoruydu. Hətta birinci kursda oxuyanda dərslərimizi həmin teatrda keçirdi. İkinci kursda - 1959-cu ildə - Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti və incəsənəti ongünlüyündə Məhərrəm Haşımovun sayəsində biz də iştirak etdik. Orada təqdim olunan tamaşalarda epizodik rollar oynadıq. Ondan sonra fikirləşdik ki, Akademik Milli Dram Teatrında işləyəcəyik. Bu, ən böyük arzumuz idi. Ona görə teatrın yardımçı heyətində kiçik rollarda çıxış etməyə başladıq.
İnstitutu bitirəndə Məhərrəm Haşımovun rəhbərliyi ilə diplom işi kimi beş tamaşa təhvil verdik. Görkəmli rejissorlar, aktyorlar baxıb öz seçimlərini etdilər. Bizim kursdan Həsən Məmmədov, mən və Eldəniz Zeynalov Akademik Milli Dram Teatrına təyinat aldıq. 1962-ci ildən bu günədək mənim əmək kitabçama başqa ünvan yazılmayıb.
Biz
teatra gələndə Ədil İsgəndərov
kinostudiyaya getmişdi.
Baş rejissor Mehdi Məmmədov oldu. 1964-cü ildən isə Tofiq Kazımov baş rejissor oldu və
gənclərə böyük
qayğı göstərdi.
İlk sözün həyəcanı
- Fəxr edirdik ki, vaxtilə
tamaşaçı kimi
pərəstiş etdiyimiz
Ağasadıq Gəraybəyli,
Ağahüseyn Cavadov,
İsmayıl Osmanlı,
İsmayıl Dağıstanlı,
Ağadadaş Qurbanov,
Hökümə Qurbanova,
Sofiya Bəsirzadə və digər səhnə ustaları ilə yanaşı səhnəyə çıxırıq.
Heç
yadımdan çıxmaz,
dram teatrının səhnəsində
ilk çıxışım “Vaqif” tamaşasında oldu. Ələsgər Ələkbərov Vaqifi oynayırdı, biz gənclər də Qacarın əyanları idik. Tamaşanın bir yerində
xanəndə “Rast” oxuyurdu, epizodik rolda olsaq da,
bir iki kəlmə
söz demək istəyirdik. Xahiş etdim
ki, gündüz tamaşasında “Tez olun, yaxşı bir segah oxuyun”
sözlərini mən
deyim. Xahişimi
nəzərə aldılar,
səhərə kimi gözümü yuma
bilmədim ki, görəsən, mən bu sözü necə deyəcəyəm?
Səhəri tamaşada o sözləri
deyəndə, elə
bil mənə dünyanı bağışladılar.
Bu, Rafiq
Əzimovun yaradıcılığında
yolun başlanğıcı
idi. İllər keçəcək, o səhnədə bir-birindən
uğurlu, yaddaqalan rollar yaradacaq, teatr tarixinə adını kiçik rolların böyük aktyoru kimi yazacaqdı.
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
Lope de Veqanın “Dəlilər”ində
Kalendario, Sabit Rəhmanın “Toy”unda Mirzə Hüseyn, Hüseyn Cavidin “Şeyx Sənan”ında
Anton, Çingiz Aytmatovun
“Ana torpağ”ında Caynaq,
Bernard Şounun “Şeytanın
şagirdi”ndə Kristi Daçen,
Məmməd Səid Ordubadinin “Qılınc və qələm”ində
Xacə Mərcan, Aleksandr Ostrovskinin “Cehizsiz qız”ında Karandışev və onlarca bir-birinə bənzəməyən rollar
yaradacaqdı.
“Tamaşaçı gözü
tərəzidir”
- 50 ildə saysız-hesabsız rollar oynamışam. Bunların içərisində baş rollar da olub, epizodik
rollar da. Professor İlham Rəhimli
bir yazısında məni “zərgər aktyor” adlandırırdı,
mənim yaradıcılığımı
İsmayıl Osmanlının
yaradıcılığına bənzədirdi. Bu mənim üçün çox böyük şərəfdir. Mənim üçün
heç vaxt rolun böyüyü-kiçiyi
olmayıb. Müxtəlif janrlarda, müxtəlif obrazlarda oynamışam.
Bu illər ərzində
sənətə olan sevgimizin qarşısını
heç nə kəsə bilməyib.
Ömrü boyu səhnəyə
həyəcanla, əsə-əsə
çıxmışam. O həyəcan haqqında sizə bir xatirə
danışım. Mənim, toyum
“Səadət sarayı”nda
olub. Xətrini çox istədiyim
böyük sənətkarlardan
da bir neçəsini
dəvət etmişdim.
Barat xanım Şəkinskaya, Əliağa
Ağayev, Lütfi Məmmədbəyov, bir də tələbə yoldaşlarım. Toyda Əliağa
Ağayev söz istədi. Dedi ki, Əzimov Rafiq (indi də
sənət dostları
çox vaxt ona belə müraciət
edirlər - T.V.) səhnəyə
çıxanda əsim-əsim
əsir. Mən də səhnəyə
çıxanda əsim-əsim
əsmişəm. O sənətkar
ki, səhnəyə çıxanda əsim-əsim
əsmir, ondan sənətkar olmaz. Mən arzu edirəm ki, Əzimov Rafiq ömrünün axırına qədər
səhnəyə çıxanda
əsim-əsim əssin.
Mən hər dəfə
səhnəyə çıxanda
elə bilirəm ki, ilk dəfədir, səhnəyə çıxıram.
Çünki tamaşaçı gözü tərəzidir.
Böyük ekranda
Rafiq Əzimov ilk dəfə
1969-cu ildə “Leninqradfilm”
kinostudiyasının istehsalı
olan “Mənim əziz atam” filminə çəkilir.
Lyudmila Qurçenko, Aleksandr
Demyanenko kimi ekran ulduzları ilə yanaşı əsas rollardan birini - Əli dayı rolunu oynayır. Sonra “Azərbaycanfilm” kinostudiyasının istehsalı
olan “Yeddi oğul istərəm” filmində yeddi oğuldan birini - Şahsuvar obrazını canlandırır.
- Təsadüfə
baxın, mən
1958-ci ildə instituta
daxil olanda Əli Zeynalov bizə səhnə danışığından dərs
deyirdi. O, “Komsomol” poemasında rol bölgüsü aparanda mənə Şahsuvar rolunu vermişdi. İllər sonra “Yeddi oğul
istərəm” filmində
də bu rol bəxtimə düşdü. Beləliklə, mən 1970-ci ildə bu rola çəkildim.
Sonralar aktyor “Xatirələr sahili”, “Ömrün ilk günü”, “Axırıncı
aşırım”, “Ad günü”,
“Vulkana doğru gedirəm”, “Babək”, “Ah bu gözəl, gözəl dünya” - bir sözlə, 40-a yaxın filmə çəkilir.
“Göz həkimi”ndəki
professor İvanov
Rafiq Əzimovun yaradıcılığında
televiziya tamaşalarının
da öz yeri var. O, ilk dəfə məşhur televiziya rejissoru Rauf Kazımovskinin hazırladığı
“Çelkaş” tamaşasında
Qavrilo, sonralar İ.Əfəndiyevin “Mənim
günahım” pyesində
Səxavət, A.Dudayevin
“Astana” tamaşasında Sərxoş
kişi, B.Vahabzadənin
“Kimdir haqlı” əsərində Şükür
bəy və onlarca maraqlı rollar yaradır. Ancaq onun İslam Səfərlinin “Göz həkimi” əsərində
yaratdığı professor İvanov obrazı hələ də sevilməkdədir.
- “Göz
həkimi” tamaşasına
ilk dəfə dram teatrında
baxmışam, o vaxtlar
professor İvanov rolunu
Ağadadaş Qurbanov
oynayırdı. Sonra bu əsəri Lütfi Məmmədbəyov televiziyada
hazırladı. Əslində bu rola Hamlet Qurbanov çəkilməli
idi. Amma nə səbəbdənsə
çəkilişlərə gələ bilmədi və beləliklə, bu rol mənə
həvalə olundu.
“Göz həkimi”
tamaşasında məsləhətçi
o vaxtlar Göz Xəstəlikləri İnstitutunun
direktoru Nazim Əfəndiyev idi. Bir dəfə ondan icazə istəyib xəstəxanaya getdim, o prosesi gözlərimlə
gördüm. Ona görə
də bu rol olduqca inandırıcı
alındı. Bir dəfə
Göyçayda qastrolda
idik. Mehmanxana ilə üzbəüz
böyük bir yarmarka vardı, yarmarkaya getdik. Orda qoca bir
qadın birdən məni gördü, gəlib bağrına basdı, öpdü, arada da gözlərimə
diqqətlə baxıb
dedi: “Ay sənə qurban olum, sənin
gözlərin açıldı?”
Adamlar da başladılar gülməyə ki, ay xala, bu tamaşadır,
bu roldur.
Məni görəndə həmişə barmaqla sayılası rollarımın
adını çəkirlər.
Hərdən küçədə mənə söz atırlar. “Əyil”
- deyirlər, bilirəm
ki, “Arxadan vurulan zərbə”yə işarə edirlər, hərdən “Xırs quldurbasan”dakı Frans Foxt obrazını xatırladıb “Mariya Adamovna” - deyib məni təlqin etməyə çalışırlar.
Bir aktyor kimi buna sevinirəm...
75 yaşın
astanasında Rafiq Əzimov özünə nə arzuladı?
- Allaha qurban olum, gətirib
məni bu yaşa çatdırıb.
Hər dəfə mən teatrın qapısından
içəri girəndə
şükür edirəm.
Bura məbədgahdır, elə
sehrli aləmdir ki, burdan ayrılmaq
olmur. Mən nikbin adamam,
inanıram ki, teatr daima yaşayacaq,
bizi də yaşadacaq. Mən həyatda
yaxşı ailə, iki övlad, dörd nəvə və tamaşaçı
sevgisi qazanmışam.
Bunlar üçün
yaşamışam və
bunlar üçün
də yaşayıram...
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2013.-1 fevral.- S. 7.