Milli
və bəşəri melo-aləm...
Qara
Qarayev - 95
Dünyaya musiqi
İldırımlı, sevgi Sədalı, məhəbbət
Pıçıltılı Qara Qarayev!
Onun -
təkcə bu xalqa yox, bütün dünyaya mükafat
olanlarımızdan Birisi haqda olan bu yazıya təltifat və
mükafatlarından başlayım. SSRİ Xalq artisti, bir dəfə
“Lenin”, iki dəfə “Stalin” mükafatı laureatı,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, akademik... Bu adlar
çoxdur - çoxdan da çox! Say, vəzn və deməli,
bu qəzet səhifəsinin həcminə nisbətcə də
çox böyükdür. Lakin təkrarsız
əsərlərinin böyüklüyü ilə proporsional
deyil. Musiqisini yazdığı filmlərin
hər birində ikinci baş qəhrəman mütləq mənada
onun notlarıdır. Baletlərindəki
parçaların hər biri həm də müstəqil sənət
nümunələridir. Simfonik poemaları
dünyanın bütün könül “nəşriyyat”larında
eyni dildə, lakin məhz Azərbaycan imzası ilə səslənib-oxunan
bəşəri partitura-romanlar, epoxal epopeyalardır.
Qışın
oğlan çağında (5 fevral 1918) doğulmuş bu dahi
hələ gənc yaşlarından başlayaraq, “Odlar yurdu”
Azərbaycanı dünyaya alovlu sənət məmləkəti
kimi də notlandırmağa başladı.
Çoxları üçün “uşaq çağı”
hesab edilən 19 yaşda Azərbaycan, 28 yaşda SSRİ bəstəkarlar
ittifaqlarının (6 il sonra Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqı idarə heyətinin sədri olmaqla), 36-sında
Lenin və SSRİ Dövlət Mükafatları Komitəsinin
üzvü, 41-ində AMEA-nın akademiki seçilmişdir.
Deyilənlərə görə,
uşaqlıq çağlarında nadinclik
cızığından çox qırağa çıxan
Qara, - sonralar hamımızın dediyimiz kimi - öz Qara Qarayev
(!) erasında bizim sənət və intellekt istedadımızı
coğrafi cızıqlarımızdan büsbütün
qıraqlara - öz bəşəriyyət aləminə
çıxardı...
Dahilər
- dünyaya məxsuslar...
Müasir internet
çaparlığında bu qəzetin gedib
çıxacağı “yadstan”larda hansısa bir əcnəbinin
“öz bəşəriyyət aləmi” ifadəsinə təəccüblənəcəyi
gümanındayam. Amma təəssüf.
Burada, olsa-olsa, balaca bir milli eqo ehtimalı ola
bilər ki, bunu əlavə bir ştrixlə Bethovenə,
Vivaldiyə, Rossiniyə, Şopenə, Motsarta, Çaykovskiyə...
də verməklə, konsensuslaşa bilərik. Ancaq
adlarını tam sadalamadığım bu nəhənglər,
doğrudan da, təkcə öz xalqlarının deyil,
bütünlükdə dünyanın fəxri zatları,
major ovqatlarıdır.
Dərya
Qara Qarayev...
Yuxarıdakı
abzasa əlavə olaraq deyim ki, böyük çaylar, dənizlər,
okeanlar yalnız bir xalqa, bir qitəyə mənsub
olmadığı kimi, dahilər də - bütün
bunların şəriksiz sahibi olan dünyaya məxsusdurlar.
Siyasi-strateji qaliblik atributu olan böyük sular
dövlətlər üçün nədirsə, dahilər
də millətlərçün odur. Üç
yoldan biri olan həmin sularsız dövlətin dünyaya, həmin
adamlarsız isə millətin bəşər mədəniyyətinə
çıxışı olmur. Hansı sənətkar
ki milli sərhədi aşıb dünyəviləşir,
ümumbəşəri tələbata çevrilir, o
müsafir - daha heç hara heç bir səfər etmədən
- bütün ölkələrdə öz məmləkətinin
fövqəlZadə səfiri olur.
“Adi”
Qara Qarayev(?)...
Deyirlər, sovet günlərinin
bir günü “bizim kənd”dən Bakıya gəlmiş aydan
arı, sudan duru bir qarı nənə(m)
insan və maşın basırığına
düşüb, ömrü uzunu “manqa
başçılığı”na işlətmiş
başını necə itirirsə, “Kommunist” küçəsinin
o tayına keçə bilmir və yanından ötən bir
topa qıza “Ay “yeddi gözəl”lər, məni də bu
“ildırımlı yollar”dan keçirin” - deyə, şəhərə
düşdüyü andan ona “kəndçi” kimi baxan ətrafın
gözünə diribaşlıq külü
üfürüb, “diplomatik” gəlmə gəlir...
Korifey Qara Qarayev!..
Bəli, yuxarıda “baş
vurduğum” siyasi-strateji qaliblik göstəricilərindən -
su, hava, quru kimi təbii-fiziki çıxışlardan daha
uzun, daha uca - gömrüksüz, vergisiz, tufansız (olsa-olsa,
melodik “ildırımlı”) mənəvi yollar açan
korifeyimiz! O, çox azını təşbeh edə bildiyim
(və heç vaxt heç kimin qədərincə ifadə
edə bilməyəcəyi) xüsusiyyətləri, ilahi
musiqi taktları ilə öz mükəmməl “avtoportret”ini
yaradıb; fırçasız və heç bir ərazi-əhatə
ehtiva edə bilməyəsi ramka-çərçivəsiz!..
Onun - başqaları tərəfindən
fırça və sözlə yaradılmış portretləri
də az deyil. Xüsusən, T.Salahovun «Bəstəkar
Qara Qarayevin portreti»! Amma rəssamlar - yəni
görünənləri hamıdan yaxşı görüb,
hamıdan yaxşı göstərə bilənlər - adama
“gəl-gəl” simfoniyası çalan bu əsər-surəti
bizlərə - yəni adi görənlərə böyük
orkestrlər səviyyəsində göstərməlidirlər.
Bu, əlbəttə, göstəriş yox, xəlqi
bir arzudur. Təəssüf ki, (T.Salahov istisna edilməklə)
bu ecazkar sifət-surət obrazının ən kamil
“ustadı” hələ də öz dövrünün
güzgüləri, fotoobyektivləri və kino-tele lentlər
olaraq qalır: rəssamlardan, qələm əhlindən fərqli
olaraq, olanı ola bilən kimi yox, məhz
olan kimi təqdim edən əşyalar. Sənətçilər
yox, sənədçilər. Yaxşı,
bəyəm sənətçiləri də sənədçilərlə
“kolleqa”laşdırmaq üçün bundan da artıq vizual
energetikaya malik olmalısan?!
Siz bir onun fotolardakı
baxışlarına baxın! Kadrlardakı jestlərini,
hər an eko-kültüral taktlar ovlayan göz
qırpımlarını, bəşəriyyəti
psixo-sosioloji imtahanlardan azad etməyə yönəli
melo-terapiya testlərini xatırlayın. Sakit, sa-kit... Tə-ləs-mə-yin. Asta baxın, bəstə
xatırlayın, usta düşünün... Şax-şahanə
duruşunda bir vuruş. Geniş və
apaçıq (hər iki mənada) alnı tale və sənət
ekranı. Bətndə sənət
vulkanizmi, batində isə humanizm saçımları.
Bir qulağı həmsöhbətində, o biri - doxsan doqquz
tam onda doqquzunu tanımadığı, üzlərini görmədiyi
müasir milyonların, gələcək milyardların yeni
gözləntilərində; özü də ədasız,
hay-küysüz, amma həm də «darı dələn» nisbətində...
Yenidən
xatırlayın və daha diqqətlə baxın; o heç
vaxt heç kimə, heç nəyə baxmır; nə
adamlara, nə obyektivlərə. Hə, hə,
“Ağac bar gətirdikcə...” məsəli. Amma bir fərqlə:
başını yox, baxışlarını aşağı
dikir. Yəqin, belə bir duyğu ilə ki, birdən,
onsuz da bəlli böyüklüyünü, kadr
arxasındakı qlobal populyarlığını “lal ladlarla
qarşısındakılara duyurur” təhlükəsi yarana
bilər. Bəs necə (!), hədsiz
populyarlıq, mayak böyüklük bu sayaq “kiçik” xətalardan
nəm çəkə bilər. Hələlik
terminolojiliyə gəlməyən “avtosimfonizm” yalnız bu “rəng”lərlə
mümkündür. “Avtoportret” hər rəssamın
kiçik bir dövr işidirsə, belələrinin
bütün ömür işidir...
Hər
kəsin və hamının Qara Qarayevi...
Qara Qarayevin
xalqiçi-könüllərdaxili portretləri
saysız-hesabsız. Fakturaca abstrakt, istək-arzuca
göy qurşağı qədər rəngarəng, folkloranə.
Daha çox Motsart-Bethovenlər sayağı - ultra-eleqant
görünüşlü bu xəyali “portret”lər, şəkil
və “şikil”lər müxtəlif «janr»lardadır; “xəyal-duyal”,
“real-irreal”, “coşu-qoşu” və sair “növ”lərdə. Bunlardan ikisi mənimçün daha
maraqlıdır; biri sənətkaranə «dəcəllik»lə
bağlıdır, o biri - bütün korifeyləri
müşayiət edən “qara camaat” ayama-sayamaları, rəngarəng,
çoxahəng xalq münasibətlərilə.
İşə
baxın, onun pəncərə şüşəsi
sındırmasını da məqbul hesab etməmək olmur.
Belə ki, bir səhər indiki İqtisad
Universitetinin yanından ötən Üzeyir bəy
görür ki, bir uşaq üçüncü mərtəbədəki
taybatay açılı pəncərəyə daş
atır. Soruşur ki, niyə belə edirsən,
dillənmir. Qeyri-adi fəhmə malik
Üzeyir bəy uşağın gözlərində nə
görürsə, yaxınlaşıb başını
sığallayır və bir də soruşur.
İçində gələcək dahi gizlənmiş
uşaq millətin bu sənət babasının
sığalındakı səmimiyyətə güvənib,
fikrini bir nəvə ərki ilə bəyan edir; “...mən
sınan şüşə cingiltisini çox
xoşlayıram...”
Onun haqqında
söyləyəcəyim ikinci xəlqi rəvayət-“portret”in
isə şəxsən şahidiyəm. On bir il əvvəl, bir dostumun maşınında
onun məşhur “Vals”ını dinləyib təəssüratlarımızı
bölüşürdük. Həmsöhbətimin
7-8 yaşlı nəvəsi “baba, imkan verin qulaq asaq, sonra
danışarsız də!” - deyə,
bizim müzakirəmizə çılğınlıqla etirazını
bildirdi. Sonra bu yaşıdım 60-cı illərlə
bağlı bir hekayət söylədi. Dedi ki, indi
işğal altındakı rayonumuza yenicə radio
qovşağı çəkilmişdi və muğamatdan,
aşıq mahnılarından başqa heç nəyi dinləməyə
səbri çatmayan nənəm tez-tez gileylənir, simfoniya,
ariya (öz təbirincə “arya-zarya”) səslənəndə
biz nəvə-nəticələrinə “onun səsini kəsin!”
əmri verirdi. Qərəz, bir gün o 105
yaşlı nənəm 15-16 yaşlı mənə bir
saçaqlı konfet verib dilə tutdu ki, onun adından
“radyo-ustudya”ya bir məktub yazım. Yazım
ki, o Qara Qarayevləri tez-tez versinlər. Ucqar
bir kənd qarısının müasir musiqi zövqünə
məəttəl qalan radio işçilərindən iki nəfər
iki-üç həftədən sonra bizim kəndə gəldi.
Xoş, beş, çay, çörək,
nəhayət, bunun səbəbini soruşdular. Nənəm
nə cavab versə yaxşıdır? Dedi, ay bala, mən
bir xəstə qarıyam, başım səs-küy
götürmür, o cürənə musiqilər veriləndə
isə uşaqlar özləri bağlayır radionu...
Sonra dostum əlavə
etdi ki, indi mənim nəvəm, o vaxt nənəmə şərik
çıxıb yol verdiyim o ucqar zövqümün
qisasını alır məndən. Bir kərə də
qayıdasan ki, baba, “dərslərinə fikir ver” deyib, mənə
belə musiqilərin disklərini almırsan, barı,
radiolara, televiziyalara yaz ki, indicə mənim ürəyimi
oynadan bu musiqiləri tez-tez səsləndirsinlər...
İndi siz səsləndirin...
Yazı-pozuda səsləndirilməsi
mümkün olmayan o ecazkar musiqiləri
özlüyünüzdə
çalıb-çağırın! “Uzun” poema-baletlərini
(“Yeddi gözəl”, “Leyli və Məcnun”), qravür, muzikl,
opera, simfoniya və simfonik əsərlərini,
romanslarını (“Don Kixot”, “Çılğın
qaskoniyalı”, “Zəriflik”, “Mən sizi sevirdim”, “Könül
mahnısı”, “Gürcüstan təpələrində” və
s.), “Qoyya”, “Uzaq sahillərdə”, “Qızıl eşelon” və
başqa filmlərə yazdığı möcüzələrə
vaxt tapmasanız da, “İldırımlı yollarla”dakı iki
dəqiqəlik adajio-rəqsi qəlbinizdə havalandırın.
Əgər əsl “slux”al şəkildə səsləndirə
bilsəniz, bir kərə bir şəhid nənəsinin
öz qəhrəman nəvəsi haqda danışarkən
televizorda səslənən həmin musiqi səbəbilə
söhbətinə ara verib dediyi “Elə bil mənim Kamilim
düşmən üstünə şığıyır!”
kəlmələrinə bənzər sözlər deyəcəyinizə
əminəm...
Sonra da - sizli-mənli - bu fikirlərimizə
bunu da əlavə edək ki, nə bu saya sözlərimiz o
şedevr milli-Səsə adekvatdı, nə
sağlığında aldığı sayagəlməz
mükafatlar o korifey Kəsə...
... Və yəqin ki, on bir il öncə dostumun maşınında bu
dühanın saysız şedevrlərindən birinin -
«Vals»ının davasını edən o uşaq indi
ordudadır. Sözsüz ki, o oğlan bu Vətənin tək
elə torpağını, maddi varidatını yox (hələ
o yaşda ikən o qədər sevdiyi o «Vals» da daxil),
qeyri-maddi irsinin, mənəvi nemətlərinin
şan-şöhrətini də qoruduğunun fərqindədir
və həmin irsdə misilsiz payı olan və bu gün 95
illiyini qeyd etdiyimiz böyük sənətkarın məlum
“20 faiz”lik coğrafi nisgil kəm-kəsirini də düşməndən
azad etmək qabiliyyəti və səviyyəsində
döyüşəcək...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2013.- 1 fevral.- S. 6.