Yarıda qalan film
Kino tariximizin ilkləri
Milli kinomuzun inkişafında dəyərli xidmətlər
göstərmiş bir
çox sənətkarlarımız
olub. Belə simalardan biri
30 illik nakam ömründə əbədiyaşarlıq
qazanan ilk professional kinorejissorumuz
Səməd Mərdanovdur.
Səməd Hacı Həşim
bəy oğlu Mərdanov 1909-cu ilin sentyabrında Tiflisdə, zəngin bir ailədə dünyaya göz açıb.
Atası
Həşim bəy ziyalı və geniş dünyagörüşlü
zadəgan olub. Müasirlərindən fərqli olaraq
sənətə böyük
rəğbət bəsləyib.
Dövrün tanınmış ziyalıları, söz-sənət
sahibləri ilə ünsiyyət qurmağı
sevib. Tiflisdə yaşayan ziyalılar,
şəhərə qonaq
gələn yazıçılar,
aktyorlar daima onun qonağı olub. O həm də Tiflisin mədəni həyatında
fəallıq göstərib.
Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Ələkbər
Sabir, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Hüseyn Ərəblinski və başqaları ilə şəhərin xeyriyyə işlərində
yaxından iştirak edib. Səməd Mərdanov məhz belə bir mühitdə
böyüyüb və
sənət aləminə
qədəm qoyub...
O, kino sənətinə elə bir vaxtda gəlir
ki, həmin dövrdə milli kinorejissorlar olmadığından
filmlərimizi başqa
millətlərdən olan
sənətkarlar çəkirdi.
Ancaq
30-cu illərdən etibarən
azərbaycanlı kinorejissorlar
yetişməyə başlayır.
Məhz bu dövrdə - 30-cu illərin
ortalarında Səməd
Mərdanov ali
təhsilli rejissor kimi Azərbaycan kinosunda fəaliyyətə
başlayır.
Kinoşünas Asif Əliyev
Səməd Mərdanov
haqqında qələmə
aldığı oçerkdə
onun hələ gənc yaşlarından iti ağıl və zirək düşüncə sahibi
olduğunu qeyd edir. Bir gün böyük
Azərbaycan aktyoru Hüseyn Ərəblinski Tiflisin gürcü-zadəgan
teatrında Otellonu oynayarkən, tamaşadan sonra şəhər rəhbəri ziyafət təşkil edir. Orada Ərəblinski çıxış
edərək Kürün
buradan sürətli axınının səbəbini
soruşur. Şəhər rəhbəri “bu suala ancaq balaca
dostum Səməd cavab verə bilər” - deyir. Hacı Həşim oğlu Səmədi gətirmək üçün
evə yollanır... Gənc Səməd ədəb-ərkanla
məclisə daxil olur, keçib atası ilə yanaşı əyləşir.
Sonra çox təmkinlə Ərəblinskinin
sualını cavablandırır:
- Xanımlar və cənablar! Zənnimcə, burada əlahiddə
bir şey yoxdur. Əgər hava dumansız
olsa, siz bu sualın cavabını özünüz
də müəyyən
edə bilərsiniz.
Şəhərin bu yerində
çayın coşqun
axmasına bir səbəb var. Siz onun axarına qarşı dayansanız, bilirsiniz, nə görərsiniz? Ülvi eşq
fədaisi Şeyx Sənanın və misilsiz Tamaranın möhtəşəm abidələrini.
Kür çayı buradan gah şaqraq, gah da həzin
bir pıçıltı
ilə ona görə axır ki, bu müqəddəs
insanları yuxudan oyatsın, qovuşduqları
əbədiyyətdən qaytarsın.
Hüseyn Ərəblinski balaca Səmədi bağrına
basaraq deyib: “Mən sizi əmin
edirəm ki, bizi heyran qoyan
azərbaycanlı balasının
böyük gələcəyi
olacaq”.
Beləliklə, demək olar
ki, o vaxt Tiflisin mədəni mühiti Səmədin uşaq dünyasına böyük təsir edir. Elə bir teatr tamaşası olmur ki, Səməd ona baxmamış olsun. Bütün bunlarla bərabər
onun həm də dil öyrənməyə
böyük marağı
olur. Qısa vaxt ərzində gürcü, rus, fransız dillərini mükəmməl mənimsəyir...
Səməd teatra maraq göstərsə də, məhz kinorejissor olmaq arzusunda idi. Bunun üçün o, Moskvaya gedir. Müvəffəqiyyətlə imtahan verib Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun rejissorluq fakültəsinə qəbul
olunur. Dünya şöhrətli kinorejissor Sergey Eyzenşteynin
tələbəsi olur.
1935-ci ildə təhsilini başa vurub ilk azərbaycanlı kinorejissor kimi Azərbaycana qayıdır.
Qeyd edək ki,
o, hələ tələbə
ikən “Mavi dənizin sahilində” filminin ikinci rejissoru işləyir.
1935-ci ildə ekranlaşdırılan bu
filmin əsas rejissoru B.Barnet tədbirlərin birində
qeyd edir ki, Azərbaycanın ilk səsli filminin yaradılmasında Səməd
Mərdanovun da əməyi var.
Xəzər balıqçılarının
həyatından, onların
gündəlik qayğılarından,
başlarına gələn
sərgüzəştlərdən bəhs edən ekran əsərində görkəmli rejissor B.Barnetlə bir yerdə işləmək
Səməd Mərdanovun
ürəyincə olur.
Hələ o zaman qocaman rejissor Məmməd Əlili Səməd Mərdanov haqqında belə deyir: “Səməd ilk çəkilişlərdə rejissor
dostu B.Barneti öz təsiri altına sala bilmişdi. Məhz bu səbəbdən
o, Səmədə çox
inanırdı. Nəinki
Barnet, elə çəkiliş
qrupunun digər üzvləri də bu gənc oğlana
hörmət və məhəbbətlə yanaşırdı”.
Filmdə Alyoşa rolunun ifaçısı məşhur
rus aktyoru Nikolay Kryuçkov isə müsahibələrinin
birində qeyd edir ki, Barnetlə
Səmədin bir-birini
yaxşı başa düşməsi çəkilişi
xeyli asanlaşdırır:
“Səməd Mərdanov
cavan olmasına baxmayaraq öz işini yaxşı bilir. Çəkiliş zamanı maraqlı
və ağıllı
fikirlər irəli sürür. Aktyorlarla işləməyi
bacarır”.
“Mavi
dənizin sahilində”
filmi Səməd Mərdanovun böyük kinoda ilk işidir.
Professional rejissor kimi bu filmlə kinoya gələn Səməd Mərdanov bir neçə il sonra
“Kəndlilər” filminə
quruluş verir. “Kəndlilər” filmində
hadisələr Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
dövründə baş
verir. Ssenarisini G.Midivaninin yazdığı
film dövrün xarakterini
bədii vasitələrlə
əks etdirən dəyərli ekran əsərinə çevrilir.
Səməd Mərdanov bu
filmi ilə Azərbaycan kinosuna milli kadrları - aktyorları gətirir.
Məmmədrza Şeyxzamanov, İsmayıl
Osmanlı kimi məşhur teatr aktyorları kinoya bu filmlə gəlirlər. Bundan
əlavə, filmdə
Ələsgər Ələkbərov,
Mustafa Mərdanov, Rza Darablı, Rza Əfqanlı, Sidqi Ruhulla, Əli Qurbanov, Möhsün Sənani və Fateh Fətullayev kimi məşhur aktyorlar çəkiliblər.
Mütəxəssislər qeyd edirlər
ki, bu filmdə
kinematoqrafın imkanlarından
ustalıqla istifadə
edən gənc rejissor milli adət-ənənələrimizi, dövrün problemlərini
çox aydın və bacarıqla əks etdirib. Əsərin
qəhrəmanı Təhməz
qızını mülkədara
ərə vermək istəyir. Qız isə Göydəmiri
sevdiyini bildirir. Göydəmir yoxsulların
tərəfindədir və
öz mahnılarında
kəndliləri istismar
edən mülkədarları
ifşa edir, sonra inqilabi hərəkata qoşulur...
Təəssüf ki, Səməd
Mərdanov filmi axıradək başa çatdıra bilmir.
Film üzərində tamamlama işləri aparılarkən ağır
xəstələnir və
dünyasını dəyişir
(1939).
Beləliklə, gənc rejissorun
böyük inam və həvəslə başladığı sənət
yolu yarıda qalır. Onun yaradıcılıq bioqrafiyası zəngin olmasa da, iki
bədii və
1933-cü ildə çəkdiyi
“Köçərilər” sənədli
filmi ilə milli kino tariximizdə
özünə layiqli
yer tutub.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2013.- 27 fevral.- S. 15.