Aşıq
musiqisinin tədrisində yeni
nailiyyət
Aşıq sənətimizin UNESCO-nun qeyri-maddi irs siyahısına daxil
edilməsi bu zəngin irsin
tədqiqi və təbliği ilə yanaşı, tədrisini
də aktuallaşdırmışdır. Digər
tərəfdən, Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının “Azərbaycan xalq musiqisinin tarixi və nəzəriyyəsi”
kafedrasında “Aşıq sənəti” fənninin tədris
olunması bu sahəyə dair
yeni dərs ədəbiyyatlarını müasir təhsilin zəruri tələbatına
çevirmişdir. Uzun illərdir görkəmli
musiqişünas alim Ə.Eldarovanın
monoqra-fiyasından, Ə.Bədəlbəylinin, V.Belyayevin, B.Hüseynlinin
maraqlı məlumatlarından, son illər
isə N.Bağırov, K.Dadaşzadə, T.Quliyeva,
İ.İmamverdiyev, İ.Köçərli
və M.Əliyev kimi təcrübəli
mütəxəssislərin aşıq sənətinə dair sanballı elmi
işlərindən tədrisdə lazımınca istifadə
olunmaqdadır.
Bu ədəbiyyatlarla yanaşı, Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq doktoru, Ü.Hacıbəyli adına BMA-nın professoru “Musiqi dünyası” jurnalının baş redaktoru, xalq musiqisinə, bəstəkar yaradıcılığına və ifaçılara həsr olunmuş internet saytlarının müəllifi Tariyel Məmmədovun aşıq musiqisi haqqında müasir tələblərə cavab verən dərs vəsaitlərinin əhəmiyyətini xüsusi qeyd etməliyik. Həm də ona görə ki, professor T.Məmmədovun aşıq musiqisinin tədqiqi və tədrisində böyük xidmətləri, zəngin təcrübəsi var. O, elmi və pedaqoji fəaliyyətini xalq-professional sənətinin araşdırılmasına, təhlilinə, tədrisinə həsr etmişdir. Bu çətin və şərəfli işdə əldə etdiyi nailiyyətlərdən biri də müxtəlif aşıq mühitlərinə və nəsillərinə məxsus ustad aşıqların ifasından ənənəvi havaları nota yazması, onların melostruktur, melopoetika, metr-ritm, lad-məqam, çoxsəslilik kimi özünəməxsus və mürəkkəb nəzəri xüsusiyyətlərini aşkar etməsidir. Görkəmli alim-pedaqoq bu dəyərli yaradıcılığı sayəsində nəzəri musiqişünaslığı, eləcə də musiqi aşıqşünaslığını qiymətli el-mi nəticələri ilə zənginləşdirmişdir. Onun qiymətli alim və müəllim əməyi incəsənət yönlü ali və orta ixtisas məktəblərində aşıq sənətinin tarixi və nəzəri aspektlərdən tədrisinə müasir dərs vəsaitləri bəxş etmişdir.
“Azərbaycan
ənənəvi aşıq
havaları” (1989, rus dilində), “Azərbaycan xalq-professional musiqisi. Aşıq
sənəti” (2002), “Azərbaycan
klassik aşıq havaları” (2009), “Koroğlu
aşıq havaları”
(2010) dərs vəsaitləri
ali musiqi
təhsili verən tədris müəssisələrində
müəllim və tələbələr tərəfindən
geniş istifadə edilməkdədir. Bu dərs vəsaitlərinin
daha bir əhəmiyyəti elektron
resurslarla təmin olunmalarıdır. Saz aləti
haqqında da müfəssəl bilgi verən bu ədəbiyyatlardan
məlum olur ki, aşıq musiqisinin bir çox özəllikləri
məhz alətin pərdə, kök sistemindən, quruluş və tembrindən irəli gəlir. Havaların sazda ifası zamanı yaranan məqam harmoniyası, şaquli və üfüqi səs birləşmələri, havaların
kadans (ayaq) qanunauyğunluğu, melodiya
və formaya pərdə sisteminin təsiri kimi mürəkkəb nəzəri
xüsusiyyətlərin təhlili
sazın aşıq musiqisindəki aparıcı
rolunu sübut edir. T.Məmmədov aşıq musiqisinin
notlaşdırılmasına tamamilə yeni nəzəri və praktik yanaşma gətirmişdir. Bu baxımdan tələbələrin
aşıq musiqi irisinin nota yazılması
istiqamətində nəzəri
bilik və praktik təcrübə əldə etmələrində
onun dərs vəsaitləri əhəmiyyətli
rol oynayırlar.
Professor Tariyel Məmmədov aşıq musiqisi haqqında “Azərbaycan aşıq yaradıcılığı”
(“Apostrof”, 2011, 648 s.) adlı
ilk fundamental dərsliyin müəllifidir.
Müəllifin çoxillik pedaqoji
təcrübəsinə, zəngin
mütəxəssis biliyinə
əsaslanan dərslik
müasir tədris proqramlarına tam cavab verməklə yanaşı,
keçilən fənnin
keyfiyyətli mənimsənilməsi,
fənn üzrə əhatəli məlumat və baza biliyi
verilməsi məqsədini
daşıyır. Dərsliyin
elmi redaktoru AMEA-nın müxbir üzvü, Əməkdar
elm xadimi, sənətşünaslıq
doktoru, professor Zemfira Səfərova, redaktoru sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru C.Həsənovadır.
Rəy verənlər
Xalq artisti, sənətşünaslıq doktoru,
professor R.Zöhrabov, sənətşünaslıq
doktoru, professor G.Mahmudova,
professor V.Əbdülqasımov və sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru E.Hüseynovadır.
Nəşrin yeni cəhətləri ilə tanış olaq: aşıq yaradıcılığı haqqında
ilk dərslikdir; dərsliyə
fənnin məzmununu əhatə edən testlər daxildir və əyani vəsait kimi not yazıları, fotolar, arxiv materialları əlavə olunmuşdur; kitaba əlavə olunan iki diskdə
81 aşıq havasının
notları və 60 aşıq havasının
ifası toplanılmışdır;
dərslik müasir
multimedia səciyyəsi daşıyır.
Ustadların 60
ənənəvi hava
ifasının və
81 havanın not yazısının
2 ədəd CD formatda
dərsliyə əlavə
edilməsi “Aşıq
sənəti” fənninin
əhatəli, tam şəkildə
öyrədilməsi, musiqi
materialının mənimsənilməsi,
aşıq havalarının
mükəmməl qavranılması
və yadda saxlanılması, onların
eşitmə ilə təyin oluna bilməsi, tələbələrdə
təhlil təcrübəsinin
formalaşması üçün
olduqca qiymətli əyani-praktik vəsaitlər
və tədris materiallarıdır.
Aşıq yaradıcılığına dair əhatəli bilik verən dərslik 33 əsas mühazirədən, 9 əlavə
bölmədən ibarətdir.
“Aşıq yaradıcılığının
xalq-professional musiqi sənəti kimi şərhi”, “Şifahi ənənəli sənətdə
“xalq yaradıcılığı”
və “professional yaradıcılıq”
bölgü sistemi”, “Aşıq və muğam sənətinin qarşılıqlı əlaqəsi”,
“Şifahi ənənəli
musiqinin yazıya alınması metodikası”,
“Aşıq yaradıcılığına
dair tarixi məlumat”, “Aşıq yaradıcılığında təbəqələşmə”, “Aşıq sənətində
terminlər sistemi”, “Aşıq poeziyasında metrik sistemlər”, “Aşıqların musiqi aləti - saz”, “Dastan yaradıcılığı”,
“Ko-roğlu instrumental havaları”,
“Epik havaların ifaçılıq xüsusiyyətləri”,
“Məhəbbət dastanları”,
“Aşıq sənətinin
bəstəkar yaradıcılığında
təcəssümü” və
digər mühazirələrlə
yanaşı, dərsliyə
aşıq havalarının
məqam əsası,
melodikası, metr-ritm xüsusiyyətləri, havanın
və şeirin vəzn əlaqəsi, aşıq yaradıcılığı
ilə bağlı tədqiqatlar haq-qında mühazirələr də
daxil edilmişdir. Köməkçi materiallar rolunu
oynayan əlavə bölmələr “Koroğlu”
aşıq havalarının
not yazıları irsindən,
ustad aşıqların
şəkillərindən, klassik aşıq havalarından, “Koroğlu”
türk aşıq havalarından, Ə.El-darovanın
“Azərbaycan aşıqlarının
musiqi-poetik terminoloji lüğəti”ndən və
s. ibarətdir.
Dərsliyin bir qiymətli
cəhəti də bəstəkar və musiqişünaslarımızın aşıq musiqisinin notlaşdırılması, nəşr
olunması, araşdırılması
sahəsindəki fəaliyyətlərinə
dair də-yərli məlumatlar verməsidir.
“Aşıq havalarının
cədvəli”ndə isə
hər bir aşıq havasının
adı, ad variantları,
ilk yaradıcısı, ifaçısı,
hansı bölgələrdə
yayılması, kökü,
pərdəsi və məqamı haqqında yığcam məlumat öz əksini tapmışdır.
Dərslik zəngin biblioqrafiya,
notoqrafiya, diskoqrafiya və saytoqrafiya ilə təmin olunmuşdur.
Ariz Abduləliyev,
Ü.Hacıbəyli adına BMA-nın
dosenti, musiqişünas
Mədəniyyət.-
2013.- 27 fevral.- S. 11.