“Mən hər on ildə bir film
çəkirəm”
“Mən
filmi hisslərimi, duyğularımı nəzərə
alıb çəkirəm. Hər hansı bir epizodu hiss eləməsəm,
kim nə deyirsə-desin, çəkmirəm.
Ürəyimdə çəkmək istədiyim, amma çəkə
bilmədiyim filmlərin sayı qat-qat çoxdur”
... Onun kinoda uğuru
“Baladadaşın ilk məhəbbəti”ndən
başladı. “Qızıl uçurum”u keçib,
“Yuxu”nu gerçəkləşdirdi, “Ölüm növbəsi”ni çəkdi...
... Onun rejissor xoşbəxtliyi
ondadır ki, əlçatmaz arzuların dalınca
qaçmadı, olanları olduğu kimi, duyduğu kimi, hiss
etdiyi kimi çəkib tamaşaçıya təqdim etdi...
... Qismətinə on ildən bir
film çəkmək düşsə də, içində
“ölən” filmləri də az olmadı.
Beləliklə, həmsöhbətimiz
ömrünün 73-cü yayında beşinci ekran əsərini
- “Polkovnikin xəzinəsi” filmini çəkməyə
hazırlaşan Əməkdar incəsənət xadimi,
tanınmış rejissor Fikrət Əliyevdir.
- Hər şey yoldan
başlayır, gedirsən, ancaq qarşıda səni nə
gözləyəcəyini bilmirsən...
- Qismət. İnsan
yolla gedir, kimsə qarşısına çıxıb yolunu
döndərir. Ya gedib uğur qazanır, ya da... Mənim qismətimə Ədil İsgəndərov
(Adil İsgəndərovun zamanında yaşayanlar
böyük sənətkarın adını həmişə
belə tələffüz edirlər) çıxdı.
O vaxtlar Ədil müəllimi Akademik Dram Teatrından
uzaqlaşdırmışdılar, kino sahəsinə
keçməyə hazırlaşırdı, Moskvada bu sahə
üzrə təcrübə keçirdi. 1959-cu
ildə Ədil İsgəndərov ilk dəfə Azərbaycanda
kino kursu açdı. Kursa gələnlərin
sayı yüzlərlə olsa da, ələyib aralarından
30-40 nəfəri seçdilər. O vaxt mən də
müsabiqəyə getmək istəyirdim, başımı
qırxdırmışdım, dedilər ki, bu
görünüşdə səni götürməzlər. Amma “ya qismət” deyib getdim və müsabiqədən
keçdim. Hamlet Xanızadə, Səfurə
İbrahimova da o kursda oxuyurdular.
Kino kursu mebel fabrikində işləyən 20
yaşlı gəncin gözləri qarşısında yeni
bir dünya açır. O, kino adlı sehrli bir
dünyadan heç vaxt uzaqlaşa bilmir...
- Sovet dövründə belə
bir qanun var idi ki, kim instituta sənəd
verirdisə, ona bir ay məzuniyyət verirdilər. 1962-ci ildə mən də sənədlərimi
indiki Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin aktyorluq fakültəsinə verəndən sonra məzuniyyət
götürüb Moskvaya getdim. Bakıya
qayıdanda imtahan verib qəbul oldum. Kursda cəmi
üç nəfər - Amaliya Pənahova, Elxan Qasımov və
mən imtahanların üçündən də beş almışdıq. Biz
Ədil İsgəndərovun qrupuna düşdük.
İnstitutu bitirəndə
bütün uşaqlar təyinatlarını
almışdılar, amma mən Zaqatalaya getmək istəyirdim.
O vaxt Ədil müəllim kinostudiyanın direktoru idi. Getdim
onunla xudahafizləşməyə, dedim, bəs mən
Zaqatalaya gedirəm. Dedi, qadam, mən sizə bir belə dərs
vermişəm, istəyirəm bura gələsiz, burda yeni
kadrlara ehtiyac var. Mən sizi Moskvaya oxumağa göndərəcəm.
Dedim, yox, mən getmək istəyirəm. Dedi, get,
sağ-salamat. Otaqdan çıxdım, qəbul
otağında ayaq saxladım, qayıtdım təzədən
Ədil müəllimin yanına, dedim, səhv eləmişəm,
elə burda işləyəcəm.
Sonra Ədil müəllim bizə ev verdi, Moskvaya oxumağa göndərdi,
arxamızda durdu, qayğımıza qaldı. Onun
kinostudiyadan getməyi təkcə kino üçün yox,
bütün Azərbaycan mədəniyyəti
üçün itki oldu.
“Dəli
Kür”dəki Şamxal
Beləcə yollar
kinostudiyaya gətirir. İlk dəfə
Arif Babayevin “İnsan məskən salır” filmində assistent
kimi işləyir. Arif Babayevin çəkdiyi
“Uşaqlığın son gecəsi” və “Gün keçdi”
filmlərində isə rejissor kimi özünü
sınayır. Eyni zamanda filmlərə
aktyor kimi dəvət alır. 1967-ci ildə
Şamil Mahmudbəyov onu “Torpaq. Dəniz.
Od. Səma” kinonovellasında
Murad roluna çəkir. İki il
sonra “Dəli Kür” filmində Şamxal rolu isə Fikrət
Əliyevin aktyor kimi kinoda ən yaddaqalan və son rolu olur.
- “Dəli Kür”
romanı çap olunanda böyük əks-səda
yaratmışdı. Roman əsasında film
çəkiləcəyini eşidəndə ürəyimdən
keçdi ki, məni Şamxal roluna çəkməyəcəklər,
heç olmasa Əşrəf roluna çəksinlər.
Ancaq ssenari hazır olanda məlum oldu ki. Əşrəf rolunu filmə salmayıblar. Bir nəfər aktyoru Şamxal roluna təsdiq elədilər,
hətta onun üçün kostyum da tikdirdilər.
Günlərin birində rejissor Hüseyn Seyidzadə dedi ki, bəs
Gəncədə bir aktyor var, gərək onu da sınaq
çəkilişinə dəvət edək. Dedilər,
elədisə onda Fikrətə də şans verin. Belə də oldu. Mən pavilyondan
çıxmamış Arif Babayev mənə dedi ki, Hüseyn
Seyidzadə koridorda qışqırır ki, Şamxalı
tapdım.
Fikrət Əliyev 1971-1972-ci illərdə
Moskvada ali rejissorluq kurslarında təhsil
alaraq “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
yaradıcılığını davam etdirir.
“Baladadaşın ilk məhəbbəti”
- Mən Abşeronda
böyümüşəm, 1951-ci ildən Pirşağıda
bağımız var. Özüm üçün həmişə
xırda-xırda qeydlər edərdim, heç ağlıma da
gəlməzdi ki, bu qeydlər gələcəkdə diplom
işim “Baladadaşın ilk məhəbbəti” filminin ilk
ştrixləri olacaq. Filmin ssenarisini hörmətli
yazıçımız Elçin yazdı. Baladadaş
roluna aktyor seçəndə də təsadüfən bir nəfər
dedi ki, bəs qonşumuzda maraqlı bir oğlan var, İncəsənət
İnstitutunda oxuyur. Bu rol üçün
başqa aktyorları sınasam da, sonda həmin oğlanı -
Şamil Süleymanovu seçdim. Film
alındı. Mən filmi hisslərimi,
duyğularımı nəzərə alıb çəkirəm.
Hər hansı bir epizodu hiss eləməsəm, kim nə deyirsə-desin, çəkmirəm.
Uçuruma aparılan “Qızıl uçurum”
- Ədil müəllim
kinostudiyadan gedəndən sonra mənim günümü qara
elədilər. Bir gün kinostudiyada redaktor işləyən
Vaqif Vəlixanov məni yanına çağırıb dedi
ki, bir ssenari var, heç kim qəbul eləmir.
Baxdım ki, İbrahim bəy Musabəyovun “Neft
və milyonlar səltənətində” povestindən ssenari
yazılıb, başdan-ayağa melodramadır. Ssenarini təkrar oturub işlədik.
“Qızıl
uçurum” barədə maraqlı bir fakt da nəzərimizdən
qaçmır. Fikrət Əliyev filmdə
baş rolu Rasim Balayevə, yoxsa Əliabbas Qədirova verəcəyi
barədə xeyli düşünməli olur.
- Rasim Balayev çox
böyük aktyordur, amma ona yetim paltarı geyindirəndə də
bəy balası kimi görünürdü. Adam inanmırdı ki, yetim olub,
kasıbçılıqda yaşayıb, sonra gəlib bəy
olub. Bilinirdi ki, bu, quramadır. Amma Əliabbas köhnə, nimdaş paltar geyinəndə
olurdu kəndçi balası, bəy paltarı geyinirdi, olurdu
bəy balası. Bunu gərək duyasan,
hiss eləyəsən.
“Qızıl uçurum”un çəkilişləri
uğurla başa çatsa da, filmin başı bəlalı
olur.
- Film çəkilib qurtaranda məni
“vurdular”. Bəyənmirdilər, deyirdilər, zəifdir.
Məni o həddə
çatdırmışdılar ki, filmdən imtina eləmək
istəyirdim. Moskvaya da göndərmək
istəmirdilər. Amma “Qızıl
uçurum” Azərbaycan kino tarixində mənim bildiyim yeganə
filmdir ki, heç bir düzəliş olmadan qəbul edildi.
Yadımdadır, əvvəlcə komissiya filmə baxdı,
sonra nazir müavini gəlib dedi ki, bu necə filmdir ki,
heç bir düzəliş edilməyib. Oturub
tək filmə baxdı. Film qurtaranda məni təbrik
edib dedi ki, səni Vilnüsdə Ümumittifaq
kinofestivalında gözləyirəm.
“Qızıl uçurum”un taleyi belə oldu (gülür). Mən hər on ildə bir film çəkirəm.
Bu gün dörd filmim var, baxsınlar, desinlər
ki, Fikrət, bu film zəifdir. Çünki
mən filmdə ağalıq eləmirəm, filmin nökəri
oluram.
Gerçək “Yuxu”
Fikrət Əliyevin
“Yuxu” filmi də Bakı kəndlərinin birində baş verən
gerçək həyatın yuxu lövhəsidir. Bu film də “Baladadaşın ilk məhəbbəti”
kimi Abşeron koloritini əks etdirən ən gözəl
ekran əsərlərimizdən biridir.
- O filmdə biz
özümüzük. Bir-birinə pislik də,
yaxşılıq da eləyən özümüzük.
Filmdə böyük sənətkarlarımız
oynayıblar: Nəsibə xanım, Yaşar, Siyavuş,
Gündüz Abbasov. Allah onlara qəni-qəni rəhmət
eləsin.
“Yeni
film insan talelərindən bəhs edən ekran əsəri
olacaq”
Fikrət Əliyev yeni filmini -
“Polkovnikin xəzinəsi”ni Adil İsgəndərovun
əziz xatirəsinə ithaf etmək arzusundadır.
- “Ölüm növbəsi”nin ssenarisini İlqar Fəhmi ilə birgə
yazmışdıq. “Polkovnikin xəzinəsi”nin
ssenarisini də birgə yazdıq. Filmin
ideyası mənim beynimdə çoxdan var idi. 2009-cu il dekabrın 25-də Buzovnada yerləşən
“Qocalar evi”nə getdim. Direktora bu barədə məlumat
verdik. Mən bir ay orda qaldım, insanların taleyi ilə
tanış oldum, o auraya düşdüm.
Orda hər insanın taleyi bir filmdir. Bu
ssenarini beş variantda yazdıq və sonda
qərara gəldik ki, film komediya janrında olsun. Filmdə
qarşıma belə bir məqsəd qoymuşam: insanlar bu
filmə baxa-baxa gülsünlər, gülə-gülə
ağlasınlar. Bu film insan talelərindən bəhs
edən ekran əsəri olacaq. Əminəm
ki, film çəkilib qurtarandan sonra orda yaşayan insanlar ona
böyük məmnuniyyətlə baxacaqlar. İşimiz qaydasında getsə, inşallah,
avqustun əvvəlində çəkilişə
başlayacağıq.
“Ürəyimdəki filmlər”
Fikrət Əliyevin
filmlərində sevgi ülvi şəkildə
tamaşaçılara təqdim olunur. Ülvilikdən
kənarda hər nə varsa, gözəlliyini itirir. Yağış da onun üçün gizli bir
simvoldur. Nə yazıq ki, hər bir
rejissorun çəkmək istədiyi, amma çəkə
bilmədiyi, elə ürəyində dəfn etdiyi filmləri
var.
- Ürəyimdə çəkmək istədiyim, amma çəkə bilmədiyim filmlərin sayı ərsəyə gələn filmlərimdən qat-qat çoxdur. Çox arzulamışam ki, “Leyli və Məcnun”u çəkim. İstəmişəm, o filmdə ülvi məhəbbəti olduğu kimi tamaşaçılara çatdırım. Ürəyimdə qalan belə arzuların sayı onlarladır...
Təranə Vahid
Mədəniyyət.- 2013.- 12 iyul.-
S. 10.