Arabaçının
sənət hekayəti
1880-ci ilin bir yaz gecəsi buludlar arxasından boylanan ay
qaranlıq yollara sanki işıq tutur. Sükut içində
dolanbac yolla dördatlı araba yavaş-yavaş
üzüyuxarı irəliləyir. Yalnız atların
fınxırtısı hərdən sakitliyi pozur. Arabadakı
iki nəfər şirin yuxuda idi. Hacı Hüsü və
Mirzə Sadıqcan toy məclisindən qayıdırdılar.
Qəlbini tənhalıq hissi bürüyən
arabaçı isə həzin-həzin zümzümə edir.
O, bir anlıq özünü unudur və “Segah” oxuyur. Məlahətli
səs hər iki sənətkarı yuxudan oyadır.
Arabaçı “Segah”ı başa vurar-vurmaz arxadan səs gəlir:
- Sağ ol, Malıbəyli
balası, çox yaxşı oxuyursan!
Bir azdan araba “Xanlıq Muxtarın
karvansarası”nın qarşısında dayanır. Arabadan
düşəndə Sadıqcan cavan arabaçını
nahara dəvət edir. Günortadan bir qədər
keçmiş Sadıqcanın evində gözəl bir məclis
qurulur. İşıqlı və rahat qonaq salonunda bir canlanma
yaranır. Adlı-sanlı musiqiçilər, xanəndələr
təşrif gətirir. Məşədi İsi, Hacı
Hüsü, Şahnaz Abbas, Əbdülbaqi (Bülbülcan),
Cabbar Qaryağdıoğlu burada idi. Bir qədər sonra gənc
arabaçı da gəlib çıxır. Sadıqcan
arabaçını mehribanlıqla qəbul edir. Nahardan sonra
süfrəyə pürrəng çay gəlir. Bu zaman
Sadıqcan “sehrli tar”ını sinəsinə sıxıb məclisdə
əyləşən xanəndələri bir-bir oxudur.
Hacı Hüsünün gözəl səsi, Əbdülbaqinin
coşqun və sürəkli zəngulələri,
Sadıqcanın əzəmətli çalğısı
qonağı heyrətləndirir. Məşhur xanəndələr
oxuduqdan sonra Sadıqcan üzünü arabaçı gəncə
tutur və deyir:
- Oğlum, növbə sənindir.
Məclisdəkilərə bir şey oxu. Bu sözləri
eşidən gənc özünü itirir. O, usta xanəndələrin
yanında oxumağı ağlına belə gətirmirdi...
Bir anlıq qəlbindən keçirir, necə oxuyum? Məgər,
bu asandır? Sadıqcan onun çəkindiyini hiss edib
mehribanlıqla deyir:
- Hamımız sənin səsinə
qulaq asmaq istəyirik. Çəkinmə, oxu!
Sadıqcanın sözləri gənci ürəkləndirir.
O, “Segah”dan
başqa bir şey bilmədiyini deyir. Sadıqcan tarı “Segah”
üstündə kökləyir.
Arabaçı gəncin
oxuduğu “Segah” məclisdəkilərə xoş
gəlir.
Məşədi
İsi deyir:
- Bala, sən gəl, bu arabaçılığı
birdəfəlik burax.
Xanəndəliyi özünə
peşə seç! Gözəl səsin var, Şuşaya gəl, bizim “Xanəndələr məclisi”ndə
muğamat dərsi al.
Sadıqcan və Məşədi İsinin xanəndəliyə
təhrik etdiyi bu gənc Malıbəyli
Həmid idi...
Həmid İmamqulu oğlu Qurbanov 1869-cu ildə Şuşanın Malıbəyli
kəndində anadan olub. O vaxtlar Malıbəyli Qarabağın
ən səfalı və böyük kəndlərindən biri idi. Camaatının bir hissəsi arabaçılıqla məşğul
idi. Həmidin babası və atası da arabaçı
olublar. Gənc Həmid də atası kimi Yevlax-Şuşa arasında
tacirlərin mallarını
daşımaqla dolanıb.
Lakin bir xoş təsadüf onu bu ağır
peşədən xilas
edir...
Malıbəyli
Həmid Sadıqcanın
evindəki qonaqlıqdan
sonra Hacı Hüsünün təşkil
etdiyi “Xanəndələr
məclisi”nə qəbul
olur. Burada məşhur sənətkarlardan,
xüsusilə də Hacı Hüsü və Məşədi İsidən Şərq və Azərbaycan muğamlarını öyrənir.
Çox incə, məlahətli səsi olan Həmid xanəndəlik sənətinə
yiyələnməklə yanaşı,
tar çalmağı da
öyrənir. Onun ilk
tar müəllimi Sadıqcan
olur. Həmid şəhərdə bir xanəndə kimi çox tez tanınır. İlk dəfə Nəcəfqulu
ağanın məclisində
Hacı Hüsü, Məşədi İsi və Sadıqcanla birlikdə çıxış
edir.
Xan Şuşinski deyirmiş:
“Atam mənə danışardı ki, Nəcəfqulu ağanın
qonaqlığında Həmid
elə bir “Rast” oxudu ki,
hamı heyran qaldı. Həmin məclisdə Hacı Hüsü bildirdi ki, gələcəyin oxuyanı bu - Malıbəyli balası olacaq”.
Bu çıxışından
sonra o tez-tez xalq şənliklərinə
dəvət edilir. Bir çox illər toy şənliklərində
və xalq məclislərində görkəmli
tarzənlərdən Məşədi
Zeynal, Məşədi
Cəmil Əmirov və Qurban Pirimov ilə çalıb oxuyur.
Çox keçmir, Malıbəyli
Həmid bütün Qarabağda usta xanəndə, eyni zamanda gözəl tarzən və istedadlı aktyor kimi tanınır. Araşdırmalarda göstərilir
ki, Üzeyir Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun”, Məşədi Cəmil Əmirovun “Seyfəl-Mülük”
opera tamaşalarının afişalarında onun adına tez-tez təsadüf edilir. Bu operalarda bacarıqlı aktyor kimi çıxış
edir və rəğbətlə qarşılanır.
O, çox vaxt məclislərdə özü
tarda ifa edib, özü də oxuyub. Görkəmli müğənni
Seyid Şuşinski xatirələrinin birində
bu barədə yazır: “Mən Həmid ilə üç dəfə məclisdə çıxış
etmişəm. Onun çalğısına söz
yox idi. Həmiddə gözəl
xallar, guşələr
və çox şirin barmaqlar vardı. O, xanəndəni
elə ustalıqla müşayiət edirdi ki, müğənni onun çalğısından
həzz alırdı”.
O, bütün
muğamları tarda ustalıqla ifa etsə də, əslində məclis xanəndəsi olub. Onun zövqlə oxuduğu “Rast” və “Segah” xanəndəyə xüsusilə
şöhrət gətirmişdi.
O, “Segah”ı bir neçə variantda oxuyub, “Yetim Segah”ı və “Orta Segahı” daha gözəl, özünəməxsus şəkildə
ifa edib. Belə deyirlər ki, Həmid “Orta Segah” oxuyanda
dəstgahı tarın
sarı simində “Müxalif” hissəsindən
başlayır, bir qədər gəzişdikdən
sonra muğamın “Hasar” şöbəsinə
keçirdi. O, “Hasar” üstündə elə nəfəslər, zərif
xallar, həzin guşələr vurardı
ki, hamı onu məftunluqla dinlərdi...
Mütəxəssislər
bildirirlər ki, Həmidin “Müxalif”dən
“Hasar”a keçidi “Segah” muğamına gətirdiyi yenilik olub. Buna xanəndələr
arasında “Həmid Segah”ı deyiblər.
Ötən əsrin əvvəllərində
o, ailəsi ilə Gəncə şəhərinə
köçür. Burada
Məşədi Cəmil
Əmirovla yaxından
tanış olur. Onlar uzun müddət
əməkdaşlıq edirlər.
Məşədi Cəmil
tar çalmaqda Həmidin
ən yaxşı müşayiətçisi olur.
Maraqlıdır ki, Məşədi Cəmilin
də yaxşı oxumağı olub və Malıbəyli Həmid də onu tarda müşayiət
edib. Hər iki istedadlı sənətkar Gəncə,
Şəmkir, Qazax və Tiflis şəhərlərində
və ətraf rayonlarda toy və məclislərdə tez-tez
çıxış edirlər.
Xanəndə kimi şöhrət tapan Malıbəyli Həmid dəfələrlə İranın
Rəşt, Ənzəli
şəhərlərinə dəvət olunub.
1910-cu ildə Malıbəyli Həmid “Qrammofon” şirkətinin dəvəti ilə Riqa şəhərinə
gedib. “Şur”, “Rast”, “Yetim Segah”,
“Humayun” muğamlarını
və bir neçə təsnifi vala yazdırıb. Bir neçə il sonra yaradıcılığının
ən coşqun çağlarında onun səsi qəflətən
batır. Lakin o, ruhdan düşmür. Tar
çalmaq sənəti
ilə daha ciddi məşğul olur. Qarabağ məclislərində, Gəncə
toylarında və
Tiflis şəhərində verilən konsertlərdə
Keçəçioğlu Məhəmmədi, Zabul Qasımı, Musa Şuşinskini,
İslam Abdullayevi, Məşədi Məmməd
Fərzəliyevi, Məmmədqulu
Şuşinskini və
Bülbülü tarda
müşayiət edir.
Xalq arasında “Gözəl tarzən” adını da ləyaqətlə yaşadır.
Ömrünün 40 ilini
milli musiqi mədəniyyətimizin inkişafına
həsr edən Malıbəyli Həmid
1922-ci il martın 22-də
Ağdamda vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2013.- 1 mart.- S. 15.