Gözəl
insan, özəl-özgür sənətkar
Öz çağına canlı əsər, maraqlı
roman təsiri bağışlamış Ənvər Məmmədxanlı
O,
ömrü uzunu əsasən iş otağında və əməl
ünvanlarında görünərmiş. Efir-ekranlardan,
“oxucularla görüş”lərdən, “yeyib-içmək”lərdən,
“döşünə döymək”lərdən
qaçarmış. Hər dəfə yeni bir əsəri
çıxanadək özü üzə
çıxmazmış. Uzaq ətrafı üçün
sanki belə bir adam yoxmuş, “ən yaxını” olmaq şərəfinə
nail olan çevrəsində isə “biri varmış, biri
yoxmuş, yazıçı Ənvər Məmmədxanlıdan
savay, bir doyulmaz Ənvər kişi də varmış” kimi
“yarlıq”lar da yaranıbmış...
Hələ onun doğum ili və
ad günü də “problem”siz olmayıb: 1913-cü il və 29
fevral. İl “nəhs”, gün - “dolan gəl, ay dolan gəl”. Ad
gününün bu qəribə tarixçəyə təsadüf
etməsi ən huşsuz dostlarının belə huşyar
olmasına, onun isə ya fevralın son, ya martın ilk günlərində
məclis qurmasına “bais”lik edirmiş. Belə məclislərdə
isə, dostlar “uzun ömür”, “cansağlığı”,
“xoşbaxtlıq”, “səadət” kimi trafaret tostlar əvəzinə,
böyük sənət, ədəbiyyat, mədəniyyət
mövzularından fraqmentlər söylərmişlər.
Deyərmişlər
ki;
Göyçayda doğulub
Bakıda sənaye texnikumunu bitirmiş, mexaniki zavodda texnik,
elektrik işləmiş bu oğlanın ədəbiyyatda,
kino-ssenariçilikdə bu sayaq yüksək cərəyan
yaratması, “Burulğan” (1934) etməsi həm təbii, həm
də bir az təəccüblüdür.
Aylar keçir, hər ömür
ili tamamında Ənvərin qələmində yeni-yeni hekayələr,
povestlər cücərir, yeni kitablar nöqtələnir.
Gündüzlər onu görməyən dostlar bir də
baxırlar ki, “Bakı gecələri” (1936) çıxdı
işıq üzünə. Eşidirlər ki, hamı
Bakının gecələrindən, Azərbaycanın
sabahından, böyük siyasi ittifaq ölkəsinin ədəbi-bədii
düşüncələrindən, sosial-mənəvi
qatlarından obrazlı söhbətlər açan bu kitabdan
danışır, buna görə də əllərinə
düşmüş bu “məclis fürsəti”ni fövtə
verməyib, onlar üçün “ədəbi-ədəvalı”
süfrə açmış müəllifin böyük gələcəyindən,
“Azərnəşr”dəki əfsanəvi redaktorluq, tərcüməçilik
(1934-1936) fəaliyyətindən bəhs edirlər.
Vaxt gəlir ki, Ənvər Moskvada
Ali Kinematoqrafiya İnstitutunda (1936-38) təhsil alır və
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasında ssenari şöbəsinin rəisi
(1941-42) işləyir, İkinci Dünya müharibəsindəki
silah savaşı qələmsiz keçinə bilməyincə,
Ənvər Məmmədxanlı kimi sənət adamları
da səngər-“kabinet”lərə cəlb edilir. O, cənub-qərb
cəbhəsində “Qızıl Ordu” qəzetinin Azərbaycan
redaksiyasının xüsusi müxbiri təyin edilir. Az
keçmiş, təpədən-dırnağa sənət,
humanizm düşüncəli bu insan redaksiya ilə birlikdə
Stalinqrada göndərilir (çox sonralar növbəti ad
günlərinin birində dostlarının biri deyəcəkdi
ki, “...özü də hara, hara - xarakterilə daban-dabana
ziddiyyət təşkil edən birisinin adını
daşıyan şəhərə!”). 1942-ci ilin sonlarında
bir qrup Azərbaycan yazıçısı ilə Şimali
Qafqaz cəbhəsində - 416-cı diviziyada xeyli söhbət
etdikdən sonra, əsgərlərimizdən biri səngərdaşlarından
birinə belə deyib: “Deməli, yazıçılar belə
olurmuşlar?!” Onun səngərdaşının cavabı da qəribə
olub: “Hə, eloğlu, bəzən yazıçılar öz
əsərlərindən də maraqlı olurlar!” (Bu sözləri
Ənvər Məmmədxanlının dostlarından yox,
bacısı Həbibə xanımın dilindən
eşitmişəm).
O, 1943-44-cü illərdə Azərbaycan
Radio Verilişləri Komitəsində redaktor işləyərkən
də özünəməxsus yaradıcılıq izləri
qoyub, haqqında maraqlı deyimlər, xatirələr
yaranıb. Şəxsi və ictimai keyfiyyətlərinə,
işgüzar və istedadlı qələminə rəğmən,
yenidən Qafqaz cəbhəsinə, oradan isə İrana hərbi-təbliğati
xidmətə göndərilib. Təbrizdə nəşr
olunan “Vətən yolunda” qəzeti redaksiyasında xüsusi
müxbir kimi çalışıb.
Təkrar etməmək olmur ki,
xaraktercə “qarışqanı belə tapdamamaq” deyiminə
misal bu adamın ilk gənclik illəri gəzər-güzəri
sovet ordusunun “ordan vur-burdan çıx” hissələrində
keçib. Hətta sonralar söhbət düşəndə
qımış-gülüşlə bəhs etdiyi
döyüş medalları, “Böyük Vətən
müharibəsi” (ikinci dərəcəli) ordenilə təltif
olunub.
Və nəhayət, bu humanist,
bütün varlığıyla əmin-aman insan əzəli-əbədi
istəyinə - ədəbi-bədii yaradıcılıq həyatına
qovuşur. 1946-cı ildə ordudan tərxis edilib, “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının ssenari redaksiya heyətinin baş redaktoru
kimi fəaliyyətə başlayır.
Atəşsiz
aləm və alovlu qələm...
Ömrünün yarım əsrdən
çoxunu ədəbiyyat, kinossenari, redaktorluq və tərcümə
işlərinə həsr etmiş bu çox istedadlı,
çox savadlı, vətənpərvər, insanpərvər
insan, dövrünün “sükutuyla çox söz deyən”,
aləmə nur saçan şəxsiyyəti imicini
qazanmışdı. Bu fikrin əyaniliyi üçün
1957-ci ildə onun Akademik Dram Teatrında tamaşaya qoyulmuş
“Şərqin səhəri” əsərilə bağlı
faktı xatırlamaq kifayətdir. Bəli, SSRİ Dövlət
mükafatına layiq görülmüş bu tamaşanın
laureatları siyahısında əsər müəllifinin
adı yox idi. Onunla 1989-cu ilin yazındakı
görüşümdən əvvəl eşitmişdim ki, Ənvər
müəllim bu haqda haçansa, hardasa bir kəlməlik də
giley-güzar etməyib. Görüşümüzdə də
“belə məsləhətmiş...” kəlməsindən
başqa bir söz işlətmədi. Həmin kəlmələrin
üz-gözündəki “əks-səda”sını,
qaşlarının çatımındakı toxluq,
ağırbatmanlıq ədasını isə sözlə
ifadə etməyə acizlik çəkdiyimdən,
dostlarından birinin onun “üzə
çıxdığı” günlərin birində dediyini təkrar
edirəm: “...Biri varmış, biri yoxmuş,
yazıçı Ənvər Məmmədxanlıdan savay,
bir doyulmaz Ənvər kişi də varmış...”
“Doyulmaz Ənvər kişi”... Yəni
bir həmsöhbət kimi. Bəyəm yazıçı Ənvər
Məmmədxanlı doyulanmı? 1943-cü ildə nəşr
etdirdiyi “Analar və yollar” əsərindəki laylayabənzər
anaların qəlbinə toxunmazmı bu sual? Onların
kökü saralan gözlərinin
yığışmadığı yollar yoğrulmazmı bu
ricətdən?..
1945-ci il. Təbriz.
Yazıçı burada obrazlı ifadələr axtarıb, bədii
obrazlar yaratmağa, uzun səhifələr yazıb, təhtəl-təhkiyələr
etməyə nə vaxt, imkan tapır, nə də heç
buna ehtiyac duyur. Gün axşamadək işləsələr
də, bir qarın çörəkdən artıq dişləməyən
qardaş-bacılarımıza mənəvi qida
üçün, fürsət düşmüşkən,
iyirmi beş səhifəlik “25 bahar” oçerkini yazır.
1943-cü ildə alovlu qələmilə
“Qərbə atəş” açan, 1944-də həmvətənləri
üçün ədəbi-bədii “Dirilik çeşməsi”
yaradan yazıçı üç il sonra “And” adlı
kitabı ilə şirin qələmi üçün
darıxmış yüz minlərlə oxucusunun
görüşünə çıxır. Daha sonra “Hekayələr”
(1954), “Balaca Nərgiz” (1955) kitabları nəşr olunur.
Artıq qələm dostları içərisində
seçilən, çoxmilyonlu oxucular arasında
sayılıb-sanılan ədibin “Seçilmiş əsərləri”
(1960, 1985) çap edilir. Ssenariləri və redaktorluğu ilə
çəkilmiş “Sovqat”, “Bəxtiyar” (1942), “Fətəli
xan” (1947), “Leyli və Məcnun” (1961), “Babək” (1979) və s.
filmlər də öz yerində. Sonuncu kitabı -
“Qızılqönçələr” (1988) isə məlum
hadisə illərinə təsadüf edir ki, həmin olaylar,
xüsusən, 20 Yanvar faciəsi köhnə nəsil
şagirdlərin diləzbəri hekayələrindən birini
ehtiva edən - yəni hər mənada buz baltası kimi
sap-sağlam olan bu kişini dünyadəyişiminə
yaxınlaşdırır. Bu gözəl insan, özəl-özgür
sənətkar 1990-cı il dekabrın 19-da gözlərini əbədi
olaraq yumur...
Xatırlatmasam da
xatırlayacağınız həmin hekayə -
“Buz heykəl” -
təkcə qələmdən
çıxmış əsərmi? Hərfləri memarlıq
ornamentlərinə, abzasları arkalara bənzər bu əsər
böyük memar layihəsi, heykəltəraş tişəsilə
başa gəlmiş mənəvi abidəni də
xatırlatmırmı?..
Hələ burası da qəribə
ki, bu hekayədəki - bütün geyimlərini
qucağındakı körpəsinə bələyib
ölümdən xilas edən Ana obrazı bir yana, heç bir
təcrübi instinkti belə olmayan bir yazıçıda
uşağa bu qədər bioloji məhəbbət
haradanmış? Axı onun ailəsi-uşağı yox idi...
Yuxarıda xatiratlarından birini
verdiyim bacısı Həbibə xanım onun ailə
qurmamasının səbəbini danışmamışdı
deyə, mən də bir söz deyə bilmirəm. Bir bunu deyə
bilərəm ki, onun ailə qurmaması səbəbindən Həbibə
xanım da ərə getmədi, bütün qız (və
kübar!) həyatını bu “biri varmış, biri
yoxmuş...” qardaşının qulluğunda durmaqda və
ömrünün sonunadək Azərbaycan televiziyasında
bir-birindən gözəl verilişlər hazırlamaqda
keçirdi.
Deməli, bu dünya tək elə
Leyli-Məcnunluq dünyası deyilmiş...
Tahir
Əhmədalılar
Mədəniyyət.-
2013.- 1 mart.- S. 12.