Çoxçalarlı
çalğılar ustadı
Milli könlümüzdən
kürreyi-ərzə bizim elli ərzi-hallar
Bu ərzi-hallardan biri də belə
bəyanat-not(a)da: “Mustafazadə Vaqif - bütün səslər
fəlsəfəsinə vaqif!..”
O, çaldı, çaldı,
çaldı...
Öncə öz pianinosunu,
ardınca sivil başlılarımızın könüllərini,
sonra dünyanın qəlbini, lap sonda da - “akkord-infarkt”la
öz ürəyini...
O, artıq Üzeyir bəy Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov kimi klassik-ənənəvi musiqi korifeylərinə malik Azərbaycanı modernbazların “ultra-korifeysizlik” tənə-qınağından qurtarmaqda özünü borclu bilirmiş, deyəsən. Ehtimalıma şübhəniz varsa, bəs, əks-təqdirdə, muğam kimi cılxa mental musiqini pianinoda bu sayaq (!), - bəzən tar-kamandan da incə-mincə ifa edə bilən bir kəs nədən niyyət təyinatını sazlığa yox, məhz cazlığa çəkdi?..
Özündən çox “özgələr” üçün əkib-becərən, yalnız sənət “büdcəsinə” işləyən “iş adamı”na, yeniliklər, orijinallıqlar təsərrüfatı “fermer”inə də bənzətmək olmazmı, bu sənət fanatını? Ona sənət altruisti də demək olmazmı? Amma mahiyyətcə bir xeyli fərqlə; tutalım, Avropa və SSRİ ilə müharibə edən Almaniyaya qarşı vuruşmuş amerikalı Ernest Heminquey kimi yox, hər tərəfdə dayanıb heç tərəfə qarşı çıxmayan altruist. Beynəlxalq sənət ordusuna qoşulub, hər tərəf(lər)in xeyrinə vuruşan və tezliklə də dünya generalitetinə daxil edilən altruist. Əlbəttə, “xidmətə” məhz Azərbaycanın mədəniyyət əsgəri kimi başlamış altruist!..
İki 16...
16 mart və 16 dekabr. Biri doğum
tarixçəsi, o biri ölüm. 1940 və
1979. Əvvəlinci İçərişəhər,
sonuncu məzar. Cəmisi 39 il. Nağıla bənzətsək, heç
qırxıncı qapıya da yetişə bilməyib. Amma ağıla vursaq, bu yaşda gedib dünyanın
o başına yetib.
O, İçərişəhərdə
doğulanda bayır şəhər - Bakı -
İttifaqın siyasi “ansambl”ı daxilində öz “Tərəkəmə”si,
“Vağzalı”sı ilə çıxış edir, ləzzətli
Moskva karamelindən dada-dada, Kreml gizlinindən bixəbər II
Dünya müharibəsinə hazırlaşır, vurhay neft
çıxarır, “urra!”lar altında
sosialist əməyi yarışları keçirirdi. İçərişəhər isə - öz Vaqif
doğumu ilə - bütün müharibə qənimətlərindən
daha qiymətli, daha önəmli, daha səs-sədalı və
əbədi mədəniyyət “sənaye”si üçün
fontan vurmuşdu.
Vaqifin gəlişilə
İçərişəhərin məhəlli jarqonlar
arsenalına (“dardalan”, “tin”, “bıçaq”, “qədeş”,
“cayıl”, “zorxana”) “caz” adlı dünyəvi bir termin də gəlmişdi.
Bu qədim, yarıçadralı, yarı motalpapaq, bir xeyli
“stilyaqa”, xüsusən də hündür hasarlı iç
şəhərin adamları bayır şəhərin bir para
“sos.stilyaqa”larına, buqələmun yekəxanalarına, gəlmə
intiligentlərinə yendirmək istəməyən qeyrətli
cayılları bir də onda ayıldılar ki, çöl
şəhər (və get-gedə çöl dünya!)
artıq onların “məhəllə uşaqları”ndan birinə
sayğıda, sözün mədəni mənasında yenilməkdədir.
Gördülər ki, onların planet hesab etdikləri qala
divarları bu “qəribə məələ uşağı”na darlıq edir. Baxdılar ki, bu
cavan yaman gedir. Əlbəttə, “əldən gedir» mənasında
yox, sənət-şöhrət “qoçu“luğuna gedir...
Bu gediş, əslində,
onun 18 yaşından start götürmüşdü. Asəf
Zeynallı adına Musiqi Məktəbinə qədəmlərindən,
sonralar bir-birinin ardınca yaradıb başçılıq
etdiyi “Orero” ansamblından, “Qafqaz” caz üçlüyündən,
“Leyli”, “Sevil” qadın vokal-instrumental, “Muğam” instrumental
ansambllarından başlamışdı.
Məhəllilər eşidirdilər
ki, artıq Qız qalasından beş deyiləndə,
üç də Vaqif Mustafazadənin qala konsertlərindən
danışılır. Qəzet-jurnallardan
oxuyurdular ki, qədim içərişəhərli - “köhnə”
Bəhram Mənsurov Şərq üçün kimdirsə,
yeni Vaqif Mustafazadə də dünya üçün odur.
Odur ki, bu “obrazovannı” qonşunun evindən caz
səsi gələndə, daha dünən-srağagünlərdəki
kimi “Kazbek” kötüyü çeynəmir, bir-birlərinə
qıyğacı baxıb, rişxəndlə göz etmirdilər.
Həmişə onları uyudan muğam
parçalarını indi onun pianinosundan eşidəndə
söz eləmirdilər. Əksinə, təsbehlərinin
şaqqıltısını bir “oktava” aşağı
salır, ənənəvi hirsli atmacalarına forslu təşbehlər
də qatırdılar. Tar-kaman era-sferasında bu
parçaları eşidərkən tərpənən
başlarının “sırasına” ayaqlarını da
qoşur və beləliklə, bu təkrarsız qapalı
şəhər öz stixiya-qınından çıxıb
- Vaqif Mustafazadə baniliyi ilə - bu gün tez-tez işlətdiyimiz
ifadə ilə desək, dünyaya inteqrasiya edirdi...
Bir
könülün soraqları...
Bir könülün soraqları,
iki əlin barmaqları...
Onun könlü dünya “tutum”lu bir “antena”, qalaktika lokatoru idimi, ya nə idi
görəsən? Səs-sədalar da ona
hamı kimi çatmırmış, deyəsən. Bunu onun əks-sədaları tamam ayrı cür -
yalnız özü kimi qaytarması təsdiq edir, özgə
səsləri necə ustalıqla özümüzünküləşdirməsi,
öz ritmlərimizi özgələrə necə “tərcümə”
etməsi isbatlayır. Deyirlər, musiqinin
vətəni, dili, tərcüməsi yoxdur. Düz deyirlər. Amma deyəsən,
bu, Vaqifə qədər beləymiş və Vaqifdən sonra
belədir. Belə ki, Vaqifə qədər “caz”
sözünə «vız» eləyənlərimiz, “mız” qoyan
bəzi ziyalılarımız indi onun “Şur”una,
“Heyratı”sına tar-kaman dəsgahlarından azmı heyrətlənirlər?!
Obrazlı fikir-zikrdən yüz ağac uzaq olan neçələrindən
eşitmişəm: “Vaqifin cazı adamın ürəyində
cızz eləyir”.
Yaxşı, adına
“caz” deyilən bu yadelli ladlığın, “aborigen”likdən məhrum
bu “yığma komanda”nın təsis-təşkilatçılığında
bizim bircə qəlb oyunçumuz, bircə könül
çalan-filançımız da olmayıbsa, bu “cızz” məsələsi
nədir belə? Deməli, məsələnin məğzi
bu musiqi “esperanto”sunun tərcümançılıq-tərcüməçiliyindədir.
Vaqifin könül “laboratoriya”sının, improvizə
institutunun bəşəri taktlar aktlarındadır...
Onun əlləri də
əllə toxunula, gözlə görünə bilən bədii
obraza bənzəmirdimi? Bəzi məqamlarda - o əllərdən
biri donub, digəri şirmayi qatar üstə
qonanda - “tək əldən səs çıxmaz” məsəli
inkar edilmiş olmurdumu? Realizmdə portretə, “sürrealizm”də
tabloya, - “ifratizm”lə desək, peyzaja mövzu deyildimi, o əllər?
O əllər pianinonun dil-“cücə”lərinə sənət
dəni səpirdi, elə bil. Əşya-“bülbül”ləri
cəh-cəh etdirirdi, sanki. Əcəlin dəcəlliyindən
tamamlaya bilmədiyi “Muğam” simfoniyasında “Şahnaz”ına
naz, “Sevil”inə yaz çiləyirdi, Füzuli qəzəllərilə
daha da nakamlanmış Leyliyə bir nəğməkar Məcnunluğu
edirdi, - “elə bil”siz, “sanki”siz...
Onun əllərinin əlalıqlar
əhvalatından nə qədər desək də, hədəfə
yetəsi deyilik. Buna görə də simi
(pianinoda sim olmasa da) və himi dəyişərək bunu da
deyək ki, “təkaçılan”ları ilə hər dəfə
cüt qaz vurub qoşa qazan dolduran musiqiçilərdən fərqli
olaraq, onun əli gətirmirdi. Bu xalqın
klassik sənət ənənələri dəryasında
özüyçün bir ada yaratmışdı və orada
caz vurub, hələlik təkəmseyrək ürəklərə
həzz doldururdu. Yuxarıda “iş adamı”, “fermer” bənzətmələrimə
rəğmən, bu gəlirsiz təsərrüfatın məxarici
az olsun deyə, süpürgəçiliyindən,
naxış-naxırçılığından tutmuş
toxuculuğuna, sürücülüyünə,
hörücülüyünə,
xırman-xırdaçılığına qədər hamısını
özü icra edirdi. Hər yeni əsərinin akkordu da ki...
rekord alınırdı!
Ömrün akkordu isə
günbəgün yaxınlaşmada. Ömrü boyu həzm
edə bilmədiyi olay-qolaylardan zərrə-zərrə,
qram-qram cəzb edib yüklədiyi ipək ürəyin
Daşkənd qastrolunda baş verəsi “kardioqram hadisəsi”nə
az qalırdı. Amma hələ
o tarixə qədər hadisə əlamətli sənət əsərləri
və... ona qarşı yeni-yönü münasibət “əsər”ləri
vardı.
Bu “əsər”lərdən
biri də o vaxt AzTV-də ona qarşı qoyulan “bığ
senzi” idi. Belə ki,
orijinallığının, indilər yeri gəldi-gəlmədi
işlənən “imic” məsələsinin daha bir təzahürü
olan bığlarını qırxdırmayacağı təqdirdə
onun ekrana çıxmasına yasaq qərarı verilmişdi.
Dost-tanışları
danışırdılar ki, o vaxtlar Mərkəzi
Televiziyanı yamsılamaq yaradıcılığı ilə
daha məşhur olan o yaradıcı qurumun yalnız bu “əsər”i
Vaqifin əsərləri qədər yaşayacaq.
...Daşkənd hadisəsinə
gedən yola qədər çox qollar yaranmışdı
onun adıyla bağlı. Bunlar içərisində
“Tallin-66”, “Tbilisi-78”, “Monte-Karlo” festivalları da vardı ki,
Vaqif hər üçünün laureatı olmuşdu. Biri də Monakoda (1978) keçirilən 8-ci Beynəlxalq
Caz Festivalı idi ki, “Əzizəni gözləyirəm” (“Sənsiz”)
musiqisinə görə birincilik mükafatı
qazanmışdı. Günlə, ayla, illə
ölçülməyən, konkret əsərlə ehtiva
olunmayan uğurları isə daha çox idi. O, dünya
miqyasında yeni musiqi erası kimi hallandırılan
caz-muğam sintezini yaratdı. Özündən
xəbərsiz - “Azərbaycan “Muğam-Caz Hərəkatı”nın
memarı” çağırıldı. Saysız
fortepiano konsertləri, muğam-caz kompozisiyaları yaratdı
ki, cazın vətəni Amerikanın özünü belə
özünə heyran etdirdi. Həmişəcavan
Avropanı qocaman Şərq xəyalatlarına da
daldırdı. Doğma ərazi
arealımızdan qovzadığı yeni caz mizan-düzəni
ilə dünya zövqünü fəth elədi.
Can
aparan canlı hadisə...
Bəli, Daşkənd tərəflərdə
əsəsi hadisə yelinə az
qalırdı. Düşüncə, duyğu ilmələrini
fortepianoya ötürən ali əllər,
şirmayi barmaqlar qos-qoca istedad, qabiliyyət və qalibiyyətlərlə
süslənmiş cavan bir ömrün son akkordlarına
yaxınlaşmaqda idi. Onun möcüzəvi ürəyindən
qaynayan bulaqlar milyonlarla qulaqlardan süzülərək ürəkləri
titrədir, bəzən, hətta anormal-anomalik sədalara
çevrilərək, duyğu “volt”u güclü olan adamlarda
gicəllənmələr yaradırdı...
Bunlar
həm də əbədi!
Əlbəttə, cismanisindən
sonra - “fani”ləşəsi dünyada!
Beləsi “baqi” dünyada çox gedə bilərdimi?
Beləsinə 39 il də kifayət
deyildimi? Qalsaydı, daha neyləyəcəkdi,
görəsən? Əslində, neyləməliydi
ki? Bundan artıq nə etmək olar ki?
Birdən özünü təkrar etsəydi,
necə? Suallar çox, ciddi cavablar isə
yox. Və nəhayət, milyonlarla ürəyi titrədən
bu ürək 16 dekabr 1979-cu il tarixçəsini
də çalıb, dayandı...
Ondan yalnız elə o şedevrlər
yox, doğma qızına həsr etdiyi - hər ikisi sağ
ola-ola - beş-on günlük qəribçilikdə “Sənsiz”
başlığıyla andığı canlı Əzizə
Mustafazadə əsəri də qaldı.
Sağlığında
aldığı Əməkdar incəsənət xadimi adına ölümündən sonra Azərbaycan
Dövlət mükafatı da əlavə olundu.
...Nə qədər yazsan da Onu,
Osuzluğu ifadə edib “imla”lamaq, “inşa”lamaq olmur və adam bu məqamda istəyir ki, bütün bu
doyumsuzluğun ifadə çarəsi kimi, Vaqifin avtoportret
motivli belə bir əsəri də olaydı: “Mənsiz”...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2013.- 13 mart.- S. 13.