Anarın
75 anı
Martın 14-də Xalq yazıçısı, dramaturq,
ssenarist, kinorejissor, publisist, ictimai xadim, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri Anarın 75 yaşı
tamam olur
O, baharda dünyaya gəlib. Təbiətin
yenidən dirildiyi, cana gəldiyi bir vaxtda. Bəlkə də o
səbəbdəndir ki, ötən əsrin 60-cı illərində
nəsrimizə, publisistikamıza, bir sözlə, ədəbiyyatımıza
yeni nəfəs gətirdi. “Keçən ilin son gecəsi”,
“Bayram həsrətində” hekayələri ilə ədəbiyyata
qədəm qoyan Anar çox keçmədi ki, “Ağ liman”
povesti, “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”
romanı, “Mən, Sən, O və telefon” hekayəsi ilə
oxucuların qəlbinə yol tapdı. “Vahimə”,
“Yaxşı padşahın nağılı”, “Otel
otağı”, “Mütləq görüşərik”,
“Qırmızı limuzin”, “Gürcü familiyası” və
onlarca kitabları əl-əl gəzib-dolaşdı. 50-dən
artıq kitabı dünyanın müxtəlif ölkələrində
çap olunaraq yazıçıya şöhrət
qazandırdı. Bu gün Anar tək Azərbaycanın yox,
bütövlükdə türk dünyasının sevimli
yazıçısı kimi tanınır, oxunur və
sevilir...
Beləliklə, müsahibimiz
ömrünün 75-ci baharını qarşılamağa
hazırlaşan yazıçı Anardır.
- Anar müəllim, oxucu
üçün yazıçının yaşı olmur. Bu gün
özünüzü hansı yaşda hiss edirsiniz?
- Mən yaşa o qədər də
əhəmiyyət vermirəm. Günlər
keçir, aylar, illər ötür, insanın yaşı
artır, amma insan bunu hiss etmir. Mən də bunu heç
hiss etmirəm. Özümü bir neçə il
öncə necə hiss edirdimsə, 75 yaşımda da eləcə
hiss edirəm. Əsas da məni yaşadan, həvəsləndirən
budur ki, planlarım çoxdur, elə işlər var ki,
onları görmək istəyirəm.
- Taqor deyirdi ki, varlığım
mənim üçün bir möcüzədir. Həyat da elə budur ki, var. 75 illik
ömrünüzdə həyat sizi hansı möcüzələrlə
qarşılaşdırdı. Bu
möcüzələrdən ən birincisi sizin valideynləriniz
idi. Onlar bu millətin ədəbi
zövqünün formalaşmasında və milli
şüurun oyanmasında böyük xidmətləri olan
ziyalılar idi. Xahiş edirik, yerdə
qalan möcüzələr barədə özünüz
danışın.
- Həyat başdan-ayağa
möcüzədir. İnsan az qala hər
gün bir möcüzə ilə rastlaşır. Möcüzənin yaxşı tərəfi də
olur, pis tərəfi də. Pis
möcüzələr odur ki, arzulamadığın, istəmədiyin
hadisələrin şahidi olursan. Bəzən
insanların dönüklüyünü görüb pərişan
olursan. Möcüzənin müsbət tərəfləri
də sevincli hadisələrdir. Son aylarda həyatımda
kədərli hadisələr olub, yaxın qohumlarımın
itkisi ilə üzləşmişəm, eyni zamanda, xoş
hadisələrin də şahidi olmuşam. Həyat
şahmat taxtası kimi ağ və qara
damalardan ibarətdir. Biz ona günlər deyirik.
- Anar müəllim, keçdiyiniz
həyat yoluyla yaxından tanış olarkən
maraqlı faktlarla qarşılaşdıq. İlk
ədəbi nümunələrinizi Şuşada qələmə
almısınız. Niyə məhz
Şuşada?
- O vaxtlar tətil zamanı biz ailəliklə
Şuşaya gedərdik. 14 yaşım olanda yenə
Şuşaya getmişdik. Mən şəhər
uşağı olduğum üçün Bakı
üçün çox darıxırdım. Atam
başımızı qatmaq üçün bacımla mənə
dedi ki, gördüyünüz insanlar, mənzərələr
barədə yazın. Bilmirəm, bacım
yazdı, ya yox, mən o vaxt Amerika həyatından bir pyes
yazdım. O dövrdə Amerika həyatı haqqında
ancaq qəzetlərdə dərc olunan məlumatları
oxuduğumdan səthi təsəvvürlər əsasında
bir yazı yazdım. Yazını atamla anama
oxuyanda təəccübləndilər, dedilər ki, deyəsən,
sən də yazıçı olmaq istəyirsən. Beləcə, mənim yazıma ilk qiyməti və
ilk xeyir-duanı onlar verdilər.
- Maraqlı faktlardan biri budur ki, siz
Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbini
gümüş medalla bitirmisiniz. Burda mütləq bir
haşiyə çıxmalıyam: “Üzeyir ömrü”
filminin həm ssenari müəllifi, həm də
quruluşçu rejissoru olmusunuz. Üstündən
uzun illər keçməsinə baxmayaraq, hər dəfə
bu filmə baxanda filmin ümumi ahəngi, harmoniyası
adamı heyran edir. Sizin musiqi təhsiliniz
bu filmin uğurlu alınmasında yəqin ki, əsas
açarlardan biri olub. Musiqi məktəbinin
hansı şöbəsini bitirmisiniz?
- İlk əvvəl
musiqi məktəbinin fortepiano şöbəsinə qəbul
olunmuşdum. Məndən kiçik
bacım həmin məktəbə daxil olanda vəziyyət dəyişdi.
Həmin dövrdə qəribə bir qərar
çıxarılmışdı. Bir ailədən
iki nəfər eyni şöbədə oxuya bilməzdi.
Ona görə də evdə belə qərarlaşdırdılar
ki, mənim fortepiano bacarığım elə də yüksək
deyil, ona görə də məni skripka şöbəsinə
keçirsinlər. Sonralar mən alt alətini
seçdim. Sonra ondan da bir şey
çıxmadı, keçdim musiqi nəzəriyyəsi
şöbəsinə, burada da heç nə alınmadı.
Musiqidən uzaqlaşdım. Amma ömrümün sonrakı illərində təkrar
musiqiyə qayıtdım, son 20 ildə musiqi məni daha
çox cəzb edir. Saatlarla klassik musiqiyə,
bizim muğamlarımıza, dahi bəstəkarların əsərlərinə
qulaq asıram. Bu musiqilər məni sakitləşdirir.
Bu gün musiqi mənim üçün
böyük bir təsəllidir.
- Ən çox kimlərə
qulaq asırsınız?
- Saysam siyahı uzun olar, ən
çox Avropa bəstəkarlarına - Baxa, Vivaldiyə,
Korelliyə, Motsarta, Albinoniyə, Şopenə qulaq asıram. Eyni zamanda rus bəstəkarlarına və bizim bəstəkarlardan
Üzeyir bəyi, Qara Qarayevi, Fikrət Əmirovu, Niyazini,
muğamlarımızı dinləyirəm. Bəzən caz və estradanı da dinləyirəm.
- Sizin həyatınızda
“Qobustan” jurnalının öz yeri var. Bu toplu ədəbi
mühitdə yeni bir cığır açdı və həyatınızın
bir parçası oldu. Bu tarixdən baxanda həmin
dövrü necə xatırlayırsınız?
- Doğru deyirsiniz, “Qobustan”ın mədəniyyət
tariximizdə öz yeri var. Görkəmli teatrşünas, tənqidçi
alim, mənim müəllimim, həm də atamın dostu Cəfər
Cəfərov o dövrdə Mərkəzi Komitədə
ideologiya üzrə katib işləyirdi. Bir gün məni
çağırıb təklif etdi ki, “Azərbaycan incəsənəti”
adlı jurnalın cəmi üç nömrəsi
işıq üzü görüb, redaktoru Xalq artisti Mehdi Məmmədovdur,
amma Mehdi müəllimin teatrda işi çoxdur,
redaktorluğu sənə həvalə etmək istəyirik. Mən təklifi qəbul etdim, eyni zamanda təklif
etdim ki, jurnalın adını dəyişdirək. Dedi,
bəs hansı adı təklif edirsən? “Qobustan”
adını təklif etdim, dedim ki, Qobustan sənət abidəsidir
və bir çox sənət növləri bu abidədə
öz əksini tapıb. Ona görə də
toplu çox sahələri əhatə edəcək. Fikrimlə razılaşdı. Büronun
qərarı dəyişdirildi və toplu yeni adla nəşrə
başladı. “Qobustan”ın birinci nömrəsində
biz çalışdıq ki, həm sənətimizin qədim
növlərini təbliğ edək, həm də dünya
xalqlarının incəsənətini Azərbaycana
tanıdaq. Dil məsələləri ilə
bağlı bir çox problemlərlə
qarşılaşırdıq. Çünki bizdə dəzgah
rəssamlığında, heykəltəraşlıqda,
kinoda, simfonik musiqi sahəsində terminlərimiz az idi ona görə də biz dilimizin
qanunlarına uyğun olaraq yeni terminlər tapmağa
başladıq. Elə ilk olaraq jurnalın
adını məcmuə, almanax yox, toplu yazdıq. Müvəffəqiyyət əvəzinə uğur,
müqəddimə əvəzinə ön söz yazdıq.
İlk dəfə mən “Qobustan”da inkar
sözünün əvəzində danılmaz
sözünü işlətdim. Tamaşanın
təsviri əvəzinə yozumu sözünü də o vaxt
ilk dəfə dilimizə biz gətirdik. Bir
sözlə, bir xeyli yeni sözlər gətirdik dilimizə.
O vaxt etirazla qəbul olunsa da, bu gün bu sözlər
artıq dilimizdə işlək sözlərə
çevrilib və qəbul olunub.
- Anar müəllim, siz Azərbaycan
ədəbiyyatının ayrılmaz bir
parçasısınız, nəsil-nəsil insanlar sizin əsərlərinizlə
böyüyüb, onların ədəbi zövqünün
formalaşmasında bu əsərlərin böyük rolu
olub, kitablarınız dünyanın müxtəlif ölkələrində
nəşr olunub. Ancaq ədəbiyyatla
yanaşı kinoda da böyük xidmətlər göstərmisiniz.
12 bədii, 10 sənədli filmin ssenari müəllifi
olmusunuz. Kino sizin üçün nədir?
- Kino mənim üçün elə
ədəbiyyat qədər əhəmiyyətli bir sahədir.
Mənim kino təhsilim var. 1970-72-ci illərdə
Moskvada ssenari kurslarında və rejissor emalatxanasında
oxuyaraq kino rejissoru diplomu almışam. Mən
film çəkəndə buna hüququm çatırdı.
Üç filmə quruluş vermişəm.
Birinci filmim olan “Dantenin yubileyi”ni rəhmətlik Gülbəniz
Əzimzadə ilə birlikdə çəkmişəm,
“Üzeyir ömrü” və “Qəm pəncərəsi” filmlərini
isə özüm təkbaşına çəkmişəm.
Rejissorla nə qədər yaxın olsan da,
ssenaristin baxışı ilə rejissorun baxışında
mütləq fərqlilik olur. Mən bununla
razılaşıram. Amma özün
çəkəndə bu film yüz faiz sənin olur. Digər filmlərimin də rejissorlarına minnətdaram.
Dünyasını dəyişənlərə Allah rəhmət
etsin, Şamil Mahmudbəyovu, Tofiq Tağızadəni, mənim
yaxın dostlarım Arif Babayevi, Rasim Ocaqovu hörmətlə
anıram, sağ qalanlara isə Allah uzun ömür versin.
- Bəs sonralar niyə öz
ssenarilərinizi özünüz çəkmədiniz?
- Bir az yaş,
bir az da vaxt məsələsi imkan vermədi. O vaxtlar mən
Yazıçılar Birliyinin sədri deyildim. Amma indi əsas
iş yerim Yazıçılar Birliyidir və kinoya vaxt
ayıra bilmirəm. Həm də mən, necə
deyərlər, öz istədiyim kimi filmləri çəkən
rejissora rast gəldim. Bu da Ramiz Həsənoğludur.
O filmləri məhz mənim gördüyüm kimi çəkdiyi
üçün artıq mənim çəkməyimə
ehtiyac qalmadı.
- Anar müəllim,
yaradıcılığınızın bir hissəsi də
teatrla bağlıdır. Elə bu günlərdə
- martın 10-da milli teatrımızın 140 yaşı tamam
oldu. Təkcə Akademik Milli Dram Teatrında sizin beş əsəriniz - "Şəhərin
yay günləri", "Adamın adamı" (bu pyesin
quruluşçu rejissoru da Anarın özüdür - red.),
"Səhra yuxuları", "Sizi deyib gəlmişəm",
"Təhminə və Zaur" tamaşaya qoyulub. Bundan əlavə, Ramiz Həsənoğlu sizin
ssenariniz əsasında çox gözəl teletamaşalara
imza atıb. Bunlar bizim teatr tariximizdə
xüsusi yeri olan tamaşalardır. Bu
baxımdan teatrla bağlı fikirləriniz də maraqlı
olardı.
- Son illər teatrdan demək olar
ki, bir az uzaqlaşmışam. Səbəb
də odur ki, mənim nəslimin aktyorları - Həsən
Turabov, Səməndər Rzayev, Fuad Poladov, Şəfiqə
xanım Məmmədova, Amaliya xanım Pənahova, onların
indi heç biri teatrda yoxdur. Əsas da rejissor
Tofiq Kazımov. Mənim ilk əsərimi o
səhnəyə qoymuşdu. Ona görə
son illər teatrdan uzaqlaşmışam. Amma gələcəkdə
ola bilər, yenidən teatrla əlaqələrimiz
bərpa olunsun.
- Ötən il
Türkiyənin Elazığ şəhərində
“Elazığ-Bakı mədəniyyət və sənət
görüşü” keçirildi. Türkiyədə sizə
o qədər böyük sevgi, hörmət, məhəbbət
gördüm ki, sözün doğrusu, bu sevgi
qarşısında utandım...
- Sözlərinizə görə
çox sağ olun. Vaxtilə
mən tez-tez Türkiyəyə gedirdim. Gedən
kimi də xeyirxah bir mühitə düşürdüm.
O vaxt mən Ramiz Həsənoğluna dedim, mən iki yerdə
özümü rahat hiss edirəm, bir Türkiyədə, bir
də sənin çəkilişlərində. Ramizin çəkilişlərində sənət
mühitinə düşürdüm. Ona görə də
özümü rahat hiss edirdim. Türkiyədə də az qala məni əllərinin üstündə
gəzdirirlər.
- Bir çox dövlət və
beynəlxalq mükafatların sahibisiniz, maraqlıdır, bu
mükafatlardan hansı sizin üçün daha gözlənilməz
olub?
- Ən gözlənilməz
mükafat mənim üçün Heydər Əliyev
Mükafatı oldu. Çünki biz
Yazıçılar Birliyindən tamam başqa namizəd irəli
sürmüşdük. Mən bu
mükafatı heç gözləmirdim. Bir
gün bildim ki, hörmətli Prezidentimiz məni təklif edib
və komissiya üzvləri də bu təklifi qəbul ediblər.
Mənim üçün bu çox xoş
sürpriz oldu. Əvvəla, ona görə
ki bu mükafat Heydər Əliyevin adını
daşıyır. Mən Heydər Əliyevi
həmişə çox yüksək qiymətləndirən
insan olmuşam. Həmişə onun
qayğısını hiss etmişəm və heç bir təmənnam
olmadan mən bu böyük adama həmişə hörmət
bəsləmişəm. O da mənə həmişə
hörmət edib, qayğıma qalıb, bu münasibətlər
qarşılıqlı olub. Onun mənim
haqqımda dediyi sözlər elə mənim onun haqqında
dediyim sözlər qədərdir. Buna
görə də onun adını daşıyan mükafata
hörmətli Prezidentimizin təşəbbüsü ilə
layiq görülməyim məni çox sevindirdi.
- Son illər “1500 ilin oğuz
şeiri” antologiyasını hazırladınız. Bu da böyük bir missiya idi. Hazırda
nələr üzərində işləyirsiniz?
- “1500 ilin oğuz
şeiri”ndən əlavə mən Türkiyədə “Min
ilin yüz şairi” adlı Azərbaycan şairləri
haqqında kitab hazırladım. Son zamanlar
isə rus dilində bir kitab üzərində işləyirəm,
artıq iki cildi çapdan çıxıb. Kitab “Literatura, iskusstvo, kultura Azerbaydjana” adlanır.
Kitabda Azərbaycanın ədəbiyyatı, sənəti,
mədəniyyəti bir araya gəlib. Burada
mənim müxtəlif illərdə yazdığım esselər,
tələbə vaxtı yazdığım “Aldanmış kəvakib”
adlı məqaləm və bu kitab üçün məxsusi
olaraq son vaxtlar yazdığım esselər daxil edilib. Birinci cild ancaq ədəbiyyat haqqında
yazılardan ibarətdir. Bura həm
çağdaş, həm də klassik yazıçılar
daxildir. İkinci cild musiqi, teatr, rəssamlıq,
kino sahələrini əhatə edir.
Üçüncü cildə isə tarix, elm, mətbuat və
mədəniyyət, din haqqında məqalələr daxil
edilib. Yəqin ki, bir iki aya
üçüncü cild də işıq üzü görəcək.
- Bu qədər işi görmək,
gerçəkləşdirmək nələrin hesabına
başa gəlir?
- Mən cavan yaşlarımdan zəhmətə
alışmış insanam, istirahət etdiyim yadıma gəlmir.
Yay tətilinə çıxanda da əsas
işim elə yaradıcılıqla məşğul olmaq
olur. Ona görə də mənim heç
zaman boş vaxtım olmayıb. Həmişə
yazı-pozu ilə məşğul olmuşam. Elə yazıçılar var ki, yüz cildləri
var, onlara baxanda mənim yazdıqlarım hələ yüzə
çatmayıb (gülür).
- Rəsul Rza “Dəniz nəğmələri”
şeirində yazırdı:
Qoca dənizçi
danışdı mənə:
fikirli olur, -
dedi -
məkrli olur, -
dedi -
sirli olur, - dedi
-
kirli olur, dedi -
dəniz”
Sonra da əlavə etdi:
“İnsan kimi”.
İnsanın pisliklərdən,
kirlərdən, mənən təmizlənməsi
üçün ədəbiyyat daha nələri etməlidir?
- Desək ki, kimsə bir kitab
oxuyandan sonra yaxşı adam olacaq, bu,
düzgün fikir olmazdı. Ancaq insanlarda müəyyən
hisslərin təqdir, tərbiyə olunması ədəbiyyatın
missiyasıdır. İndi elektron kitablar
var. Bu çox yaxşı haldır. Amma
deyəndə ki, bunun yaxşı tərəfi odur ki,
tıxac olanda maşında qoyub dinləyirsən, ədəbiyyata
belə münasibəti düzgün hesab etmirəm. Kitab başqa şeydir. Onu
qarşına qoyub sakit şəkildə oxuyub
düşünməlisən. Sovet
vaxtı deyirdilər ki, sovet xalqı ən çox kitab oxuyan
xalqdır, hətta metroda da oxuyur. Metroda
oxunan kitabı necə qavramaq olar? Bəzən
çox cahil fikirlər olur, deyirlər, yazıçılar
elə əsərlər yazsınlar ki, o əsərlər
alınsın. Ədəbiyyata bu meyarla
yanaşmaq olmaz. İndi kitab bazarına
getsək, görərik ki, Dostoyevskinin kitabından çox
yüngül kitablar alınır, amma bu o demək deyil ki,
Dostoyevski belə müəlliflərdən zəif
yazıçıdır. Satılmayan
kitabın da öz zamanı, öz oxucusu var. Füzulini xalq bu
gün almasa da, amma 400 ildir, o, ədəbiyyatda yaşayır.
Elə kitab da var ki, bu gün alıb oxuyursan, sabah
unudulur. Əsl kitab oxuyub unutmadığın
kitabdır.
- Sizin ailədə həmişə
yazarlar olub. Bu gün də var. Zemfira
xanımın musiqi tariximizlə bağlı çox dəyərli
kitabları var. Günel gənc yazıçı kimi kifayət
qədər tanınır, Turalın kitabları çap
olunur. Siz həyat
yoldaşınızın, övladlarınızın
kitablarını oxuyanda hansı hisslər keçirirsiniz?
- Əlbəttə
ki, qürur hissi keçirirəm. Tural
tamam başqa üslubda, satirik hekayələr yazır. Güneli indi məndən çox tanıyırlar, əlbəttə,
buna sevinirəm. Bəzən böhtan
atırlar ki, Anar öz övladlarına təqaüd verir.
Gəlsinlər, görsünlər, mən nə
vaxt övladlarıma Yazıçılar Birliyindən təqaüd
ayırmışam. Onlar bu günə kimi
bu birlikdən bir qəpik də pul qazanmayıblar. Nəyə
nail olublarsa, öz gücləri hesabına nail olublar. Hər halda onların əvəzinə mən
yazmıram. Hətta onların
Yazıçılar Birliyinə üzvlüyünü də
Fikrət Qoca məndən xəbərsiz həyata
keçirib. Mən valideynlərimə minnətdaram
ki, mənə təhsil veriblər, məni böyüdüblər,
mən ədəbi mühitdə püxtələşmişəm,
yazıçılarla ünsiyyətdə olmuşam, amma
onların da mənim yazıçı olmağımda
heç bir köməklikləri olmayıb.
- Dostluqla bağlı dəyərli
fikirlərinizə tez-tez rast gəlirik. Bu
gün Anar müəllimin ətrafında sadiq dostları
varmı?
- Təəssüf ki,
dostlarımın çoxu o dünyadadır, bu dünyada
onların az bir hissəsi qalıb. Uzun yaşın daha pis bir cəhəti var ki,
cavanlıqda qazandığın dostlarını yaş
artdıqca bir-bir itirməli olursan. Dostların
bir hissəsini bizdən ölüm aparır, bir hissəsini də
həyat. Amma yenə də çox şükür edirəm
ki, mənim 4-5 çox sadiq dostlarım həyatdadır,
yaşayır, Allah onlara cansağlığı versin.
- Dostluğun resepti varmı?
- Dostlarınıza xəyanət
etməyin ki, onlar da sizə xəyanət etməsinlər.
- Keçən il
siz 50 ildən sonra yenidən bəylik masasına əyləşdiniz.
Uzun illər tanıdığınız
xanımınızla yenidən bəylik masasına əyləşmək
insanda hansı hisslər yaradır?
- Xoş bir hissdir. Hər
halda 50 ildə bir-birimizə dözmüşüksə, demək,
xoş hiss olmalıdır. Ailə odur ki,
gərək bir-birini başa düşəsən, bir-birinə
mane olmayasan, dərdinə də, sevincinə də şərik
olmağı bacarasan. O da sənət adamıdır, mən
də sənəti sevən insanam, bizim maraqlarımız da
uyğun gəlir. Bu baxımdan evdə də həmişə
mənəviyyat söhbətləri olub, insanların uzun zaman
birlikdə yaşamalarına əsas səbəblərdən
biri də budur.
- Bir yazıçı, ata, baba
kimi özünüz özünüzə nə
arzulayırsınız?
- Arzulayardım ki, Allah mənə
hələ bir neçə il də
möhlət versin, görmək istədiyim işləri
başa çatdırım. Planlarım
çoxdur, onları həyata keçirmək istəyirəm
və ən əsası yaşadığım müddətdə
heç bir itkiyə məruz qalmayım. Yaxın
adamlarımın, dostlarımın, gözəl insanların
uzun müddət yaşamasını istəyirəm.
Müsahibimiz Anar idi.
Ömrünün yarım əsrdən çoxunu ədəbiyyata,
kinoya, teatra, publisistikaya və bütövlükdə Azərbaycan
mədəniyyətinə həsr edən, bəzən bir
hekayəsi qədər millət qarşısında xidməti
olmayanların hücumlarına, təqiblərinə,
böhtanlarına tuş gəlsə də, yenə də əzəmətini,
böyüklüyünü itirməyən Anar. Biz əfsanələri
çox vaxt uzaqlarda axtarırıq, lütfən, hərdən
ətrafınıza baxın, diqqətlə baxın...
Təranə
Vahid,
Lalə
Azəri
Mədəniyyət.- 2013.- 13 mart.- S. 6-7.