70-ci
qapı
Yubiley
Mayın 13-də Azərbaycan ədəbiyyatının ağır-batman, sanballı, nəhəng artilleriyalarından birinin - Xalq yazıçısı Elçinin 70 yaşı tamam olur
İnsan Allahın sirridir,
Allah insanın. Əgər belə olmasaydı, Yerin cazibəsindən
çıxan insan, öz cazibəsindən
çıxmağı bacarardı. Bunlar hamısı
sirri-xudanın işidir... Elçinin alın
yazısı da, yazdıqları da, yaşadıqları da
sirri-xudanın yazısıdır. Özü
də xeyirli yazısı. Elçin yazmasaydı, ədəbiyyatımızda
“Min gecədən biri” yaşanmaz, “Bir görüşün
tarixçəsi” yaranmazdı, “Mahmud və Məryəm” dillər
əzbəri olmaz, “Bülbülün nağılı”nı
heç kim bilməzdi, “Ağ dəvə” öz yolu ilə ləngərli
getməz, “Ölüm hökmü” verənlərə
hökm verilməzdi...
Bütün
gedişli-gəlişli yollar buğda dəni kimi
dünyanın boğazından keçdiyi kimi, bu əsərlər
də tariximizdən, yaddaşımızdan, düşüncəmizdən
keçib Elçinin qələmindən ədəbiyyatımıza
süzüldü. Onun qələmində zaman kəsişdi,
dünyanın əvvəli ilə sonu ağ
vərəqdə birləşib, bütövləşdi. Ədəbiyyatımızda
çoxqatlı əsərlər boy verib görsəndi...
Bir sözlə, Azərbaycan
Respublikası Baş nazirinin müavini, Xalq
yazıçısı, professor Elçin Əfəndiyevin 70
yaşı tamam olur.
Onun 100-dən
çox kitabı dünyanın 40-dan çox dilinə tərcümə
olunub. “Arxadan vurulan zərbə”, “Sahilsiz gecə”,
“Baladadaşın ilk məhəbbəti”,
“Gümüşü furqon”, “Bağ mövsümü”,
“Hökmdarın taleyi”, “Mahmud və Məryəm” -
ümumilikdə 15-dən çox filmə ssenari yazıb,
bir-birindən qiymətli pyesləri səhnəmizi bəzəyib.
70 ildə Elçin çox
qapılar açıb: yaddaşımızın,
düşüncəmizin, duyğularımızın
qapısını, bu bahar da ömrünün 70-ci
qapısını açır. Bu
qapının o üzündə zəngin və hər kəsin
üzünə açıq olan böyük bir xəzinə
gizlənir. Kim istəsə, bu xəzinədən bir
ovuc, kim istəsə, bir dəvə
yükü götürə bilər. Çünki Elçin
nə yazdısa, xalqı üçün yazdı, hansı
sahədə çalışdısa, xalqı
üçün çalışdı...
...70 ilin o üzündə
İlyas peyğəmbərin adını daşıyan
böyük insanın, ədibin işıqlı siması
boylanır. O, günlərin birində sovet ideologiyasından təbii
təyinatını itirib bozarmış, əsl insan hisslərini
yadırğamış ədəbiyyatımıza “Kənddən
məktublar”ını göndərdi. Bir Allah
şahiddir ki, bu məktublar ədəbiyyatımıza nə
qədər rəng qatdı, İlyas Əfəndiyev İlyas
peyğəmbər kimi özünü yetirib bahar rəngli və
bahar ətirli dramaturgiyası ilə Azərbaycan səhnəsini
xilas etdi. “İlyas Əfəndiyev
teatrı” belə yarandı.
Elçin Əfəndiyev
1943-cü il mayın 13-də Bakı şəhərində
bu işıqlı insanın ailəsində dünyaya gəlib.
Uşaqlıqdan ədəbi mühitin
içində, kitabların əhatəsində
böyüyüb, milli ədəbiyyatımız, folklorumuz
barədə ilk məlumatları da ailəsində alıb.
Bəs görəsən o, nə zaman yazmağa
başlayıb? Bu suala Elçin özü belə cavab
verir:
“Mən ilk hekayəmi
nə vaxt yazmışam? Nə vaxt? Doğrusu, bu suala heç cürə cavab verə
bilmirəm, çünki o ilk yazının nə
adını, nə də vaxtını xatırlayıram.
Mən əlifbanı çox erkən öyrənmişdim və
Azərbaycan nağıllarını, eləcə də
başqa xalqların, Andersenin, Qaufun, Pyerronun, Qrimm
qardaşlarının, Yerşovun, Pavel Bajovun, Abdulla Şaiqin
nağıllarını, başqa kitabları hələ
birinci sinfə gedənə qədər oxumuşdum. O kitabların,
misal üçün «Saman dana», «Slavyan nağılları»,
«Tık-tık xanım» kimi kitabların mən oxuduğum nəşrlərinin
rəngi də, şəkilləri də, hətta
adlarının yazılışları da mənim
yaddaşımdadı, amma ilk yazımı nə vaxt
yazmışam?- heç vəchlə yadıma sala bilmirəm.
Orası yaxşı yadımdadı
ki, 5-6 yaşımda həmişə atamın yazı mizinin
üstündə olan ağ
kağızlardan götürüb ortadan ikiyə
bölürdüm və evdə heç kim olmayanda
nağıllar (!), hekayələr (!!) yazırdım...
... Elə o vaxtlar
idi, bir səhər qəribə bir söhbətin şahidi oldum.
Səhər yuxudan
oyanmışdım, amma hələ yerimdən
durmamışdım, açıq qapıdan o biri otaqda nənəmin
dediyi sözləri eşitdim:
- Deyəsən, bu da
yazıçı olacaq...
İlyas Əfəndiyev:
- Bilirəm,-
dedi”.
İnamla deyilən
bu bir kəlmə Elçinin həmişəlik
yaddaşına həkk olunur.
Bir qədər sonra
isə dünya ədəbiyyatı Elçini öz cazibəsinə
salır. Daimi mütaliə onun hobbisinə
çevrilir. 1959-cu ildə, 16
yaşında ilk hekayəsi "Azərbaycan gəncləri"
qəzetində dərc olunur.
“O da yaxşı yadımdadır
ki, 7-ci sinfi qurtarandan sonra yazılarımı oxumaq
üçün atama verirdim ki, fikrini desin və elə
atamın da məsləhətilə yazdığım hekayələri
İsa Hüseynova göstərməyə başladım.
İsa Hüseynov Hüsü Hacıyev küçəsindəki
məşhur Yazıçılar binasının 3-cü
blokunda, 5-ci mərtəbədə yaşayırdı (elə
indi də o binada, amma 1-ci blokda yaşayır) və
axşamlar onun evində, onun yazı masasının
qarşısında oturub hekayələrim haqqında dediyi
fikirlərə, qeydlərə, iradlara və təriflərə
qulaq asırdım”.
1960-cı ildə Bakı şəhərində
orta məktəbi, 1965-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsini, 1968-ci ildə Azərbaycan
Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun ədəbiyyat nəzəriyyəsi üzrə
aspiranturasını bitirir. "Azərbaycan bədii
nəsri ədəbi tənqiddə" mövzusunda namizədlik,
"Ədəbiyyatda tarix və müasirlik problemi"
mövzusunda doktorluq dissertasiyalarını müdafiə edir.
Fransız yazıçısı
Qaston Levis deyirdi: “Xəyal canlandırır, ağıl
müqayisə edir, zövq bəyənib seçir, istedad icra
edir”.
Bu mənada Elçin “Mahmud və
Məryəm”, “Ölüm hökmü”, “Ağ dəvə”
romanları, onlarla povest və hekayələri ilə ədəbiyyatımızın
nəhəng bir sütunu sayılan
"altmışıncılar" nəslinin görkəmli
simalarından birinə çevrilir. Əsərlərində
yaşadığı dövrün paradokslarını
ustalıqla incələyir, daha epoxal, sosial-ictimai,
siyasi-iqtisadi, mədəni-kulturoloji, mənəvi-əxlaqi
mahiyyət kəsb edən mövzu və motivləri əsərlərinin
mahiyyətinə hopdurmaqla geniş oxucu rəğbəti
qazanır..
Tanınmış ədəbiyyatşünas,
professor Yaşar Qarayev Elçin
yaradıcılığının daha alt qatlarda yatan
xüsusiyyətlərinə nəzər salaraq, onu "rəmzdən,
bədii-fəlsəfi şərtilikdən, kəskin məcazdan
istifadə edən, psixoloji əhval-ruhiyyəni detalla əyaniləşdirən
mizanlar və cizgilər axtaran, onları görümlü,
baxımlı obrazlara çevirən, epitetlər tapan" yazıçı
kimi səciyyələndirirdi.
Akademik Məmməd
Arif Elçini “Hazırla keçmişi, ayıqlıqla
yuxunu, həqiqətlə xəyalı, real hadisələrlə
nağılı... daxili dialoqlardan... dramaturji səhnələrdən,
mozaik parçalardan, mübaliğə... üsulundan istifadə
etmək təsvirlərinin emosional qüvvəsi" ilə
seçilən sənətkar kimi dəyərləndirir.
Akademik Məmməd Cəfər yazıçıda xeyli
başqa xüsusiyyətlər ortaya çıxarır:
"Elçində bədii dərk duyğusu güclü və
cəlbedicidir... Elçin varlığı,
hadisə və insan səciyyəsini canlandırmaqda bir-birini
tamamlayan bədii nüfuz üsullarından istifadə edən
tərəfləri göstərir". Görkəmli
rejissor, dramaturji materialı və dram əsərlərinin
"dilini yaxşı bilən" professor Mehdi Məmmədov
isə Elçini "...saxtanı həqiqətdən, elmi-nəzəri
mülahizəni doqmatizmdən, ehkamçı və subyektiv
fikirlərdən seçməyi bacaran" yazıçı
kimi nəzərdən keçirir.
Rus mədəniyyət
xadimləri və ədəbiyyatşünaslığı da
Elçinin yaradıcılığına biganə qalmır.
Lev Anninski onun haqqında "Elçin möcüzələri
sevir, o, zərif və mehriban nağılçıdır, o,
kədərli bir sehrkardır, bərq vuran, qızılı,
gümüşü rənglərə üstünlük verən
impressionistdir..." - söyləyirsə, Yevgeni Şklovski
"Yazıçı çox böyük həssaslıqla
və incəliklə qəhrəmanlarının ən adi hərəkətini,
əhval-ruhiyyəsini, hiss və fikirlərini duyub təsvir edən
rəssam kimidir" - deyir.
Yazıçı-publisist
Yaşar “Elçin ilə müsahibə”sində yazır:
“Elçinin yaratdığı obrazlar qalereyası
özündən asılı olmayaraq, hardasa, doğma insanlar
kimi sənin yaddaşının əbədi qeydiyyatına
düşür və sanki səninlə birgə
yaşayır, nəfəs alır və yaşa dolur. Məsələn, nə qədər qəribə
olsa da, mən bir vaxtlar yaşıdım olmuş o məşhur
Baladadaşı indi də yaşıdım kimi təsəvvür
edirəm. Elə bil, üstündən illər
keçdikcə, o da mənimlə birgə yaşa dolub.
Görünür, sənətin,
yaratmağın qüdrəti də elə budur.
Digər məziyyətlərlə
yanaşı, məni həm də Elçinin peşəkarlığı
xüsusi cəlb edir. Bəzən
böyük hekayəçi olan yazıçı
romançı kimi o həddi saxlaya bilmir. Bəzən
də əksinə. Elçin
yaradıcılığında hekayə, povest, romanlardan
tutmuş pyeslərə, publisistikaya, hətta uşaq hekayələrinəcən
bütün janrlar elə bir hədd çərçivəsində
yaranış statusu alır ki, o həddin bir adı istedad, digər
adı peşəkarlıqdır.
Və məncə, məhz
bu iki keyfiyyəti özündə ehtiva edə bilən əsərlər
zamana qarışmaq, zamanla birgə getmək qüdrətində
olurlar”.
Elçin isə qəhrəmanları
barədə belə deyir: “Bütün əsərlərimin qəhrəmanlarında
Elçindən nəsə var...”
Yaşarın “Bir sənət
adamı kimi Sizin əsas təyinatınız
yazıçılıq olsa da, zaman keçdikcə
yaradıcılığınız müxtəlif istiqamətlərə
şaxələndi. Bu gün Siz təkcə
yazıçı kimi deyil, dramaturq, kinodramaturq, ictimai xadim,
dövlət xadimi kimi tanınırsız. Ədəbiyyata
- özünü yazılı sözlə ifadə eləməyə
tələbat insanda necə yaranır və
yazıçılığa mübtəlalıq nələrdən
doğur?” sualına Elçin belə cavab verir:
”...Söhbət
qrafomanlığın yox, istedadın yaratdığı tələbatdan
gedirsə, bu - bir sirri-xudadır”.
Elçinin dramaturji
yaradıcılığı heç də onun nəsr
yaradıcılığından az əhəmiyyət
daşımır. O, dramaturgiyada orijinal konflikt qurmaq ustası
kimi tanınır. "Poçt şöbəsində xəyal",
“Ah, Paris, Paris...”, «Mənim ərim dəlidir», «Salam, mən
sizin dayınızam», «Mənim sevimli dəlim», “Teleskop”,
“Şekspir” və başqa əsərlərində
Elçinin dramaturji sisteminin qeyri-adiliyi, orijinallığı
görünür. Elçin, nəsrdə
olduğu kimi, dram yaradıcılığında da folklor
nümunələrindən, folklor şüurundan, etnik-milli təfəkkür
tərzindən istifadə edir, onları ədəbiyyata gətirməklə
gələcək nəslə ötürür.
Ədəbiyyatşünaslar
bu fikirdədir ki, Elçin yaradıcılığında
zaman distansiyası mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Onun görüntüsü
keçmiş və gələcək üzərində
qurulmuşdur. İndiki zaman
yazıçının özüdür. O,
keçmişlə gələcək arasında
ötürücü, körpü rolunu oynayır.
Zaman demişkən,
bir yazıya nəhəng bir yazıçının,
dramaturqun, tənqidçinin, tərcüməçinin həyat
və yaradıcılığını
sığışdırmaq mümkünsüzdür.
Sadəcə bütün oxucular adından Elçin müəllimə
nə arzu edə bilərik: 100-cü qapını
açmağı, Qarabağın hər
qarışını ziyarət etməyi, yazmaq istədiyi və
bizim də oxumaq istədiyimiz əsərləri!
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2013.- 8 may.- S. 7.