Dünya duracaq
yer deyil...
M.Çəmənlinin
«Ölüm mələyi» əsəri haqqında
düşüncələrim
İnsan sözdən incilər düzməyə başlayan gündən dünyaya ünvanladığı şeirin, bədii ricətin, bəzən də giley dolu bayatının, ağının, qoşmanın, oxşamanın, hətta cavabı bəlli sualların sayı-hesabı yoxdur. Nizamidən üzü bəri yol gələn bu poetik karvanın söz yükündə o qədər dürr və incilər var ki!.. Şair babamız İmadəddin Nəsiminin
Dünya duracaq yer deyil, ey can, səfər
eylə,
Aldanma onun alına, ondan həzər
eylə...
misraları bu
dünyanın mahiyyətini - insana bəlli olan və olmayan məqamlarını
çox dürüst və aydın əks etdirib. Ovqat pəjmürdəliyimin kövrək
anlarında dünya ilə bağlı şeirlər oxumaqdan
bir qəlb təsəllisi tapıram. Sanki
onda «dünya mənimdir» deyənlərin son aqibətinə
içimdən bir qəhqəhə keçirirəm.
Aşıq poeziyamızın görkəmli nümayəndəsi
Aşıq Şəmşirin bir beyti tez-tez xəyalıma gəlir:
Bir kəsə
qalmadı dünyanın varı,
Hanı xan xaqanlar, getdimi, getdi.
Atanlar, tutanlar, mənəm deyənlər,
Vuranlar, yıxanlar, getdimi, getdi.
Məni bu
düşüncələrin ümmanında
çırpındıran tələbə və qələm
dostum, qardaşım Mustafa Çəmənlinin «Ölüm
mələyi» oldu. Tarixi roman janrında
yazılan bu əsərin həm adı, həm də
mövzusu, məzmunu məni həqiqətən dərin fikirlərə
qərq etdi. Biz nəslin
yaradıcılıq uğurlarına görə müəyyən
məqamlarda həm bəxti gətirdi, həm də gətirmədi.
Ömrümüzün «qızıl
dövrü» deyilən çağları Qarabağ
kartının meydana atıldığı zamanlara
düşdü. Başımıza minbir
zülm gəldi. Qaçqınlığın,
didərginliyin, köçkünlüyün sitəmlərini
çəkdik. Mən doğulduğum Zəngəzurdan,
Mustafa da Qarabağdan didərgin düşdü. Bəxtimiz onda üzümüzə güldü ki,
bu qovhaqovun, bu çaxnaşmanın acığına dövlət
müstəqilliyimizin bərpasına nail olduq. Bir gözümüz ağlasa da, bir
gözümüz güldü. Mustafa
Çəmənlinin sovet dövründə cəmi
üç kitabı işıq üzü
görmüşdüsə, indi onun müəllifliyi ilə
çap edilən nəşrlərin sayı-hesabı bilinmir.
Bu gün qürur və iftixarla
deyirəm ki, Mustafa Çəmənlinin Azərbaycan nəsrində,
publisistikasında, mədəniyyətində özünəməxsus
xidməti və yeri var. Bir münasibətə də sevinirəm
ki, son illər onun yaradıcılığı ilə əlaqədar
ədəbi tənqiddəki susqunluğa son verilib. İndi kitabları haqqında,
yaradıcılığı ilə bağlı müxtəlif
qələm sahibləri, tənqidçilər öz sözlərini
deyir, yazıçılıq məziyyətlərini yüksək
dəyərləndirirlər. Mustafa Çəmənli
son dərəcə abırlı və istedadlı qələm
sahibidir. Yazıçılığa
Allahın ona bəxş etdiyi istedadının sayəsində
gəlib. Fədakar və zəhmətkeşdir.
Yaradıcılıqda əldə etdiyi
uğurları ona qazandıran bitkin jurnalistliyi, səriştəli
naşirliyidir. Yazıçı, jurnalist,
nasir - bu üç amil onun bütün həyatında
çox möhkəm vəhdətdədir. Mustafa Çəmənli yazaraq yaşamaq
üçün imkan tapıb. Daha bəziləri
kimi imkanına görə yazıçılıq etməyib,
kiminsə əlindən halal qismətini almayıb. Adlar,
titullar onun ünvanını çoxdan tapmalıydı, əgər
əngəllər, qısqanclıqlar, maneələr
olmasaydı... Mustafa Çəmənli əsl
yazıçı taleyi yaşayır. Təmtəraqlı
təqdimatlardan, hay-küylü məclislərdən,
şüar deyən yazarlardan, təmənnalı təriflərdən,
süni mədhiyyələrdən, saxta imiclərdən
çox uzaqda dayanıb.
Bədii
yaradıcılığa tələbəlik illərindən
başlamışdır. İlk hekayəsi
1973-cü ildə «Mingəçevir işıqları» qəzetində
çap edilmişdir. Yaxşı xatirimdədir,
jurnalistika fakültəsində oxuduğumuz illərdə
müəllimlərimiz çalışırdılar ki,
qabiliyyətimiz, istedadımız çatdığı sahə
üzrə formalaşaq. Rəhmətlik
Nurəddin Babayev hər birimizə ayrı-ayrı janrlar
üzrə yazılar tapşırardı. Qismətimə resenziya və ədəbi tənqid
düşərdi. Mustafanın indi kitab şəklində
çap edilən neçə-neçə hekayə və
povestini məhz o zamanlar oxuyub haqqında «resenziya»lar yazardım. Hər dəfə
də nəsə nöqsan axtarmağa, tənqidə
çalışardım. Mustafa Çəmənli
sonralar məşhur yazıçı olanda da hər ikimiz bu
hadisəni xatırlayar və zarafatla deyərdim: «Sənin ilk
tənqidçin mən olmuşam».
«Mənim
dünyamın adamları» adlı hekayələr kitabı ilə
1982-ci ildə Azərbaycan nəsrində ilk
addımını atan Mustafa Çəmənlinin sonralar
bir-birinin ardınca xeyli əsərləri oxucuları
sevindirdi. «Xallı gürzə» adlı
tarixi romanı isə Qarabağ xanlığının, onun
banisinin və eyni zamanda həmin dövrdə Azərbaycan
xanlıqlarının həyatını, ictimai münasibətlərini
əks etdirən qiymətli əsər kimi dəyərləndirildi.
Qarabağ uğrunda döyüşən igidlərin həyatını
bizə çatdıran «Səs qərib olmur» povesti, «Fred Asif»
adlı bədii sənədli romanı isə Qarabağ
haqqında yazılan ən dəyərli kitablardandır. Respublikanın xalq artistləri - Arif Babayev, Habil
Əliyev, Əlibaba Məmmədov, Ağaxan Abdullayev, Canəli
Əkbərov haqqında kitablar hazırlayıb. «Leyli və Məcnun» operasının səhnə həyatının
100 illik salnaməsini də məhz Mustafa Çəmənli
yaratdı.
Bu günlərdə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin «Qızıl kəlmə»
mükafatına layiq gördüyü «Ölüm mələyi»
kitabı isə müəllifin tarixi roman janrında qələmə
aldığı növbəti əsəridir. Bu
janrın xüsusiyyəti elədir ki, bəhs olunan hadisələrin
dürüst əksi labüddür. Vaxtilə tarixi
janrda romanlar yazan Əzizə Cəfərzadənin müəllimimiz
olması, bizə çox şirin, təsirli mühazirə
oxuması, kitablarda yazılmayanlarla tələbələri ətraflı
tanış etməsi Mustafa Çəmənli
yaradıcılığında özünü göstərir.
Bilmirəm, özü bunun fərqindədir, ya
yox, bir oxucu kimi mən bunu duyuram. Əzizə
Cəfərzadə dili ilə Mustafa Çəmənlinin qələmi
arasında yaxınlıq diqqət çəkir. O
yazıçını da oxuyanda yorulmurdum, həvəslə
romanı başa vurmağa çalışırdım. Mustafa Çəmənlinin də əsərini
başladınsa bitirməmiş ayrılmaq mümkün deyil.
Bu, hər yazıçıya məxsus qüdrət
deyil.
Tarixi roman janrında
Məmməd Səid Ordubadidən üzübəri çox
yazıçımızın bədii nəsrini oxumuşuq.
Adətən bu əsərlərdə Azərbaycan
tarixində silinməz izlər əks etdirən sərkərdələrin,
şahların, xanların, məşhur şəxsiyyətlərin,
qüdrətli söz ustalarının həyatı, ömür
yolu, apardıqları mübarizə, üzləşdikləri
xəyanətlər, başlarına gələn hadisələr
qələmə alınır. Mustafa
Çəmənli Azərbaycan tarixinin həm mürəkkəb,
həm də ziddiyyətli bir dövrünü «Ölüm mələyi»ndə
bizə çatdırır. 53 il 6 ay
şahlıq taxtında əyləşmiş I Şah Təhmasibin,
II Şah İsmayılın, Pərixan bəyimin, Gövhər
bəyimin, İbrahim Mirzənin, Hüseynqulu Xüləfanın
və başqa tarixi şəxsiyyətlərin dolğun
obrazlarını yaratmışdır. Müəllifi
tarixi roman janrında yazan həmkarlarından fərqləndirən
əsas xüsusiyyət budur ki, o, bəhs etdiyi dövrün,
ictimai-siyasi həyatından daha çox mənəvi
mühiti, mənəviyyatı canlandırır. Sarayda baş verən təzadlı münasibətlərə
işıq salır. Pərdələr
arxasında cərəyan edən hadisələri, ziddiyyətli
məqamları, taxt-tac uğrunda qurulan tuzaqları, kələkləri
diqqətə çəkir.
«Ölüm mələyi»
bir romandır. Amma müəllif onu
ayrı-ayrı başlıqlarda elə mükəmməl
işləyib ki, hər sərlövhənin içində
bir hekayət söylənilir. Təsvir etdiyi təbiət
lövhələri, insan mənəviyyatını zənginləşdirən
ağıllı söhbətlər, döyüş səhnələri,
saraydaxili didişmələr müəllif tərəfindən
elə aydın canlandırılıb ki, bəzən Mustafa
Çəmənlinin XVI əsrdə yaşadığına,
bu hadisələri arxiv materiallarından öyrəndiyinə
yox, gözləri ilə gördüyünə, duyduğuna
inanırsan. Müəllifin qüdrəti də
elə budur ki, qələmə aldığı hadisələri
içindən keçirərək, onu duyğularına bələyərək
insani hisslərlə, şirin dillə,
düşündürücü tərzdə oxucuya
çatdıra bilsin. Bəzən
şahları, xanları, sərkərdələri elə
quru, sxematik təsvir edirlər ki, onun insan olduğuna,
köksündə ürək daşıdığına
şübhə ilə yanaşırsan.
Əsərin elə
ilk səhifəsindən öyrənirik ki, I Təhmasib
Şah ömrünün son günlərini yaşayır.
Əlli üç ildən artıq hakimiyyətdə
olmuş bu tarixi şəxsiyyət ömrünün ötənlərinə
boylanır. Həmin anlar romanda belə qələmə
alınıb: «Hə, ömür beləcə keçdi...
Əgər vaxt tapsaydı, əcəldən möhlət
olsaydı, bir az da nəqqaşlıqla məşğul
olardı. Bu halında özünü ən
çox nəqqaşlığa az vaxt ayırmağına
görə qınayırdı». Maraqlıdır,
deyilmi? Nələr görmüş, hansı
döyüşlərdən keçmiş, bir şah kimi
varidatlara sahib olmuş, bitib-tükənməyən
döyüşlərdə iştirak etmiş, səltənətinə
görə ona paxıl gözlər dikilən,
qılıncının dalı da,
qabağı da ovxarlı olan I Şah Təhmasib
ömrünün sonunda şahlıq arzusunda yox, məhz qəlbinin
can atdığı, ürəyinin sevdiyi sənətin - nəqqaşlığın
həsrətini çəkir. Doğrudan da,
qalan sənətdi, şahlar gəlib-gedərdi. Romanda təsvir olunan obrazların hər birinin
özünəməxsus xarakteri var. Müəllif
çalışıb ki, qələmə aldığı hər
bir tarixi şəxsiyyəti öncə insan kimi canlandıra
bilsin. Bəzən mənəviyyat məsələsinə
o qədər diqqət yetirilir ki, şahın öz
taxt-tacını idarə etmək funksiyaları, qabiliyyəti
arxa plana keçir. Bəzən sənə
elə gəlir ki, qarşındakı əzazil bir səltənət
sahibi yox, qəlbi şeirlə çırpınan, sevgi ilə
döyünən yaradıcı insandır. Xüsusilə
də ailə çərçivəsində, şəxsi
münasibətlərdə, sevgi macəralarında bu məsələlər
daha çox hiss edilir.
Səfəvilər
sülaləsinin hökmdarlarından biri II Şah
İsmayıl da bir faciə qəhrəmanı kimi qələmə
alınmışdır. Atasına qarşı etdiyi
dönüklüyə görə gözdən düşüb
illərlə həbsxanada ömür sürən,
hökmdarlıqdan, dövlətdən, döyüş
meydanından, saraydan, sevgidən, əyləncədən
uzaqlaşdırılan II Şah İsmayıl əslində
müəllifin təsvirindəki kimi və özünün
söylədiyinə görə Yer üzünə göndərilmiş
bir əzrayıldır: «Mən Allahın Yer üzündəki
ölüm mələyiyəm...» İnsanı
bu hala gətirən, onu qansıza, əzrayıla, caniyə
çevirən düşdüyü mühit, çəkdiyi
əzab, üzləşdiyi vəhşət, düçar
olduğu zor və zülmdür. İstənilən
vaxt hakimiyyət hərisliyi bu cür ölüm mələklərinin
doğulmasına şərait yaradar. Doğrudur,
İsmayıl keçmişini, sabahını, düşmənlərini
unutmaq üçün tiryək çəkir, şərab
içir, amma keçirdiyi ağır həyatı unutmaq
mümkün deyil. Özü də öz halının
səbəbini etiraf edir: «Məşəqqətli günlər
yaşayanın ürəyində mərhəmət, şəfqət
olarmı?» Bax, elə müəllifin
demək istədiyi əsas fikir də budur. Hər bir idarəetmənin, münasibətin
mayasında ədalət və haqq dayanmalıdır. Hətta cinayətkara, səhv etmişə,
günahkara cəza verəndə belə onu halallıq məqamından
keçirib insani nöqteyi-nəzərindən təsdiqləmək
gərəkdir. Atalar deyib: «Qanı qanla yox, su ilə
yuyarlar». Bu mənada müəllifin demək istədiyi mətləblərin
ahəngində, bax, bu məqsəd dayanıb!
Romanın epiloqunda müəllif
bir el nəğməsini oxucunun diqqətinə
çatdırır:
Nə
baxırsan gülə-gülə,
Mən də baxdım gülə-gülə.
Uçacaqsan sən də bir gün,
Baxacaqlar gülə-gülə.
Əlbəttə,
kitabın məzmununu danışmaq fikrim yoxdur. Sadəcə bir həqiqətin - «udar padişahdan gədaya
kimi, eyləməz kimsəyə güzəşti dünya»
mesajını unutmayanlar daha ədalətli və mərhəmətli
olurlar. Çünki bu dünya, doğrudan da, qalacaq yer
deyil!
Flora
Xəlilzadə,
Əməkdar
jurnalist
Mədəniyyət.- 2013.- 24 may.-
S. 13.