“...Qurbanın
tarı - Könül
dünyasının sərvəti, varı”...
Bu yazı işimin... (yadıma məktəblilərin “kontrol yazı işi” düşdü) xatirinə bir şairin misralarının yerini dəyişməli oldum. Amma deyilənə görə, bu yazının səbəbkarı Qurban Pirimov ömrü boyu heç bir muğamın, təsnifin, mahnının heç bir xalını heç vaxt dəyişməyib, pərdəsini yanılmayıb. Həmin şairin (Famil Mehdinin) həmin bəndi isə bu:
Dinlə
“Çahargah”ı, eşit “Qatar”ı -
Könül dünyasının sərvəti,
varı,
Ələsgərin
sazı, Qurbanın tarı,
Seyidin, Cabbarın avazıyam mən...
Qurban Pirimovun barmaqlarının heç vaxt yanılmadığını söyləyən köhnə kişilər belə bir söhbət də edirdilər ki, nakam şairimiz Mikayıl Müşfiqi hamımızın əzbər bildiyimiz məlum şeiri yazmağa ruhlandıran Qurbanın çalğıları olub və elə bəndəniz də həmin o saz-söz ustadlarının sənət duallığından ruhlanıb, lap başdakı adla başladığım bu yazını aşağıdakı ladla davam edirəm:
Oxu, tar...
...səndə ustad Qurban ruhu, Qurban şəhdi-şəkəri, Qurban lətafəti var!
Oxu, tar... Dillən, danış, ey ruhi qidalarımız içərisində təzə qaymaq, beçə bal... Ey böyük mədəniyyət alətlərimiz içrə müdrik ağsaqqal! Çal və hər dəm o ustadın xəyalına dal ki - səndə onun da təmrin-təmləri var...
...İndi, tarım, yüz illərdi şikəstələdiyimiz “...simi gözlər” ehtiyatkarlığımızın “acığına” o telləri tarzənsiz-mizrabsız bir zərbi-eşq ilə dindir. İşdir, qırılsa, çənlibelli Dəmirçioğlu demişkən, “suçunu boynuma mindir”, alınsa, duyacaqsan mənim bu eyforik hisslərimin baiskarı nədir, kimdir...
Hə, bu lirik-poetik yazımın səbəbkarına hədəf sədəflim, “ey geniş kütlənin acısı, şirini”! Sən çalmağında ol, mən də qısaca bir -
“Qələm təsnifi”
ilə bu yazını davamımda...
Hə, dədə-baba yadigarımız, cəmi
aşiq-məşuqlar yarımız, oxu! Oxu, öt və aradabir “səni kim
unudar?!” kimi sual-nidalarına belə bir səda da
qat: siz ey bu həmişəcənnət
sənət-alətə hələ
də “çerez gitara”lar baxan müasir ultraları“mız”.
Vaxtilə “Oxuma, tar! Səni sevmir proletar!” - deyə, sovet
ildırımı çaxan
veteran “kultura”çılarımızın
çaldıqlarını yeni aranjimanda davam etdirib, modal anti-aborigen “obrazavoyski”liyə inteqrasiya olunmayın!
Oxu, - bu gün ən
müasir salonları,
ən gənc məclisləri də qocaman Şərq xəyalatına daldıran,
şəbəkə-şəbəkə
şöbələri, ixtiyar-ağsaqqal
“mayə”ləri, asta-becid
keçidləri, “güli-rüxsarinə
qarşu” gedişlərilə
bizi “ahəstəcə
qandıran”, susma səni-tarı, oxu!
Çal
və nəinki tək elə bizlərdən, həm də artıq bütün dünyadan bütün həzzi-duyğuların,
zövqi-hisslərin, maddi-mənəvi
əhvalların, cismi-ismi
halların bu çox qədim qeyri-maddi mədəniyyət
incisinə dair ən müasir “tarif”-tərifini al. Sən çaldıqca biz
dinləyəcək və
həmən biləcəyik
ki, sən - səni barmaqları ilə nəinki dil-dil dilləndirən, həm də gül-gül gülləndirən,
əsl Azərbaycan tarının yaradıcısı
olan Sadıqcandan bilavasitə dərs almış və ondan “...qəlb mənzilinə axşam mehi kimi dolub,
sübh şehi salan” heyrəti qoparmış ustadın da yadigarısan. İslam Abdullayev, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski kimi sənət nəhənglərinə “...tarı
sinəsinə bütöv
Şərq balasıtək
alan”, “mizrabıyla
“gürzə” tək çalan”, “Ərəbzəngi
kimi bac alan” kimi deyimlər
dedirtmiş Qurban Pirimovu da vəsf
edirsən.
Məclislər başı, üzüklər
qaşı, ləzzət-izzət
çeşməsi, məhəbbətlər
hədəfi! Sənin “saznan
dediklərini” biz də
söznən deyək.
Sən onun sənət hal-əhvalından, bizsə
sənəd tərcümeyi-halından.
Ailədən aləmə...
Onun “ikili” doğuluşuna işarətdir
yuxarıdakı iki kəlmə. Ayrıca bir ailə ilə bərabər, həm də bir el-elata, xalqa,
millətə, nəhayət,
böyük sənət
aləminə gəlmə
hadisəsinin qısa ifadəsidir.
Özündən yüz il əvvəl nəsil-nəcabət şöhrəti
doğulub bu ustadın. Babası - məşhur Aşıq
Valeh XVIII əsr Azərbaycan saz-sözünün
daha bir çeşməsi, gözü
olub. Sonrakı yüzilin 80-ci ilində
o böyük sazəndə
ocağının gələcək
tarzəni doğulub.
Onun da sənədinə
bənzərsiz sənət
yurdlarımızın adı
düşüb: Şuşa qəzası,
Abdal Gülablı kəndi. On yaşından
on üçünə qədər
atası onu - çalıb irəli getdiyi bütün pərdələrdən ən
azı üç dəfə geri qaytarırmış (bunu yadda saxlamalı). On dördündə - bığ yeri təzəcə tərlədiyi
yaşda isə “Sudan gələn sürməli
qız”ı necə çalıbsa, o çağadək
ot-alafdan (və bir də hər
yay dağa köç zamanı Hoğa kəndindəki oğru dığalardan) savay heç nə çalmamış
ata əlləri sürəkli bir çəpik çalıb.
Hələ ardınca,
niyə məhz bu mahnını bu cür havalandırmasının
səbəbkarına - gündə
bu qapıdan 10-15 dəfə keçərək
suya gedib-sudan gələn bir sürməsiz qızcığaza
yönəli - oğluna
bir “arifi” göz də basıb (bunu yadda yox, segahi-ladda
saxlamalı)...
Xatirələrə görə on dördündə atasının
alqışını, on beşində
ustadlar ustadı Sadıqcanın xeyir-duasını
alan Qurban
Pirimov Qarabağ toylarında pir xanəndələri müşayiət
etməyə başlayır.
Hərdən Azərbaycan sərhədlərindən
kənarlara - Qafqazlara
dəvət alır.
Bu qos-qoca alət
çox gənc Qurbanın kövrək sinəsində daha bir örnək-yuva tapır. O toyların
birində böyük
xanəndə İslam
Abdullayev gələcək
günlərin birində
“...bu yaşda tarı sinəsinə bütöv bir Şərq balasıtək
sıxıb Azərbaycan
anasıtək dilləndirən”
heyrətilə öyəcəyi
Qurbanı görüb,
onu özünə daimi müşayiətçi
götürür. Lakin Qurbanın
gündən-günə yayımlanan
şöhrəti onun
simasında böyük
qənimət əldə
etmiş xanəndənin
arzularına “qənim”
kəsilir. Belə ki,
1905-ci ildə Gəncə
toylarının birində
Qurbanın ifasına vurulan Cabbar Qaryağdıoğlu (İslam
Abdullayevdən razılıq
alaraq) onu özü ilə Bakıya gətirir.
O, Bakıya düşəndə
bu şəhərdən
tək neft iyi yox, böyük
sənət qoxusu da gəlirdi. Dillər “O olmasın, bu olsun” deyirdi,
“Arşın mal alan”dan danışırdı,
əllər “Molla Nəsrəddin”i bir-birinə
ötürürdü və...
qədim Azərbaycan mədəniyyəti yepyeni
bir sənət övladına hamilə idi. Nəhayət, 1908-ci ildə həmin
əsər-övlad - “Leyli
və Məcnun” doğuldu və 28 yaşlı Qurban bu operanın ilk tamaşasında orkestrin solisti oldu.
Sonra yaş üstünə yaş gəldi. Qurban-Məcnun həyatda öz
Leylisini tapsa da, səhnədəki “Leyli və Məcnun”
məhəbbətindən doyub-dolanmadı.
1908-i 18-ə, 28-ə, ...58-ə caladı. Deyirlər, bu əlli ildə - min dəfə çalıb-çağırdığı
o tamaşalarda bu qədim-qayım kişinin
üzü heç əlli kərə gülməyib. Bir də ona görə
ki, nə qədər çalıb-çalışsa
da, Leylini Məcnuna verə bilməyib...
“Təsnif”-xatirələr
Yuxarıda demişdim axı, on dörd-on beşində bir yanlış xala görə atası onu dəfələrlə - səslənişi
bəd çıxsa da - dala qaytarıb. Və yəqin
elə bir də buna görə
səksən beşində
- 1965-in 10 avqustunda Dövlət
Filarmoniyasının səhnəsində
23 dəqiqə çəkən
“Rahab”ı elə çalıb ki, tamaşaçılar onu tufan-alqışlar altında
düz üç dəfə səhnəyə
qaytarıblar. O isə
bu dəvətlərin
birincisində gülümsünüb,
ikincisində qayğılanıb,
üçüncüsündə isə - gah alqışçılara, gah
bir səbəbkar olaraq onun özünə-üzünə
mat-mat baxan gənc ifaçılardan birinin qolundan yapışaraq, üzrxahlıq və minnətdarlıq dolu baxışlarla səhnəni
tərk edib. Həmin anlar emosiyalarını çəpiklərlə
ovudan o tamaşaçıların
ağlına gəlməzdi
ki, hələ görünüşcə qıvraq,
mizrabı şaqraq bu ustad vur-tut
19 gündən sonra -
1965-ci il avqustun 29-da dünyasını
dəyişəcək.
Amma o tamaşaçılar,
bütün musiqi ictimaiyyəti belə bir mətləbin fərqindəydilər ki,
çox xanəndələri
müşayiət etsə
də, o ustadın ən çox bağlandığı Xan
Şuşinski bu itkidən nələr çəkir. “Tardan Ərəbzəngi kimi bac alan
Qurban” onu bağrı-badaş dostluqda
(səhnə heç
- burada kimsə tapılır) tənha qoyub getmişdi. Daha hansısa şöbədə, keçiddə,
ayaqda hansı çaları vurğulamağı
qurğulayan baxışlarını
göydə tutan, him-cimlərin cəmi-cümləsini
murazına yetirən ustad qeybə çəkilmişdi...
Xalq artisti Canəli Əkbərovun da “Qurban əmisi” haqda xeyli “sarı
sim”liyi var: “Ağlım kəsəndən
bu dahi tarzənin
qrammofon vallarını
toplayıb evimizə yığardım. Cabbar Qaryağdıoğlunun onun
müşayiətilə oxuduğu
“Heyratı”nı eynilə oxumağı çoxlu məşq edib başa vurandan sonra, bunu necə olur-olsun Qurban əmiyə eşitdirmək
eşqinə düşmüşdüm.
Bir gün onu dənizkənarı
parkın sakit bir guşəsində görüb, özümü
ətrafımdakı tay-tuşlarımın
qarasında “gizlədərək”
oxumağa başladım.
Nə səbəbdənsə, həmin
gün tarını da özüylə götürmüş Qurban
əmi ayaq saxladı. Ecazkar sənət alətini
sinəsinə basıb,
məni bir-iki şöbə müşayiət
etdi. Çalğısı
ilə ürəyimi vəcdə gətirən
ustad, ayrılarkən
dediyi sözlərilə
qəlbimi dağa döndərdi: “Di hələlik,
ay cavan oğlan, ay gələcəyin böyük
xanəndəsi!..”
Elə onun Xalq artisti
adı, “Şərəf
nişanı”, “Qırmızı
əmək bayrağı”
ordenləri, neçə-neçə
filmoqrafiya fakturaları,
adı çəkiləndə
köhnə və müasir sənət adamlarının təzimanə
duruş-baxışları da az xatirələr söyləmir.
O xatirələrə hələ
deyilməmiş belə
birisini də qoşaq: Qurban Pirimov tardan əsrlərlə gec doğulsa da, xatirəsi, örnəkliyi
tarın gələcəyi
qədər yaşayacaq
ki, bunu da “əbədiyaşam dəstgahı” adıyla bu gün bəşəriyyətin
ali mədəni
irs siyahısına düşmüş muğamımızın
xəyali bir ailə üzvü hesab edək...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2013.- 1
noyabr.- S. 13.