Nəğmə dolu Sabitoğlu
Payızda doğulmuş... və elə payızda da köçmüş canlı bahar
“Payız gəldi
- uçdu getdi quşlar, Sən də getdin
- bax yağdı yağışlar...”
Xiffət dolu bu nəğməni harda, nə vaxt, hardan eşitdin, - əlbəəl
xəyala Sabitoğlu gələr. Həmin
misraları yazan şairdən də, onu ifa edən müğənnilərdən
də öncə, təəssürat “təsərrüfat”ımıza
Emin düşər. Necə ki, “Fər-had qa-ya ça-pan-da - yadı-na Şi-rin
dü-şər”...
Bu sənətkar, istər “naməlum” xalq nəğmələri, istərsə də bəlli bəstəkar mahnılarının zövqlər planetimizdə yaratdığı musiqi dəryasına axmış ayrıca bir gur çay. Bu bəndə neçə-neçə huşaparan mahnı (600-dən çox) yaradan, neçə-neçə komediyaya (9) qəşşetdirən, neçə-neçə filmə (40-a yaxın) qüvvət verən musiqilər yazan fenomenal huşyar. Nəhayət (?), bu mahnı “sahibkar”ı “uzaq - yaşıl ada” və bir neçə işində müştərəklik etdiyi atasının - görkəmli bir ədibimizin əsərlərindən birinin adıyla desək, - yaxın - “yaxşı adam”...
Son iki ifadəni (“yaxşı adam”ı) axırda işlətməklə, istədim, musiqisevərlərlə ədəbiyyatsevərlər arasındakı zövq çəkişməsinə (nihilizm “mübarizə”sinə) bir konsensusluq gətirim. Yəni yeni - “muzukalnı” nəsillər oğul Eminin “Uzaq - yaşıl ada” kimi yüzlərlə nəğməsini dinləyib “şok”a düşərkən, köhnə konservatorlar da ata Sabitin “Yaxşı adam” kimi onlarca əsərini xatırlayıb keyf eləsinlər. Qoy məşhur “Hicran” tamaşasında oğulun musiqi qıjovunda ləzzətlə ləngərlənənlər atanın libretto-mətn dərinliyinə də düşsünlər. O dərinlik ki, yaşından-başından asılı olmayaraq, hamını belə bir fəlsəfəyə qərq edir: təkcə istedadla hər şeyə nail olmaq olmaz. Yəni sənət, mədəniyyət xadimi olmaq üçün ayrıca bir tərbiyə iksiri də var ki, onu “ailə” adlı ümummüəllimdən başqa heç bir elm, alim kəşf edə, övladın milli vətəndaşlıq kitabına nəşr edə bilməz. Siz bizim şəriksiz milli ekran şedevrimiz olan “O olmasın, bu olsun” filmində bütöv bir millətin (bəlkə də bəşəriyyətin!) bütöv bir vizual həyat şəklinin necə sənətkarlıqla yaradılmasının (və bunun vur-tut saat yarımlıq müddətə sığışdırılmasının!) fərqindəsinizmi? Əgər belədirsə, bu filmin ssenari müəllifi Sabit Rəhmanın bu qədər tərbiyəli, intellekt, məhsuldar, çevik, universal, təvazökar, milli oğul yetirə bilmək yaradıcılığının da fərqinə varmaq gərək...
Bir az da həyatına varaq...
Onun yaşam
dünyasıyla bağlı
toxunacağım hallar,
doğrudan da vurğuyadəyər xallardır. Bəziləri
ürəyə düşən
xallar kimi, bəziləri gözəllərin
üzlərindəki sayaq...
Məcazi xallardan başlayım.
Ömrü boyu xalqını major taktlar üstə kökləməyə çalışmış
bu sənətkar tarixin minor çağlarının
birində göz açıb dünyaya. Çöl-bayırlarda “repressiya”, ev-eşiklərdə
“depressiya” terminlərinin
“gül” açdığı
1937-də. “Gecəyarı”
nəqarətli qapı
tıqqıltılarını xatırladar deyə, körpələri ovundurmaq
üçün stol-taburet
taqqıldatmalarına tabu
qoyulan dəmlərdə.
Orta məktəbdə
oxuyarkən bir sillə vurduğu erməni sinif yoldaşının “qədeşi”
ləhcəylə qırıldatdığı
“ara, məni
dögürsən-dögürsən, bəs tovariş Stalini nöş sögürsən?!” şərinə
görə, “ev tənbehi” olaraq, ad gününün qeyd edilmədiyi 1947-ci ildən
on il əvvəldə.
Hamının “böyük
qardaş” dilində danışması dəbinə
görə, məhəllələrdə
Tükəzban xalalara
“tyotya”, Əmikişi
dayılara “dyadya”, Əlimərdan babalara “deduşka” deyilən çağlarda...
Deyirəm, bəlkə onun
otuz il sonra
- hələ də “ümumittifaq dili”nin dəc dövründə yazdığı “Şirin
dil” mahnısı öz alovunu elə o “buz dövrü”ndən götürübmüş?..
Onun o qaraxal
“37” payızındakı olumu,
nə qədər olmaya, üzü Oluma, gələcək-görəcəyə
idi. 2000-ci payızdakı
ölüm olayı isə başdan-başa kədər çalarlı.
Hər ikisi də - 16 gün fərqlə eyni ayda - noyabrda.
Hər bir əsərində həm də gizli bir kədər,
nostalji bir hiss yaşanan bu sənətkar - bu çiskinli-nisgilli ayın
2-də doğulub, 18-də vəfat edib.
Onun həyat və sənət yollarında şad-xürrəm, oynar-gülər
qismətləri də
az olmayıb.
Atası dövrün
ünlü ədibi, hər addımında hiss
olunan fitri istedadı, hər biri sənətin bir sahəsində parlamaqda olan dostları və konservatoriyada zamanın korifeyi Qara Qarayevin
sinfi!..
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
təhsil alarkən Emində o keyfiyyətləri
görürlər ki,
ikinci kursdan onu P.Çaykovski adına Moskva
Dövlət Konservatoriyasına
keçirmək qərarına
gəlirlər. Oranı bitirən
kimi - 24 yaşında
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
musiqi redaktoru, sonra Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasına
bədii rəhbər
təyin edilir. Bir az sonra konservatoriyaya müəllim dəvət
edirlər. Bu vəzifələrin, peşələrin
“kadr arxasında” isə biri-birindən gözəl səs-sədalar
qımıldanır və
bütün bunlar, günlər keçdikcə,
simfoniyaya, simfonik poema, simli kvartet,
skripka və fortepiano üçün poema və kantatalara çevrilirdi.
O, hər an, hər gün tələsirmiş.
Tək elə harasa gedib-gələndə
yox, - gec yatıb-tez durmağa da, tamaşa, film ssenarilərini iki-üç
dəfə oxumağa
da, dadlı-duzlu yumorlarından, intellekt söhbətlərindən doymayan
dostlarıyla az görüşüb,
çox məmnunluq yaratmağa çalışanda
da tələsirmiş.
Milli xəyal tarixindəki “ötən günlər”inə qurban vermək istədiyi “gələn günlər”i
öz zəhmət dolu sənətilə ləbaləb doldurmaq istəyirmiş. Lakin zamanın
vaxt notları onun “Dayan, zaman, dayan!” taktlarına bənd olmadan ötür, ötür, ötürmüş. Zamanın
həm də dahi müəllimi Q.Qarayevin bir çox postulatları kimi, bir gün
tələbələrindən birinə dediyi: “Əgər gecə yarısı sizi oyadıb üç orkestr üçün iki mövzulu beşsəsli fuqa yazmağı təklif etsələr, bunun öhdəsindən gəlməlisiniz”
sözlərisə onu
daim yürüməyə
səsləyirmiş...
Və...
onun yaradıcılığının
baş qəhrəmanı
-
Mahnı...
Bu qənaətimin çözümünə
bir jurnal məqaləsindəki gözəl
bir fikirlə başlamaq istərdim. Adını unutduğum
müəllifə görə,
Emin Sabitoğlu öz mahnı yaradıcılığında birinci şəxsin cəmindən təkinə
- “biz”dən “mən”ə
modulyasiya edə bilib. Yəni, ayrılıqda hər bir insanın iç dünyasına nəzər salaraq, onun fərdiyyətindəki
təkrarsızlığı üzə çıxarmağa
müvəffəq olub.
Həmin müəllifin bir rus müəllifdən gətirdiyi sitat da, hələ sağlığında “böyük,
çətin əsərlərdən
çəkinib, asan mahnı arxasında gizlənməkdə” suçlanılan
Emin Sabitoğlunun sahə “dissertasiya”sını
bütün müqəyyəd
opponentlərindən qoruyur:
“Fikrimcə, dövrümüz
öz ədəbi-mədəni
inikasını həm
Şostakoviçin simfoniyalarında,
həm də Solovyov-Sedoyun mahnılarında
tapmışdır”.
Bizim filosoflardan da biri yaxşı deyir: “Mən bilmirəm, Emin musiqidə daha çox özünü ifadə edir, yoxsa məni? Zənnimcə, onun musiqisində
hamının və bütün nəsillərin
nəbzi döyünür”.
İndi
“Gün keçdi”,
“Ad günü”, “Dədə
Qorqud”, “İstintaq”, “Qaçaq Nəbi”, “Bəyin oğurlanması”
filmlərindəki gözəl
mahnıları, musiqi
parçalarını xatırlayaq.
Bunların hansı biri
bitkin bir simfoniya, kantata, kapriççio təsiri
bağışlamır? Əgər məqsəd hər bir əsərlə
dinləyicini, tamaşaçını,
xalqı təkcə
“üzü küləyə”
yox, həm də “üzü sabaha” aparmaqdırsa, onun kvartet, yaxud
mahnı olub-olmamasının
məsələyə nə
dərəcədə dəxli
var?
Deməliyik ki, Emin Sabitoğlu da musiqi aləminə ötən əsr ədəbi aləminin “60-cılar”ı kimi daxil olmuşdu; hər şeydə bir cəsarət, hər nüansda bir yenilik, orijinallıq, yeni baxış. Əlbəttə, bu, yenilik xatirinə yenilik deyildi. O, istedadlı idi, obrazlı düşüncə-daşınca sahibi idi. 600-ə qədər sevilən, yaddaqalan mahnı yazmış bir sənətkarın elə o qədər də - hər dəfə yeniləşən, təzə-təravətləşən ovqat “janr”ı olmalıdır. O mahnıları dinlədikcə, musiqi ilə söz arasındakı həmrəyliyi, aralarındakı “sukeçməz” yaxınlığı hiss etdikcə belə bir qənaət də hasil olur ki, Emin Sabitoğlu mətnə münasibətdə ən xoş ovqatla xatırlanıb, barmaqla sayılası bəstəkarlardandır. Onun musiqilərində, bəzən, mətnlərdəki poeziya poetikasını üstələyən notlar duyursan. Onun mahnıları öz rəngarəngliyi, mütəhərrikliyi, sədalanma aydınlığı ilə öz müəllifini dərhal nişan verir. Onun musiqilərinin hər tonu, hər çınqısı məsnəvi stilli poemalar kimi qafiyələnir, hər biri öz məzmun-ritm dəbində qiyafələnir. O, yağışdan, qardan, meşədən, hicrandan, vəfadan - nədən bəhs edirsə, dinləyici həməncə o obyekt, o mövzu, o ovqat üstə köklənir. Onun kədərli mahnıları sevinc-şadlıq şərqilərindən, komedik musiqilərindən (xronometraj baxımından) qısadır, lakin, əgər məzəli mahnıları (məsələn, “İnsaf da yaxşı şeydir”) adamın dadına çatmasa, neyləsən də saatlarla “qaş-qabağın yerlə gedər”...
İstədim bu yazını burdaca (yəni yuxarıdakı abzasdaca) bitirim. Sonra dedim, yox, bəlkə bir az da onun “Bəlkə”sindən bəhs edim. Daha sonra da qaldım məəttəl ki, belə bir incidən nə danışım, bu əsrarəngiz “fortepiano prelüdü”, heyrətamiz söz-səs düzülüşlü, gah şipşirin, gah turşməzə konfet-kuplet quruluşlu, vals ritmli, qəribə-qərib duyğular oyadan tilsimi necə açım? Nəhayət (yəni bir xəyal-macallıqdan sonra), dedim, yaxşısı budur - bu mahnının havası beynimdə (və bu ecazkar bəstəkarın bir çox mahnılarının möcüzəvi ifaçısı Flora Kərimovanın sədası da başımda) - durum düşüm sahilə sarı. Özü də, vaxtım çox, cibliyim az olsa da, məhz taksi ilə. Yəni, belə ki, gedim görüm, “Bir ax-şamm tak-si-dən dü-şüüüb payı-za...”, haraya, hayana gedə bilməməklik nə sirmiş, nə deməklik imiş?..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2013.- 6
noyabr.- S. 13.