“Teatr festivalı çox vacib mədəniyyət
hadisəsidir”
Mişel
Vays: “Teatr təkcə əyləncə deyil, o həm də
fikrin, düşüncənin oyanmasıdır”
Noyabrın 9-dan 16-dək Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və
Beynəlxalq Kukla Teatrları Assosiasiyasının (UNİMA)
birgə təşkilatçılığı ilə
Bakıda “Cırtdan” II Beynəlxalq Kukla Teatrları
Festivalı keçirildi. Festivalın
yüksək səviyyəli qonaqları arasında Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının baş katibi
Mişel Vays da var idi. Onunla müsahibəni
təqdim edirik.
- Cənab
Vays, artıq ikinci dəfədir ki, Bakı Beynəlxalq Kukla
Teatrları Festivalına ev sahibliyi edir. Siz də ikinci dəfə bu festivala
qatılırsınız. Eyni zamanda
öncəki illərdə paytaxtımızda keçirilən
teatr tədbirlərinin iştirakçısı olmusunuz.
Bu tədbirləri necə dəyərləndirirsiniz?
- Qeyd
etdiyiniz kimi, mən artıq bir neçə dəfə
Bakıda keçirilən teatr tədbirlərində - 2010 və
2012-ci illərdə Beynəlxalq Teatr Konfransında, 2011-ci ildə
1-ci Beynəlxalq Kukla Teatrları Festivalında iştirak
etmişəm. Builki festival həm Azərbaycan
üçün, həm də Beynəlxalq Kukla Teatrları
Assosiasiyası üçün mühüm hadisədir.
Festivala çoxlu sayda xarici qonaq dəvət
olunub. Bu festivallar dünyanın bir
çox ölkələrindən gələn insanlarla
görüşmək, fikir mübadiləsi aparmaq
üçün çox əhəmiyyətlidir. Elə
götürək, iki il öncə
keçirilən I Bakı Beynəlxalq Kukla Teatrları
Festivalını. Həmin tədbir zamanı biz
bir-birimizin ideyalarını soruşur, fikir mübadiləsi
aparırdıq. Hələ 2010-cu ildə
Bakıda keçirilən Beynəlxalq Teatr Konfransında
özüm üçün yəqin etdim ki, Azərbaycanda
teatr yaxşı inkişaf edir. Elə o
vaxt qərara aldıq ki, Bakıda Beynəlxalq Kukla
Teatrları Festivalı keçirək. Düşünürəm
ki, bu festival müxtəlif ölkələrin kukla
teatrları arasında təcrübə mübadiləsinin təşkili,
ənənəvi mədəniyyəti inkişaf etdirmək,
körpülər qurmaq baxımından gözəl fürsətdir.
Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasının icra komitəsinin 18 üzvü var. Azərbaycanın
teatr tənqidçiləri ilə əməkdaşlıq etmək
də gözəl təşəbbüsdür. Burada professor Məryəm Əlizadə və beynəlxalq
teatr layihələri üzrə koordinator Şaiq Səfərov,
digər teatr mütəxəssisləri ilə
danışır, müzakirə və fikir mübadiləsi
aparırıq. Bizim assosiasiyanın icra komitəsinin hər
il iki iclası keçirilir. Bu yaxınlarda Rumıniyadan gəlmişəm.
Orada da toplantımız oldu. Gələn il isə tədbiri oktyabrda Çinin
paytaxtı Pekində keçirəcəyik. Bu
toplantılarımızdan birinin teatr sahəsinə
böyük əhəmiyyət verən Azərbaycanda
keçirilməsi də çox yaxşı olardı.
- Sizcə,
kukla teatrlarının uşaqların tərbiyəsində, cəmiyyətə
münasibətlərinin formalaşmasında necə rol
oynayır?
- Kukla
teatrı hər kəs üçün çox vacibdir. Bu teatr sənəti son illər o qədər
inkişaf edib ki, hətta dünyanın bir çox
teatrlarını özünə cəlb edə bilib. İnkişaf etmiş ölkələrin
aparıcı teatrlarının direktorları hazırda kukla
teatrlarına ciddi diqqət yetirirlər. Bir
sözlə, hazırda kukla teatrları əvvəlki dövrdən
daha populyardır. Məsələn, götürək
obyekt kukla teatrlarını. Bu, masanın
üzərində əşyalara bənzəyir. Lakin onlar öz-özlüyündə insan xarakterlərini
ifadə edirlər. Tamaşa zamanı sən əşyalarla
təmasda, ünsiyyətdə ola bilirsən.
Bu festivalda da Azərbaycan
tamaşaçıları da belə bir tamaşanı
görmək imkanı qazanıblar. Əlbəttə,
hazırda kukla teatrları təkcə ənənəviliyə
əsaslanmır. Ənənəvi teatrlar
da vacibdir, lakin dünyada yeni texnologiyalar var ki, onları da
teatrlarda tətbiq etmək lazımdır. Bu
gün kukla teatrları üçün yüksək
inkişaf dövrüdür. Bununla
bağlı uşaqları maarifləndirək, onlara həyatın
necə olmasını göstərmək lazımdır.
Müasir dövrün uşaqları, gənclər
yeni texnologiyalarla maraqlanırlar. Dünyanın
inkişaf etmiş ölkələrində yeni
texnologiyaların tətbiq olunduğu qabaqcıl kukla teatrlarının
sayı artmaqdadır. Bu növ tamaşalar
təkcə uşaqlar üçün deyil, həm də gənclər
üçündür. Eyni zamanda kukla teatrları bəzən
siyasi xarakterli ola bilər. Bir
çox ölkələrdə teatr tamaşaları ən
aktual mövzulara, suallara toxunur. Teatr
yenilikçi sənətdir. Hətta onu
inqilabi sənət də hesab edirlər. Bu
baxımdan ayrı-ayrı ölkələrdə bəzən
teatrlar, rejissorlar, sənətkarlar siyasi proseslərin,
münaqişələrin mərkəzində yer alırlar.
Onlar cəmiyyətdəki problemləri,
nöqsanları tənqid edir. Məsələn,
Çexiya, Fransa və digər Avropa ölkələrində
siyasi kukla teatrları var. Onlar tamaşa zamanı cəmiyyətə
çoxlu siyasi mesajlar göndərirlər.
- Yeni
texnologiyalardan söz düşmüşkən, siz teatrlarda
istifadə olunan hansı kuklalara üstünlük verirsiniz? Sizcə, ideyanı, düşüncələri ifadə
etmək üçün kuklanın ölçüsü, yəni
onun böyük, yoxsa kiçik olması nə dərəcədə
önəmlidir?
- Mən
kuklaların bütün növlərini sevirəm. Sadə,
çox zəngin süjet xəttinə malik və ya zəif
tamaşalar ola bilər. Yəni
burada kuklanın böyüklüyü ya kiçikliyi
mühüm deyil. Məsələn, mən
elə tamaşalara baxmışam ki, orada böyük
qurğular, kuklalar olub. Lakin tamaşa mənə
çox zəif təsir bağışlayıb. Bu sadəcə bir fantastikaya bənzəyib,
reallıq görünməyib. Eyni zamanda təəssüf
ki, bəzi teatr rejissorları hələ də tamamilə
köhnə texnologiyalardan istifadə edirlər. İndi yaxşı sənətkar dünyada baş
verən yenilikləri görməli, onları tətbiq etməlidir.
O zaman tamaşa da maraqlı olacaq. Bayaq sizə
dediyim kimi, masa üzərində də kukla tamaşaları
oynanılır ki, bu hazırda çox populyardır. Tamaşada masa mətbəx obyektidir. Onun üzərindəki əşyalar isə xarakterlərdir.
Bu xırda əşyalar kuklaları əvəz
edir. Bəzi insanlar belə
tamaşaları “kukla incəsənəti” adlandırırlar.
Burda hətta bəzən kölgələrdən
də istifadə olunur. Əlbəttə,
hazırda Azərbaycanda ənənəvi kukla teatrı
inkişaf edib. Eyni zamanda yeni
texnologiyaları da tətbiq etmək üçün resurslar
mövcuddur. Yəni hər iksinin, həm ənənəvi,
həm də müasir texnologiyalı teatrların olması
vacibdir. Ənənələr isə
müxtəlifdir. Belçika, Serbiya, Çexiya, Hindistan,
Çin və digər ölkələrin öz fərqli ənənəsi
var. Məsələn, bu ölkələrdən bəziləri
kukla teatrlarında folkloru yaşadır. Eyni
zamanda çox müasir kukla teatrları da var. Məsələn,
Fransada kukla teatrı bir qədər ciddidir. Kukla teatrı həm kiçiklər, həm də
böyüklər üçün olur. Küçələrdə
nəhəng kuklalarla tamaşalar, xalq oyunları göstərilir.
- Qeyd
etdiniz ki, Azərbaycanda ənənəvi kukla teatrı
inkişaf edib. Bir qədər konkretləşdirsək,
bizim kukla teatrlarımızla bağlı sizdə hansı rəy
formalaşıb?
- Mən
Azərbaycanda iki il öncə kukla
teatrına baxmışam və bilirəm ki, ölkənizdə
kukla teatrının zəngin ənənəsi var. Eyni zamanda
ölkənizdə kukla teatrının yeni eksperimental
növü də var və bu çox maraqlıdır. Yeni tendensiyaya uyğun olaraq sizdə həm kukla
teatrı, həm də kukla teatrı aktyorları var. Adətən
aktyorla kukla arasında qarşılıqlı əlaqə
baş verir, birlikdə danışırlar. Bir sözlə, kukla teatrında müxtəlif fərqlər
və dəyişikliklər var. Doğrudur, yeni texnologiyalar da
maraqlıdır. Müxtəlif ölkələrdə
kuklalar libasına, formasına görə fərqlənirlər.
Məsələn, Fransada, İtaliyada, Venesuelada kuklanı
ala-bəzək düzəldirlər. Amma
geniş mənada yanaşanda, ümumiyyətlə, kukla
teatrları bir çox ölkələrdə oxşardır,
çünki folklordan qaynaqlanırlar. Bizim
həm ənənəvi, həm də müasir teatrlara
ehtiyacımız var. Onu da deyim ki, Bakıda keçirilən
festival və nümayiş olunan tamaşalar haqqında Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının jurnalında
məqalələr yazacağam və bu fikirlərimi orada da
qeyd edəcəyəm.
-
Maraqlıdır, teatrlarda bəzən meydana gələn
neqativ hallarla bağlı teatr tənqidçiləri nə
düşünür?
- Teatr hər
bir halda fikir yaradır, insanları düşünməyə
vadar edir. Teatr təkcə əyləncə
deyil, o həm də fikrin, düşüncənin
oyanmasıdır. Onun yeganə həlli
azadlıqdır. Bir sözlə, teatr
azadlığa ehtiyac duyur. Əlbəttə,
bu o demək deyil ki, cəmiyyətdən təcrid olunasan.
Teatr tənqidçiləri də bütün
bunları dəyərləndirir, şərh edir. Bizim peşəmiz belədir. Eyni
zamanda tənqidçilər də insan, fərd olaraq cəmiyyətin
bir hissəsidirlər.
- Kukla teatrlarının inkişafı, yeni mexanizmlərin istifadə edilməsi fonunda, sözsüz ki, bu sahədə bir rəqabət də var. Teatrlara tətbiq edilən hansı yeni texnologiyalar sizin xoşunuza gəlmir?
- Mən mənimlə danışa bilməyən tamaşanı sevmirəm. Bundan başqa, “muzey teatrları”nı xoşlamıram. Onlar çox darıxdırıcı olur. Mən bu tamaşaya baxarkən onunla əlaqə qura bilmirəm. Qərbi Avropada bu tip tamaşalar “ölü tamaşalar” hesab edilir. Mən isə canlı tamaşaları sevirəm. Çünki teatr özü həyat deməkdir. Tamaşada dinamiklik olmalıdır.
- Beynəlxalq kukla teatrları festivallarının keçirilməsi bu sahənin inkişafına hansı stimulu verir? Tədbirdən gözləntiləriniz nədir?
- Qeyd etdiyim kimi, artıq ikinci dəfə Azərbaycanda belə bir festivalın keçirilməsi çox vacib mədəniyyət hadisəsidir. Çoxlu teatr peşəkarları burada bir araya gəlib. Digər ölkələrdə də belə festivallar keçirilir. Bəzi ölkələrdə festival tamaşaları teatr məkanlarında deyil, açıq havada göstərilir. Ona görə ki, ətraf mühit teatrların bir hissəsidir. Ümid edirəm, Azərbaycanda çox yüksək səviyyədə təşkil olunmuş bu festival da insanların, teatrsevərlərin, teatr mütəxəssislərinin yaddaşında gözəl təəssüratlarla qalacaq.
Mehparə
Mədəniyyət.- 2013.- 20
noyabr.- S. 10.