Yarımçıq
nəğmə
Ötən illərin mahnıları
O nəğmə
sonra, çox sonralar kəsiləcəkdi. Sahibinin
bütün cəhdlərinə, həyat
eşqinə, yaşam şövqünə
rəğmən kəsiləcəkdi. Elə hey qatarından ayrı düşən durnatək
o da sahibinə tələsəcək,
o da bu
səslər çoxluğunda var olmaq savaşı verəcək,
yaddaşımızı sığallayacaqdı. Bununla sahibinin musiqi dilli harayını,
acı həyat hekayəsini, sonu hüsranla bitən nağılını
danışacaqdı.
Sən səslən,
ey səs!
Səslən ki, qısa, həzin, nisgilli bir ömrün fani dünyaya sığışdırıldığı bu cümlələrə üsyan et: “Kiçik yaşlarından sənətə gələn istedadlı müğənni Xeyransa Məmmədovanın vəfatı faciəli nüanslardan ibarətdir. Xeyransa Məmmədova şəkər xəstəsi olub. Həkimlər onun övlad dünyaya gətirməsinə qətiyyən icazə vermir. Lakin ana olmağı çox istəyən Xeyransa Məmmədova ölümü də gözə alır. Gənc müğənni övlad dünyaya gətirən zaman dünyasını dəyişir”.
...Yaşam sevgisi ilə dopdolu sənətkar ömrünün bu soyuq cümlələrdən savayı bir də lent yazıları, donuq şəkillərdəki bələdçiləri qalıb. Amma bir ömür səsi, bir dünya sevgisi, bir ümman sədası var. Odur ki, onu dinləyin, yenə, yenidən, bir daha...
“Ana Kür”ün nazını çəkə-çəkə
səsini bu dünyaya əmanət qoyub gedən, zərif qollarını ürəklə yanlara açıb dünyanın özünə belə mərd-mərdanə meydan oxuyan, səsi Vətənin o başından bu başına çatan musiqi səmamızın tənha ulduzuydu o. Çünki ölümündən illər keçməsinə baxmayaraq, çoxları o diri, canlı səsi nə ölməyə, nə də yaddaşlardakı işığını öləziməyə qoymur. Bu müğənnilər bolluğu, səslər qarışıqlığında yerini qoruya bilir. Yaddaşlardakı qırmızı pioner qalstuklu, şirinsifət bu qızcığazı doğum günündə xatırlamaqla qoyub getdiyi xatirələri birgə dolaşacağıq.
Biri vardı...
Bir nağıl daha başladı, şirin sonu olmasa da. Bir nağıl daha başladı, “göydən üç alma...” düşməsə də. Bir nağıl daha başladı, dinləyənləri şirin yuxuya təslim etməsə də.
...1966-cı ilin 26
noyabrında böyük, kasıb bir ailədə daha bir qız uşağı dünyaya
gəldi. Adını Xeyransa qoydular. Ayağı yer, dili söz tutandan
öz iç
dünyasında yaşamağa
başladı. Doqquz uşağın
sonbeşiyinə ayrı bir ümidlə bağlanan valideynləri onun
işığına bürünüb Xeyri deyə çağırırdılar. Xeyri beləcə
böyüyürdü, nə ailələrindəki,
ətrafındakı uşaqlara, nə də
məktəb, parta yoldaşlarına bənzəyirdi.
Ürəyində atlanan arzuları
onların kasıb evlərinə sığmasa da, qəlbində çalınan musiqiyə qulaq asa-asa böyük,
işıqlı bir dünyaya
can atırdı. Çünki
ilk olaraq içindəki
səsi sevirdi. Əvvəl elə bilirdi ki, hamının
ürəyində belə musiqi
çalınır. Biləndə ki
başqaları belə deyil, istədi səsini
başqaları da eşitsin,
başqaları da sevsin.
Bu, o zamanlar idi ki,
Xeyri balaca, şirin bir qız idi. Xəstəliyin, ölümün, qorxunun nə olduğunu bilmir, həyatı çəhrayı rəngdə
görürdü.
Balaca qəlbə böyük qorxu
Hələ uşaq idi, həyətlərində oynayırdı. Birdən it onun
üstünə cumur.
O, donub yerə saplanır. İt ona toxunmasa da, qorxu öz
işini görür.
Təzəcə qızılcadan ayılan
balaca yenidən bərk xəstələnir.
Qızdırmadan ayılmadığını görüb onu həkimə aparırlar.
Müayinədən sonra
ona heç qulaqlarının duymadığı
diaqnozu qoyurlar - şəkər! Şirin, şəkər sözlərini ona yaxınlaşıb ovurdlarını
sıxan böyüklərin
əzizləməsində eşidən
Xeyri həyatın acısı ilə - şəkər xəstəliyi
ilə üz-üzə
qalır.
Peşəkar səhnəyə
Xeyransa Məmmədova
Bakıdakı 232 saylı
orta məktəbdə
oxuyurdu. Amma dərslərini hazırlamağa
elə də həvəsi yox idi. Onunku oxumaq, çalıb-oynamaq
idi. Deyirlər, royalda ifa edəndə barmaqları görünməz, oxuyanda
qonşu-bacadakı qız-gəlinlər
işlərini atıb
ona diqqət kəsilərdilər. Ona görə
də çox keçmədi, sanki harasa elə hey tələsən bu səs qəlblərə yol tapdı. Əvvəllər “Elşən” uşaq
ansamblında oxumağa,
ürəyinin səsini
bölüşməyə başladı. Amma az keçmədən
istedad, bənzərsiz
səs sahibini arxasınca apardı. 1977-ci ildən “Vətən”
instrumental ansamblında fəaliyyətini
davam etdirdi.
Tanınmış tarzən Elxan Müzəffərovun 70-80-ci illərdə
Suraxanı rayonundakı
Səttar Bəhlulzadə
adına Mədəniyyət sarayında
yaratdığı bu
kollektivi tanıdan da elə balaca
Xeyransa oldu. 5-ci sinifdə oxumasına
baxmayaraq, kollektivin ən məşhur solisti idi. O vaxtlar Respublika Həmkarlar İttifaqı
tərəfindən ənənəvi
olaraq “Oxu tar” müsabiqəsi keçirilirdi.
Qəribə də olsa, münsiflər heyəti, müsabiqə iştirakçıları
hər dəfə əvvəlcədən bilirdilər
ki, birinci yer Xeyransanındır.
Onun oxuduğu bəstəkar mahnıları hamını
elə ovsunlayırdı
ki, bəzən əl çalmağı belə unudurdular.
Günəşi 14 yaşında gördü
Onun böyük
səhnəyə gəlişi
1980-ci ilə, 14 yaşına
təsadüf edir. Lenin sarayında (indiki Heydər Əliyev Sarayı) Respublika Həmkarlar İttifaqının
növbəti hesabat yığıncağı keçirilirdi.
Rəsmi
hissədən sonra geniş konsert proqramı təqdim olundu. Proqrama respublikanın məşhur
sənət adamları,
müğənnilərin çıxışı
daxil edilmişdi.
Zal tamaşaçı ilə
dolu idi. Onların arasında xalqımızın
ümummilli lideri, respublikanın rəhbəri
Heydər Əliyev də var idi.
Konsert boyu rəngarəng ifalar bir-birini əvəzləyirdi. Növbə ona
çatdı. Diktor
elan etdi: “Bəstəkar Cahangir Cahangirov, “Ana Kür”. Oxuyur altıncı sinif şagirdi Xeyransa Məmmədova”. Bu təqdimat salonun sükutunu pozmadı.
Çünki bu ad hamı
üçün yeni idi və hələ
nələr baş verəcəyini bilmirdilər.
Həyəcanla gəlib geniş
səhnənin düz
ortasında səhrada
bitmiş tənha çiçək kimi dayanan məktəblinin öz səsi ilə onları necə sehrləyəcəyini
heç kəs təsəvvürlərinə belə
gətirmirdi. Təkcə Bülbülə
qəsəbəsində bir
ailənin üzvləri
nəfəs çəkmədən
evin “müğənni
balası” üçün
həyəcan və narahatlıq keçirirdilər.
Tarın
simləri ilk mizrabdan titrədi. İkinci mizrab simlərə daraq çəkməmiş
“Ana Kür...” sözləri
səsə bələnib
salona yayıldı:
Ana Kür, yaşa Kür!
Hələ neçə ömür
yaşadacaq
Könüllər səni.
Bir gəlinsən yatağında,
Təbiətin qucağında
Nazənin Kür, gözəl
Kür...
Tamaşaçılar heyrət və sevinclə yerlərində
dikəldilər. Bu heyrət
alqışlara keçdi
və mahnı bitincə salon bir neçə dəfə guruldadı. O alqış
sahiblərindən biri,
gənc istedadları daim sevgi və
qayğıya bürüyən
Heydər Əliyev konsert sonrası bu istedadın sorağıyla səhnə
arxasına keçdi,
onun balaca əllərindən tutub xoş sözlər söylədi. Kasıb ailənin Xeyransa
misallı günəşi
yenidən doğdu.
Balaca istedadın xəstəliyi,
ailə vəziyyəti
ilə maraqlanan ulu öndər onu hər cür
diqqət və qayğı ilə əhatə etdi. Mənzil, imtahansız Bülbül adına
orta ixtisas musiqi məktəbinə qəbul, səhhəti ilə bağlı xüsusi həkim...
Səsin şirinliyi, ifanın məlahəti, təravəti
həm salondakıları,
həm də televizora baxanları beləcə ovsunladı. Elə bunun
nəticəsi idi ki, konsertdən iki ay keçməmiş,
yenə həmin salonda “Oxuyur Xeyransa...” - deyən aparıcının sonrakı
sözləri alqış
sədaları altında
əriyib getdi. Səsi yanğı, həzin kədər notlarına köklənən Xeyransa
“Sarı bülbül”ü
bülbül kimi ötdü. Bu gözəl ifadakı yeni nəfəs də qulaq batıran
alqışlarla mükafatlandırıldı.
Beləcə, o, ikicə çıxışı
ilə nəğmə
baharının bənövşə
müjdəsi oldu.
Hər evin şirin-şəkər
sözünə, söhbətinə
çevrilən arzulu-istəkli
müğənninin çıxışları
intizarla gözlənildi.
“İşıqlı dünyadan necə əl çəkim?!”
Xeyransa düz dörd il dalbadal “Oxu tar...” müsabiqəsinin, məktəblilərin Zaqafqaziya festivalının laureatı olub. Onun yaşı ilə səs imkanlarını müqayisə etsək, bu peşəkarlıq haqlı bir təəccüb yaradar. Böyük bəstəkarımız Səid Rüstəmovun “Oxu tar”, “Oxu gözəl”, Cahangir Cahangirovun “Necə əl çəkim”, Emin Sabitoğlunun “Azərbaycan”, eləcə də “Təklik”, “Ay bülbüllər” və “Sarı bülbül” kimi yüksək notlu xalq mahnıları onun ecaz ifasında ayrı bir aləm yaratmışdı. O səs Kiyev, Xarkov kimi şəhərləri də dolaşmış, sahibini göylərə ucaltmışdı. Özü ilə gəzən dərdini, ağrı-acılarını unutdurmağa, onu həyatdan möhkəmcə yapışmağa səsləmişdi o səda. Dahi Niyazinin qəlbinə yol tapmış, onun ömrü boyu həsrət qaldığı ata hisslərinə qanad vermişdi. Niyazinin “Gəl mənim qızım ol, bizimlə yaşa, inan, hər şey daha gözəl olacaq”, - vədinə kövrək qəlbindən qopan “Mən sizi çox sevirəm, amma evimizçün darıxaram axı” cavabıyla övladlarının uğurunda göyün yeddi qatını dolaşan ata-anasına sevinc bəxş etmişdi.
“Xeyri öldü deməyin, bir əbədi sənətim var”
Sevgi onun da həyatına qonaq gəldi. İstedadla yanaşı, təmiz, səmimi bir ürəklə dolu məhəbbətlə də yaşayırdı. Özü də parıltılı səhnələrdən çox uzaq birinə, “Azkonsert”də sürücü işləyən gəncə vermişdi könlünü. Xəstə ürəyinə onun eşqi ilə məlhəm gəzmişdi. Böyük maneələr, söz-söhbətlərə rəğmən onlar evləndilər də. Çünki Xeyransanın həyata keçməyən yeganə arzusu ana olmaq idi. Məhəbbətini körpəsi ilə bölüşmək istəyi ona heç bir tibbi qadağaya məhəl qoymadan həyatını təhlükəyə atdırdı. Dəfələrlə ana olmağa cəhd etdi və bu sevincləri yarımçıq yaşadı. Elə son mənzilə də bu yüklə, bətndə özü ilə övlad daşımaq ağrısı ilə getdi. O indi Bülbülə qəbiristanlığında uyuyur...
1995-ci ilin 2 iyununda, ömrünün 29-cu baharında həyata vida edən bu təkrarsız səs sahibinin saralmış qəzet səhifələrindən boylanan son müsahibəsindəki bu misralar çox təsirlidir: “Görəsən, qorxulu yuxularıma nə vaxt son qoyulacaq. Elə hey şirin yuxu görmək istəyirəm. Ancaq qorxulu, dəhşətli yuxular görürəm... Çox yox, kaş 50 il yaşayaydım, planlarımı həyata keçirə biləydim. İstəyirəm ki, əvvəli xoşbəxtlik, uğur olan sənət addımım bədbəxt sonluqla bitməsin”.
Amma arzular yarıda qırıldı, istəklər nisgilə dönüb lent yazılarına, ağ-qara şəkillərə və solğun xatirələrə çevrildi.
Mədəniyyət.- 2013.- 22
noyabr.- S. 13.