70-ə yaxın film

 

80 illiyi tamam olan Rasim Ocaqovun göz, sözquruluş ocağı haqda bir səhifəlik söz...

 

Bu filmlərdən neçə-neçəsinə Rasimin ustad operator gözüylə baxmışıq, bir neçəsində onun istedadlı ssenarist dəst-xəttini hiss etmiş, adlarını əzbərdən sayıb-sadalayacağımız 10 ekran işinə isə bu fenomenal rejissorun quruluşunda, yozum-düzümündə vurulmuşuq...

 

Bu tip fikirlər, əslində, bir çox ciddi kinematoqrafçılara - professional operator, ssenarist rejissorlara aid edilə bilər. Amma Rasim Ocaqovun ömür yaradıcılıq taleyi - elə operatoru quruluşçu rejissoru olduğu filmlər kimi, həmin o “bir çox”larından xeyli fərqlidir. Çünki söhbət yalnız ömrü boyu minlərlə kadr çəkmiş, yüzlərlə pavilyon-məkanda olmuş, onlarca film yaradıcısından deyil, həm yalnız qəlbstatistika”sına alınıb, ürəkbloknot”una salınan saysız təbii süni əngəllər, qurama əzablar, ovaxtlarınmərkəzyerlietiketlihazıra-nazir”lərdənmız”lar eşidib, nazlar çəkmiş bir sənətkardan gedir.

Bu eksklüziv təqdimatdakı yumoristikvariliyin bir neçə səbəbi var ki, bunlardan da ən birincisi az-para görüb-tanıdığım, haqqında xeyli oxuduğum kifayət qədər eşitdiyim Rasim Ocaqovun özüdür; siz onun fotoşəkillərindəki pessimizmə, məşhurTütək səsi”ndə gördüyünüz dünya-aləm ələm-əməllərinə bənd olun, - Rasim çox nəşəli, ovqatsaçan, həyat eşqli, gözləri yanar ocaq bir insan, çox orijinal bir sənətkar olub.

 

Şəki Bakı

 

O, əsasən göz sənəti olan kinoya söz sənətinə vurğunluğundan gəlmişdi. Bu isə onun şəxsi-bioloji fitrətilə bərabər, günü bu gün folklor yaradıcılığından qalmayan, bu təbii-xəlqi qaynamadadeyib-gülmə”, “məzə-məzhəkədastanlarını xüsusi bir şövqlə davam etdirən Şəki diyarında doğulması ilə bağlı idi. Artıq xeyli dərəcədə praktikləşib, müəyyən qədər əda-modalaşaraq həm qanadlı ifadələr, frazeoloji ibarələr kəsb etməkdə olan Azərbaycan kinosu bu yeni yaradıcılıq cücərtilərini məhz Rasim Ocaqov kimilərinin əlli-altmış il bundan əvvəlki səpkilərindən götürüb. Birmənalı başa düşülə bilər ehtimalı ilə adlarını çəkmədiyim bir çox filmlərimizin məna-məzmunca naftalin qoxuyan basmaqəlib adları, trafaret titroqrafik elementləri belələrinin stilizasiyaları sayəsindəgözləri yağır, qulaqları bağır”lıqdan təmizlənirdi. Gənc operator Rasimin sənətə baxışı da yeni olduğundan, vizual fonlarla bərabər, məna-mətləb donları da yeniləşir, tamaşaçının gördüklərilə eşitdikləri arasında bir proporsionallıq yaranırdı. Onun əl qoyduğu işlərdəAbidələr danışır”dı. Uzun illər boyuRəhbərə salam”, “26-lar”, “VİL-100”, “Qurultaydan-qurultayadəbli ekran matahları, Böyük Oktyabr Sosialist İnqilabının ildönümlərindən ibarətbaşınadönüm-qurbanınolumtəbliqlobalmövzular “Ad günübədii, “Yolda əhvalatqısametrajlı, “Metamarfoza”, “Rəngli yuxu”, “Heyf siqnalından”, “Çexski unitazkimiMozalansüjetlərindəlokalkinolentlərə çevrilirdi.

Rasim Ocaqovun filmoqrafiyası Azərbaycan kino industriyasında ayrıca parlaq bir səhifədir. Səviyyə, məna tutumu, zənginlik rəngarənglikcə dopdolu səhifə! Bu səhifə ilk hərfindən son nöqtəsinədək maraqla oxunur, doyulmadan baxılır, sətirdən-sətrə artımlanır. O, kino sənəti üçün xarakterik olan üç əsas elementin hər birindən ustalıqla istifadə edib. O, bütün filmlərində görüntü, söz səstrio”sunu ecazkar dirijor kimi idarə-ifa etdirib; tək elə ansambl kimi yox, hər birini solo kimi aksentləşdirib. OnunAbşeron ritmləri”ndə sözügedən elementlərdən hansınınkomandir”, hansınınəsgərolduğunu sezmək nəinki sıravi tamaşaçılıq, heç asanşünas”lıq da deyil. Biri-birilə vəhdət təşkil edən musiqi notları ilə çəkiliş planlarının harmoniyası belə bir qənaət hasil etdirir ki, bu tammetrajlı filmdə hər şey - zövqlə seçilmiş musiqi parçaları, ustalıqla ovlanmış kadrlar bu istedadlıdərzi”nin yüz ölç, bir biçatelye”sindən keçib.

Kinoşünaslarımız, mütəxəssis tənqidçilərimiz bu faktı da tez-tez vurğulayırlar ki, ötən əsrin ikinci yarısından başlayaraq Azərbaycan kinosunda adi tamaşaçıların belə sezdiyi canlanma baş verdi. Rasim Ocaqov kinoya kinonun məhz belə bir dirçəliş dövründə qədəm qoyub kütləvi səhnələrobrazı kimi ənənəviçilikpaslanma”larına da son qoyub.

1957-ci ildə istehsalata buraxılmışBir məhəllədən iki nəfərtamaşaçılar arasında necə, hansı dərəcədə maraq oyatmışıbsa, filmin operatoru - iyirmi dörd yaşlı bu oğlan da kinoçular içərisində o marağı qazanıbmış. Kinokameranın texniki dili ilə bərabər, bəzi həmkarları üçün ömürlərinin sonuna qədər gizli qalan bir çox sehr-sirri mükəmməl öyrənmiş gənc Rasim bu debütdən sonra Əjdər İbrahimov kimi kino-nəhəngin diqqətini cəlb edir, ondan ( başqalarından) biri-birinin ardınca təkliflər alır. İlk sərbəst operator işi olanOnun böyük ürəyifilmində isə, o çağadəkfizioloji planların poetik-filoloji yaradıcısıadıyla tanınmış Rasim Ocaqov, artıq diqqətlərdə psixoloji anların ustası kimiqeyd”ə alınır. Həmin vaxtlaradəktamaşaçı filmə operatorun gözü ilə baxırdeyimini tez-tez ürəyində heyranlıqla təkrar edən Rasim, artıq, öz beynində maraqlı deyimlər toxuyur ki, onlardan biri budur: “Əgər operator çəkərkən gözünü qırpmayıbsa, tamaşaçı da baxarkən qırpmayacaq...”

O, bu sözləri dili ilə dedi, “Bizim küçə”, “Mən rəqs edəcəyəm”, “Skripkanın sərgüzəşti”, “Sən niyə susursan?” s. filmlərdəki əməli ilə sübut etdi.

Rejissorluq səviyyəsinə - kino işində komandan epoletinə çoxdan yetmiş olsa da, Rasim Ocaqov bu görəvə 1974-cü ildə - qırx bir yaşında layiq görüldü. Onun bu mərtəbəyə çıxmasının özü maraqlı bir tarixçədir. Belə ki, bu əvəzedilməz operatorunmən özüm film çəkmək istəyirəmiddiasından çıxılmaz vəziyyətdə qalan kinostudiya rəhbərliyi “...olar, amma yalnız rejissorluq təhsili aldıqdan sonra” - deyib Rasim - “eləmə tənbəllik”, gedib ADİİ- (ADMİU) rejissorluq fakültəsini oxuyub...

İnstitutdan kinostudiyaya qayıdan Rasim bu arzusunun reallaşmasına yarımçıq qalmış bir filmlə - adını dəyişibQatır MəmmədqoyduğuGəncəbasarlı qisasçıilə başlayıb. O, bu filmin bərpa davamına bir qədər fərqli aspektdən yanaşır, ssenariyə ciddi əl gəzdirir, qəhrəmanların ifaçılarında dəyişikliklər edir ilk rejissor məhsulu olan bu film mətbuatda professional kimi dəyərləndirilməklə yanaşı, sonrakı 30 illik ünlü fəaliyyətinə yaşıl işıq da yandırır.

O vaxtdanRasim Ocaqovtitri kinomuzun arzulanan, səbirsizliklə gözlənən imzalarından birinə çevrildi. Görkəmli ədib İsa Hüseynov yaradıcılığına yeni bir baxış - Rasim Ocaqov təfsiri yarandı. KinomuzTütək səsişedevri, filmin özü isə Məmmədrza Şeyxzamanov, Yusif Vəliyev kimi ustad aktyorların təfsirlərində İsfəndiyar, Qılınc Qurban kimi Azərbaycan kişisi obrazları qazandı.

Rasim Ocaqovun yaradıcı psixolojisi yaradıcılıq xronolojisindən sürətlə və öndə gedirdi” deməklə, görəsən, yanılmış olmuram ki? Məncə, bu qənaətimin sübutu üçün aşağıda onun xəyali “Azərbaycan kino təsərrüfatı sərgisi”nin yuxarılarında dayanan filmlərinin adlarını sadalamağım yetər: “Ad günü”, “Özgə ömür”, “Park”, “Həm ziyarət, həm ticarət”, “Ölsəm, bağışla”, “İstintaq”, “Təhminə”, “Otel otağı”...

...Bu an, onun çəkdiyi filmlərdən birinin (“Ölsəm, bağışla”) adı mənə uzun adlı bir fikirfilmi” diktə etdi: “Yaxşı yaza bilməsəm, bağışla...”

Onun gözü ilə baxdıqlarımız, ssenari-sözü ilə eşitdiklərimiz, quruluşları ilə bəhrələndiklərimiz haqda bu qədər.

Onu böyük sənətə gətirən, təltifləyən, “nahaqq-haqqdünyalara gətirib-aparan qəza-qədərlər barədə isə, -

 

Aşağıdakı qədər

 

Görüşüb-salamlaşmağı hələ döyülməmiş xırmana, ayrılıb-xudahafizləşməyi suyu soğulmuş dəyirmana bənzədirlər...

Filmoqrafiyasına günlər-aylarla baxılıb-qurtarılmayası bu sənətkarın avtobioqrafiyası ilə tanışlıq bir dəqiqə çəkə, ya çəkməyə: 1933-cü il noyabrın 22-də Şəkidə anadan olub, 2006-cı ilin 11 iyulunda Bakıda vəfat edib. Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun kinooperatorluq, Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun rejissorluq fakültələrini bitirib. SSRİ və Azərbaycan Dövlət mükafatlarına, Xalq artisti fəxri adına layiq görülüb...

 

Tahir Abbaslı

 

Mədəniyyət.- 2013.- 22 noyabr.- S. 12.