Məhəbbət
və nifrətin səsi
Və ya “səs
oyunu”nun baş qəhrəmanı
Hər axşam bir xoş nağıl, nağıl nağıldan gözəl.
Onlarda qorxu bilməz uşaq xəyalı gəzər.
Oynadıb sal daşları qıjıltıyla axar sel.
Ağacları
qopardıb, dirəkləri yıxar yel...
Uşaqlığımın uzaq-yaxın xatirələrində
ilişib qalan bu səsin sahibinə nağıllardakı yekə,
yepyekə qəhrəmanlar qədər pərəstiş
edib, əfsanələr uydurmuşdum bir zamanlar. Radio
dalğalarından axan ilğım səs mənim kimi minlərlə
uşağı xəyal dünyasının ən əzəmətli
pəhləvanı ilə görüşdürürdü
tez-tez. Bilmirəm, bəlkə elə o səsin
doğma, inandırıcı avazında həyatla reallıq
arasında qərib düşdük. Hər
halda, bizim dövrün uşaqları da o səsdən nəsibini
almışdı. Hələ
böyükləri demirəm. Diri,
bütöv, işıq saçan bu səs nə qədər
ürəkləri parçalamışdı.
Özü də, səsi də, oyunu da, həyatı da sadə,
gözəl, maraqlı və bütün bunların fonunda həm
də qeyri-adi olan
Şahmar Ələkbərov
Səsi özündən, şəxsiyyəti oyunundan
böyük insan, aktyor, yaradıcı və ifaçı. Onun səsi,
baxışı, ümumilikdə hər halı istənilən
yüksək, peşəkar oyundan böyük bir tamaşa, təbii
bir səhnə, nümayiş idi. Səsi
ilə oynayıb xarakterindən gələn sadə, təbii,
səmimi, bizə yaxın keyfiyyətləri soyuq ekrandan, uzaq
radio dalğalarından, ögey kinolentlərdən
asanlıqla tamaşaçıya ötürə bilirdi.
Azərbaycan kinosunda sözün bütün mənalarında
əvəzsiz aktyor. Və elə təəssüf
ki, əvəzsiz aktyor. Çünki bu təəssüf
Azərbaycan kinosu üçün yeri dolmayan boşluq,
tamaşaçının daim qulağını cingildədən
səssizlik, gözün pərakəndəliklə gəzdiyi
sevilən simanın yoxluğudur.
Həyat səhnəsində
İkinci cahan savaşının qorxu
saçdığı 1943-cü ilin 25 avqustunda başladı
onun hekayəsi. Atası Zülfüqar kişi, anası
İzulət xanım barıt qoxulu “qara kağız”ların
kölgəsində sevinclə sarıldılar körpələrinə.
Beləcə qayğı və nəvazişlə
böyüyüb həyatla tanış
olmağa başladı balaca Şahmar. Cavad xanın vətəni
Gəncədə 9 il yaşayan gələcəyin
böyük aktyoru sonra ailəsilə Bakıya
köçür. Orta məktəbi bilikli,
istedadlı şagirdlər sırasında başa vuraraq qəlb
döyüntülərinə qulaq verib sevdiyi sənəti
öyrənməyə yönəlir. Teatr
İnstitutunun aktyorluq fakültəsinə daxil olaraq görkəmli
sənətkar Rza Təhmasibin sinfində təhsil alır.
İstedad və taleyin üzünə
gülümsəməsi sayəsində 3-cü kursda Akademik
Dram Teatrında fəaliyyətə başlayır. Qocaman sənət ocağında
tamaşaçı rəğbəti qazanır. Bununla da məşhur sənətkar Adil İsgəndərov
onu kinostudiyanın nəzdində özünün
yaratdığı "kino aktyorluğu" studiyasına dəvət
edir. Bir müddət “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında aktyor və rejissor kimi fəaliyyət
göstərir. Təhsilini başa vurduqdan
sonra isə müəllim-assistent kimi institutda
saxlanılır.
“Dağlarda döyüş”lə
başlanan sənət savaşı
Bilmirəm niyə, amma onun sənət tərcümeyi-halı,
kino yaradıcılığı mənə bir
döyüşü, sonu Şahmar sənətinin qələbəsi,
əbədi qalibiyyəti ilə bitən mücadiləni
xatırladır. Bunu xronoloji ardıcıllıq bir daha
sübut edir. O, 24 yaşında taleyini kinoya
bağlayır. İlk dəfə 1967-ci ildə
“Dağlarda döyüş” filmində Fərrux roluna çəkilir.
Kinorejissor Kamil Rüstəmbəyovun quruluş
verdiyi filmdə aktyor sərhəd qoşunlarında xidmət
edən əsgər obrazını yaradır. Amma gəl gör ki necə yaradır. Maraqlı süjeti olan filmdə sərhədi
keçən bir nəfərin izinə düşən Fərrux
böyük çətinliklərdən sonra onu yaxalayır və
məlum olur ki, bu, onun müharibədən qayıtmayan, vətəndən
qaçaq düşən atasıdır. İlk
rol, ilk çətinlik, ilk sınaq. Bunlar
hamısı Şahmarın taleyində uğurlu alınır
və onun qəhrəmanı Fərruxun bütün xarakterik cizgiləri
məhz aktyor məharətinin nəticəsi olaraq, rəssam dəqiqliyi
ilə yaradılır. Beləliklə, sərhədçi
obrazı ilə Şahmar Ələkbərovun
yaradıcılıq məkanının sərhədi müəyyənləşir.
Və bu sərhəddən onun rejissor kimi
tamamladığı sonuncu filmə - “Qəzəlxan”a qədər
uzun və kəşməkəşli bir yol keçir.
Beləcə,
kinoya Fərrux rolu ilə gələn Şahmar sonra Məzahir
olur, Qəzənfərə çevrilir, Qatır Məmməd,
İman, Gündüz Kərimbəyli kimi neçə-neçə
qəhrəmanın taleyini yaşayır. Yaşayır dedim, çünki o, oynamaq sözünü
heç sevməz, aktyor düşünmədən
düşündürə, gülmədən güldürə,
ağlamadan ağlada bilməz deyib daim obrazı
yaşamağı tərənnüm edərmiş. Uğurun
sirrini və bəlkə də sənət sevgisinin
obrazını tapmaqla...
“Qəqənisən ki Qəqəni”...
Şahmar Ələkbərovun yaratdığı obrazlar
sırasında “Yeddi oğul istərəm” filmindəki Qəzənfər
xüsusilə seçilir və sevilir. Obrazın hər
frazası - mimikası, zarafatı, kədər dolu sonluğu
bütün detallarıyla dillər əzbəri olub. Bu işdə Qəqəninin də payı var, təbii.
Məhz bu ikilinin oyunu filmə ayrı bir gözəllik,
ayrı bir oyun texnikası gətirib. Film
içində bir filmə çevrilib. Bu
filmə tamaşa edəndə hamı Qəzənfərin Qəqəniyə
silah atma dərsindəki dialoquna heyranlıqla baxır, şəyirdin
finaldakı “Ölmə, Qəzənfər dayı, ölmə!”
- deyə onu yaralı halda
qucaqladığı səhnəyə heyrətlə, kədərlə,
göz yaşı ilə tamaşa edir, o epizodu səbirsizliklə
gözləyir. Bu, çox nadir səhnələrdəndir
ki, hətta ölüm anında aktyor
tamaşaçını faciənin içərisindən
qoparıb, təbəssümə, ölümün
gözünə dik baxmaq qalibiyyətinə qovuşdurur.
Şahmar Ələkbərov bunu
bacarırdı, bu, hər aktyora xas olan keyfiyyət deyildi.
“Deyəsən, bu gecə pis
yatmısan, Kərbəlayi”...
Sovet ideologiyasının tərənnümünə həsr
olunan “Axırıncı aşırım” filmi də istər
sətiraltı mətləbləri, istərsə də
rejissor işi, aktyor oyunu baxımından əsl sənət əsəridir. Elə
götürək qatı komsomolçu İmanla (Şahmar
Ələkbərov) sapına qədər bəy Kərbəlayini.
Ekrandakı qısa
qarşılaşmalarında bir film-tamaşa qurur iki nəhəng
aktyor. O, qısa dialoqlarda işlətdiyi sözləri
elə bir qıcıq, elə bir istehza ilə deyir ki, peyğəmbər
səbirli Kərbəlayini bir anda hədəqədən
çıxarır. Bir epizodda obrazın bütün hiss və
həyəcanlarını nə qədər böyük
ustalıqla yaradır! O, susduqda belə baxışları,
çatılan qaşı, əl-ayağı
danışırdı. Şahmar Ələkbərovun
“Axırıncı aşırım” filmindəki obrazı bu
mənada onun kino yaradıcılığında tam fərqli
bir mərhələdir.
“Səidə, anama gəlin
olarsan?”
Görəsən, rejissor bu vəziyyəti, bu epizodu
neçə dubla çəkib? Bilmirəm, amma onu
anlayıram ki, onun obrazı bəlkə də dünyada ən
romantik evlilik təklifinin ekran həllidir. Aktyorun
yaradıcılığında Məzahirin özünəməxsus
yeri var. Rejissor Tofiq Tağızadənin quruluş verdiyi
"Mən ki gözəl deyildim" filminin qəhrəmanı,
sadə, səmimi gənc Məzahirin obrazı elə bil
Şahmar Ələkbərovun xarakterinə biçilib. Aktyor heç bir improvizəyə yol vermədən
bu sadə sürücünün bütün daxili
dünyasını, ətrafdakılara münasibətini elə
canlı yaradır ki, insan sadəcə heyran qalır.
“Gəncəbasarlı
qisasçı”
Deyilənə görə, bu filmdə Qatır Məmməd
rolu ona təklif olunarkən çox sevinir. Valideynlərinin
gördüyü, doğma şəhərində
adının əfsanəyə çevrildiyi qəhrəmanı
kinoyaddaşa daşıyacaqdı. O, bu vəzifənin də
haqqını verdi. Bütün
ideoloji faktorlara, fərqli baxış bucaqlarına və
münasibətlərə rəğmən bu film də onun
aktyor oyunu ilə sənət əsərinə çevrilib.
“Motor!”
Əslində sərbəst film çəkmək arzusu
neçə illərdir, onu rahat buraxmırdı. Səhhətində
problemlər yaranandan sonra isə bu arzunu daha tez gerçəkləşdirmək
fikrinə düşür. Beləliklə,
o, rejissor kimi işləməyə qərar verir və ilk dəfə
Gülbəniz Əzimzadə ilə birgə “İmtahan”
filmini çəkir. Bu ictimai motivli filmdə
Şahmar Ələkbərov çox böyük həvəslə
işləyib. Çünki hər şey - kamera,
operator işi, dekorasiyaların qurulması, aktyor oyunları
ona çox tanış, doğma idi. Amma buna rəğmən həyəcanlı idi.
Film ekranlara çıxanda artıq bütün
təşvişlərə son qoyulur. Ssenari
müəllifi (Xalq yazıçısı Anar) də,
tamaşaçılar da filmi bəyənirlər.
“Sahilsiz gecə”nin
gətirdiyi əzablar...
İlk uğurlu rejissura onu daha da həvəsləndirir. 1989-cu ildə, siyasi hadisələrin
gərgin məqamında Xalq yazıçısı
Elçinin ssenarisi ilə “Sahilsiz gecə”ni
çəkir. O vaxt dəhşətli xəstəlik ona əzab
versə də, işləyir. Harasa tələsirmiş
kimi. Ona görə də kino nümunəsi
qısa müddətə ərsəyə gəlir. Amma film çox ciddi tənqidlərlə
qarşılanır. Səbəb isə
müharibə dövründə qadınların həyatında
bəzi məqamların, onların pis yola düşməsinin
göstərilməsi idi.
Sonuncu dayanacaq
Baş verənlərə rəğmən “Sahilsiz gecə”
rejissor kimi ona sonsuz səadət bəxş edir, dəhşətli
ağrılara təslim bədəninə, ruhuna
yüngüllük gətirirdi. Amma ürəyincə
sevinə bilmirdi. Artıq yolun sonuna
yaxınlaşdığını anlayırdı. Di gəl ölümə meydan oxuyaraq durmadan
çalışır, arzularına qanad verirdi. Beləliklə,
günlərin birində (1990-cı il) bu
arzusunu da gerçəkləşdirir və öz ssenarisi əsasında
“Qəzəlxan” filmini çəkməyə başlayır. Ağrılar artdıqca çəkilişlər də
sürətlənir... və nəhayət ekranlara
çıxır. Ancaq təəssüf
ki, o özü “Qəzəlxan”ın ekran uğurlarını
izləyə bilmir. 50-ni haqlamamış (12 avqust 1992-ci il) əbədiyyətlə “salamlaşır”.
...Yeddi
oğuldan Qəzənfər (Şahmar Ələkbərov) məğrur
avazıyla
Bir də
görürsən ki açılan solur,
Düşünən bir beyin bir torpaq olur.
Bir yandan
boşalır, bir yandan dolur,
Sirrini verməyir sirdaşa dünya.
- deyərək köks ötürür...
Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2013.- 25
oktyabr.- S. 13.