Şərəfli
bəstəkar ömrü
Arif Məlikov - 80
Bir sənətkarın həyatı o zaman şərəfli olur ki, o, sənət missiyasını layiqincə yerinə yetirir. Belə dəyərli sənət sahələrindən biri də bəstəkarlıqdır. Bu yazıda bəstəkarlıq sənətinin kəşməkəşli yollarından böyük inam, bacarıq, cəsarətlə keçmiş, əsərləri nəinki Azərbaycan musiqi tarixində, eləcə də dünya musiqi inciləri arasında özünə yer tutmuş görkəmli musiqiçi, pedaqoq və ictimai xadim Arif Məlikov haqqında söz açmaq istəyirik.
XX əsr
Azərbaycan professional musiqi
tarixinə qızıl
hərflərlə daxil
olmuşdur. Bu dövrdə musiqimiz başda dahi Üzeyir Hacıbəyli olmaqla bir çox bəstəkarlarımızın yaradıcılığında çiçəklənmiş, Avropa musiqi sənətinin
uzun illərə qət etdiyi yolu qısa müddətdə keçməyə
nail olmuşdur. Bu böyük addımları
Arif Məlikov yaradıcılığında da müşahidə etmək mümkündür.
O, bəstəkar kimi hansı janra müraciət etmişsə,
həmin janrda dəyərli əsərlər
yaratmışdır. Bəstəkar geniş dünyagörüşü,
intellekti ilə ətrafda baş verən bir çox hadisələrə
çəkinmədən öz
münasibətini bildirmiş,
əsərləri vasitəsilə
öz sözünü
demişdir. Onun yaradıcılığı
öz səviyyəsinə
görə hazırda
dünya musiqi tələblərinə cavab
verə bilən dərinlikdə əsərlərlə
zəngindir. Arif Məlikovun
adı musiqi tarixinə simfonist bəstəkar kimi daxil olsa da,
yaradıcılığında digər janrlara məxsus əsərlər
də əhəmiyyətli
yer tutur. Rəngarəng yaradıcılığa malik olan sənətkarın
musiqi irsinə fərqli janrlarda yazılmış uğurlu
əsərlər daxildir.
Arif Məlikovun yaradıcılığının
tam olmayan siyahısı
belədir: balet janrında - \"Məhəbbət
əfsanəsi\" (1961), \"Ölümdən güclü”
(1966), \"Yer üzündə
iki nəfər\",
\"İki ürək
dastanı” (1981), \"Yusif
və Züleyxa\"
(1999); simfonik əsərlər
- \"Simfonik nağıl\",
səkkiz simfoniya
(1958-2000); böyük simfonik
orkestr üçün
simfonik poemalar: \"Nağıl\", \"Füzuli\",
\"Metamorfozlar\", \"Axırıncı aşırım\",
\"Qəhrəmani\" - böyük simfonik orkestr üçün 7 saylı simfoniya (1995), xalq çalğı alətləri orkestri üçün əsərlər,
«Azərbaycan» balladası
(1995), kamera instrumental əsərlər
(prelüdlər, süitalar);
“Ləpələr” musiqili
komediyası, “Vətən”
vokal-simfonik poeması,
“Torpağın səsi”
kantatası, Nazim Hikmətin sözlərinə
2 vokal silsilə; teatr tamaşalarına, kinofilmlərə musiqi.
Əsərləri saymaqla tükənməyən
bəstəkar Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında
göstərdiyi xidmətlərinə
görə dövlət
tərəfindən müxtəlif
mükafatlarla təltif
olunub. 1965-ci ildə
respublikanın Əməkdar
incəsənət xadimi
adına layiq görülüb,
1971-ci ildə «Şərəf
nişanı» ordeni ilə təltif olunub, 1978-ci ildə Azərbaycanın Xalq artisti adına, 1979-cu ildə professor adına layiq görülüb.
1982-ci ildən Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında
(indiki Bakı Musiqi Akademiyası) bəstəkarlıq kafedrasının
müdiri işləyir,
1986-cı ildə respublika
Dövlət mükafatına,
SSRİ Xalq artisti adına layiq
görülüb. 1998-ci ildə Azərbaycanın
“İstiqlal” ordeni ilə təltif olunub, 2001-ci ildən Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvüdür.
Bir ömrə bu qədər nailiyyəti cəm etməyə nail olmuş Arif Məlikov uğurları ilə kifayətlənməyərək böyük məhəbbətlə
yaradıcılığını davam etdirməkdədir.
Onun yaradıcılığında
bədii təfəkkürlə
elmi təfəkkür
qarşılıqlı əlaqədə
təcəssüm olunur.
Estetik zövqü əsərlərinin
əsas cazibə qüvvəsini təşkil
edir. Yaradıcılığının əsas qayəsi
kimi fikir dərinliyi, zəngin melodizm, ideyasındakı məntiqi ardıcıllıq
əsərin ecazkar səslənməsini təmin
edir. Bəstəkarın məqsədi əsər
yazmaqla bitmir. Əsərin
orkestrləşdirilməsi bəstəkarın ikinci ixtisasıdır ki, Arif Məlikov bu işin öhdəsindən
də məharətlə
gələrək orkestr
duyma bacarığını,
sərhəd tanımayan
ideya və tapıntılarını məharətlə
nümayiş etdirir.
Orkestrləşdirilmiş əsərlərdə musiqi heç nə itirməyərək,
əksinə, orkestr imkanları, tembr rəngarəngliyi ilə zənginləşərək daha
da cəzbedici səslənmə əldə
edir. Bəstəkar
nəzərində tutduğu
obrazı xarakterizə
etmək üçün
orkestr imkanlarından maksimum istifadə edərək, əldə etdiyi yeniliklərlə ideya-bədii məzmunu dolğunlaşdırmağa nail ola bilir.
Bəstəkarın yaradıcılığı axıcı melodizmi ilə insanı valeh edir. Bəlkə də bunun əsasında
onun milli folklora, şifahi ənənəli muğamlarımıza,
xalq musiqilərimizə
sıx bağlılığı
durur. O, yaradıcılığında
Azərbaycan musiqisinin
zənginliyini, hərtərəfliliyini
olduqca gözəl əks etdirmişdir. Ladlarımızdan məharətlə istifadə edərək konkret formalı əsərlərdə milliliyini
itirməmişdir. Bəstəkarın yaradıcılığında “Humayun” muğamı üstünlük təşkil
edir. Bu ladda
da o, əvəzsiz əsərlərini yaratmağa
nail olmuşdur. “Humayun” muğamına əsaslanan əsərlərindən
“Nağıl” simfonik poemasını, “Axırıncı
aşırım” filminə
yazılmış musiqisini,
həmçinin eyniadlı
simfonik poemanı və altıncı simfoniyasını qeyd etmək olar.
Bəstəkarın musiqisindəki xəlqiliyi,
köklərinə sıx
bağlılığı onun musiqilərini daha da qəlbə
yaxın, unudulmaz edir. Arif Məlikovun böyük
istedadı müasirliklə
xalq musiqilərimizin inteqrasiyasının çox
təbii şəkildə
aparılmasına imkan
yaratmışdır. “Təzadlar” adlanan altıncı simfoniyasında
müasir texnikalardan məharətlə istifadə
etməsinə baxmayaraq,
burda milli ladlarla bağlılığı
müəyyən etmək
mümkündür. Bu
simfoniya müəllifin
müasirliklə milli
köklərini itirməyən
əsərlərinə bariz
nümunədir. Maraqlıdır ki, 1985-ci ildə yazılan əsər indi də çox
müasir səslənməkdədir.
Təqdirəlayiqdir ki, görkəmli
bəstəkarın xalqımız
tərəfindən böyük
rəğbətlə dinlənən,
sevilən əsərləri
eyni həyəcan və coşqu ilə dünyanın hər bir ölkəsində
dinlənilir, səhnələşdirilir.
Arif Məlikov musiqisi ilə Azərbaycan musiqi sənəti dünyanın bir çox ölkəsində
təmsil olunaraq, rəğbət qazanır.
Buna misal olaraq
bəstəkarın hələ
gənc yaşlarında
yazdığı, dünyanın
60-dan çox ölkəsinin
səhnələrini gəzən
“Məhəbbət əfsanəsi”
baletini qeyd etmək olar.
Vətəninə, millətinə dərin
məhəbbətlə bağlı
olan bəstəkar milli mənafeyi daima uca tutaraq
xalqımızın həm
mədəni, həm mənəvi inkişafının
qayğısına qalmışdır.
Arif Məlikov dahi bəstəkar olmaqla yanaşı, aktiv şəkildə ictimai-siyasi
fəaliyyətlə məşğul
olmuşdur. Millət vəkili
olduğu dövrlərdə
də xalqına sədaqətlə xidmət
etmiş, onun heç bir probleminə biganə qalmamışdır. Xalqının ağır gününə
ürəyi yanan şəxsiyyət 20 Yanvar
faciəsini əks etdirən “İttiham edirəm” kitabını yazmışdır. Kitabda bu
hadisələrdə günahı
olan insanları cəsarətlə ifşa
edərək, xalqının
ağrı-acılarını dünyaya çatdırmışdır.
Arif Məlikovun çoxşaxəli
fəaliyyəti Azərbaycan
tarixinin möhtəşəm
səhifələrindəndir. Bəstəkar Azərbaycan musiqisinin
gəlib çıxdığı
bu mərhələ ilə yanaşı, onun gələcəyinin də qayğısına qalır. Yaradıcılığı boyu yiyələndiyi
dəyərli təcrübənin
bir zərrəsini belə əsirgəmədən
gələcək nəsillərə
çatdırır. Pedaqoji fəaliyyətini
Bakı Musiqi Akademiyasının bəstəkarlıq
kafedrasının professoru,
kafedra müdiri olaraq davam etdirməkdədir.
Kafedranın müəllim
heyətinə nəzər
saldıqda Arif Məlikov başda olmaqla Ceyhun Allahverdiyev, Aydın Əzimov, Arzu Məmmədova, Gülnarə
Məmmədova, Nazim Mirişli kimi müəllimlərin pedaqoji
fəaliyyətinə əsasən
deyə bilərik ki, Azərbaycanın gələcək bəstəkarlıq
məktəbi əmin
əllərdədir. Hazırda bəstəkarlıq
arzusunda olan tələbələrimiz günü-gündən
artaraq Arif Məlikov işığına
toplaşmaqdadır. Arif müəllim
bəstəkarlığa həvəsi,
istedadı olan bütün tələbələrlə
yaxından maraqlanaraq,
əsərlərini səbrlə
dinləyir, dəyərli
məsləhətlərini verərək onları düzgün yola yönəldir.
Sənətin zirvəsinə qalxmaq
hər bəstəkara
nəsib olmur. Arif Məlikovun zirvəyə gedən yolu çox uzun və çətin olmuşdur. Bütün bunlara sinə
gərərək, daima
irəliyə baxaraq bu yolu layiqincə
addımlayan bəstəkar
ömrünün çox
bəhrəli illərini
yaşayır. Öz dəyərli
musiqiləri ilə Azərbaycan musiqi xəzinəsinə incilər
qatmaqdadır. Bu gün dünyanın bir çox məşhur səhnələrində
bəstəkarın əsərləri
böyük rəğbət
və hörmətlə
səhnələşdirilir, səsləndirilir. Biz fəxr
edirik ki, Azərbaycan musiqisi dünyada Üzeyir Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Cövdət Hacıyev, Soltan Hacıbəyov, Arif Məlikov kimi dəyərli sənətkarların
adı və əsərləri ilə təmsil olunur.
Musiqimizin canlı klassiklərindən
olan Arif Məlikovla Azərbaycan xalqı fəxr edir. Onun yazdığı hər bir əsər
musiqimizin bayramıdır.
Bu günlərdə 80 yaşı tamam olacaq hörmətli müəllimim Arif Məlikovu ürəkdən
təbrik edir, ona yeni-yeni yaradıcılıq
uğurları, möhkəm
cansağlığı arzu
edirəm. Xalqımızın hər bir sevincinin,
uğurunun daima onun yaradıcılığında
öz əksini tapmasını diləyirəm.
İlahə
Qismət
Mədəniyyət.- 2013.- 6
sentyabr.- S. 10.