Milli mədəniyyət mərdi
Qaranlıq dövrün
aydınlıq obrazı - Cahangir Zeynalov
Onu - bu “peşəsiz” peşəkar
aktyorumuzu, böyük səhnə qəyyumumuzu, nəhayət
etibarilə görkəmli mədəniyyət xadimimizi məlum
səbəblərdən kültür qaranlığına
düçar edilmiş XIX əsr Azərbaycanının (əlbəttə,
sonlarının) “tacir aydınlığı” kimi də qiymətləndirmək
olar.
Həmin dövrdə (və XX
yüzilliyin əvvəllərində) çox işlər
görmüş, mədəniyyət və maarifimizin
dirçəlişinə çalışmış, teatr-sənət
xeyriyyəçiliklərilə bahəm, səhnələrdə
rəngarəng obrazlar yaratmış Cahangir Zeynalovun öz
obrazını layiqincə yaratmaq xeyli müşkül;
dövrü kino-xronikasız, oçerkçilərsiz,
canlı müasirləri də ki, yox...
Özü isə,
dövrünün əksər həmkarları kimi (amma bir
çox müasir kolleqalarından fərqli olaraq),
vaxtını ümummilli məsələlərə sərf
etdiyindən özü haqda yazmağa və bundan öncəki
mötərizədə bəhs edilənlər kimi
yazdırmağa macal tapmayıb. Bu
sanballı mədəniyyətçi sələfimiz haqda
az-çox məlumatı elə onun özü kimilərinin -
ötən əsrin əvvəllərində milli
oyanış hərəkatına başlayan
çağdaşlarının nəşr etdirdikləri qəzetlərdən
alırıq ki, belə deyək, buna da şükür.
Lakin “Cahangir Zeynalov” obrazının fəlsəfi-irfani mahiyyətini
daha aydın görk edən canlı bir fakt da var: bizim
ümumxalq təbəssümümüz, mənalı
gülüş, uğuntu, ictimai-sosial ovqat sevgimiz - Nəsibə
xanım Zeynalova! Bəli, belə bir universal, fenomenal, qlobal sənət
mücəssəməsi, bütün etik, əxlaqi,
namus-vicdani Azərbaycan Xanımı məhz Cahangir Zeynalov ailə-ocağından
çıxıb...
O, cəmi-cümlətanı
ibtidai təhsil almışdı. Amma bu “ibtidai” faktın
ardınca sonralar mətbuatda, teatr-sənət oçerklərində
“milli teatrımızın ilk peşəkar aktyorlarından
biri”, “Azərbaycan realist aktyor məktəbinin banisi” kimi xeyli ali informasiyalar da oxumuşuq.
Öncə “ibtidai”liyindən...
Yüz qırx səkkiz il əvvəl (1865, Bakı) doğulmuş,
gilavar təbli, xəzri təbəddülatlı
uşaqlıq çağları yaşamış,
atasının peşə yoluna düşüb, tacirliyə
başlamışdı Cahangir. Çar imperiyasının
“çərpələng” və digər “folklorik oyunlar”a
yönəldib, ictimai-siyasi diriliyini öldürməyə
çalışdığı qaynar Bakı
uşaqlarından fərqli olaraq, o, rus və fars
dillərini mükəmməl öyrənmişdi. Tay-tuşlarından geniş mütaliəsilə də
seçilirmiş. Tez-tez oğlanlara deyərmiş
“gəlin teatro çıxaraq”, qızlara
tapşırarmış ki, siz də bizə əl çalın.
Bir kərə o qızcığazlardan birinə də
pıçıldayıb ki, əgər oyunum çox
xoşuna gəlsə, yaxınlaşarsan üstündə
oynadığım çəlləyə, donun üstündəki
qırmızı “güllər”dən də birini verərsən
mənə...
...Maraqlıdır, bu Kişi - dahi
qadın Nəsibə xanım Zeynalovanın atası iyirmi
yaşında ikən qadın rolunun ilk ifaçısı
olub (1885). Bu, onun ümumən ilk rolu olub.
Yeniyetmə Cahangir tək
elə ticarət edib mədə-maddisini doyurmaqla kifayətlənmir,
gecə-gündüz mənəvi qida üçün də
fikirləşirdi. Bakıda fəaliyyət
göstərən məşhur aktyorlarla (Lanskoy, Aqriptseva,
Şorşteyn və b.) yaxın əlaqələr yaradır,
bu milyonçular şəhərinə gələn qastrol
truppalarının tamaşalarına müntəzəm
tamaşaçılıq edirdi. Böyük
aktyor, yorulmaz sənət-mədəniyyət fədaisi
bütün bunlar haqda, habelə digər nəzəri-təcrübi
fikir və mülahizələrini traktat səpgili “Teatro dəftərçəsi”ndə
də qeyd edib.
Mənəvi zənginliyilə bahəm
maddi cəhətdən də geniş imkanları olan Cahangir
Zeynalov təkcə daxilində çağlayan teatr-səhnə
eşqinə görə yox, həm də öz
ziyalılıq mahiyyətilə həyatın sənət, mədəniyyət
sahəsinə bütün dövrlərçün nümunə
olası sayğı və yardımlar edib, ağlı kəsəndən
aktyorlara, sənət adamlarına əl tutub. Bununla
kifayətlənməyən bu ibtidai təhsilli (!)
böyük şəxsiyyət indiki Şahmat klubunun yerində
(Azərbaycan - Dilarə Əliyeva küçələrinin kəsişməsində)
yerləşən evinin böyük bir zalını
teatr-tamaşa məşqləri üçün
ayırmışdı. Ciddi məbləğdə
xərc çəkib, zalın baş tərəfində
xüsusi zövqlə düzəltdirdiyi səhnədə
dövrün müqtədir aktyorları (Mirzağa Əliyev,
Hüseyn Ərəblinski, Məhəmməd bəy Əlvəndi,
Hacıağa Abbasov), müəllim və səhnə-mədəniyyət
fədailəri (Bədəl bəy Bədəlbəyli,
Sultanməcid Qənizadə, Həbib bəy Mahmudbəyov) dəfələrlə
məşqlər etmiş, tamaşalar hazırlamışlar.
Yuxarıdakı təfsilati-təsviratdan
da göründüyü kimi, lap başlanğıcda işlətdiyim
“peşəsiz peşəkar” deyimim özünü
doğruldur. Və əlavə edim ki,
Cahangir Zeynalovun xeyriyyəçiliyində də bir peşəkarlıq
cövhəri vardı. Yəni o dövrdə
bir çox başqaları ətrafa yardım edib, bəzən
təyinatsız pul verib təyinatlı ad alırdılarsa, o,
məsələni başqa cür görür, öz
dividentini sənətdə konkret nəticələr verən
mənəvi qazanclar kimi götürürdü. İştirakçısı olduğu böyük
mədəniyyət, teatr-səhnə aləmindəki peşəkarlığı
isə, əlbəttə, daha ciddi dəyər
daşıyırdı. Səhnələrdə gözəl
obrazlar yaradan bu sənətkarın “Müsəlman dram artistləri
şirkəti”nin təsis edilməsində
müstəsna rolunu da qeyd etmək gərəkdir. 19-cu əsrin
sonlarında quruluşlar verdiyi, ötən əsrin əvvəllərində
“Nicat”, “Səfa”, “Nəşri-maarif” kimi mədəni-maarif cəmiyyətləri
nəzdindəki teatr truppalarında hazırladığı
bitkin tamaşalar da o cümlədən...
O vaxtlar imperiyanın “unutduğu”
ucqar Bakı şəhərində adlı-sanlı elm
ocaqlarından olan “Səfa” məktəbində Səməd Mənsur,
Abbas Mirzə Şərifzadə, Cəfər Bünyadzadə
kimi populyar isimlərlə yanaşı, Cahangir Zeynalov da dərs
deyirdi. O, uzun müddət “Səfa” teatr bölməsinin idarə
heyəti rəhbərləri sırasında olmuş,
1914-cü ildə sədr vəzifəsinə
seçilmişdir.
Coşğun ləpələr
Sənət
və təbiət ləpələri...
Min təbli təbiətin
növbəti bir elementi haqda - dəniz ləpələri barədə
üç-dörd abzas-ləpədən sonra
danışacam. Hansı ki, o ləpələr Cahangir
Zeynalovun - böyük sənətimizin canlı
dalğalarından birinin əbədiyyətə gömülməsinə
vəsilə olmuşdu...
Cahangir Zeynalov ilk Azərbaycan
aktyorudur ki, 1910-cu il noyabrın 30-da teatr
ictimaiyyəti ona çox təntənəli yubiley
keçirmişdir. Özü də o dövr leksikonunca “Yomi ali” nam-nişanında və məhz Qurban
bayramı günü, Tağıyev teatrında! Səhnə fəaliyyətinin 25 illiyi münasibətilə
“Nicat” cəmiyyətinin keçirdiyi yubiley təntənəsində
rəsmi hissə də olmuş, dövrün məşhur sazəndə-xanəndələri
böyük sənət-məhəbbət eşqilə
çalıb-çağırmış, ardınca “Lənkəran
xanının vəziri” (M.F.Axundzadə) komediyası
oynanılmış, Mirzə Həbib rolunu isə yubilyar ifa
etmişdir. Dövrün mətbu səhifələrində
(“Kaspi”, “Səda”, “Bakı”, “Günəş”, “Kafkazskaya
kopeyka” və s.) həmin yubiley tədbiri, yubilyarın
yaradıcılığı və xeyriyyəçiliyi haqda
geniş materiallar, N.Nərimanovun, M.Hacınskinin,
ayrı-ayrı teatr truppası aktyorlarının, redaksiya heyətlərinin
təbrikləri dərc edilmiş, müxtəlif ictimai-mədəni
təşkilatlar ona qiymətli hədiyyələr vermişlər.
O qəzetlər yazırdılar ki, M.Əliyev, M.Vəlixanlı,
H.Abbasov və başqa azman aktyorların səhnəyə gəlişində,
həyat və sənət səhnələrində
intriqaların söndürülməsində (məsələn,
“Müsəlman artistləri ittifaqı” ilə Hacıbəyov
qardaşlarının “Opera və dram truppası”
arasındakı çəkişmələrin səngiməsində)
sözükeçər Cahangir Zeynalovun müstəsna
ağsaqqallıq xidmətləri olmuş, sənət naminə
hamını birliyə çəkmişdir.
Bu “ibtidai” peşəkarın milli
səhnəmizdə yaratdığı, o dövrün milli mətbuatında
bütün parametrlərdən çox yüksək qiymətləndirilən
saysız rollarından bir neçəsinin adını isə
- yazımın həcmi baxımından - müəlliflərini
qeyd etmədən sadalamaq istərdim: Hacı Qara, Şahbaz bəy,
Məstəli şah, Rüstəm bəy, Molla İbrahimxəlil,
Rza bəy, Tarverdi, Mirzə Həbib, Hacı Qəmbər, Vəli,
Hacı İbrahim, Hacı Murad və başqaları. Onun o
dövrə məxsus pafos, ritorika, boğazdanyuxarı
deklomasiyaçılıq, şit hərəkət-jest kimi
süni səhnə “atribut”larına qarşı şəxsi
nümunə məktəbi olması, primitivizm estetikası əleyhinə
çıxaraq, real oyun-ifa üslubu sistemi
yaratması isə daha geniş bir yazıya mövzudur.
Cahangir Zeynalov bugünkü
böyük, ali səhnəmizin ibtida
çağlarında çox ciddi, başdan-başa dramatik rollar
yaratsa da, deyilənlərə görə, bütün daxili
“mən”i ilə heyrətamiz dərəcədə komik
imiş. Lakin dövrün mədəni-mənəvi
nəbzi onu daha çox ciddiyyətə, “qırımından
qan dammaq”lığa çəkirmiş. Hərdən də
dost-tanışına söyləyərmiş ki, zaman gələcək,
Azərbaycan teatrının səhnələri ictimai-siyasi
“qaş-qabaq” ovqatından qurtulub, öz
tamaşaçılarını şaqraq qəhqəhələrə
qərq edəcək!
Onun gözlədiyi həmin
“zaman” çox gecikmədi və “qəhqəhələr”in
böyük yaradıcılarından biri də öz doğma
övladı Nəsibə oldu. Təəssüflər
ki, Cahangir Zeynalov - cəfakeş-sənətkar ata
bütün xalqın da övladı olan Nəsibə
xanım Zeynalovanın ustadlığını görmədi.
Bu qəribə tale olayı (onun peşəsilə ilgili ifadə
etməli olsaq - tragi-dram) isə “birnəfəsə” cümləyə
sığası bir görəcək: 1918-ci ilin martında
erməni daşnakları Bakıda
yanğın-qırğın vəhşilikləri törədir,
bu ata da öz xanımını və iki yaşlı
qızını götürüb Ənzəliyə
(İran) gedir, qayıdarkən dənizdə fırtına
qopur, səkkiz gün durğun qalan gəmidə elə bir natəmizlik
yaranır ki, bir neçələrilə bərabər, Cahangir
Zeynalov da yatalaq xəstəliyinə tutulur, Bakıda ən
yaxın qohum və dostlarından belə xəbərsiz,
dünyasını dəyişir...
Tahir
Əhmədalılar
Mədəniyyət.- 2013.- 25
sentyabr.- S. 13.