Həmişəyaşarın
nisgili
Soyadı Nuri,
adı Yaşar, sənəti həmişəyaşarın...
Deyirlər, "vaxt
- qanadlı quşdur". Düz
deyirlər. Onun da beşik yaşından uçub,
qondu 60-na. Qanadlarına alıb apardı.
Elə son nəfəsindən də
qanadlanıb qondu “üç”ünə, sonra “yeddi”sinə və bu
da “qırx”. Sonra
“il”inə, daha sonra hər
növbəti “beşillik”-“onillik”lərə qonacaq...
Onun həyat eşqi ilə dolu şəklinə baxa-baxa yazıram bu yazını.
Elə bil dünən idi - xalqın bu sevimli Xalq artistini son mənzilinə - müsahibələrinin birindəki təbirilə desək - “öz qiyamətinə” yola saldığımız gün. O gün ki, illərlə güldürdüyü saysız-hesabsızların bircəsinin də dodağı qaçmadı; elə hey ağladılar, sızladılar...
“Adamlardan, ağlamaqlardan, güllərdən, illər uzunu gülüşlərə adekvat hüznlərdən və bir ölümdən ibarət ayrılıq”. Öz fikrim olsa da, nədənsə, dırnaq içində yazdım bu sözləri.
Zaman hansı ələmə məlhəm olmayıb ki?..
Amma onu unutmağa haqqımız yox, unutmamağa əsasımız isə çox...
Çox dövlətlərdə sənət adamları fəxri adlarla fərqləndirilmirlər. Bizdə isə sənəti və sənətçini dövlət hər zaman qiymətləndirib. Yaşar Nuri dövlətin verdiyi qədir-qiymətlə yanaşı, xalqın da titullaşdırdığı, fenomenə çevirdiyi aktyordur (“idi” demək olmur...). Onun işlətdiyi replikalar, dadlı-duzlu ekspromt frazalar, eyhamlar hələlik el dilində yayılıb-yaşamaqda. Bir azdan kitablara da düşəcək.
Tanrı hərənin xəmirinə bir çimdik yaratmaq qabiliyyəti qatıb (kimimiz onu yoğurub-yapıb püxtələşdirir, kimimizsə - laqeydlikdənmi, qədirbilməzlikdənmi - it-bata salırıq). Onun xəmiri isə bütünlüklə istedad mayasından, dad-tam bərəkətindən yoğurulmuşdu. Tanrı ondan əsl aktyorluq üçün heç nə əsirgəməmişdi.
İncə bir mətləb var; hər kəs dünyaya öz içindən baxır, öz içindəkinin qədəri qədər görür dünyanın simasını. Nə qədər ki özümüz olmağı, arzularımıza çatmağı bacarmırıq - dünyamızı qura bilmirik. Yaşar Nuri də özündən baxdı dünyaya, amma bir az da “özgə”lər gözüylə. Elə səmimi baxdı ki, onu çox səmimi gördü, sənətə çevirdi və bunu səhnəyə də gətirdi. Bunların hamısını sözə, hərəkətə baxış-duruşa çevirib, payladı tamaşaçı gözünə, tamaşaçı qulağına. Saxtalıqdan uzaq, sünilikdən iraq bir mənəvi mesenatlıqla payladı. Daha nələr qoyub getdiyini üstündən illər keçəndən sonra lap aydın anlayacağıq. İndilər “on-on beş gün sərasər anşlaq”la şoulayan "nanay-nanaylar"ın iç üzləri faş olası macallarda isə başdan-ayağa anlayacağıq.
Yaşar Nuri səhnəyə uşaqlıqdan çıxmışdı deyə, onun ikinci evi hesab olunurdu bu sirli meydan. Bəlkə elə bu duallıqdan yaranmışdı - onun sənət doğmalığı, bu qədər səhnə sərbəstliyi.
Yaşar anadangəlmə şux idi, çevik idi. Canı oyun ünsürləri
ilə mayalanmışdı
sanki. Məmmədsadıq Nuriyev kimi bir aktyorun övladı
olmaq da ki bir yandan.
Rejissorlar üçün əziyyətsiz-filansız - "hazırca kökə"
idi Yaşar Nuri. Oyunu yaşayıb obrazı
yaşadan Yaşar Nuri. Yaradanı ona yaradıcı
təbiiliyini, improvizə
qabiliyyətini, jestikulyasiya
fəallığını, mimik ustalığını
kifayətcə vermişdi.
Sözüylə ifası, duyğusuyla
hərəkəti vəhdətdəydi.
Dövründəki tamaşaçı ordusunun çoxsaylı zabit-zabitəli qismi məhz onun “gəl-gəl” komandasıyla
gəlirdi teatra.
Bu “fakt”ologiyada belə bir qələbə
də gizlənmirmi ki; əgər aktyor öz ifaçılıq cəzbi,
xarizma üstünlüyü,
tanıtım-tapıntılarıyla sənət məbədinə
daha çox tamaşaçı kütləsi
cəlb etməyi bacarırsa, elə onun özü də bir teatr
deməkdir!?
Aktyorluq barmaqla sayılan
peşələrdəndir ki,
nəzəriyyəsilə əməliyyəsi
heç də həmişə sinxron alınmır. Kütlələrin ən kütü belə, teatra gələrkən yüksək
iddiada olur. Onun görmək, səhnə-parter
prosesindən almaq istədiyi budur ki, hər şey
- ən xırda detallar belə - orijinal olsun. Deməli, təqdimatçı daim maraqlandırma fəaliyyətində
olmalıdır.
Bu an onun
fotoşəklinə daha
diqqətlə baxıram.
Xəyalım isə gözlərimdən
də aydın görür onu. Vəfatının qırxıncı günü keçdi.
Amma qırx saniyə keçimində,
qırx il
ağırlığında! “Üç”ündə yazmaq istədim, bacarmadım. “Yeddi”sində əlimə qələm aldım - sürüşdü düşdü
barmaqlarımın ucundan.
“Qırx”ına da çatdıra bilmədim. “Neynək,-dedim
- yazan çox olacaq, qoy mənim
yazım da qeyri-standart vaxta düşsün. Necə ki,
bu özü də heç bir standarta sığmırdı”.
Budur, fotoşəkildən naməlum nöqtəyə
dikilən baxışları
uzaq yol bələdçisini xatırladır.
Bu uzun, incə
yolun məlum ucundan tutub, məchul ucuna gedirəm. Xəzərin pərişan saçlı
dəli dalğalarını
görürəm. Haradansa Vaqif
Mustafazadə sədaları
gəlir qulağıma
- milli tembri, ahəngdar, obrazlı tryukları ilə Bakı rəsmini xatırladan sehrlər səslənir. İçərişəhərdən keçirəm - çarpanaq daşlar yaralayır düşüncələrimin
əl-ayağını. Bakı küləyi acı həsrət kimi çırpılır üzümə
- “daha Yaşar Nuri yoxdur bu
həyatda!” nisgili ilə. Elə bil Yaşar
özü boyda, öz oyunu doyumluğunda
bir varlıq, öz naxış-nəqqaşlığında
bir Bakı xəritəsi imiş.
Lap Tofiq Quliyev bəstələri ladı-rəngarəngliyində,
Arif Babayev filmləri şirinliyində...
Axı, Bakı bütün özünəməxsusluğu
ilə əsasən bu kimi sənət
bakılılarının yaradıcılığında
tərənnüm olunurdu!
Yaşar Nuri - həzz ala-ala oynayan, ləzzət verə-verə
izlənilən Bakı
oyunçuluğu (teatrallığı,
kino-kameramanlığı) demək idi. Bıy, başıma xeyir, “demək idi”? Deməli, artıq o da “yad”-yaddaşlaşıb?!
Yalnız yaddaşlarda
yaşayacaq?!.
...Ona tamaşa edərkən sanki oyuna deyil,
reallığa, oyunçuya
deyil, neçə-neçə
insan taleyinə şahidlik edirdik. O, nə ağzıgöyçəklər
üçün dil yeri qoyurdu, nə
də tənqidçilər
üçün əl
yeri. Belələri çoxlaşmağı, müxtəlifləşməyi
bacarsalar da, dünyaya tək-tək gəlirlər...
Yaşar neçə-neçə obrazlardan əlavə, neçə-neçə aktyorluğu
da cəmləşdirmişdi
öz şəxsində.
Üzünün universal oynaq cizgiləri
ilə neçələrini
oynamadı?! Sözü ilə
qəlblərə nüfuz
edən saysız-hesabsız
başqaları oldu.
Orijinal səsilə digəriydi, kompleks hərəkətləri
ilə başqaları
idi, “və başqaları” idi. Həmişə də süni hay-küydən uzaq bir şipşirin
hay-küydə!
Bu elegial
yazıda onun “əl vurma (güldürüb), öldürər!”
energetikalı sənət
aləminin detallarına
varmağa, dəfələrlə
təhlil-tərif olunmuş
rollarının siyahısını
sadalamağa yer görmürəm. Onsuz keçirəcəyimiz
günlərin, illərin
Azərbaycan səhnə
sənətinin kisəsindən
getdiyini yazmamaq isə yersiz olardı. Bunları da onun şəklinə baxa-baxa düşünürəm. Bu şəkildən başlanan
yol da ki,
uzun, çox uzun; bu dünyadan
o dünyaya qədər...
Belə-belə
işlər, Yaşar
Nuri! Bütün obrazlarıyla birləşib,
səhnədə-sənətdə qələbə çalan
Yaşar Nuri!
Hələ bu adla bu
ömür müddətinin
təzadına bax, Yaşar! Uzun sürən xəstəliyini
və nəhayətdə
ölüm “obraz”ını
da gülə-gülə,
təbəssüm, həyat
eşqi ilə dolu qələbə ilə yaradan Yaşar!
Və bu gözəl ağrını, özəl
nisgili ovuda biləcək yeganə təsəlli Sənin ekranlardan əskilməyəcək
həmişəyaşar obrazların,
Yaşar!
Allahdan qəni-qəni rəhmət
diləyilə - milyonlarla
tamaşaçından biri:
Samirə Rüstəmova
Mədəniyyət.-
2013.- 9 yanvar.- S. 6.