Hər
an, həmişə, müdam -
bənzərsiz sənətkar,
doxsan il canlı, yaxın, on ildir “uzaq, yaşıl ada”m…
333 fəsil
oxumuş, konsertləmiş, kinolamış,
çalıb-çağırmış bu adamın
ömrünü çox “3”-lər izləyib. 1913-cü ildə
doğulub, 32333 gün yaşayıb, 2003-cü il yanvarın
13-də dünyasını dəyişib, hesablamalarıma
görə, 13 kino və telefilmdə çəkilib,
sorğularıma əsasən - 103 mahnısı var, “maraqlı”dır ki, bu, onun haqqında 13-cü
yazımdır (sağlığında 3, yoxluğunda 10), qəzetimizin
3-cü gün (9 yanvar) sayındakı yazını (“Kinomuzun
Mirzəsi”), bunu və (təbii ki) iyulun 3-cü həftəsində
çap ediləsini də nəzərə alsaq, bu il bu həmişətəzə
Mirzə haqda 3 yazı verilmiş olacaq...
Və bu bəs qədər “nəhs” dosyedən sonra -
113 kəlməlik giriş
“Do” ilə başlayıb, “si” ilə qurtaran səslər çətin Sənə dov gələlər!
Noolub, babam?! Hara belə? Nə tələsirsən, - hər oxuyub-avazlayan, yazıb-yozan cavanları yora belə?! Yaşını demirəm, sağını-solunu, yarını-yoldaşını nəzərə al, ay “teyxa muzıkal”!
...Gör, neçə vaxtdır, öz ecaz mahnılarınla könlümü əsir almısan! Neçə dəqiqədir duyğularıma “Liman” lövbəri salmısan...
Hə, ümumovqat hay-harayımız! Daim müasir, həmişəcavan - qos-qoca Mirzə dayımız! Bir an da toxtamırsan. Deməli, Sənlə yola getmək çətin. Sənin “Dinmə, danışma, yat, balam”ını “yaz, balam” kimi aranjimanlamaq olmur. “Tək səbir”inin qıfılını yüz “cüt səbir”lə açmaq mümkünsüz.
İndi mənə tam aydın oldu ki, sən məclislərin birində qocalara “çıxdaş” kimi baxan bir şou cavanına niyə belə bir atmaca atıbsan: “Qoca kötüklər üstündə çox cavan şivlər doğranıb, bala!”
Deməli, səninlə ayaqlaşmaq üçün, yol yoldaşlığından ayrılıb, sənət daş-qaşlığına keçməli...
Davam edək;
Do-re-mi-fa...
Paaa, təbiətin bu buz kimi
soyuqluğunu duz kimi əritdi ki - sənin hərarət dolu
mahnılarının xəyali sədaları!
Deyirəm, qoy qalan
üç səsi də texnika səsləndirsin. Səsləndirsin, biz də üç sobalıq
qızınaq. Bir hovur isti rahət edək.
Sözümüzü qışın
bacasından, nitqimizi - qənaəti-“smart-kart” hesabına
bir-birinə dəyən dişlərimin he-ca-sın-dan
qur-ta-rım. Birnəfəsə danışa, birqələmə
yaza bilim...
Hə,
a-u-di-o!
Hə, haydı, ən yeni texnika!
Elə cavanlığından
ahıllaşıb-qocamanlaşmış unikal-universal səsli
bu sənətkarı bir az da
açıqlayıb ucamanlaşdır. Əlbəttə, ən
hərarətli, al rəngli mahnısından başla;
qışın “oğlan çağı”dır, axı!
Aha, “Zəfəran”. Əla.
Ohoo, hərarətin dadına da bax! Lap “zəfəranplov”
dadıyır.
Oyy, dəcəl nəvəm
pultu qurdaladı - “Tək səbir”i yarımçıq kəsdi.
Pultu bəri elə,
ay incim. Pultu ver, öz qınlarını
bəyənməyib, yad-lad donlarına bələnən atan
kimilərinin ədaniyyət səfsəfəsinə
qoşulmamağınçün sənin hələ ting
zövqünü bəri başdan milli mədəniyyət fəlsəfəmizə
calayım. “Bəri başdan“ demişkən,
hələ çirklənməmiş başını bir az
da ləzzətlə yırğala bu səsə. Ay sağ ol! Bə nədi, igidim,
onlar ifaçılarına əl-ayaqları ilə reaksiya
verirlər, biz beyin-başımızla. İndi
şip-şiyin dilinlə mənə cavab vey. De
göyüm, bu bədən üzvlərinin hansı daha ali, qanandır? Hə, səninləyəm, ay
elə indidən qonşu qızcığazlara “saçlayına
gül düzüüüm” deyə, ahıl sənətkarı
yamsılayan cahıl xatakar!
Xəyalımda - yay
yazılarımdan birini işlərkən pəncərəm
ağzına qonan kəpənəklər canlandı. Onlara xitabən yazmışdım ki, siz hardan
bildiniz, növbəti nəğmə “Kəpənək”
olacaq? Demişdim, hə, qoy bu aşiq səs
allı-ballı sədalarıyla bizi yelpikləsin, ithaf
personajı olan sizsə öz xallı qanadlarınızla
bir-birinizi. Amma bu dəfə “Qaçdım sənin
dalınca mən...” deyəndə tutduq verin ha! Nədən
ki, hava yaman istidi - nə özünüzü incidin, nə də
sağlığında çox yorduğunuz bu qocaman sənət
kavalerinin ruhunu...
Aha -
“Uzaq,
yaşıl ada”...
Görəsən,
şair bu kəlmələrin məna ilmələrini bu
ifadakı kimimi toxuyub? Müəllif-mirzənin
“Ayrılıq bir dənizdir” mübaliğəsini başa
düşdük, bəs sən niyə növbəti poetik
informasiyanı elə fantazik-muzik, dramatik-melodik təqdim edirsən
ki, biz də belə sentimentalik işə
düşürük, ay nəğməkar Mirzə? “Sən
uzaq, yaşıl ada” adlandırdığın o gözəli
öz ecazkar taktlar yelkəninlə o qədər uzaqlara, hicrin
elə qərib-qürbət məsafələrinə
aparırsan ki, bu soyuq-sazaq gündə adamı sənət-cənnət
hərarəti bürüyür...
Nəysə, Mirzə
baba, sənin bu “yaşıl ada”nda dirçəlib, yüzbir
mahnından otuz doqquzunun fonunda minbir “mod-modal” işlətmək
fikrindəydim, alınmır. Qırxıncı
mahnın haqda isə lap sonda “son söz” əvəzi bir
köz söz deyəcəm. İndiliksə, ay Mirzə
dayı, ey başdan-başa məzə, yaşca “köhnə”,
başca, zövqcə həmişətəzə dayı,
növbəti “fəsil”də sənin gənclik zəmanənin
leksikonu ilə “Mirzə teatrosu”ndan bir düjün -
Retro-fikirlər...
Hə, bir “fəsil” yuxarıda
söylədim axı; hər il yayın
qızmarında yadıma düşürdün və oturub
yazmaya bilmirdim. O fikirlər, faktlar içərisində isə
elə “retro”lar var ki, onları “pero”lamamaq
olmur. Məsələn, necə təkrarlamayım ki, sən
dünyaya ən isti ayda (iyul 1913) gəlib, ən soyuq ayda
(yanvar 2003) gedibsən (noolmuşdu, tabutun arxasınca gedən
minlərlə pərəstişkarının kədər
yanğılarını bir az soyutmaq
üçünmü?). Sən doxsan il
yaşayıb, bizimçün oxumaqdan doymadığın
kimi, mən də doqquz il idi bu Sənsizliyə dözəmməyib,
hər yay sənin sənət çətir-ətirinə
sığınıb yazmaqdan bıqmırdım.
Həmişə olum
günlərində əlimə qələm alırdım, bu
dəfə anım günündə ələm-qələm
götürdüm. İlk yazımın
başlığıylasa lap “gül” vurmuşdum: “Nəğməli
yaşam odasından, “uzaq, yaşıl ada”sından ayrı
düşmüş Mirzə dayı, o dünyana salam olsun bu dünyandan!” O uzun
başlığı belə bir füzun
başlıqaltıyla “müdafiə” etmişdim:
“Mahnılarının sayından, Allahın verdiyi yaş
payından, şax şəxsiyyət, şux sənət,
qaynar həyat eşqindən uzun ha deyil bu başlıq, ay Mirzə
baba!..”
Sənin doxsan illik bioloji, yetmiş
illik sənət ömrün, indilər efir-ekranlar hesabına
beş-on il yaşayan müğənnilərin
ömürlərindən çox qısadır. Bu -
yağışdan sonra çıxan “şlyapatimsallılar” nə
qızmar yaylara sərinlik gətirə bilirlər, nə
şaxtalı qışlara hərarət. Elə bil
bunların əksəriyyətinin göbəyi səs-küyi-“şum”da
kəsilib, “qlanda”ları dara-barayi xırmanda yabalanıb...
Görəsən, sənin
doğulduğun ilin yayında-qışında necəymiş
Bakıda havalar, Mirzə bakılı? Qoçu
Əsgərli, Məşdibadlı Bakıda. Sən
öz ecazkar səsinlə o ağsaqqal aşiqin kinoportretinə
necə polifonik cizgilər əlavə edibsən, ustad! O
çağların min, bu vaxtların min-min
“inteqreyşn-yevropeyşn” cayıllarına dəyən
İbad kişini öz fenomenal vokalınla daha da
zavallılaşdırmısan. Bax bu an mənim
xəyalım onun öz qoçu dəstəsilə Rüstəm
bəyin üstünə hücum səhnəsinin
iştirakçısıdır. O səhnənin baş
qəhrəmanlarından biri də sənin Səsindir, Mirzə
qədeş! Sənin sədan o səhnədə necə
qazı-qazı qoqazlanır, yava-yava avazlanır! “Allaha and ol-suun, bu-dur de-yi-rəm! Qı-zı
mənə, qı-zı mənə gərək verə-sən!
Ver-məsən hər-gah, eylərəm bədnam,
Çünki mən bir ta-ci-rəm, bax-maram bəgə!..”
Məzən olsun, ay Mirzə kişi! Deyirlər, bəstəkarlar məhz sənə
ifa etdirmək istədikləri mahnıların “hə”sini
alınca “do”dan “lya”ya xahiş-minnət səsləri
çıxarırmışlar. Alnına qalxmış
pırpız qaşların enincəyədək əl-amanda
qalırmışlar ki, kənək qoz, hənək qız
yiyəsi timsalında bərkə saldığın o “hə”ni verəcəksən, ya yox. Əlbət,
əvət, düz edirmişsən; axı sən bununla
milyonların “hə-həri”sini, “bravo!”-“şedevro!”sunu
almalıydın!
Fəsli-axşamlamaq...
Səninlə
bağlı düşüncələrimin birindən
ayrılıb o birinə düşə-düşə,
axşamı düşürdüm. Və
yadıma “Bir axşam”ın düşdü.
Mahnıları məna sanbalına görə
seçib-sonalamağın bir yana, sözləri
necə aydın, necə duru tələffüz etməyin
özgə bir aləm! Sənin avazın
misraların aşiq-məşuqlarını bir-biriylə necə
tutuşdurub-qovuşdurur, “əğyar”larını necə
tutaşdırır. Hicranları
sız-sız sızıldadır. Üz-üzə,
göz-gözə durmuş vüsalları köz-köz
alışdırır, aa! “Taylı
tayını tapar” qafiyələr səsinin bir gülündən
uçub o birinə qonur, haa!..
Amma bütün bunlara - sənin
“Bir axşam”ına, neçə
gündü köhnə yay yazılarımın “isti
aşına soyuq su calamaq” məcburiyyətilə üzləşdiyim
bu qış yazısı ladında əlləşən bəndənizin
sənə vurğunluq ehtişamına rəğmən, hava
bir az da soyuqlaşır. Yaman soyuqdur, qızmar baba! Dayan, qoy səninlə
bağlı bir-iki xatirə danışım, bu
şaxtanın şaxı bir az
sınsın. 33 il öncə ADU (BDU) tələbələrilə
görüşündən qalmış xatirə.
Böyük hind sənətçisi Rac Kapurun “Avara” filmindəki
eyniadlı mahnısını “cılxa azərbaycanca” ifa etməyinin
“cılxa bolşevik” tərbiyəsilə silahlanmış ədəbi
və musiqi ictimaiyyəti tərəfindən necə
süngüləndiyindən baməzə-balməzə gap
edib, o ki var güldürdün tələbələri.
Hələ Kərbəla əhvalatı!
Ötən əsrin ikinci yarısında (1956) - ateizm
qılıncının dalı-qabağı kəsən dəmlərdə
- o dövrün ən xoflu ifadələrindən biri olan
“sovet nümayəndə heyəti” tərkibində
qırmızı Moskvadan edilən o “qara səfər”də -
sən, Rəşid Behbudov və Çingiz Sadıqov “həm
ziyarət, həm ticarət” məsəlinin yalnız birinci tərəfini
tutursunuz. Müqəddəs ziyarətgaha
buraxılmağınız “kəlimeyi-şəhadət”i bilməyiniz
hesabına baş tutur. Rus sənətçilərindən
birinin hirslə “a çto takoe kalmei-şaxadat?!” sualına isə
əsl Mirzə-məzə kodu tapırsan: “Məncə, bu,
Lenin yoldaşın “Seçilmiş əsərləri”ndə
izah olunub”...
...Sən bu diskdə
axırıncıdan əvvəlki mahnını oxuyur (“Daha nə
istəyirsən”), mənsə sonuncu fəsli toxuyuram:
Daha nə istəyirəm?
Yəni, mən ki hər dəfə
bu mahnını eşidəndə elə bilmişəm bu
xitabın bir qırağı da mənə aiddir və sənin
öz dünyanı dəyişdiyindən bəri hər ilin
yayında səndən yazmışam,- özü də,
ötən doqquz yazımda haqqında nə bilib-nə
bacarıram, sənətini nə qədər sevirəm -
hamısını demişəm, bəs, yaxşı, doğrudan
da daha nə istəyirəm?!.
Yox, estrada “ədəbiyyat”ımızın
yek Mirzəsi, Azərbaycanda səhnə sərbəstliyinin,
ifa ayın-şayınlığının tək banisi, yox!
Məsələ burasındadır ki, hər il amansız istilər
düşəndə - can-cəsəd bürküdən
bişib, qələm daşa ilişəndə mütləq
yığışıb sənin “ovqat kurortu”na pənah gətirirəm
- pul-pənəsiz turistliyə oylaq baba! Builki
isti rahətim isə soyuqrahətliyə düşdü - sənin
anadan olmağının 100 illiyi səbəbindən.
Və bu da sonuncu mahnın: “Kimlər
gəldi, kimlər getdi”. Əlbəttə, “bu dünyadan”...
Yüz il əvvəl
bir qızmar yay günü bir evə “inqə-lad” bəbə
kimi gəldin, on il öncə bütöv bir ölkə-evdən
ustad baba olaraq getdin...
Vəssalam, Mirzə zirvə! Artıq gecdir. Bu ahıl
yaşımızda ahlaşıb-uflaşdıq, “beh”ləşib
bəh-bəhləşdik, ruhlaşıb-qutlaşdıq,
yüngülləşdik. Bundan öncəki doqquz sərinləşdirici
yay-yazı gecələrimin hərarətinə müvafiq
gün yaşayıb, bütün qış gecələrindən
fərqli bir gecə keçirdim - 13 yanvar 2013 tarixindən 3
gün öncənin 13.00-23.00 saatlarında...
Bugünə qədər
yaşasaydın, bir çox həmkarlarım kimi,
“ömrün yüzüncü baharı” kimi tuti təşbehlər
də işlədərdim, başdan-başa yeni baba! Amma neyləməli
ki, bu yazı sənin əbədi ömrünün
yüzüncü qışına gəlib
çıxıb...
Qoy bir çıxım,
görüm, bayırda necədir hava?..
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2013.- 11 yanvar.- S. 10.