Müəmmalar
arxasından boylanan sənətkar
Məhsəti Gəncəvi - 900
Orta
əsr Azərbaycan şeirinin görkəmli nümayəndələrindən
biri də Məhsəti Gəncəvi olub. Bu il anadan
olmasının 900 illiyi ölkəmizdə,
eləcə də UNESCO səviyyəsində geniş
qeyd olunacaq mütəfəkkir
şairənin əsərləri əsrlər sonra
da aktualdır, sevilə-sevilə oxunur. O, şeirləri, xüsusilə fəlsəfi
dərinliyi ilə seçilən rübailəri ilə oxucularda həyata məhəbbət oyadır,
onları nikbinliyə, dünyanın gözəlliklərindən
ilham almağa
çağırır. Tərki-dünyalıqdan, zahidlik və vaxtı keçmiş
adət-ənənələrdən uzaq olmağa səsləyir.
Məhsəti Azərbaycan və Şərq ədəbiyyatının intibah dövründə yaşayıb. Həmin dövrdə Şərqin ədəbi səmasında Nizami Gəncəvi, Əfzələddin Xaqani kimi dahi sənətkarlar şəfəq saçıb, Əbülüla Gəncəvi, Fələki Şirvani və Mücirəddin Beyləqani kimi görkəmli şairlər yaşayıb-yaradıb. Bu bir həqiqətdir ki, orta əsrlərdə qadın hüquqlarının məhdudlaşdığı bir dövrdə Məhsəti Gəncəvi kimi istedadlı şairənin yetişməsi özlüyündə əhəmiyyətli hadisə idi.
Məhsəti Gəncəvinin bizə gəlib çatan şeirləri göstərir ki, o, ərəb, fars dillərini gözəl bilib. Şərq poetikasının incəliklərini mükəmməl mənimsəyib. Əsərlərində işlətdiyi bədii vasitələr göstərir ki, o, yüksək istedada, incə zövqə və dərin mütaliəyə, geniş dünyagörüşünə sahib olub. Məhsətinin həyatı, şəxsiyyəti və təhsili haqqında mənbələrdə dəqiq məlumat yoxdur. Bu da ondan irəli gəlib ki, orta əsrlərdə qadının şeir yazması qəbahət sayılıb. Haqqında söhbət açmaq məqbul hesab edilməyib. Şairənin şəxsiyyəti haqqında müxtəlif rəvayətlər yaradılıb. Bu rəvayətlərin böyük bir qismi şairə haqqında bağlanan “Əmir Əhməd və Məhsəti” adlı dastanda toplanıb. Təxminən XIV əsrdə yarandığı ehtimal edilən dastanda Məhsətiyə rəğbət hiss olunur. Onun yüksək istedadı, mərdliyi və insani keyfiyyətləri göstərilib.
Mənbələrdə bu görkəmli şairənin adı da dəqiq bilinmir. Bəzən o, Mənicə, bəzən də Mənisə kimi xatırlanır. Əsl adı isə əsrlərin qatı dumanlarında itib. XII-XIII əsrlərdə yaşayan İran şairi Fəridəddin Əttar “İlahinamə” poemasında onu Məhsəti Dəbir deyə təsvir edir:
O təmiz gövhərli Məhsəti Dəbir,
Olmuşdu Səncərlə dil bir, könül bir.
Camalı deyildir
ay kimi parlaq,
Qəlbən bağlanmışdı şah ona ancaq.
Məhsəti dövrünə yaxın
olan, ola
bilsin ki, onu şəxsən görən Əttar şairəni yüksək
keyfiyyətlərinə görə
Dəbir adlandırıb.
Dəbir
katib, mirzə, xəttat anlamına gəlir. Eyni zamanda, dəbir
yüksək savadı,
hazırcavablılığı, incə zövqü ilə başqalarından seçilən olub. Şairənin bədahətən şeirlər deyə bilməsi bu işlərdə onun köməyinə gəlib.
Məhsətinin Dəbir deyə
xatırlanması onun
yüksək savada malik bir ziyalı
olduğunu, Sultan Səncər
sarayında aparılan
yazışmalarda yaxından
iştirak etdiyini göstərir.
XV əsr
təzkirəçisi Dövlətşah
Səmərqəndi də
Məhsətini Sultan Səncər
dövrünün ən
yaxşı şairlərindən
biri kimi xatırlayıb. Adını Ədib
Sabir, Navid Katib, Ənvəri, Suzəni və Seyid Həsən Qəznəvi kimi şairlərlə bir sırada çəkib.
Araşdırmalarda göstərilir ki,
Məhsətinin əldə
olan əsərləri
arasında bir qitə-məktub var. Həmin
məktubdan belə qənaətə gəlinib
ki, Ədib Sabir Məhsətiyə məktub yazıb. Bu
da şairəni çox sevindirib və ona cavab
yazıb:
Sabir, o naməni aldım, oxudum,
Ruhuma sanki qanad bəxş elədi.
O ədəb kanı olan misraların
Könlümə nurlu həyat
bəxş elədi.
Bu şeir
Məhsətinin XII əsrdə
Sultan Səncər sarayında
yaşaması fikrini bir daha təsdiq
edir. Sonrakı təzkirəçilər də Məhsətidən
gəncəli şair
kimi bəhs edib, əsərlərindən
nümunələr veriblər.
Şairənin bir qisim rübailərində aşiqin
vüsal dəmlərində
keçirdiyi sevinc hissləri əks olunur. Şeirlərində insan gözəlliyinin
geniş təsviri onun həyata bağlılığını və humanizmini göstərən cəhətlər
hesab olunur. Səmimi duyğuların ifadəsi olan bu rübailərdə incə həyat məqamları gülümsəyir:
Dünən tutdu məni o sərxoş nigar,
Dedi: “Qurtarmazsan əlimdən, ey yar”
Dedim ki, gecədir, əlimi burax,
Yar, bizi əl-ələ
bir görən olar.
Şərq intibahının bir çox nümayəndəsi kimi Məhsəti də öz əsərlərində
insanı, onun duyğularını müdafiə
edib. Təmiz insani münasibətləri
quru ehkamlara, tərki-dünyalığa və
riyakarlığa qarşı
qoyub. Əsrarəngiz məhəbbət nəğmələri yaradıb.
Məlumdur ki, insanın
nəcib istək və arzularının qarşısına hasar çəkmək mümkün
deyil. O, gec-tez hər cür sədləri aşaraq qurtulacaq. Məhsətinin də lirik qəhrəmanı məhz
dövrünün mənəvi
buxovlarından azad olan insandır. O, ancaq sevgilisini düşünür, onunla
keçirdiyi hisslərdən
söhbət açır.
Bəzən sevgilisini
torpağa, suya və günəşə
də qısqanır:
Yerlərə baxma ki, torpaq
su görər,
Göylərə baxma ki, gün salar nəzər.
Qeyrətdən
ölərəm, ey ruhum, səni
Əgər yuxuda da görsə bir nəfər.
Əlbəttə, aşiqin bu
qısqanclığını onun qəlbə sığmayan məhəbbətinin
ifadəsi hesab etmək olar. Çünki burada aşiqin
hissləri daha canlı verilib, şəxsiyyəti və
mənəvi keyfiyyəti
təhrif olunmayıb.
Ümumiyyətlə, Məhsəti şeirlərində
insan psixologiyası çox təbii və inandırıcı
şəkildə öz
əks tapıb.
Dərddən söz açmağa məndə hanı can,
Ya qəm şərh
etməyə ürək,
ey canan?
Kağızı,
qələmi cansız,
ürəksiz,
Alır, ağlayıram, atıram,
aman!
Rübai lirik qəhrəmanın
vəziyyətini, duyğular
aləmini və ümidsizliyini təsvir etmək nöqteyi-nəzərdən
çox maraqlıdır.
Sevgilisindən ayrı düşən
aşiq onun xəyalı ilə yaşayır və kədərlənir. Keçirdiyi qəmləri, iztirabları
məktubla ona çatdırmaq istəyir.
Lakin bunun üçün özündə lazımi
taqət, ürək görmür. Kağızı,
qələmi götürür,
ağlayır və atır...
Fikrimizi yekunlaşdıraraq, belə qənaətə gəlmək olar ki, XII əsrin birinci yarısında yazıb-yaradıb, incə
rübailəri ilə
şöhrət tapan
şairə ömrünün
müəyyən hissəsini
Sultan Mahmud Səlcuqi və
Sultan Səncər sarayında
keçirib. XII əsrdə Məhsəti
Gəncəvi kimi şairənin yetişməsi
Azərbaycan xalqının
ictimai-siyasi və mədəni həyatında
qazandığı nailiyyətlərin
təzahürüdür. O, İntibah dövrünün
Azərbaycan ədəbiyyatında
öz yeri və dəst-xətti olan görkəmli sənətkarlardan biridir.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2013.- 16 yanvar.- S. 15.