Rus poeziyasının ağcaqayını
Ötən əsrin əvvəlində
rus ədəbiyyatının dünya poeziyasına verdiyi
məşhur simalardan biri
də Sergey Yesenindir. Lirik şairin nakam həyatının qısa, amma yaradıcılıq baxımdan məhsuldar
bir dövrü
Bakı ilə bağlı olub.
Sergey Yesenin 1895-ci ildə Rusiyanın Ryazan şəhərində dünyaya göz açır. İlk şeirlər kitabı 1915-ci ildə işıq üzü görür. Cəmisi 30 il ömür sürən şair poeziya səmasında parlaq ulduza dönür. Qeyri-adi poetik istedadı onu təkcə Rusiyada deyil, habelə Şərqdə, Avropada, Amerikada tanıdır, sevilən şair edir.
O, bəstəboy, sarışın və mavigöz bir gənc idi. A.Tvardovski şairin özünün və poeziyasının gözəlliyinə işarə edərək onu “Rusiya ağcaqayını” adlandırıb. Lakin böyük inam və ehtirasla: “Mən nəğməkar şair və vətəndaş olmaq istəyirəm” - deyən şairə ədəbi mühitdə bir ögey münasibət vardı. Moskvada, Sankt-Peterburqda onu “burjua şairi” adlandırıblar. Əsərləri sovet poeziyası üçün “faydasız, gərəksiz” hesab edilib. O isə kədərli bir nikbinliklə yazırdı:
Bəlkə, biz də ölərik,
Dilənçi torbasından
Möhlət ala bilmərik...
Deyəsən, tezliklə növbə mənimdir,
Yır-yığış növbəsi yetişdi mənə...
Lakin Rusiya bizi
Yad edəcəkdir yenə.
Sergey Yesenin ömrünün son iki ilini Qafqazda (Bakı, Tiflis, Batumi) keçirib.
Bu müddətdə o daha məhsuldar işləyir. Məşhur
“İran nəğmələri”
silsiləsindən şeirləri,
“Anna Snegina”, “Yerin kapitanı”, “Xatirələr”,
“Əlvida, Bakı!”,
“Bacıma məktub”,
“Parla, ulduzum mənim” kimi əsərlərini yazır.
“İran nəğmələri”
heyrətamiz dərəcədə
qeyri-adi, parlaq və yüksək romantik pafosla yazılıb. Bu şeirlər küskün
ruhdan, kəskin ifadə tərzindən, süni və sərtlikdən uzaq zərif incilərdir.
Bu poetik nümunələrdən
görünür ki, burada onun şair
duyğuları incəlib,
əsəbləri sakitləşib
və ona qarşı yönəldilən
haqsız iftiralardan xilas olub. Şərq mühiti onun həyatına qeyri-adi yeniliklər gətirib və nikbinlik, səmimilik duyğuları
aşılayıb.
Məlumdur ki, Şərq poeziyasında gözəlin
xumar gözlərini daha çox nərgizə, yanaqlarını
laləyə, qara saçlarını zülmət
gecəyə və pərişanlığa, dodaqlarını
yaquta, qaşlarını
kamana, kirpiklərini oxa və s. bənzətmək geniş
yayılan ədəbi
maneradır. Yeseninin “İran nəğmələri”ndə
də bu cizgilərə tez-tez rast gəlinir... O daha sonra etiraf
edərək yazır
ki, burada - Qafqazda onun həyatında
sanki möcüzə
baş verir. Özündə gümrahlıq, xüsusi
bir eşqlə yazıb-yaratmaq qüvvəsi
hiss edir. Bütün
bunlar Şərq gözəlinə müraciətlə
yazdığı bu misralarda özünü aydın göstərir:
Sən öz nəfəsinlə məni məst elə,
Qəlbimin dərdini, kədərini
qov.
Şimallı bir qızın həsrəti ilə
Ah çəkib,
düşünüb, darıxmayım
qoy!
Şair Qafqaz təbiəti ilə tanış
olduqca özünün
kədərli həyat
və yaradıcılıq
dramasından uzaqlaşaraq
qəlb rahatlığı
tapmasına sevinir. Azad, sərbəst və xoşbəxt günlər onu həyəcanlandırır. Bu cəhətdən onun “Əlvida, Bakı!” şeiri çox səciyyəvidir:
Əlvida, Bakı! Ey Şərq
üfüqləri, əlvida!
İnan, qanım soyusa, taqətdən düşsəm
də mən -
Apararam, gedəcək mənimlə
ta qəbrəcən
Balaxanı mayı da, Xəzər dalğaları
da.
Göründüyü
kimi, burada şair özünə həqiqi qəlb dostları tapmağında,
Bakının qaynar mühiti ilə, Xəzər sahilləri, Mərdəkan, Balaxanı
torpağından ayrılmanın
çətinliklərindən ürəklə söhbət
açır...
20-ci illərə
qədər S.Yesenin yaradıcılığında dini motivlər, pessimist fikirlər, formal ədəbi
məktəblərin təsiri
və süni notlar qabarıq nəzərə çarpıb.
Bəlkə də bunlara
işarə edərək
şair yazır ki, mən bir
sıra şeir və poemalarımdan məmnuniyyətlə əl
çəkərdim.
Sonralar M.Qorki yazıb: “Sergey Yesenini bizim gerçəklikdən ayrı
təsəvvür etmək,
onun üstündən
xətt çəkmək
mümkün deyildir.
O, köhnəliklə yenilik
arasındakı barışmaz
təzadların parlaq
və dramatik simvolu olaraq qalır”.
Həqiqətən də, Yeseninin
olduqca milli və humanist poeziyası zamanın sınağından
ləyaqətlə çıxır.
Puşkin, Lermontov və Nekrasov
şeirinin ən istedadlı davamçısı
olaraq rus poeziyasını çeşidli,
mənalı rənglərlə
zənginləşdirir.
Onun taleyi çox
uğursuz olub. 1914-cü ildə 19 yaşında ikən Moskva mətbəəsində
korrektor işləyən
Anna Romanovla ailə qurur. Yura adlı oğlu
olur, amma bu evlilik uzun
sürmür. 1917-ci ildə Zinaida Nikolayevna Rayxla kəbin kəsdirir. Bu nikahdan Konstantin adlı oğlu, Tatyana adlı qız dünyaya göz açır. 1921-ci ildə sovet hökumətinin dəvəti
ilə görkəmli
Amerika balerinası Aysedora Dunkan Moskvaya gəlir. Bir müddət balet məktəbində dərs
deyir. Dunkan onun növbəti
sevgisi olur. 1922-ci ilin əvvəlində
onlar kəbin kəsdirərək xaricə
gedirlər, Avropa və Amerikanı gəzirlər. Bu səyahət
zamanı şair “Dəmir Mirqorod”, “Yaramazlar ölkəsi” və “Qəlb açarı” adlı məşhur əsərlərini
yazır. Xaricdən qayıtdıqdan sonra öz doğma
vətəninə daha
möhkəm tellərlə
bağlanır. Onun A.Dunkanla
birgə həyatı
1923-cü ilin payızına
kimi davam edir. İl yarım sonra
Yesenin Dunkandan ayrılır.
1925-ci ilin mayında
böyük rus yazıçısı L.N.Tolstoyun
nəvəsi Sofiya Andreyevna ilə evlənir. Sofiya şairə böyük
qayğı ilə yanaşır. Lakin əcəl
imkan vermir. 1925-ci ildə dekabrın
27-dən 28-nə keçən gecə Yesenin Sankt-Peterburqda
“Anqleter” hotelində özünü asaraq intihar edir.
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2013.- 18 yanvar.- S. 15.