Çağdaş
teatr prosesləri: zaman müstəvisində baxış
İkinci yazı
Teatr və
musiqi
Canlı orqanizmə bənzər teatr sənətində
musiqi, heç şübhəsiz ki, onun əsas elementlərindən
birini təşkil edir. Bu sənət növü yaranandan musiqi
ifadə vasitələri heç vaxt yalnız təsviredici
funksiyalar yerinə yetirməmişdir. Əksinə,
teatr sənətinin ilkin formalarında, daha dəqiq desək,
prototeatr nümunələrində musiqi, quruluşun əsas
vasitələrindən biri kimi çıxış
etmişdir.
Türk teatr düşüncəsinin qaynaqlarına nəzər
saldıqda, aydın görmək olar ki, ritual-mifoloji kompleksdə
və qədim mərasimlərdə musiqi önəmli təlqinedici
funksiya yerinə yetirmişdir. Mifoloji simvolika ilə
zəngin olan ayinlərdə hətta bir sözdən ibarət
olan oxumalar da müəyyən rəmzi məna
daşıyırdı. Türk bədii təfəkkürünün
parlaq təzahür forması olan yuğ mərasimlərində,
oğuznamə və dastanların ifasında musiqidən
geniş istifadə olunurdu. Qədim
insanların dünyagörüşünə görə,
musiqinin sədaları, qədim çalğı alətlərinin
özünəməxsus tembri həm ifaçını, həm
də dinləyiciləri sanki zaman və məkandan qopararaq,
onları bədii obrazlarla zəngin sehrli dünyaya
aparırdı.
Teatr sənətinin erkən inkişaf tarixi mərhələlərini
nəzərdən keçirərək belə qənaətə
gəlmək olar ki, artıq o dövrün tamaşaları
ayrı-ayrı sənət növlərinin bəsit şəkildə
uzlaşması əsasında deyil, bədii sintezin zəngin təzahür
formaları üzərində qurulurdu.
Artıq XVIII əsrin sonundan başlayaraq teatr musiqisinin
özünəməxsusluğu nəzəri şəkildə
də təsbit edilmişdir. Alman nəzəriyyəçiləri
İ.Şeynbe və Q.Lessinq tərəfindən işlənilmiş
bu bədii-estetik prinsiplər indiyədək öz
aktuallığını qorumaqdadır.
Təbii ki, teatr musiqisi digər musiqi janrlarından bir
sıra cəhətləri ilə fərqlənir. Teatr musiqisi
tamaşada önəmli dramaturji funksiyalar yerinə yetirir.
O, tamaşanın ümumi ideyasını ifadə etməklə
yanaşı, onun emosional ovqatını
formalaşdırır, sürət-ritmini təyin edir, dramatik
inkişafın mühüm məqamlarına diqqət yönəldir,
müəyyən tarixi dövrün və ya mühitin
ab-havasını səciyyələndirir, təbiət hadisələrini
təsvir edir və s. Ümumi şəkildə desək,
tamaşaya yazılmış musiqi sırf teatral xarakter
daşımalıdır, yəni bilavasitə pyesin məzmunu
ilə bağlı olmalı və rejissor konsepsiyasını
ifadə etməlidir.
XX əsr teatr musiqisi tarixinə gərgin bədii
axtarışlar və cəsarətli eksperimentlər
dövrü kimi daxil olmuşdur. Həmin dönəmdə
yaşamış teatr xadimlərini düşündürən
problemlərdən biri də bu sənət növünə
xas olan sintetizmin tamamilə yeni səpkidə təfsiri ilə
bağlı idi. Məsələn, keçən əsrin
teatr sənətinin ən görkəmli simalarından biri
olan V.Meyerxold musiqi ilə teatrın daxili əlaqələri
probleminə öz münasibətini aşağıdakı
kimi bildirmişdir: “Musiqi ən kamil sənət
növüdür. Simfoniyanı teatr sənəti
ilə müqayisə etmək olar. Ritm,
temp, təzadların mübarizəsi, əsas və köməkçi
mövzuların vəhdəti - bu anlayışlar musiqidə
olduğu kimi, teatrda da mövcuddur. Musiqi əsərlərinin
kompozisiya özəllikləri tamaşanın quruluş
prinsiplərinin dərk edilməsində sizə yardım
göstərə bilər”.
Qeyd edək ki, keçən əsrin sonunda teatr məkanında
müxtəlif incəsənət növlərinin
çarpazlaşması nəticəsində bədii sintezin
yeni-yeni formaları meydana gəlmişdir.
Ötən əsrin Azərbaycan teatr musiqisi də son dərəcə
maraqlı və zəngin ənənələrə malikdir. Ayin və mərasimlərdən,
xalq oyun və tamaşalarından, aşıq dastanları və
şəbihlərdən qaynaqlanan Azərbaycan teatr musiqisi bir əsr
ərzində möhtəşəm inkişaf yolu
keçmişdir.
Azərbaycan teatr musiqisinin təşəkkül
dövrü XX əsrin 20-30-cu illərinə təsadüf
edir. Görkəmli bəstəkar Asəf Zeynallı o
dövrdə fəaliyyət göstərən Tənqid-Təbliğ
Teatrının tamaşalarına musiqi bəstələməklə
Azərbaycan teatr musiqisinin bünövrəsini qoymuşdur.
Respublikada bu sahənin inkişaf tarixinin ilk mərhələlərində
Müslüm Maqomayev və Əfrasiyab Bədəlbəylinin
də böyük xidmətləri olmuşdur. Bu bəstəkarların dram tamaşalarına
yazdıqları musiqi örnəklərində Azərbaycan
incəsənətində ilk dəfə olaraq teatr musiqisinin
özünəməxsus xüsusiyyətləri öz ifadəsini
tapmışdır. Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin sonrakı nəsillərinə aid nümayəndələrin
yaradıcılığında bu ənənələr
uğurla davam etdirilmişdir.
Ötən
əsrin 50-60-cı illərində teatr musiqisi sahəsində
fəaliyyət göstərən bəstəkarlardan Niyazi, Səid
Rüstəmov, Soltan Hacıbəyovun
yaradıcılığına nəzər saldıqda belə
qənaətə gəlmək olar ki, artıq o dövrün
dram tamaşalarında musiqi önəmli dramaturji funksiyalar
yerinə yetirirdi. Məsələn, Səid Rüstəmovun
Mirzə Fətəli Axundzadənin “Hacı Qara”, Cəfər
Cabbarlının “Od gəlini”, Səməd Vurğunun “Vaqif”,
Sabit Rəhmanın “Toy”, “Nişanlı qız”
tamaşalarına yazdığı teatr musiqisi obrazların
konkretliyi, parlaq melodizmi, milli musiqinin səciyyəvi
xüsusiyyətlərinin özünəməxsus şəkildə
təfsiri ilə seçilirdi.
Azərbaycan teatr musiqisinin inkişafının keyfiyyətcə
yeni bir mərhələsinin başlanğıcı Qara
Qarayevin adı ilə bağlıdır. Tam cəsarətlə
demək olar ki, bəstəkarın teatr musiqisi sahəsində
yazdığı əsərlər bu janrın ən parlaq
nümunələri sırasına daxildir.
Qara Qarayevin teatr musiqisi XX əsrin 60-cı illərində
Azərbaycan incəsənətində baş verən
mühüm bədii-estetik prosesləri əks etdirirdi. Onun Şekspirin “Antoni və
Kleopatra”, “Hamlet”, Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər”, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Pəri
cadu” dram əsərlərinə yazdığı musiqi dərin
psixologizmi, gərgin dramatizmi, intellektual zənginliyi, əsl
simfonik vüsəti ilə seçilir. Xatırladaq
ki, “Antoni və Kleopatra” tamaşasına yazdığı
musiqisinə görə bəstəkar Azərbaycan SSR-nin
Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdür. Bəstəkarın
SSRİ-nin digər teatr kollektivləri üçün, o
cümlədən də A.S.Puşkin adına Leninqrad Dram
Teatrında səhnəyə qoyulmuş V.Vişnevskinin “Nikbin
faciə”, M.Yermolova adına Moskva Dram Teatrında səhnələşdirilmiş
Nazim Hikmətin “Qəribə adam” və s. əsərlərə
yazdığı musiqi də böyük əks-səda
doğurmuşdu.
Keçən əsrin 60-70-ci illərində Azərbaycan
teatr musiqisinin inkişaf tarixinə parlaq səhifələr əlavə
edilmişdir.
Fikrət Əmirov, Cahangir Cahangirov, Tofiq Quliyev, Süleyman
Ələsgərov, Rauf Hacıyev, Vasif Adıgözəlov,
Arif Məlikov, Aqşin Əlizadə, Emin Sabitoğlu və
digər bəstəkarlar tamaşalar üçün musiqi bəstələmişlər.
Bütün bunlara nəzər saldıqda bu nəticəyə
gəlmək olar ki, o dövrdə Azərbaycan teatr musiqisi
püxtələşərək bir sıra yeni keyfiyyətlər
əldə etmiş, musiqi sənətimizin müstəqil
qollarından birinə çevrilmişdir.
Səciyyəvi haldır ki, həmin dövrdə Azərbaycan
dramaturgiyasında parlaq şəkildə təzahür
etmiş lirik-psixoloji üslub teatr sənətinin bütün
sahələrində, o cümlədən teatr musiqisinin
inkişafında yeni üfüqlər
açmışdır. Azərbaycan teatr tarixində bu üslubun
yaradıcısı olan İlyas Əfəndiyevin əsərləri,
bir sıra tədqiqatçıların fikrincə, təkcə
bədii ədəbiyyatımızı, o cümlədən də
dramaturgiyanı zənginləşdirməklə kifayətlənməmiş,
bütövlükdə teatr sənətinin və mədəniyyətimizin
müxtəlif sahələrinin inkişafına təsir
göstərmişdir.
Teatr
tariximizdən bəlli olduğu kimi, İlyas Əfəndiyevin
pyeslərinə Fikrət Əmirov, Niyazi, Səid Rüstəmov,
Süleyman Ələsgərov, Arif Məlikov, Vasif
Adıgözəlov, Emin Sabitoğlu, Cavanşir Quliyev kimi bəstəkarlar
musiqi bəstələmişlər. Qeyd etmək
lazımdır ki, lirik-psixoloji üslubda yazılmış
pyeslərin səhnə təcəssümündə musiqi son
dərəcə önəmli dramaturji funksiyalar yerinə yetirərək
əsərin emosional ab-havasının, rəngarəng
psixoloji çalarlarının yaradılmasında
böyük rol oynayır. Bu baxımdan təsadüfi
deyil ki, əsərin məna yükünü özündə
əks etdirən musiqi parçaları teatr səhnələrindən
qaynaqlanaraq müstəqil əsərlər kimi də ifa
olunurdu. Misal üçün, Emin Sabitoğlunun teatr
musiqisi nümunələri kimi bəstələdiyi “Dayan
zaman, dayan” və “Bəlkə də” əsərləri
qısa zamanda estrada mahnıları kimi də
məşhurlaşdı.
Ötən əsrin sonu - yaşadığımız əsrin
əvvəlində teatr tamaşaları üçün bəstələnmiş
musiqidə bu dövrdə cərəyan edən mürəkkəb
bədii proseslər və yaradıcılıq
axtarışları öz əksini tapmışdır. Bu illərdə teatr musiqisi
janrına Aydın Əzimov, Sevda İbrahimova, Polad Bülbüloğlu,
Cavanşir Quliyev, Eldar Mansurov kimi bəstəkarlar müraciət
etmişlər.
Həmin dövrdə teatr musiqisi sahəsində bədii
sintezin yeni formaları üzərində qurulan novator səciyyəli
nümunələr meydana gəlmişdir. Bəstəkar Rəhilə
Həsənovanın C.Cabbarlı adına
İrəvan Dram Teatrında səhnələşdirilən
Hüseyn Cavidin “Maral” pyesinə yazdığı musiqi buna
misal ola bilər. Həmin tamaşada musiqinin rolu
o dərəcədə önəmli idi ki, əsərin
quruluşçu rejissoru E.Məlikova onun janrını “birhissəli
faciəvi oratoriya” kimi müəyyən etdi. Özündə çağdaş avanqard yazı
üslubu ilə milli musiqimizin klassik xüsusiyyətlərini
uzlaşdıran tamaşa Cavid fəlsəfəsinin, Cavid
poetikasının orijinal musiqi təcəssümüdür.
Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, son
dövrdə səhnəyə qoyulmuş bəzi
tamaşalarda musiqi tərtibatı heç bir dramaturji funksiya
yerinə yetirmir, çox vaxt səthi və təsviredici
xarakter daşıyır.
Teatr musiqisi öz daxili qanunauyğunluqlarına,
özünəməxsus ifadə vasitələr sisteminə və
janr özəlliklərinə malik olan yaradıcılıq
sahəsidir. Bu qanunauyğunluqlara bələd olmadan, teatr sənətinin
sintetik təbiətini dərk etmədən teatr musiqisi sahəsində
dəyərli əsər yaratmaq çətindir. Ona
görə də bəstəkarlıq sinfində təhsil alan tələbələrə teatr musiqisi
haqqında dolğun məlumat vermək son dərəcə
vacibdir. Digər tərəfdən, müasir
rejissor musiqi sənətinin incəliklərini dərindən
duymalı və musiqi sahəsində müəyyən nəzəri
biliklərə malik olmalıdır. Təsadüfi deyil
ki, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində rejissor sənəti üzrə təhsil alan tələbələrin tədris
proqramında “Tamaşanın musiqi tərtibatı”, “Rejissorun
bəstəkarla işi” kimi fənlər önəmli yer
tutur.
Azərbaycan teatr musiqisi tarixinə
saldığımız nəzər bir daha göstərir ki,
yaradıcılığın bu sahəsində uzun illər ərzində
zəngin ənənələr toplanmışdır.
Mübaliğəsiz demək olar ki, milli teatr sənətimizin
özünəməxsus, bənzərsiz simasının
formalaşmasında Azərbaycan bəstəkarları tərəfindən
yazılmış musiqi az rol oynamayıbdır. Gəlin, bu ənənələri
qoruyaq və onların gələcək inkişafı barədə
düşünək.
Timuçin Əfəndiyev,
professor
Mədəniyyət.- 2014.- 4 aprel.-
S. 6.