Şekspir

 

“Mən” konsepsiyası

 

“Dəli deyir: “Mən Avraam Linkolnam”, əsəbi xəstə deyir: “Mən Avraam Linkoln olmaq istəyirəm”, sağlam insan isə deyir: “Mən - mənəm, sən - sənsən”.

İnsan özü-özüylə və onu əhatə edən dünya ilə hər bir zaman balanslaşır. Bu harmoniyanı saxlamaq üçün “bədənin müdrikliyinə” inanmaq, orqanizmin tələblərini dinləmək və onların reallaşmasına mane olmamaq lazımdır. Özü olmaq, öz “mən”inin mövcudluğuna inanmaq, öz tələblərini reallaşdırmaq - sağlam, harmonik bütöv olan insana məxsusdur. Bunların əksi isə qeyri-sağlam insanlara aid keyfiyyətlərdir.

Həqiqətdə, psixologiya elminin istiqamətləri olan psixoanaliz, ekzistensializm tərəfindən araşdırılan, insanın keçmişindən “qalanfizioloji-psixoloji bu xəstəlik dramaturji-ədəbi kontekstə gətirilmişdir. Xalq yazıçısı ElçininŞekspirpyesi ədəbi, elmi, dramaturji material olaraq təhlilə və müzakirəyə maraqlı olan əsərdir. Bu, əsərin müxtəlif teatrlarda səhnəyə qoyulması, müxtəlif rejissorların səhnə quruluşu verməsi ilə də öz təsdiqini tapır. Yazıçı tərəfindən önə çəkilən insanın daxili ilə fərdiyyətinin konflikti teatr üçün maraqlı olan problemə və vəziyyətə səbəb olur. Yazıçının yanaşması bir xəstəxananın divarları ilə əhatə olunmuş xəstələrin müxtəlif rollarda, müxtəlif obrazlarda oyununu müəyyənləşdirir. Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində bu tamaşa Petru Vutkereuya həvalə olundu. Teatrın qoşulduğu “GUAM-ın teatr məkanı” layihəsi çərçivəsində əməkdaşlığın məntiqli nəticəsi olacaq bu yaradıcı teatrların inteqrasiyasına da səbəb olacaqdır.

Petru Vutkereu - Kişinyovda Ejen İonesko adına Teatrın yaradıcısı və rəhbəridir. Rejissor yaradıcı işində dramaturji materialdan irəli gələn individual insan konsepsiyası - hərəkətin başlanğıcı, ruhun və hislərin poetikliyi tamaşanın əsas formulu kimi işlənmişdir. Lakin bütün bunlar səhnə məkanında uğurla reallaşması səhnə tərtibatının (Xalq rəssamı Nazim Bəykişiyev) və rəssam işinin (Ramin Bəykişiyev) düzgün, rejissorla harmonik yaradılmasıdır. pərdənin, daha doğrusu parça-parça bir-birinə tikilmiş, insan beyninin qövslərini xatırladan, bütövlüyü inkar edən arxasında məkandan ibarət bu tərtibat təmizliyin, heç bir ləkənin ora toxunmasına imkan verməyən, təcavüzü, zorakılığı, terroru pisləyən məntiqli sonucdur. Bu məkanda isə xəstəxana və xəstələr yerləşir.

Ümumi görüntü yaratmaq istədiyim bu xəstələri bir neçə prinsipə görə təhlil etmək olar:

1. “İndiprinsipi - “indiindividin bu dəqiqə etdiyidir. Bu xəstələr üçün zaman yoxdur, keçmiş xatirələr onlar üçün indi baş verənlərdir. Sara Bernar (Əməkdar artist Mətanət Atakişiyeva) məşhur dünya aktrisasıdır. Mətanət Atakişiyeva Sara Bernarı oynayır, Sara Bernar isə məşhur aktrisanı, keçmişdə olan məşhurluğunu. “Sara Bernar məşhur aktrisa rolunu inanılmaz dərəcədə gözəl oynayır” - Bernard Şou. Seçilmiş məşhur isim aktrisa M.Atakişiyeva tərəfindən zaman keçsə belə, “səhnəməsumluğunu itirməyən, hətta dəlixanada belə məşhur aktrisa kimi yaşamağı bacaran həssas, həssas olduğu qədər güclü obraz yaratmışdır. Sara Bernar M.Atakişiyevanın ifasında orta yaşı keçmiş, ingilis aktrisasına məxsus bədən zərifliyini itirmiş, Cülyettanın ən yaddaqalan ifaçısı kimi, Şekspirin ən sevimli aktrisası kimi, böyük səhnələri fəth edən Sara Bernarı xatırladır.

2. “Mən - sənprinsipi - demək istədiklərini lazımi ünvana deyə bilməmək, ünsiyyət yaratmağın çətinliyi, daha doğrusu bütün dünya üçün aktual olan ünsiyyətə vasitəçi, danışmağa bir insan tapmamaqdır. Bu özünü Ər-arvadın (Şəlalə Şahvələdqızı) ifasında göstərir. Ər-arvad - Ş. Şahvələdqızının ifasında ərini itirən, bunun reallığını qəbul edə bilməyib, onu içində yaradan, yaşadan obrazdır. Aktrisanın yəqin ki, heç kəsin nəzərindən qaçmayan saçını tamamilə kəsdirib, əri oynarkən maraqlı kişi, parik salıb, arvadı oynarkən maraqlı qadın obrazı yaratması Ər-arvadın ikili yaşamı - tamaşanın ən rəngarəng komediya nöqtəsidir.

3. “Sona çatdırılmamış prinsipi - “Mən acıqlıyam”. Həqiqətdə bütün ruhi xəstələrə məxsusdur. Onlar qəzəblidir, kimdənsə acıqlıdırlar. Stalin (Əməkdar artist Pərviz Bağırov) bunun əyani daşıyıcısıdır. Aktyorun Stalini - bizim yaddaşımıza həkk olunan Stalinin qəzəbli görünüşünə uyğun olmasa da, onun sonunu, cılızlaşmış, peşman olmuş Stalini göstərməyə çalışır. Monoloqlarında (baxmayaraq ki, bir az uzundur), etiraflarında aktyor sarsılır, bununla da hətta Stalinə belə biz acıyırıq.

4. Subyektivizasiya prinsipi - subyektinin olduğunu anlamamaq. Tamaşada Veneralı (Əməkdar artist Elşən Cəbrayılov) Yerdəki insanlar üçün müəmmalı həyatın, özgə bir planetin nümayəndəsidir. Aktyorun hərəkətlərindəki, jestlərindəki obyektini bilməməsi, yəni harada niyə olduğuna şübhə ilə yanaşan tamaşaçının da onun həqiqi dəliliyinə heç bir şübhə qoymayan obrazı yaratmışdır. Veneralı aktyorun ifasında nəcib xarakterli, lakin yardımçı obraz kimi görünür. Çünki tamaşanın digər mühüm qəhrəmanı Drob 13 (Anar Heybətov) başqa planetdən gəlib, onların mahiyyətləri eynidir. Drob 13 aktyorun ifasında onun Yerdəkilərdən daha ağıllı, əsl elmin mədəniyyətin sahibi olduğunu sübut edir. Onların teatrları olmasa da, özləri böyük elmin, kitabların məftunu, sahibidirlər.

Bu qəhrəmanlar öz arzularını istədikləri kimi gerçəkləşdirə bilmədikləri üçün özMən”inindən uzaqlaşıblar.

Bəs onda bu xəstəxananın baş həkiminə, həkiminə, sanitarına olub? Baş həkim (Əməkdar artist Ayşad Məmmədov) aktyorun ifasında, bütün jestlərində, səsində özünün dəlilik kateqoriyasının həqiqiliyini doğruldur. Səs - aktyorun intim imzasıdır” - Bart. Ayşad Məmmədovun səsi dəliliyin nümayişi üçün ən münasib doğru seçimdir. Bundan başqa aktyorun tamaşa boyunca yaratdığı incə, həssas, eləcə ləyaqətli, anlayışlıhəkiməsas qəhrəmanlardandır. Son vaxtlar aktyorun ifaları bir-birinə bənzəsə , ştamplardan istifadə etsə , susqun öz ideallarına söykəndiyi üçün hər bir zaman baxımlıdır. Baş həkimin işçiləri - həkim (Nigar Güləhmədova) sanitar (Aslan Şirinov) dəlixananın deyil, elə güman oluna bilər ki, “katorqa”nın işçiləridirlər. Həkim həqiqi həyatından - evdə qadın, işdə kişi olmaqdan artıq bezmiş, “gündəlikəzab-əziyyətlə yaşayan qadınların nümunəsidir. Sanitar Azərbaycanın demək olar ki, bütün xəstəxanalarında olan tibb bacılarının, sanitarların güzgüsüdür. Ya xəstənin yeməyini, ya da həkimlərin payını oğurlayan - daha doğrusugötürən”, bununla da tibb - səhiyyə işçilərinin qiymətini aşağı salan insanlardılar. Aslan Şirinovun sanitarı tamaşanın əsas komediya - gülüş nöqtəsi olsa da, onun həddindən artıqduzsuzgülüşləri tamaşaçının əsəb nöqtələrinə toxunurdu.

Şekspirtamaşası dəfələrlə səhnələrdə, müxtəlif rejissorların quruluşunda nümayiş olunub. Lakin... Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində qoyulan bu tamaşa digərlərinə istər peşəkar rejissor işinə, istər aktyor ansamblının harmonik ifasına, istərsə uğurlu rəssam işinə görə nümunə, teatrsevərlərə isə hədiyyədir. Həqiqi teatrın qapılarını mənəvi dünyanız üçün açıq edin. Bir daha təkrarən bilin ki, qidalanmaq qədər fizionomiyamız üçün vacibdirsə, mənəvi qida da mənəviyyatımız üçün o qədər önəmlidir.

 

Aygün Süleymanova,

 

teatrşünas

 

Mədəniyyət.- 2014.- 4 aprel.- S. 13.