“Zamanın
qaçışı” mümkünsüz
olsa...
Hamıdan, hər şeydən, reallıq və irreallıq dediyimiz mümkünlərdən də qaçmaq, qurtulmağa çalışmaq olar. Amma zamandan, onun heç gözləmədiyimiz, istəmədiyimiz, təsəvvür belə etmədiyimiz gerçəkliklərindən qaçış şansımız yoxdur. Çünki bütün ruh halımızda, yaranış və ölüm müşayiətində əsas sözü mütləq zaman deyir.
Aprelin 23-də bu gerçəyin musiqili-ədəbi izahını, təsdiqini yaşadıq. Zamana tabe hər kəs, lap elə əbədiyyət carçısı incəsənət, musiqi də zamana, zamanla işlədi. Gənc Tamaşaçılar Teatrının zalını dolduran izləyicilər bu fikri bir daha təsdiq etdilər: əsl sənət zaman və məkan tanımır.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin təşkilati dəstəyi ilə keçirilən “Zamanla üz-üzə” layihəsi çərçivəsində paytaxt tamaşaçıları daha bir əsrarəngiz nümunə ilə görüşə bildilər. Bu dəfə dövr baxımından daha müasir bir musiqi əsər - “Zamanın qaçışı” (“La fuga del tempo”) adlı kamera operası təqdim olundu. Tenor və instrumental ansambl üçün yazılan və əsgər həyatından bəhs edən əsər italyan yazıçısı və dramaturqu Dino Buzattinin (1906-1972) “Tatar çölü” (“İl deserto dei Tartari”) romanının motivləri əsasında qələmə alınıb.
Dino Buzzati 1940-cı ildə qələmə aldığı və 1945-ci ildə nəşr edilmiş məhz bu romanı ilə dünyada məşhurdur. Əsər bütün həyatını gözləməkdə, intizarda keçirmiş leytenant Giovanni Droqonun hekayəsidir. Romanda çölün sərhədində hamı tərəfindən unudulmuş istehkamdan bəhs olunur. İstehkamda olanlar hər an çöl tərəfdən hücum olacağını gözləyir və bununla özlərini ölkənin xilaskarı hesab edirlər.
Xatırladaq ki, Elmer Şönberger daha öncə “Lombra” əsərində Dino Buzzatinin başqa bir əsərinə müraciət etmişdi. “Zamanın qaçışı”nda isə baş qəhrəmanın həyatının son epizodu, onun yaşanmamış həyatı və qəhrəmanın öz taleyi ilə barışması təsvir olunur. Doqquz hissədən ibarət olan əsər solist və yeddi musiqiçi üçün qələmə alınmışdır. Forma cəhətdən əsər sanki üç instrumental intermezzo və eyni zamanda pianonun solo kadensiyası ilə növbələşən dramatik aria-ariso olaraq qurulmuşdur. Bunlar da öz növbəsində proloq və instrumentalçıların baş qəhrəmanın son fikirlərini səsləndirdiyi epiloqla cilalanır: “Cəsarətli ol, Droqo, sənin son şansın qaldı, sən ölümü əsgər kimi qarşılamalısan, həyatın uğursuz olsa da, sonu gözəl bitməlidir”.
Əsərdə göstərilir ki, Giovanni Droqo
adlı qəhrəmanın həqiqi həyatı hərbi akademiyadan sonra
başlanır. İlk qulluq
yeri - daş və torpaqdan ibarət sonsuz çölün kənarındakı hərbi
istehkamdır. Buralar “Tatar
səhrası” kimi də məşhurdur. Bir neçə aydan sonra leytenant Droqo qulluq yerini
dəyişmək haqda düşünür.
Lakin bu nə indi, nə
də sonra - heç bir zaman reallaşmır. O, hər
zaman həyatında önəmli, vacib anların gələcəyinə
inanır, lakin təəssüf ki, bunlar baş vermir.
Giovanni Droqo kerosin
lampasının işığının
əhatə etmədiyi
taxtda uzanır və öz həyatı haqda düşüncələrə dalır, lakin qəflətən yuxuya gedir.
Yuxu - zamana səyahət nə qədər də sıxıcıdır
deyə, o düşünür:
Hələ çoxmu
getmək gərəkdir?
Yox, sadəcə bu aşağıdakı körpünü
keçmək və sonra öndəki yaşıl təpəliyi
aşmaq gərəkdir.
Məgər biz artıq mənzil
başında deyilik?
Məgər bu ağaclığa,
bu otluğa, bu bəyaz evə
can atmırdıqmı? Hansısa anda elə gəlir
ki, bu doğrudan
da belədir və dayanmaq gərəkdir. Lakin sonra bizə daha yaxşısının
öndə olacağını
deyirlər və biz qayğısızcasına yenidən
yola düşürük...
Lakin bir anda qeyri-iradi olaraq geri dönür,
arxamızdakı qapıların
kip bağlandığını və geriyə artıq yol olmadığını görürük. Məhz
bu zaman nələrinsə dəyişildiyini
hiss edirsən: günəş
artıq hərəkətsiz
görünmür, əksinə,
səma üzərində
sürətlə hərəkət
edir. Baxıb zövq almağa
zamanın çatmır,
həmən üfüqə
enib orada batır; buludlar lacivərd göylərdə
daha qayğısızcasına
astaca süzmür, bir-birini itələyərək
sanki harasa tələsir və bu zaman anlamağa
başlayırsan ki, zaman keçir və sənin yolun gec və
ya tez bitəcək.
Droqo bunu çox böyük zaman keçdikdən sonra anlayacaq. Onda ayılma
baş verəcək.
Şübhə ilə ətrafa
baxacaq, onu haqlayan addımları eşidəcək, ondan öncə oyanmış və məqsədə birinci yetməyə can ataraq üstələməyə
tələsən insanları
görəcək. Həyatının qalan günlərini hesablayan zamanın döyüntülərini eşidəcək.
Həmin
anda pəncərədə
artıq gülümsər
yox, donmuş və etinasız sifətləri görəcək.
Və bu zaman yola
nə qədər qaldığını sorsa,
insanlar başı ilə yenə də üfüqə tərəf işarə edəcək. Ancaq bu işarədə artıq
nə xoş niyyət, nə də səmimiyyət olacaq. Bu arada
dostlar gözdən itəcək; kimsə düşüb geridə qalmış, kimsə əksinə, qarşıya
çıxmış, irəlidə
üfüqdə kiçicik
nöqtə kimi görünür.
Giovanni Droqo hazırda
üçüncü redutda
yatır. O, röyada nəsə görür və gülümsəyir.
Ona bu gecə sonuncu
dəfə xoşbəxt
həyatın obrazları
baş çəkir.
Yaxşı ki, o özünü yolun bitdiyi və tutqun-boz səma altında sanki qurğuşun rəngində,
durğun bir dənizin dar zolağı olan yerdə görə bilmir - ətrafda nə ev,
nə canlı varlıq, nə ağac, hətta bitki belə yoxdur və bu, əbədiyyən belə olacaq.
O, bütün həyatını
tatarların hücumunu
gözləyərək yaşayır.
Uzun müddət keçəndən
sonra Droqo başa düşür ki, ən gözəl
illərini mənasız
gözləntilərə həsr
etmişdir. Halbuki şəhərdəki
bütün dostları
ailə qurmuş, oğul-uşaq sahibi olmuş, dolğun və mənalı həyat yaşayırlar.
Onunsa əsgər yoldaşlarının
həmrəyliyindən başqa
heç nəyi yoxdur. Nəhayət, tatarlar hücuma
keçəndə o xəstələnir.
Qalanın yeni komendantı onu işdən azad edir və geri
qayıdan Droqo mehmanxanaların birində
tənhalıq içində
dünyasını dəyişir...
Ü.Hacıbəyli adına
Azərbaycan Dövlət
Simfonik Orkestrinin solistlərinin cəlb olunduğu tamaşa yüksək peşəkarlıqla
hazırlanan səhnə
nümunəsi idi. Səhnə əsərinin
solisti Marsel Bekman (Hollandiya), dirijoru Fuad İbrahimov
(Azərbaycan), rejissoru
Elmer Şönberger (Hollandiya),
rəssamı Violet Baudet
(Hollandiya), mətni tərcümə edən Elmir Mirzəyevdir.
Xatırladaq ki, ötən ilin dekabrında start götürən “Zamanla üz-üzə - 3” layihəsi 2014-cü ilin axırınadək davam edəcək. Layihənin bədii rəhbəri Əməkdar incəsənət xadimi, professor Fərəc Qarayevdir.
H.Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2014.- 25
aprel.- S. 5.