Bizcə, sizcə,
onlarca...
Deməli, hamılıqca: “sözü sözlər, səsi səslər içində seçilən Fikrət Qoca...”
Fikir-zikrətən
dərin, bədii çəki-vəzncə uca
Fikrət Qoca. Tanrının
“səs tribun”luğundan
aldığını söz
“urra”larına, məna qıyyalarına əta etdiyi
“əsatir” bəndə. Cavanlığından bəri “təqib”
edildiyi təxəllüs ismi,
sadədən-sadə bəni-insan cismi,
ayrıca bir dünya
qapsamlı qafası çevrəsində baş
verənlərə üzdə sakit-samitcə, içdə
isə barıt-dinamitcə baxan vətandaş...
Elə cavanlığından “Sən dönsən də, mən dönmərəm, Günəş sönər, mən sönmərəm” deyib, “Döydü yağış məni, döydü qar məni, Minsəm qarışqanı - aparar məni” demiş klassiklər sırasına qoşulmuş poetik aşiq. “Güzgünü neyləyirsən, ay gözəl, Üzümdə gör özünü, ay gözəl” kimi kəlam-portretlər yaradıb, “Və gər güzgudən umdum sidq, - əks-müddəa gördüm” kimi hikmətlər sarayı yaratmış ustadlar Ustadımıza şəyirdlik şərəfində buluna-buluna özünə ayrıca poeziya odası yapmış şair...
O, elə gəncliyindən bu dünyaya qoca-qoca baxıb, xoca-xoca davranıb. Yaradıcı “yavru”larçün yeganə “donor” olan qonorarı şahı-şahı qazanıb, xanı-xanı dolanıb. Başını aşağı - təvazölüyə, könül baxışını göylərə - vahid Ucaya tuta-tuta namuslu bir ömür butalayıb. Adı - özgür düşüncələrinə görə - rəsmi kağızlara az düşsə də, sözü xəlqi dil-ağızdan düşməyib. Həyat-söhbət ləngərində ağır-batman azmanlara arba, tuti poeziyanı basmaqəlib tutuquşuluğa döndərənlərin səngərində bomba, fizikən “təpə”cə, lirikən dağca Fikrət Qoca olub...
...Bu “gəlimli-gedimli, son ucu ölümlü dünya”da aylar-illər, sellər-sular kimi - insanların da əvvəli-axırı, mənbə-mənsəbi olur. Görək, ömrü daha da uzun olmuş bu şairin mənbəyində -
Nə var(mış), nə yox(muş)...
Bu Vətən təbiətli şairin doğulduğu rayonun tər-təbiəti oçerkistlərin, sentimental publisistlərin “təbiət şairliyin ilkin rəhnidir” kimi “tarixi-müqəddəm” qənimətlərini məşhur və məlum “şair sözü, əlbəttə, yalandır” deyiminə çəkir.
Bu şairin
şəcərə, doğum-toponim kompleksinin təbii koloriti
isə başqa məsələ! Onunla bağlı adlardan doğal bir ab-hava, folklor
ilğımı dalğalanır: babası Qoca,
atası Göyüş, özü
Fikrət, bölgəsi Şirvan, rayonu Ağdaş, kəndi
Kotanarx. Anadan olanda isə (1935) repressiya “qardaş”ının Stalin atadan
“doğulmasına” iki
il qalırmış.
Onların da ev-eşiyinə
(bütün SSRİ evlərinə,
həyətlərinə, könüllərinə,
qırım-durumlarına olduğu
kimi) oyuncaqlar əvəzinə, löyün-löyün
oyunlar ayaq açırmış. Anasının laylalarından bir əməlli doymamış,
atasının qoyun-quzusunu
haylayırmış. Nənəsi
ona noğul əvəzinə nağıl
yedirirmiş. Məktəbdə ona sırınan siyasi “baba” haqda
dil-dil ötdüyünə
görə evdəki babasının ağız
büzməsindən gah
küsüb-inciyər, gah
da süsəncə-sünbülcə
gülümsünərmiş. Könlündən, hələ qələmə
gəlməyən “bu
atəşlər nə
vaxtacan “toy” çalacaq,
bir gün səni oynatmağa bığ-saqqal mane olacaq,
oyuncaq!” kimi misralar keçirmiş.
Ürəyində “Güllələr demədi qayıdın geri, hələ uşaqsınız - nə
yaşınız var?!”
ladında düşünən
hələ “naməlum”
yaşıdları ilə
rastlaşıb dostlaşmaq
arzusu alovlanarmış.
Hamıdan seçilmək istəsə
də, hələ yalnız qonşu uşaqlardan fərqlənən
Fikrət doğulduğu
evdə, bir az quru,
çox yeri yalın kənd-kəsəkdə,
təbsiz təbiət
qoynunda ayrıca bir canlı təbiət, cəmiyyət
hadisəsi kimi göyərib-gəlişirmiş. O çağlaracan yığıb-yığışdırdığı
qəlb yükünü
boşaltmağa - yəni,
yazıb-yaratmağa isə
çox az
qalırmış. Canında-qanında
“olan”lıqdan çox
“olabilən”lik olan ədəbiyyat elementlərinə
susayan qələmi o günə qədər başqalarının qələminə
boy verməmiş bədii
olayları üzə
çıxarmağa can atırmış.
Dördəm həvəsli bu
köhlən qələmin
çapışı üçünsə
bölgə meydanı
dar, suvarışı
üçünsə irili-xırdalı
arxlar yetərli deyilmiş. Ağdaşdan daşlanmaq, Kotanarxdan
üzüyuxarı axarlanmaq
gərəkmiş. Təsəvvüründəki dəryada onu
seçkin bir şairlik baxtı, poeziyamızın ayrıca
pay taxtı gözləyirmiş.
Və beləliklə, yuxarıdakı
mənbədən -
Mənsəbə...
Bakı onun gəlişinə bənd imiş. Bu “yek şəhər” milyonlardan biri olan bu ismi
əlbəəl beş-onlara
məxsus bir imzaya çevirir. İyirmi bir yaşı tamam olmamış şeirləri dillərə
düşür. Professional
tənqidçilərdən bir qədər sonra sadə oxucular, hətta “təzə nırx” əleyhdarı olan qatı konservatorlar da hiss edirlər ki, Fikrət Qoca imzası “köhnə yazar-bazara təzə dux” gətirməkdədir.
Oxuyub-eşidirlər ki,
bu təzə şair, məsələn,
“Aşıq eldən yuxarı” kimi kəlmələrdən sonra
qafiyə (və siyasiyyə) xatirinə “dizi beldən yuxarı” yox, tutalım, “sözü güldən yuxarı” deyir. Görürlər ki, o, nəinki
fikir-zikri, hətta hər sözü belə filoloji rentgendən keçirib, “epiqriz”anə epitetləşdirir.
Fəhm-zəhmlənirlər ki, başdan-başa
novator Rəsul Rza təptəzə nəfəsli bu yeni şairə havayıdan “Uğurlu yol” yazmayıb. Hansı ki həmin “uğur”u yazan - “Aydındır şeirin dili; istəyirsən sevincdən, istəyirsən
qəmdən yaz.
O qədər aydındır
ki bu dil,
- nadan yüz il oxusa, yenə
bir şey anlamaz!” kimi şedevrlər müəllifi
idi. Heç - haqqında yazılan bu capcavan Qoca
özü də “boyuna görə” deyilmiş - hələ o vaxtlar “İçində mətləb olmayanda Adam özü görünmür”
kimi fəlsəfələr
deyirmiş...
Nəhayət, o müasir oxucular,
alagöz-qaragöz qarelər
görürlər ki,
bu yepyeni şair köhnə, ya təzə mövzulara yanaşma məsələsində nimdaşlıqdan,
şablon metaforaçılıqdan
marafon qaçışı
ilə qaçır:
Elə bil, heç kəsin
Öz sözü-söhbəti yoxdu,
Sifəti yoxdu.
Şəffaf şüşə qab
kimidi -
Arxası-üzü bilinmir.
Bu adamlara nə olub belə,
Çoxunun rəngi qaçıb.
Hansı
heyrətdən
Ağızlar açıq qalıb?..
Məşhur, gurultulu “qurultaydan-qurultaya”
dövrlərində, “Anjela
Devisə azadlıq!” etaplarında Fikrətin də sovet ladına
düşdüyü, yadgetmə-ladtutma
misraları az
olmayıb. Amma o heç vaxt
adi yazmayıb, babalı öz boynuna düşəsi mövzulara, fikir-zikrə əl verməyən kəlmələrə qol
qoymayıb. Onun misraları
daim yoxuşa, dağ-qaya yüksəkliyinə
dırmandığından, hamısı poetik tər qoxuyur. O, heç vaxt oxucunun bir oturuma
qəbul edə biləcəyi fikir “istehsal”ı ilə məşğul olmayıb;
onların sabah-birisigününə,
hətta “lap yekələndə”liklərinə
belə sətiraltı,
mənaüstü “ehtiyat”lar görüb.
Fikrətin fikirləri nə qədər “mürəkkəb”
olsa da, mayası sadəlikdən,
rahətlukum “omac-umac”lıqdan
yoğrulan nəğmələrə,
mahnılara tamamilə
əlverəndir. Hələ bunu demirəm ki, onun bəzi
sözləri bir mahnıda az
qala yüzbir “mahna” verir. Bəzi mübaliğələrindən
baş gicəllənsə
də, könüllər
dalğa-dalğa cücərlənir,
saytal-saytal hisslər uşaq-uşaq dəcəllənir.
Təxəllüsü ilə özünü
çox tez qocaltmış şair o mahnıların biri ilə - “Dostum evlənir”lə əlli ildən çoxdur gənclərə elçilik
edir. Bu mahnı
hər dəfə efir-ekranda səsləndikcə,
ata-analar qayğılanır.
Özlərini müqəyyəd hədəf hesab edən qızlar uyğu-duyğulanır. Əsərin
baş qəhrəmanı
olan cavan-comrullar isə öz umu-yumulu gözlərilə
xəyal tutur, Ruhəngiz xanım Qasımovanın şıdırğı
taktları üstündə
xitablanan: “Ay ana, ay ana, dostum evlənir,
Qonşudan, qonşudan
bir çiçək
dərir!” ərz-ərizəsi
altına imza atırlar...
...Və bütün bu lirik, poetik,
romantik ovqatların canlı bulağı kimi qaynayan şair
hərdən bizi oyanışa da səsləyir: “Dünyanın
harasındasa, ağında-qarasındasa
- Yata bilməyirsə
bir körpə aclıqdan, Mən necə həzz alım toxluqdan?!” Hərdən bizi kütləvi dayanışa
çağırır: “Yol
verin, hamilə qadın gəlir...” Hərdən də, yolunu caydıranlara Dədə kimi üz tutub, Qorqudanə aydırır:
Gəlin,
bölünməyək doğmaya,
yada, -
Hamı - bir ağacın yarpağıyıq biz.
Axı hər birimiz başdan-ayağa
Doğma Azərbaycan torpağıyıq
biz.
Hə, bu qədər, əziz həmişəcavan
Qoca şair! “Və sair” artımlı
çox söz yazmaq, çox fikir söyləmək marağım və imkanım olsa da, hələlik bu qədər...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2014.- 2
avqust.- S. 11.