İki şeirin tarixi
“Yanğın” və “İslam”
“Mədəniyyət”
qəzetinin ötən
saylarının birində
Xalq şairi Səməd Vurğunun Böyük Vətən müharibəsi illərində
mövcud durumun doğurduğu əhval-ruhiyyəyə
uyğun qələmə
aldığı şeirlərdən
nümunələr göstərmişdik. Bu yöndə apardığımız müşahidələr
zamanı meydana çıxmış maraqlı
faktların şərhi
ilə bağlı söhbətimizi davam etdiririk.
Şair həmin illərdə tez-tez ön cəbhədə olur, döyüşçülərlə görüşürdü. O, 1942-ci ilin
oktyabrında Şimali
Qafqaz cəbhəsində
olarkən müharibənin
dəhşətlərini, xarabalıqlara
çevrilmiş kənd
və şəhərləri,
dağılmış evləri,
mədəniyyət abidələrinin,
bir də «dağların qoynunda gözəl bir şəhər»in od tutub yandığını
öz gözləri ilə görmüş və bundan təsirlənərək «Yanğın»
şeirini yazmışdır.
Dağların qoynunda gözəl
bir şəhər
Axşamdan bəridir od tutub yanır.
Bir matəm paltarı geymiş üfüqlər,
Tüstülər ah çəkib, göyə
dayanır...
Külək kükrədikcə alov göyə yüksəlir,
bomba səsindən göy lərzəyə gəlir, şair «ilk dəfə ayın, ulduzun alovlar içində boğulduğunu»
müşahidə edir.
Şairin
kədəri sonsuzdur,
bu şəhərin timsalında Vətənin
bağrı yanır!
Bu şəhər yetkin bir əsərdir.
Yetkin bir əsərin külə dönməsi, od içində «min incə
pərinin» yanması,
şəhərin od nəfəsindən torpağa,
daşa ölüm rəngi çökməsi
şairi sarsıdır
və o bu qənaətə gəlir
ki, «dünyanı düşünən bir şair olmaq» olduqca ağır yükmüş:
Ulduzlar qan qusur... göylər
sağırdır,
Bir anlıq
zülmətdə sönür
min çıraq.
Mən indi bildim ki,
xeyli ağırdır
Dünyanı düşünən bir şair olmaq!
Bu vəziyyət istər-istəməz
şairi dərin düşüncələrə aparır, fəlsəfi mühakimələr yürütməyə
məcbur edir:
Yanır
gözəl şəhər...
o gözəl əsər...
Soruşun varlığın günahı
nədir?
Həyat
müjdəsidir hər
doğan səhər,
Bir anlıq səadət - bir qərinədir...
Məhz
bunlara görə də şairin öz sualına cavab axtarması da təbii səslənir:
Bəlkə də yetməmiş dünya kamala?
Bəlkə də görməyir bu dəhşətləri?
Səməd Vurğun bu şəhərin obrazı
vasitəsilə ölkənin
ağır günlər
keçirdiyini göstərmiş,
səhərlərin matəmə
batmaması, göylərin
şəfəqdən don geyməsi
naminə hamını
qılınc qurşamağa
çağırmışdır. Yüksək
yurdsevərlik ruhu ilə aşılanmış
bu şeirdə dərin bir nikbinlik, xeyirin şər üzərində
qələbəsinə qəti
bir inam vardır:
Xeyr, yumulmamış zamanın
gözü,
Xeyirxah yaranmış
dövranın əli.
Boğa
bilməmişdir gecə
gündüzü
İnsan yer üzünə şöhrət gələli.
1942-ci ilin payızında
dağların qoynunda
alovlanıb yanan bu şəhər Qroznı idi.
* * *
...Səməd Vurğunun
ev-muzeyində nümayiş
etdirilən fotoşəkillərdən
birinin qarşısındayıq. Bu fotoşəkildə şair
Polşanın Vrotslav
şəhərindəki qəbiristanlıqda
bir məzarın önündə aşağı
əyilib cib dəftərçəsinə nə
isə yazır.
Səməd Vurğun 1948-ci ildə Polşanın Vrotslav şəhərində sülhü
müdafiə edən
mədəniyyət xadimlərinin
konqresində iştirak
edərkən İkinci
Dünya müharibəsində
həlak olmuş döyüşçülərin dəfn olunduqları qəbiristanı ziyarət
etmiş və başdaşlarından oxuduğu
bir neçə azərbaycanlının adını
dəftərinə yazmışdır. Burada İslam adına
da rast gəlmişdir.
Şair sonralar həmin vaxt keçirdiyi hissləri belə ifadə etmişdir: «Onların məzarı öz doğma torpağından,
Xəzər sahillərindən,
Kürdən, Arazdan, Şah dağının ətəklərindən, Muğan,
Mil, Şirvan düzlərindən
çox-çox uzaqlarda
olduğu üçün
ağsaçlı anaları,
bacı-qardaşları və
nişanlıları heç
olmazsa son dəqiqələrdə
öz əzizlərilə
görüşüb vidalaşa
bilmədikləri üçün
məni dərin bir kədər hissi bürüdü. Eyni zamanda qəlbim
fəxrlə döyündü
ki, doğma xalqımın oğulları
Babək və Koroğlunun bu cəsur balaları da hər əzab
və əziyyətə
dözərək... Mozdokdan Vrotslava
qədər uzaq bir yol keçərək
Avropanı hitlerçilərin
zülm, həqarət
və əsarətindən
xilas etdilər».
Tale elə gətirib
ki, dünyanın müxtəlif ölkələrinin
qəbiristanlıqlarında ötən davada şəhid olmuş azərbaycanlı döyüşçülər
də uyuyurlar. Onlar dünyanın
çox dəhşətli
bir bəladan-faşizm
taunundan xilası yolunda canlarından keçiblər. Təəssüf
ki, bu gün
az qala
o adamlar unudulur, onların xatirəsi təhqir olunur. Axı, «faşist taunu» deyilən bir anlayış çoxdan qəbul olunmuş faktdır və bu bəlaya qarşı vuruşmaq xalqların öz azadlığı uğrunda
vuruşması demək
idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradıcılarından M.Ə.Rəsulzadə
1943-cü ildə hitlerçilərin
azərbaycanlı əsirlərdən
təşkil etdikləri
legionların öz istiqlaliyyəti uğrunda mübarizə aparan ölkələrə, o cümlədən
Polşaya qarşı
vuruşmasının əleyhinə
çıxmış, bu
barədə xüsusi
bəyanat vermişdir.
Məhz buna görə də o, Hitlerin xüsusi göstərişi ilə
Almaniyadan çıxarılmışdır...
Səməd Vurğun qəbiristanlıqda
keçirdiyi hisslərin
təsiri ilə özünün «İslam»
balladasını qələmə
almışdır. Əsər
təbiət təsviri
ilə başlayır:
Oder çayı gümüşü
kəmər kimi Vrotslavın gövdəsinə
dolanmışdır. Suyun üzünə
ağacların kölgəsi
düşüb. Dörd yüz
bahar yadellilərə
qul olmuş bu şəhəri «çiçək sevən,
şeir sevən» polyak xalqı laləzara döndərmişdir.
Sonra şair
qardaş qəbiristanlığını
təsvir edir. Burada Vrotslavın
faşistlərdən azad
edilməsi uğrunda həlak olmuş döyüşçülər dəfn edilmişlər.
Müxtəlif millətlərdən
olan bu şəhidlərin
baş daşları üzərindəki yazıları
şair belə ümumiləşdirir:
O, el üçün keçdi
candan,
O yaşadı insan kimi.
Demə, ölüb o qəhrəman.
O, müqəddəs diləklərdə,
Bir də təmiz ürəklərdə.
Yaşayacaq dastan kimi.
Polyak qızları
İslamın qəbrini
salama gəlirlər. Bu, şairi fərəhləndirir.
Azərbaycanlı döyüşçünün
fədakarlığı onda
milli qürur hissini gücləndirir.
O öz eloğlusunu «dünyanın xilaskarı»
kimi tərənnüm
edir:
Ötür bir-birini aylar, fəsillər,
İnsanlıq qovuşur arzularına.
İslama
hörmətlə azad
nəsillər
Baş əyir
dünyanın xilaskarına.
Akademik Məmməd Arif şairin bu misralarda söylədiyi fikri belə qiymətləndirmişdir: «Şairin
(Səməd Vurğunun
- A.B.) dünyanı əhatə
edən humanist xəyalı,
görün, necə ümumiləşdirmələrə yol tapır, ən sadə və adi bir
azərbaycanlı döyüşçünü
dünyanın xilaskarı
mövqeyinə qaldırır».
Yaxşılıq da, yamanlıq da unudulmur. Bəşəriyyət dünyanı öz köləsinə döndərmək
istəyən Hitleri də xatırlayır, öz xilaskarını da. Və yəqin ki,
polyak xalqı da öz xilaskarını
unutmur.
1988-ci ildə Polşa
yazıçısı Yanuş
Pşimanovskinin rəhbərliyi
ilə Varşavada rus və polyak
dillərində nəşr
olunmuş «Xatirə» kitabında bu ölkənin azadlığı
uğrunda döyüşlərdə
həlak olmuş və gərgin axtarışlar nəticəsində
müəyyənləşdirilmiş şəhidlərin siyahısı
verilmişdir. Bu siyahıda onlarla soydaşımızın
adına rast gəlirik.
Vrotslav uğrunda canını vermiş oğullarımızdan
bəziləri bunlardır:
İslamov Zeynəddin
Hilal oğlu, İsmayılov Əhəd,
Qədirov Vəli Qədir oğlu, Abdullayev Azay Məmməd oğlu...
Bu cəsurlar 1945-ci ilin
aprel-may aylarında həlak olmuşlar.
Bəli,
M.Ə.Rəsulzadə azərbaycanlı
döyüşçüləri öz azadlığı uğrunda mübarizə aparan polyak xalqına
qarşı çıxmamağa
çağırdı, Səməd
Vurğun polyakların
xilaskarını-azərbaycanlı döyüşçüləri milli qürur hissi ilə tərənnüm etdi...
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri doktoru
Mədəniyyət.- 2014.- 17
dekabr.- S. 13.