Şəbi-yəlda
və ya çillə gecəsi
Dekabrın 22-də böyük çillə başlandı
Əhalinin məişət
və mədəniyyətinin öyrənilməsində xalq metrologiyası əhəmiyyət
daşıyır. Qədim insanlar təbiət
müşahidələrinə əsaslanaraq təqvim
yaratmış və uzun əsrlər boyu onu sınaqdan
çıxarmışlar. Baharı Novruz,
payızı Mehreqan bayramları ilə
qarşılamış, qış fəslinin gəlişini
isə şəbi-yəlda və ya böyük çillənin girdiyi
gün kimi qeyd etmişlər.
Keçmişdə digər Şərq xalqları kimi azərbaycanlılar da qış fəslinin girdiyi günü - dekabrın 22-ni təmtəraqla keçirərdilər. İnsanlar həmin günün ilin ən uzun gecəsi olmasını düşünmüş və onu “şəbi-yəlda” gecəsi adlandırmışlar. Doğum mənasını verən “yəlda” hələ qədim zamanlardan əksər Yaxın və Orta Şərq xalqlarının keçirdiyi mərasim idi. Bəzi tədqiqatçılara görə, tarixi zərdüştlüyə qədər uzanan şəbi-yəldanı sonralar xristianlar da əxz etmiş, milad bayramı ilə eyniləşdirmişlər.
Çillə günü ailələr məhəllənin ağsaqqal və ağbirçəklərinə baş çəkir, dualar, arzular söylənilirdi. Çillə gecəsində başda evin ağsaqqalı əyləşməklə bütün ailə üzvləri süfrə arxasına toplaşırdı. Süfrəyə şəbi-yəlda günü üçün hələ yay və payız fəsillərindən tədarük edilən qarpız, yemiş, üzüm, nar, xurma, əzgil və digər meyvələr, eləcə də qovurğa, pəşmək, paxla, quru meyvələr, kişmiş, şirniyyat, lampa və s. qoyulurdu. Hamı şadyanalıqla oxuyardı:
Payız gedir, sonra boran, qar gəlir,
Süfrələrə halva, qarpız, nar gəlir.
Çillə gecə el-obanı şad edib
Bizim yurda elə bil bahar
gəlir.
Qarpız kəsmək bu mərasimin başlıca xüsusiyyəti sayılırdı. Keçmişdə soyuducu olmadığından
qarpız çöldə
otların arasında,
ya da quyularda
saxlanılırdı. Süfrədəki meyvələr ötən
ilin məhsuldarlığını
göstərməklə həmahəng,
həm də yeni ilin qarşılanmasında
magik xarakter daşıyırdı. Xalq təfəkküründə
nar övlad nişanəsi, qarpız isə günəşin rəmzi olub, soyuq, cansız qışa müqavimətin
göstəricisi idi.
Belə düşünürdülər ki, qış gələn gün qarpız yesələr, soyuqda xəstələnməzlər.
Həmin
gün qara undan xəşil və müxtəlif xörəklər bişirilir,
halva çalınırdı. Həmin halva
səhər yeməyində
təzə lavaş çörəyi və südlə yeyilirdi.
Şam yedikdən
sonra süfrə başına və ya kürsü ətrafına cəmləşən
ailə üzvləri
bir-biri üçün
şeir oxuyur, lətifə və dastan söyləyir, maraqlı əhvalatlar danışır, bəziləri
isə təsbehlə
istixarə edirdi. Şəbi-yəlda
gecəsində səhərədək
yatmayan insanlar şamı sönməyə
qoymurdular. Belə ki, əgər
evin nuru sönsə, hesab edilirdi ki, qaranlıq
qalib gəlmişdir.
Bu hal sübhədək,
yəni günəşin
qaranlıq üzərində
qələbəsinədək davam edirdi.
Nişanlı qızlar üçün
şirniyyat, qoz-fındıq,
badam, püstə və digər quru meyvələrdən ibarət xonça, eləcə də bəzədilmiş qarpız
aparılırdı. İçində qarpız qoyulan tabağın kənarına
xoşbəxtlik rəmzi
sayılan qırmızı
rəngli şal dolanırdı.
Xalq təqviminə
görə, qış
fəsli böyük çillə (qarı çillə), kiçik çillə və boz ay ilə əhatələnir. 40 gün
davam edən böyük çillə
kiçik çillə
(20 gün) ilə əvəz olunur. Folklor nümunələrindən
aydınlaşır ki,
kiçik çillə
az vaxtı
əhatə edir və sərt hava şəraiti ilə müşayiət edilir: “Heyf ömrüm
qısadı, yoxsa gəlinlərin kuzəsini
sındırıb onları
gözüyaşlı qoyardım”.
İlhamə Məmmədova,
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun əməkdaşı
Mədəniyyət.- 2014.- 24 dekabr.- S. 15.