Tofiq
Tağızadə - Azərbaycanın böyük ekran aləmində
“krupnı-plan” kino-zadə...
Onun ləqəblərindən biri idi “kino-zadə”.
Ayrıca bir “Tofiq Tağızadə çağı”
yaşanıb Azərbaycanın kinematoqrafiyası tarixində.
Həmin çağlarda o, “zakadr” əhalinin çoxusunun xəbərsiz
olduğu perspektiv-konspirativ nüanslar, səsi sonralar
çıxası çox epizodlar verib kino-kadrlarda. Flaqman-kameraman
kimi də ad-san qazanıb, fenomenal rejissor, universal kino xadimi
kimi də.
“Kino-dəstgah”, “kino-geniy”, hətta hərdən,
“kino-tum” tandemləri ilə adlandırırdılar onu. “Çay dəstgahı”,
“Şur dəstgahı” kimi tərkiblərin nə pəsgah-pəstahlar
ifadə etdiyini yaxşı bilənlər bu “sinema-adam”ın
kinematoqrafiya aləminə (“əlbəsə”lərindən
tutmuş, ta “göz-söz” “çöz-yoz”, “zaman-məkan”,
“fon-ton” həndəsələrinədək) necə bələd
olmasından tam hali olduqları üçün onu belə
hallandırırdılar...
Sözümü
(lətifəsi “gəlişigözəl” ifadəsindən iraq) bir yarımbaşlıqla davam etmək istəyirəm:
-
Gəlişiözəl...
Bəli,
sənətkarlığı da, həyatı da xeyli qəribəliklərlə
müşahidə olunmuş Tofiq Tağızadənin gizli
“ilk”, açıq ömürlük məhəbbət
işinə gəlişi də sıradanbir qəbilli
olmayıb. O, böyük kino təsərrüfatının
“qara işlər”inə çox yubanmasa da, müstəqil
rejissorluq görəvinə bir qədər gec - otuz beş yaşında gəlib. Amma
artıq Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun
(Moskva) kinorejissorluq fakültəsini bitirmiş (1953), “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında - zahirən “başıaşağı” təzə
işçi kimi, daxilən isə çox yüksək fazalı
bir energetika ilə fəaliyyətə başlayıb.
Özü də - 7 fevral 1919-cu il təvəllüdlü
bu diribaş “bakılı balası” öz qəribə əda-sədaları
ilə ətrafına qaynar bir müasirlik, ustad bir gələcək
vəd edərək gəlib. Bu “avans”-perspektivi
1955-ci ildə tamamlayıb böyük ekrana təhvil verdiyi
“Görüş” filmi ilə təsdiqləyib. Həmin
filmdəki “Rejissor: Tofiq Tağızadə” titri ilə
sübut edib ki, bu sirli aləmə xeyli gec gəlsə də,
son dərəcə güc gəlib.
Yuxarıda bir termin işlətdim: -
Tandem
Ekranyönüm yazarlarımızın, kinoşünaslarimizin
ümumqənaətinə görə, Tofiq Tağızadə
Azərbaycan kinosuna (qaçılmaz sovetizm-sosializm
qatqarları tərəddüdü ilə desək - milli
kinomuza) özünəməxsus yeni nəfəs, orijinal
baxış gətirmişdir. O öz istedadı sayəsində
qapalı sovet zəmanəsinin kameralara yasaq etdiyi milli
duyğularımızı, məxfi nüanslarımızı
da ekran “reklam”ına çıxarır,
tamaşaçı ilə səssiz, bəzən pantomim
mükalimələrə girir, böyük sənət vəhdətli
“mən”i ilə bütün statik-statistik ümum”sən”ləri
üzbəüzləşdirir, ekran-salon “tərəf-müqabilləri”
arasında problemlərin fövqəl-həll tandemini, sənət-cəmiyyət
duallığını yaradırdı.
Deməli,
ilk rejissura işi olan “Görüş”dən və bu müxtəsər
“giriş”dən sonra, güman edirəm, onun çox məqamlarda
nail olduğu “kinoçuluq-tamaşaçılıq” tandemi
yaratma kimi özünəməxsusluğu barədə
arxayınçılıqla bəhs etmək olar.
Öncə bu “həmcins” üzv-sözlərin
açması. Yəni bu birləşmədə iki tərəf
ehtiva olunur - ekranın “o tayındakılar” (aktyorlar) və bu
tayındakılar (biz). Məndə belə bir ehtimal
yaranıb ki, kino-seans zamanı bu “tərəf”lər
arasında, az qala, proporsional bir izləmə
situasiyası yaşanır; biri bilavasitə, o biri bilvasitə.
Qəribə səslənsə də deyim ki,
Tofiq Tağızadə bütün filmlərində gözə
işləyib, baxışlar dramaturgiyası yaradıb. Onun özünün seçdiyi aktyorlarda və əlbəttə,
ssenarilərə əsaslanaraq yaratdığı obrazlarda
baş “qəhrəman” gözlər, baxışlar,
bütün psixolojilikləri sərf-nəzər edən nəzərlərdir.
Sözsüz ki, bunların təqdimatında kinooperatorun da
rolu az deyil, ancaq axı, baş proqram-layihə
sahibi rejissordur! İndi, gəlin, bu sayaq
nümunələrə elektron-media vasitələrindən tam
fərqli olan qəzet, yazı-pozu imkanları daxilində
baxaq. Bəri başdan bunu da deyim ki,
sözügedən nüans onun çəkdiyi on üç
filmin hər birində qabarıq alınıb - yəni bu
seçimdə heç bir xəyali-əyani püşkə
ehtiyac yoxdur. Və yəqin ki, o filmlərin
hər birindən göz önünə çəkib
“göstərəcəyimiz” o ən dramaturji əzaların
iki-üçündən artığına da ehtiyac yoxdur.
Filmləri barədə fraqmentlər
“Arşın
mal alan” (1965). Bu filmdəki
Gülçöhrə ilə Əsgəri istisna edib (çünki
təbii, bütün enerji, maddi-mənəvi maya baş qəhrəmanlara
qoyulur!), bütün xəyal-göz diqqətimizi qulluqçu
Tellinin, qardaşqızı Asyanın və nökər Vəlinin
üz-gözlərinə yönəldək.
Gözümüzü çəkmədən fikirləşək:
əgər bu minbir sözlü gözlər olmasaydı (və
ya məsələ yalnız aktyorların “dubl”larsız
baxışları ümidinə qalsaydı), o iki
qızın qəlblərindəki ər umu-həsrəti, ailə
arzu-murazlarını təkcə sözün bəyanı ilə
bu qədər heyrətamiz reallıq və əlahəzrətamiz
sentimentallıqla qavraya biləcəkdikmi?
“Dədə Qorqud” (1975). “Qoşa badam
sığmayan dar ağızlım”, “bəy ərənlər,
“dünya-mənimdir” - deyənlər!”, “Xanım, hey!” və
sair bu kimi gözəl kəlmələr, saysız kəlamlar,
sözlər. Bəs, digər
saysız-hesabsız məsələləri, həcm
darlığı üzündən ssenarist qələmindən
“yayınmış” mətləbləri necə verməli?
Əlbəttə, rejissorun fəhm-fantaziya “göz”ləri ilə!
Buradakı yaramazlıq, rəzillik eşqi ilə
parlayan, xislət alçaqlıqlarını sənət
yüksəkliklərinə qaldıran bir cüt gözü
görürsüzmü? Yalıncığın bərəlmişlərini
deyirəm...
Bir də kirpik-kadr çalın və “nə
ağlarsan, nə sızlarsan, nə bozlarsan” simfoniyası bəstələyən
baxışlara baxın. Onun dili ekranın “o tay”ındakı dustaq
“tamaşaçı”ya “oğul, oğul!..”
deyir, gözləri isə “bu tay” tamaşaçılara
(xalqa) belə-belə fikirlər aydırır: “göz
yaşlarına gömül, “mərə kafir”lərin bizə
verdiyi tarixi zülmlərdən ayıl, bir ol, yüzbir
doğul!.. Bu söylənməz sözləri Dədəmizin
“evdən çıxıb yürüyəndə sərv
boylum” deyə öydüyü gözəlin - “boyu uzun
Burlaxatun”un bəbəkləri nəql
edir...
Növbəti
“göz ovu” məsələsini belə başlamaq istərdim:
“Uzaq sahillərdə”ki (1958) gözlərdən heç nə
yayınmayıb. Özü də buradakı
gözlər seyri-təsviri dialoqdan çox, qeyri-tətbiqi
monoloq ərz edirlər. Əksəriyyəti konspirativ
(“konslagerativ” termini də keçdi könlümdən)
“status”lu baxışlar - Anjelika-Mixaylo
kirpik-körpülü nəzərlər istisna edilməklə.
Mayor Şulsun “şeytandır, iblisdir!”,
Mazellinin “...deyərsən sinyor Ma “Faust”u ucadan oxuyurdu”,
Rosselininin “Oo... xatırladım, gül satan qız”, Luicinin “Həmin
dalğa, həmin koordinat” və sonda Veselinin atasının
Mehdiyə “Yox, mən də səninlə qalacağam!”
epizodlarındakı gözlərin hər biri ayrılıqda
müstəqil bir kino-baxış vahidi, ansamblda isə mükəmməl
göz-söz qalereyası təsiri
bağışlamırmı?..
Və
canlı həyat pavilyonlarından, o dövrlərdə (elə
həmişə) kino-teatr salonlarından, tele-ekran
qarşılarından eşidilən -
“Zakadr” səs-sözlər...
Kino-tele
studiya və yazı-pozuçuluqda tez-tez işlədilən
“kadrarxası”, “mətnaltı”, “şüuraltı” kimi
sözlər var ki, onlardan birini də - Tofiq Tağızadə
fəndlərinə rəğmən bəndəniz “icad” edir:
“fikirarxası”. Açması çox da asan
olmayan bu “termin”in düyünü Tağızadə filmlərindən
beş-üç epizodun misal gətirilməsinə bənddir
ki, tam aydınlaşsın.
Həmin epizodları gözlərimiz önünə gətirərkən,
gərək o filmlərin yaradıldığı
dövrün cövri-cəfalarını da xatırlayaq. Məsələn, 1959-cu ildə
çəkdiyi “Əsl dost” filmində onun bəlli “dost” haqda
“milli” sovet tostu deməkdən başqa nə çarəsi
qalırdı? “Babamızın babasının
babası”ndakı (1981) məzlum babanın sinninin “Lenin
baba”mızın yaşından da artıq olduğunu vermək
üçün quzu mələrtisindən başqa, daha nə
kimi “tryuk”a əl atmaq olardı?
Onun filmlərinin
çoxusunda bəzən məsələnin “astar”ı
üzündən (məxfi milli “fikirarxası”lar
ehtiyacı üzündən) daha baha, daha güclüdür. “Yeddi oğul istərəm”də (1970)
yürütdüyü məqamlar isə (kino-tənqidin də
gəldiyi mülahizələrə uyğun) xüsusi
vurğuya layiqdir. Bəziləri Gəray bəyin
özünü güllələdiyi epizodda onun (əslində,
bəyliyin) içəri girib qapını
bağladığı (yəni keçmişin
“kitabının bağlanması”) an ilə komsomol Bəxtiyarın
- bolşevizmin - digər bir qapını açması
anını rejissorun sovetlərin perspektivini təsdiq tryuku
kimi aşqarlayır. Amma elələri belə
bir nüansı da etiraf etmirlər ki, rejissor burada “bir
şirinin xatirinə yüz acı” məsəlini göyərdib.
Yəni yeddi komsomol “yoldaş”ın bir bəyə gücü
yetməməsi, üstəlik, o bəyin özünə
açdığı atəşdən də bərk və
öldürücü səslənən qəhqəhəsi
(və hələ “komsomol kişi”sinin qadına əl
qaldırması)!
Gəlin, onun “Uzaq sahillərdə” kino-şedevrinə
bir də yanaşaq. Həm də ona görə ki, Tofiq
Tağızadənin özü də kinoya - bu böyük sənət
səltənətinə müharibə alovlarından
keçib gəlmiş, barmaqlarından birini səngərdə
qoyub qayıtmışdı. Bu filmdə
isə belə bir milli sənət “barmağı” da var ki,
çoxları hələ o vaxtlar da bunun fərqinə
varmamışdı. Bu, bizim doğma Mehdi -“Mixaylo”muzu,
bir çox rusofil rejissorlar kimi yarısovet (rus) balası kimi
yox, tərtəmiz Azərbaycan övladı kimi təqdim edilməsi
cəsarətliliyindən ibarət bir ibrət! Nə vardı
- ssenaridən kənara çıxıb, “Mixaylo”ya bir-iki
“qardaş sovet” kəmərbəstələri qoşub-quraşdırıb,
onun “böyük qardaş” filiallarını yaratmağa...
...Hər
zaman onun filmlərinin əvvəli, bu yazı-“filmin sonu”...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2014.- 7
fevral.- S. 11.