Lütfən
oxuyasız...
... və görəsiz
kim? Haman bu yazının qəhrəmanı Möhsün Sənani!..
Hə, bir vaxtlar səhnələrdən, otuz ildən çoxdur kinolardan görə-görə, gülə-gülə tanıdığınız bu sənətkardan bəhs edən bu yazını da oxuyub daha ətraflı tanış olasız.
Hamımızın bütün detallarınadək xatırladığımız haman məlum məclisdə “paart, bir güllə!” - deyə rüsvayi-tamaşaçı etdiyi əşhədi-məhəbbət məşədisinə (“eybi eyibsizlik olan aşiq”ə) güldüyünüz qədər olmasa da, fitri istedadına təbəssümlənəsiz. Hamam (“Ay arvadlar, hamama kişi girib!”) səhnəsində cumculuq suya qərq olduğu vəziyyətdən necə quru çıxmaq çaba-çalışmasını bir daha yada salıb, çox faizi su olan müasir lağlağı uğundurucular arasında “yerin qeyri-məlum” deyəsiz...
Mütaliə edibən bunu da biləsiz ki, hər cür təfsirə, hər rakursdan təsvirə əl verən universal sənətkar Möhsün Sənani, nədənsə, mənimçün bir aktyorun üç möhtəşəm rolu formatında obrazlaşıb. Daxilinizdə də “Necəə, Möhsün Sənani (!) və üçcə rol?” sualı. Yəni, belə bir sənət ampluasına - xeyli uzun həyat (1900-1981) və yaradıcılıq (60 il) ömrünə, sənət məhsuldarlığına malik bir aktyor haqda belə bir xəsis “limit”?
Bəli, onun haqqında oxuduqlarıma, eşitdiklərimə, səhnədə və kinofilmlərdə gördüklərimə istinadən bəndəniz onu məhz belə görür: Möhsün Sənani - üç rol. Həyatının ibtidasında Əzabkeşlik, səhnə-“ada”da Qəhrəmanlıq, kinoda Qoçuluq...
Birinci -
Həyat yolu
“rol”u
“İş”ə baxın, onun yüz iki il bundan əvvələdək (on iki yaşınacan) oynadığı bu “rol” hələ indi “yazılır”. Pozu olmayan “alın yazısı”na - haqqa “nahaqq” əlavə-ədəvalar qismində...
Ancaq onun bu tale roluna növbəti bir ah-nalə
remarkası kimi baxmayın. Onun sənət səhnəsinə
gələnədək yaşadığı bu məhrumiyyətləri
“mərhəmətsiz” bir dramaturq və rejissor
cütlüyü tərəfindən hazırlanmış fəci
həyat tamaşası da hesab etməyin. Bu
həyat, elə bil, o dövr afişalarında tez-tez
görünən “Bir aktyorun teatrı” benefislərinə
adekvat bir xoşbəxtlikmiş ki, balaca Möhsünü
böyük Sənaniliyə hazırlayırmış. Ya bəlkə, mürəkkəb həyata imtahan verəsi
bir körpənin “dram”ı, çəkişib-bərkişmə
vodevili imiş.
...Müasir
yeddi telekanalımızın “saniyə səkkiz-mən doqquz”
anonsu ilə desək, “bir azdan” onun oğlundan - istedadlı
jurnalist, gözəl insan, “qırğıgöz redaktə
ustası”, uzun illər AzTV-də baş redaktor və sədr
müavini işləmiş mərhum Valid Sənanidən gətirəcəyim
bir-iki real xatiratla yuxarı abzasdakı nəqli keçmiş
şəkilçilərimi indikiləşdirəcəyəm.
Hələliksə sənədlərdən.
1900-cü
ilin 19 iyununda Tiflisin məşhur “Şeytanbazar” məhəlləsində
sadə bir ruhani ailəsində anadan olmuş Möhsün
dörd yaşındaykən ata-anadan yetim qalıb, nənəsinin
himayəsinə düşür. Nəvəsini
də oğlu kimi mərsiyəxan görmək istəyən
nənə Möhsünü mollalıq mədrəsəsinə
qoyur. Lakin 8 yaşında ikən bu
uşaq daha iki zərbə alır; nənəsi
dünyasını dəyişir, təhsili
yarımçıq qalır. “Əldən
ələ keçən vəfasız həyat” bu dəfə
ona daha vəfalı bir himayədar yetirir. Bu,
sonralar Xalq artisti olası Əli Qurbanovun anası Zinyət
xanım idi. Molla Zinyəti “daha vəfalı”
qiymətilə sifətləndirməyimin bir damarı da
bununla bağlıdır ki, o, Möhsünün digər
doğmalarından fərqli olaraq çox yaşayır və
onu öz çoxsaylı övladlarından da çox sevələyib
qayğısına qalır.
Bəs,
bu güzəran “rejissor”unun - xalasının hədsiz
qayğısı, canfəşanlığı müqabilində
“ailə truppası”nın bu tifil
üzvü neyləyir? Gümanınız
heç bir ənənəvi novella, təzad epizodlarına
getməsin. O, sadəcə, xalasına bir yük
olmasından xəcalət çəkir və 9 yaşında
ikən işləməyə başlayır. Qoynunda
çox sənədli dramlar oynanılmış
“Şeytanbazar”da hər cür əzab-əziyyətə
qatlaşmalı olur. O “Şeytanbazar” ki, təkcə
alver meydanı yox, həm də gör-götür mərkəzi,
sosial-teatral bir “müəssisə” idi. Burada
çox xəlqi dialoqlar, canlı monoloqlar eşidən, təbii
səhnələr görən bu daimi “bezbilet”
tamaşaçıda bütün bunları alovlu yamsılamaq
eşqi yaranır. Bu eşqini vüsala
yetirmək üçün hərdən gündəlik
qidasını belə ödəməyən çörəkpuluna
haram qatıb, yerli teatrların, Tiflisə qastrola gələn
ünlü teatr truppalarının tamaşalarına
baxmağa gedir. Tezliklə səhnə
aktyorlarının, meydan dərvişlərinin ecazkar təqlidçisi
kimi “Şeytanbazar” çevrəli “dünya şöhrəti”
qazanır.
Möhsün on bir yaşında birinci dəfə
geniş izdiham qarşısına çıxır. On iki yaşında həvəskarlar
dərnəyinə qoşulur, birpərdəli oyunlarda
sınanır və ilk rejissoru - “Tiflis müsəlman artistləri
dəstəsi”nin müqtədir aktyoru Mirzəxan
Quliyevin, Mirzəli Abbasov, Mustafa Mərdanov, İbrahim
İsfahanlı kimi məşhurların diqqətinə
düşür. Uşaqlıq dostlarından birinin atası -
“Vano dayı” dediyi bir gürcü on üç yaşlı
Möhsünü tramvay parkında işə düzəldəndən
sonra isə işləri tamam düzəlir; aldığı maaş özünü və
bacısını təmin etməklə yanaşı, əzabkeş
xalasına əl tutmağa da çatışır.
On beş yaşından - 1915-ci ildən 1921-ci ilədək
böyük şöhrət çəkisi olan Tiflis teatr
truppasının məşhur aktyorları arasında yetərli
ad-san qazanan Möhsün Gavənin oğlu (“Dəmirçi
Gavə”), Vəli (“Arşın mal alan”), Hambal (“O olmasın,
bu olsun”), Rzaqulu (“Nadir şah”), Kassio (“Otello”) kimi məşhur
obrazlar yaradır, doğulduğu Tiflis şəhəriylə
bir şöhrət qazanır. Bunlar Möhsünün qəlbini
iftixar hissləri ilə doldursa da, ürəyinin
“amfiteatr”ından düşməyən bir arzusu vardı:
Bakı!..
Paytaxtımızda qəhrəmanımızı daha
çox, daha böyük rollar, daha genişmiqyaslı
şan-şöhrət gözləyirdi ki, yuxarıda dediyim
kimi, onlardan ikisini vurğulayacağam.
Beləliklə, ikinci -
Qəhrəmanlıq rolu
1921-ci ildə o dövr Qafqaz sivilizasiyasının Tiflis
nəhrindən köçüb, “çoxmillətli Bakı
şəhri”nə düşən Möhsün Sənaninin
istedadı önündə - qəriblikdə püxtələşmiş
qabiliyyəti qarşısında - geniş üfüqlər
açılır. Afişalarda yeni, təxəllüs
baxımından isə bir qədər qəribə
görünən bu ad səhnədən-səhnəyə
daha gur parlamağa, yerli nəhənglər arasında
özünə yer tapıb ulduzlaşmağa başlayır.
Səhnədə Kassio, Laert, Serqo, Həsənağa,
Sadiq kimi seçmə obrazlar yaradır. Lakin
mən onun oynadıqlarından yalnız biri, artıq, vədimdən
bəlli rolu - “Vaqif” pyesindəki Eldar obrazı üzərində
dayanmaq qəsdindəyəm. Bir də ona
görə ki, bu rol Möhsün Sənaninin şəxsi, mənəvi,
psixoloji, yumoristik, hazırcavablıq və digər keyfiyyətlərini
də göstərməyin ən kəsə yolu,
yığcamlığa əncamdır. Böyük sənətkarımızın
oğlu (Valid Sənani) danışırdı ki, həmişə
bizi sakitliyə, dava-dalaş salmamağa
çağırıb-çalışan, bir küçə
insidentimizi eşidəndə zəhmli-zəhmli göz
ağardan atam, bir gün mənə qayıtdı ki: “Sənin
nizam-intizamlılığın, əlaçılığın
haqda eşitdiklərim qulaqlarımı yağır edib, bəs
nə vaxt bir qoçaqlıq edəcək, evdən qıraqda
“ov ovlayıb, quş quşlayacaqsan?” Bu dəyqə
dur, get, kür-küçəmizdə nə qədər
davakar, xatakar uşaq var, hamısını yığ gətir
bu məhəlləyə”. Mən son aylar atamın
“Koroğlu”, “Qaçaq Nəbi” və s. dastanları
oxuduğundan (bəzən mənə oxutdurduğundan)
“şübhələnmişdim”; bilirdim ki, o, “Vaqif” pyesindəki
xalq qəhrəmanı Eldarı oynamağa
hazırlaşır. Onun dediyi kimi etdim. Məhəlləmizin
ən savaşqan uşaqlarını pəncərəmiz
önünə yığıb aralarına bir “lo” saldım
ki, gəl görəsən! Uşaqlar mənə
“Qoçu Əsgər”in oğlu kimi güzəşt edir, bəzən
hətta mənim balaca yumruqlarımın “şəbeh-qurbanına”
çevrilirdilər. Sonralar duydum ki,
onlardan Tofiq adlı birisinin əmranə səsi, ətrafındakıların
diqqətini cəzbetmə jestləri (atamın
özünün də etiraf etdiyi kimi) sabahısı gün
premyerası olan “Vaqif”dəki qəhrəman Eldara -
Möhsün Sənaniyə çox elementlər təlqin
etmişdi.
Həmin obrazla bağlı daha bir etüd. Bir gün
Möhsün Sənani xəstələnir və həmin rolu
sonralar məşhur “Qaynana” operettasının libretto müəllifi
Məcid Şamxalov oynamalı olur. Hər şey
qaydasında getsə də, damarlarında qanı da məzə-məzhəkə
ilə axan Məcid - Eldar kütləvi səhnə məqamı
çıxıb qəhrəmanlıq monoloqu söylədiyi
maili “tribuna”nın 2 metrliyindən yox, 1
metrliyindən yerə atdanır. Növbəti
yaradıcılıq müzakirəsində rejissor bunu Məcid
Şamxalova irad tutur, bir də belə “özfəaliyyət”ə
yol verərsə, onu işdən çıxaracağı ilə
hədələyir. Məsələnin çox ciddiləşdiyini
görən Möhsün Sənani bu səhnə “kriminal”ına özünəməxsus münasibət
bildirir; “Qardaş, mənim maaşım 200 manatdır, Məcidinki
100 manat. Bu kişidən nə istəyirsiz, fağır
yarımştat tullanıb də” - deyə qızmış əsəblərə
su səpir...
Kinomuzun Qoçusu
Bu böyük sənətkar haqda danışanda da,
yazanda da, göründüyü kimi, sözün cilovunu buraxmamaq,
baş alıb getməmək mümkün deyil. Lakin həcm əndazəsi
baxımından onun filmoqrafiyasındakı 28 faktdan yalnız
biri - “O olmasın, bu olsun”dakı Qoçu Əsgəri haqda
söz açmalı oluram. Özü də
çox qısaca.
Üzeyir bəy Hacıbəyli həmin abidə-əsərindəki
bu obrazı ilə XIX əsrin axırları - XX əsrin əvvəllərində
tüğyan edən Bakı qoçularını 1910-cu ildən
etibarən, necə deyərlər, yerlərində
oturtmağa başlamışdı. Lakin dahi bəstəkar
və ədibin sözünə, məncə, Möhsün Sənani
qədər qüvvət verən ikinci bir sənətkarın
adını çəkmək, onun bu “kino hadisəsi”nə
alternativ yansıtmaq mümkün deyil. Siz onun “duxanka” səhnəsindəki
(“Adə, Baloğlan, iskan (stəkan) gətir, hərif zər
tutur!”) yalançı qoqazlanmanı, qonaqlıqdakı
muğam anında yalanpış huş-guş ilə
özünügörkü, “Tarixi-Nadir”i yarıyacan oxumuş
taciri-aşiqdən ta “intelligent”ləri, “quru bəy”, “qəzetə”lər
padşahı və başqa “mötəbər” əşxasları
“pişto” hesabına idarəetmə yekəxanalığı,
“Adə, Baloğlan, sür geriyə” jarqonunu ifadə tərzi,
bazarda digər qoçu qarşısındakı xəcilliyi,
Məşədi İbada pul istəyi xitablarında 2 min
manatdan 10 manata düşmə deqradasiyalarını necə
yaratdığının fərqindəsinizmi? Belədirsə,
daha başqa sözə nə ehtiyac, - deyib, bu görkəmli
Xalq artistimizə rəhmət oxumaqla kifayətlənək.
Görəsən, o bizim bu fəxarət hisslərimizin
şahidi olsaydı, sifətində hansı cizgilər
yaranardı? Mən biləni, o cizgilərdə nə Eldardakı
qəhrəmanlıqdan, nə Əsgərdəki
“qoçu”luqdan əsər-əlamət olardı.
Olsa-olsa, sir-sifətində uşaqlıq taleyi dramatizmindən
bir-iki etüdlük əzab-əziyyətizm hiss olunardı...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2014.- 12
fevral.- S. 11.