Bəşir Səfəroğlu
yanğısı
Həm sənət,
həm həyat - ömür-gün
müstəvisində...
O, həyatdadamı - rollarının birində dediyi kimi - “yavaş-yavaş yandı?” Yox, - həmin o “canlı yanğın”ın uğundurduğu hörmətli tamaşaçılar, yox! Haman o şanlı “səhnə-alov”a neçə illər səhnədə, neçə müddətdir də ki, ekranlarda sənət nəşəli qəşş suyu səpən bəşirsevərlər, xeyr!..
...Onun özünə sənət Məcnunu, oynadığı “özgə”lərə səhnə Leylisi kimi baxanlar, bünövrə-binə sarıdan dünyanın daha sivil azlarından gec, peşəkarlıq baxımından çoxlarından güc səhnəmizdə müxtəlif məcnunlar görsələr də, sözügedən bu aşiqi təkrarsız Füzuli Məcnunu bilənlər, elə deyil!..
Xəmiri tamamilə aktyorluq aktlarıyla yoğurulmuş bu sənətkar haqda bu təşbeh-“xəmir” çox su aparar - deyə, mətləbə keçibən deyək ki, bir çox keçmiş və indiki səhnə məcnunlarımız da gözəl, özəl, ali “dəli”, əla sevib-seviləndilər. Amma dərhal əlavə edək ki, onların çoxusu səhnə-sənət Məcnunluğuna Qeyslikdən gəliblərsə, Bəşir Səfəroğlu elə anadangəlmə Məcnun olub. Bəşir Səfəroğlu hər dəfə səhnəyə yalnız qrim-qırım fərqilə çıxıb. Bəşir Səfəroğlu hər dəfə səhnəyə rəngarəng həyati problemlərdən, gündəlik ictimai münasibət havalarından, sosial güzəran davalarından, mər-məişət “ədva”larından bax-bax indicə ayrılıb gəlirmiş kimi yox, bütün günü (ayı, ili) bax-bax bu an, bu saatca yaradacağı obrazın dramaturq qələmindən, rejissor mizan-düzənindən yayınmış xüsusiyyətlərilə “razborka”sını “çürüdüb” qayıdırmış kimi çıxırdı. Bəşir Səfəroğlu müəlliflərin səhnə “anklav”ları üçün qurub-quramaladıqları obraz və situasiyaları öz təkrarsız jestləri, füsunkar yumoristik-dramatik təbəssümləri, ecazkar qaş-göz eyhamları ilə avtoimitasiya, kompleks kompensasiya edib parter, amfiteatr, yarus tufanları yaradırdı.
Və onun son “rolu”nda - dünyadəyişim “avtoportret”ində də Məcnuni duyğulara yönəlik bir nüans vardı ki, bunu yazımın qurtarışına saxlayıram.
Hələ
başlanış...
Yəni “Bəşir Səfəroğlu”nun “Bəşir
Səfər oğlu Səfərov” dövrü. Bu, bütöv bir
həyat dramıdır.
Bədii
dramaturgiyaya çətin
gələsi, yazı-pozuya
əl verməyəsi
şəxsi dram. Bəşirin məşhurluqdan, xeyli dərəcə xoşbəxtlik
qədər-qismətindən başını qaşımağa
macal tapmadığı
son dövrlərilə məşəqqətləri
daşımağa güc
tapmayan yeniyetməlik,
gənclik dövrünün
fərqini müqayisə
etmək üçün
“yer-göy” ifadələri
də bəs etməz.
Hər dövrün
rəngsiz, obrazsız
sənəd dili ilə yazmalıyıq ki, o, 11 mart 1925-ci ildə Bakıda doğulub. Əlavə etməliyik
ki, sonraların bu çəkili-şəkilli
sənətkarının sənəd
tarixçəsi təbəssümlü,
gülüşlü, azad
düşüncəli sənət
üzünə yox, hirsli-hikkəli, yalan mayalı, rejim qaş-qabaqlı siyasət
üzünə doğulub.
Bir yandan da ictimai-sosial mənşə “maddə”si:
ailə vəziyyətinin
ağırlığı onu
məktəbin yeddinci
sinfindən uzaqlaşdırmalı
olub. On dörd
yaşında dolanışıq
və repressiya mizanlarıyla süslənmiş
həyat səhnəsindən
sürücülər klubunun
dram dərnəyi səhnəsinə
qalxıb. On altı yaşında dünyanın faşizm dramına - müharibəyə
yollanıb, kontuziya
(1942) “təltifat”ı ilə
geri qayıdıb.
İçi istedadla dolu bu gənc yeni
faciə üfüqləri
qarşısında; dil
tutulub, qulaqlarsa çox ağır eşidir. Bəs nə etməli?
Bir söz deyə və çığırtı-gumbultularından
savay heç bir sözünü eşidə bilmədiyi bu dünyanın sənət-səhnə yarına
necə qovuşmalı?
Bir müddət
keçir, qulaqları,
özü demişkən,
“pıçıltılara yatmasa da, qıcırtıları
antenalaya bilir”. Lakin sənət
adlı yarı ilə bağlı dərdini izhar edəsi dil açılmır ki açılmır. Bir müddət
yük maşını
sürməli olur.
Və sən demə, lalın dilini tək elə analar yox, yaxşı insanlar da bilirmiş:
onun istedadına yaxşı bələd olan rejissor Niyaz
Şərifov məsləhət
görür ki, müntəzəm olaraq teatr tamaşalarına gəlsin və bir neçə ay sonra onu truppaya
(“kəkələmə rollarına
cəlb edilə bilər” ehtimalı ilə) aktyor qəbul edir. Yaradıcılıq ehtirası
ilə alışıb-yanan
Bəşir bu uğurdan bir qədər də həyəcanlanır, ömür
“tamaşa”sının bu
iztirablı, gərgin
“ssenari”silə gedib-gəlir,
yatıb-durur və bir gecə yuxuda
necə bir zəlzələvi həyəcan
yaşayırsa, oyanıb
agah olur ki, dili açılıb!
Həmin yuxu “dram”ının həyəcan
kulminasiyası sayəsində
o günə qədərin
bu adi Bəşiri
qeyri-adi Bəşir Səfəroğlu erasına
başlayır...
Özü də necə!..
Yəni, adicə “başlayır” sözünü çoxlarına,
hətta hamıya aid işlətmək mümkün. Bu, onun “yavaş-yavaş yandı” sözlərini söyləməsi sayaq - su içimi kimi bir şey.
Amma bəs, bunu söylərkən onun üzündə gördüyümüz
yüzdə-mində birə
məxsus orijinal aktyorluq elementlərinin, qeyri-adi “surəti-məhvəşləri”n
hər oxucuya çatdığına necə
əmin olasan? Yəni
problem bu korifeyi sağ ikən görməmiş müasir
oxucuya çatdırmaq
üçün nədən
və necə startlamaqda - onun başlamağı ilə
ilgili mövzuya necə başlamaqdadır.
O bu dünyaya valideynləri üçün
bir “oğul-bala”, ölkə tamaşaçılarıçünsə,
həmkarlarının təbirincə
- “Allahın bəlası”
kimi gəlibmiş. Fitri istedad ləbaləb,
sənətə sevgi
siləbəsilə, aqil-qabilliyi
zəki-zəki, istedad
ətəyi tökü-tökü
və... o dövr vurğunlarından (o vaxtlar
“fanat” termini “kəşf”
olunmamışdı) birinin
dediyi kimi - “üzündə şeytan
tükü”... (Görəsən, bu an üç nöqtənin
eyham-ehtiva qapsamında
onun daxili sənət aləminin “bədənnüma” aynası
olan sir-sifətini bütün cizgilərilə
xatırlaya bilənlər
də oldumu?). Deyim ki, o dövrün
“B.S. vurğunları”ndan birinin
bu sözünü havayıdan xatırlatmadım;
Bəşir Səfəroğluya
elə-belə - yəni
müəlliflərin (dramaturq
və rejissorun) və hətta özünün mizan-düzən,
yumor-mumor qatqarı qatmadıqları məqamlarda
da baxanda adamın gülməyi gəlirdi. Bu sirrin “iksir”ini tapmaqda aciz olan Allah bəndələri (xalq) isə aldığı hədsiz ləzzəti, qaldığı qədərsiz
heyranlığı ömrü
uzunu hüzn-hüzrdə
“min-əş şeytani-rəcim”
deyə lənətlədiyi
(bu halda “sevdiyi”) abstrakt varlığın hipnozi tükü ilə bağlayır.
İndi, lənət şeytana, şərti proloqumuz belə alındısa, epiloqumuz necə olacaq? Cəmisi qırx
dörd il yaşamış bu “gənc”in yaradıb-yaşatdığı
yüzlərlə uzunömürlü
rolları - ağızdolusu
müzakirəsi neçə-neçə
“dəyirmi stol” ətrafına sığışmayası
obrazları bu dördkünc qəzet səhifəsi “məclis”inə
necə toplayıb, necə bəhs açmalı? Öz saya fikirlərini
o obrazların rəngarəng
təsir-təlqin dalğalarına
nə tövr qatmalı? “Durna”dakı
Uzun - Qoşun höcətləşməsinə - “vur-vurum!” kimi muz-“müharibə”lərə
baxıb necə qəşş etməməli?
Ustadlıqla yaratdığı
“həm ciddi, həm şən” - guya eleqant alim,
amma cılxa pedant Gülümsərov ikən
öldürücü bir
sifət alıb dediyi: “Məni bu işə vadar edənlər tarix qarşısında cavab verəcəklər!”
- “vəsiyyət”ini necə
göyərtməli?..
Yox, deyəsən,
səhnəmizin əbədi
ulduzlarından olan Bəşir Səfəroğlunu
da bir qədər
“trafaret-təqdimat” formatında
təqdim etmədəyəm. Belədə
- heç olmasa bir neçə obrazının adını
sadalayım: “Beş manatlıq gəlin”də Möhsün, “Keto və Kote”də Qaradavoy, Çiko, “O olmasın, bu olsun”da Məşədi İbad, Qoçu Əsgər, “Durna”da Uzun, “Ulduz”da Gülümsərov, Qədir,
“Gözün aydın”da
Səlyanski, Qəhrəman,
“Mərdi-xəsis”də Hacı
Qara, “Rəisin arvadı”nda Baləmi, “Milyonçunun dilənçi
oğlu”nda polis rəisi,
“Bizə bircə xal lazımdır”da Səbrəli, “Tacikfilm”in
“Xoca Nəsrəddin”ində
baş qəhrəman
və sair və ilaxır və bu kimiləri...
İnanın, əgər belə
“modal” əlavə qəlibləri
üç yox, yüz üç də olasıydı - hamısını sadalamağa
dəyərdi. Çünki onun obrazlarının nə sayı bitəndir, nə sanbalı tükənən.
Və bu da “vəd”im...
Yuxarıda demişdim axı, onun “avtoportret”indəki Füzuli duyğularına,
“ey Füzuli!” xitablarına yönəlik
bir nüansa da toxunacağam. Özü də
çox qısa şəkildə. Belə ki,
bu sənət Məcnununun dünyadəyişiminə
səbəb olan mərəz nadir azarlardan olduğu kimi, onun bunu qarşılaması
da Məcnuni-Füzuliyanə
olub. Son günədək səhnədən
düşməyib, sürəkli
alqışları, salonlardan
atılan gül-çiçəkləri,
replika-komplimentləri “mən
ki bu gün-sabahlığam...”
ovqatı ilə yox, “sənət əbədidir!” duyğuları
ilə qarşılayıb.
Gözü hərdən həkimlərə
dikilərkən “Gəl,
sanma Füzuli dərdini asan, ey təbib!” - ucalığıyla düşünüb. Duyğusal
dostlarının, arif
həmkarlarının söyləmələrinə
görə, onu sevgi və ağrı
dolu baxışlarla süzən doğmalarına
baxarkən də özünü elə Füzulinin hikməti-mərdanəliyi
üstdə kökləyirmiş:
“...Rəhmət sənə
ki, öldün, əfqanınla xəlqə
əziyyət vermədin!..”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2014.- 12 mart.-
S. 11.