Kinooperatorların
Xanı
Görkəmli kino xadiminin 95 illik yubileyi qeyd olundu
Martın 19-da Azərbaycan Dövlət Film Fondunda görkəmli kinooperator Xan Babayevin 95 illik yubileyi ilə əlaqədar tədbir keçirildi. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, Azərbaycan Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqı və Dövlət Film Fondunun birgə təşkil etdiyi tədbirin iştirakçıları əvvəlcə sənətkara həsr edilmiş fotosərgi ilə tanış oldular.
Azərbaycan Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqının icraçı katibi, Əməkdar incəsənət xadimi Cəmil Quliyev tədbiri açaraq Xan Babayevin yaradıcılığından danışdı, onu kinematoqrafiyamızın inkişafında müstəsna xidmətləri olan sənətkar kimi xarakterizə etdi. Bildirdi ki, ötən əsrin birinci yarısında Azərbaycan filmlərinin çəkilişində əcnəbi operatorlar üstünlük təşkil edirdi: “İkinci Dünya müharibəsindən sonra Azərbaycan kinematoqrafiyasına yeni bir nəfəs gəldi. Çünki operatorların çoxu müharibədən qayıtmışdılar və müharibənin ağrı-acısını görmüş insanlar idi. Xan Babayevin də ömür yolu müharibənin od-alovundan keçib. O, lentə aldığı hər bir filmin dramaturji həllini yüksək səviyyədə qurmağa nail olub, əsrarəngiz portretlər ustası olduğunu isbat edib. Biz onun filmlərində təsvirlərin dinamikasını müşahidə edirik”.
Kinoşünas, Əməkdar incəsənət xadimi Aydın Kazımzadə sənətkarın ömür yolundan və yaradıcılığından söz açdı. Onun çıxışı kinooperatorun çəkdiyi filmlərdən fraqmentlərlə müşayiət olundu. Bildirildi ki, Xan Yusif oğlu Babayev 1919-cu il martın 22-də Lənkəran rayonunun Seydəkaran kəndində həkim ailəsində dünyaya göz açıb. İbtidai təhsilini Bakıdakı 48 saylı məktəbdə alıb, 1931-1937-ci illərdə N.Nərimanov adına Azərbaycan Dövlət Politexnikumunun elektronika fakültəsində oxuyub. Müxtəlif təşkilatlarda səs mexaniki köməkçisi, texnik-elektrik, Akademik Dram Teatrında işıq sexi müdirinin II köməkçisi işləyib. Lakin harada çalışmağından asılı olmayaraq, çox sevdiyi fotoaparatı heç vaxt əlindən yerə qoymayıb.
1938-ci ildə Xan Babayev Moskvada Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun operatorluq fakültəsinə daxil olur. II Dünya müharibəsi başlananda cəbhəyə yollanır, leytenant və bir kinooperator kimi həm vuruşur, həm də kinosüjetlər çəkir. Müharibədən qayıtdıqdan sonra Moskvada təhsilini davam etdirən Xan Babayev görkəmli rus kinooperatoru, professor Boris Volçekin emalatxanasında sənətin sirlərinə yiyələnir. Bir neçə sənədli filmi lentə alır, 1949-cu ildə “Bakının işıqları” tammetrajlı bədii filminin II operatoru olur.
Kinematoqrafda “təbiətin tərənnümçüsü”
adlandırılan sənətkarın çəkdiyi “Ögey ana”, “Böyük dayaq”, “Yenilməz
batalyon” və s. filmlərdə
təbiət adi fon rolunu oynamır, bu filmlərdə
fon fəaldır, personaj
kimi fəaliyyətdədir. Onun təqdimində Azərbaycanın meşələri,
dağları, dərələri, bağları,
çayları ekranda sanki
cana gəlir, tamaşaçı ilə
ünsiyyətdə olur. Xan Babayev əsl Azərbaycan milli kinooperatoru, doğma torpağın nəğməkarı
idi. Təsadüfi deyil
ki, tanınmış
özbək kinooperatoru
Əhməd Şəmiyev
həmkarına bağışladığı
fotoşəklin arxasında
bu sözləri yazmışdı: “Hörmətli
Xan! Sən operatorların Xanısan!”
Onun çəkdiyi
“Qara daşlar” bədii filmində də epizodlar, xüsusilə dəniz lövhələri maraqlı
və inandırıcı
alınıb. “Yenilməz
batalyon” bədii filmi (R.İsmayılovla birgə) operator Xan Babayevin son ekran əsəridir. Sənətkar
1967-ci il mayın 29-da vəfat edib.
Xalq rəssamı
Rafiz İsmayılov, kinooperator, Əməkdar incəsənət xadimi Kənan Məmmədov da sənətkarın yaradıcılıq yolundan
danışdılar, xatirələrini
dilə gətirdilər.
Sonda sənətkarın
qızı Lalə Əlihüseynova yubiley tədbirinin təşkilatçılarına
və iştirakçılarına
minnətdarlığını bildirdi.
Fariz Yunisli
Mədəniyyət.- 2014.- 28 mart.-
S. 7.