Lütf edilən insan haqqında etüdlər
Lütfəli Abdullayev - 100
Alışqanlıq
Lütfəli Abdullayevin 100 yaşı
tamam oldu... Elə bil dünən idi. Amma yox, dünən niyə, elə bu gün idi,
lap elə bir-iki saat əvvəl onun çəkildiyi bir filmə baxdıq. Onun məşhurlaşdırdığı
personajların ağzından
dilimizə düşmüş
ifadəni işlətdik.
Hamılıqla da zənn etdik ki, o, elə
bizim müasirimizdi.
Yenə də bizim şəhərdə
yaşayır, biz addımlayan
küçələrdən keçir. Bakının
mərkəzi küçələrində,
bulvarında onunla qarşılaşanda yenə
üzümüzə təbəssüm
qonacaq, ərklə ona yaxınlaşıb salam verəcəyik, o da lap Zülümov Mərdanzadəyə salam
verən təki, iki əlini sinəsində çarpazlayıb
yüngülcə baş
əyərək «əleyküm-səlam»
deyə cavab verəcək. Əslində...
... Əslində biz onu yenə
görəcəyik. Bayram
günlərimizin teleefirini
bəzəyən filmlərin
tanış epizodlarında görəcəyik,
yenə o şirin, yumşaq danışığını
eşidəcəyik. Amma bizim
gülüşümüzdən, özünün bəxş
etdiyi xoş ovqatdan yalnız onun ruhu xəbər
tutacaq. Olsun... Onsuz da doğma sandıqlarımızın
hamısı qəlbimizdədir,
bizdən uzaqlaşıb
gedən yalnız onların cisimləridir.
Doğmalıq
Çox
sevdiyim qazax şairi, türkoloq tədqiqatçı, Azərbaycan
xalqının dostu olduğunu əməllərində
sübuta yetirmiş Oljas Süleymenovun çox dəqiq müşahidəsi var. Deyir
ki, azərbaycanlılar
sevdikləri insanlardan,
məşhur sənətkarlardan
söhbət açanda
heç zaman onları soyadı ilə çağırmırlar,
adını çəkəndə
ardınca müəllim,
bəy, xanım titulu işlətmirlər.
Çünki xalqın arasından
çıxan, ümumxalq
məhəbbəti qazanan
sənətkarları özlərinə
lap yaxın bilirlər.
Odur ki, əziz oxucum,
sən də bu yazıda sözlə çəkilən
etüdlərin əsas
qəhrəmanının da,
onun sənətdaşlarının
adlarını təkcə
çəkən müəllifi
sayğısızlıqda, yekəxanalıqda qınama.
Mən də bu yazımda
az-maz rəssamlıq qabiliyyətimi qabardıb xalqın sevdiyi sənətkarların eləcə
adını yazacağam.
Həm də rəssamlar daha sərbəst olurlar axı...
Tanışlıq
Onu ilk dəfə
«Həmişəxanım» tamaşasında
görmüşəm. Dörd,
ya da beş yaşım olardı, ata-anam əlimdən yapışıb
Musiqili Komediya Teatrına aparmışdılar.
Bizimkilər sənətkarlıq zirvəsinin pikində olan Nəsibəyə, Lütfəliyə, bir də bu azman
sənətkarlarla ayaqlaşmağa
çalışan, hələ
cavan Hacıbabaya baxmağa getmişdilər.
Səhnədə nələr
baş verirdi, aktyorlar nə deyirdilər, tamaşaçılar
nəyə gülürdülər,
- bütün bunlara
tam dəqiqliyilə illər
sonra pyes oxumağa həvəs göstərdiyim zamanlarda,
Salam Qədirzadə yumorunu
anlayacağım illərdə,
kor-koranə teatr sevgisinə sənət bələdliyi qoşulacağı
yaşımda varacaqdım.
Hələliksə, teatrın, mükəmməl
aktyor ifasının cazibəsindəydim. O cazibənin
hökmü, gücü
nə qədərdisə,
ondan heç cür aralana bilmədim.
Sənətkarlıq
Lütfəlinin teatrda yaratdığı obrazların sayı yüzü keçsə də, «Azərbaycanfilm»in istehsal etdiyi cəmi beş-altı filmdə rol alıb. Amma necə rollar! «Orda kişmiş
yeyir», «Qədeş, girdavoy», «Bəli, qurban», «Meşedi İbad çağırır»
kimi dörd cümləlik, bir də qoçuları geri haylamaq üçün
çıxardığı səslərlə sözü
bitən Baloğlan yadda qalmır, yoxsa, üst-üstə dörd-beş abzaslıq sözü olan Zülümov?.. Görəsən,
daha kim
rejissor ssenarisində ifası cəmi bir-iki səhifə olan personajı bu qədər ətə-qana gətirib dolğun obraz yarada bilər? Bundan ötrü daha çox nə lazımdır: müəllifin hər obraza verdiyi dramaturji material, aydın ifadə edilmiş rejissor tapşırığı,
aktyorun istedadı, çalışqanlığı, yoxsa sənət sevgisinə tən gələn bacarığı,
yaratmaq eşqi?! Sonuncuların hamısı
rəhmətlik Lüftəlidə
var idi... Onun sənətdə at oynatdığı
dönəmdə də
Allah-təala onu birinci ilə ikincinin kasadlığıyla
sənət sınağına
çəkməmişdi.
Genetik yaddaş
Bəlkə də Azərbaycan səhnəsində cəmi
bir neçə aktyor tapılar ki, istedadı yalnız milli dramaturgiyanın sayəsində
parlayıb, demək olar ki, öz
soydaşlarından başqa
bir obrazı yaratmayıb. Yaradıbsa da, sırf milli obrazların ifaçısı kimi parlayıb. Elə Lütfəlinin də
əcnəbi obrazları
yadıma düşmür.
Bircə
«Milyonçunun dilənçi
oğlu»ndakı Milyonçudan
başqa. Amma əslində
o da milli olmaqdan daha çox,
bəşəri, varlı
insan tipajının ümumiləşdirilmiş obrazıdır.
Elə milli olanları xatırlayaq: «O olmasın,
bu olsun»da Hambaldan Məşədi İbadadək neçə
tipaj, «Arşın mal
alan»da Vəli, «Ulduz»da Məhəmməd,
«Gözün aydın»da
Qəhrəman, «Toy kimindir?»də Qoşun,
«Durna»da Dursun, «Xəsis»də Hacı Qara... Hamısı Azərbaycan xalqının
genetik daşıyıcısı
olan obrazlar!.. Məhəmməd bir az tənbəl olsa da, qəlbən saf insan, yaxşı
yoldaşdır, Qəhrəman
əməlləri adına
yaraşan kişidir, Məşədi İbad -
tipik Şərq dükandarı, amma qəpiyi güdərkən
nəfsinə aldanıb
manatda zərər edən acgöz tacirdir, Vəli ağasına, çörək
verəninə sədaqətlə
bağlı olan, amma yeri gələndə
öz xeyrini də unutmayan cavandır.
Janrın tələblərinə və
çərçivə tələblərinə
görə, bu tipajların hər birində mütləq bir qabarıq mənfi, özü də gülüş doğuran mənfi cəhət olmalıdır. Həmin cəhət
olmasa, qəhrəman dramaturji baxımdan naqis qalar. Amma o ki qaldı Qoşun
ilə Dursuna, onlar - yaradıldıqları
dövrün hakim ideoloji
xəttindən baxanda
da antipoddurlar, elə zəmanə dəyişəndən sonra
da. Bəs biz, tamaşaçılar necə, onları bəyənməyib, mənfi
tip yerinə qoyuruqmu?
Yooxxx... Çünki
Lütfəli möhür
vurduğu arvadbaz, yekəxana Qoşunu da, tənbəl, ortada yeyib qıraqda
gəzən yalançı
Dursunu da sırf psixoloji tipaj, yalnız pis xüsusiyyətləri
başqalarından bir
qədər çox olan İnsan kimi təqdim edir. Lüftəlinin nə Qoşunundan zəhlən gedir, nə Dursunundan, nə də üstünə çımxırdığı
tacirin kisəsindən
xışmaladığı kişmişi ovucla ağzına basan Baloğlanından!..
Bilmirəm, «O olmasın, bu
olsun» təkrar ekranlaşdırılsaydı, Baloğlanı
oynayacaq aktyor Lütfəlinin təsirindən
çıxa bilərdimi?.. İnanmıram. Düzdür, eyniadlı əsərin
teatr tamaşalarında
çox aktyorlar Baloğlan oynayıb, sadəcə, teatrda bu obrazı tamamlayan mimikanı, onun rolunun ikinci
planını filmdəki
kimi çatdırmaq janr baxımından mümkün deyil.
Amma Vəli...
Səhv
etmirəmsə, Lüftəli
«Arşın mal alan»da Vəli roluna çəkilənədək
onu teatrda oynamamışdı. Özü də
hələ aktyor kimi tam püxtələşməmişdi.
Amma Vəli obrazına elə bir möhür
vurdu ki, ondan sonra Vəli
oynayacaq aktyorlar Lütfəlinin cazibəsindən
çıxa bilmədilər.
Vəlini Lütfəlinin «obraz format»ından çıxaranlar uğursuzluğa
düçar oldular, Lütfəlinin qoyduğu
ölçünü gözləyənlər
isə ən yaxşı halda seyrçiyə bir daha onu xatırlatdılar.
Çünki Vəli təkcə
aktyorun istedadından yaranmamışdı, o, bir
tərəfdən xalq
meydan-oyun teatrı ənənəsindən, digər
tərəfdən dil,
din, milli, irqi mənsubiyyət ayrıntısı
qoymayan, Allah vergisi kimi ilahidən bəxş edilən istedaddan pay almışdı.
Buna görə də
həmin quruluşdan sonra çox «Arşın mal alan»lar
oynanıldı, amma Lütfəlinin Vəlisindən
olmadı ki olmadı.
Əbədilik
Türk müğənnisi Ebru Gündeşin ifa etdiyi «Sən Allahın bir lütfüsən» mahnısını
çox sevirəm. Mahnıda
tamam fərqli bir mətləbdən söhbət getsə də, Lütfəli Abdullayev barədə yazını yazarkən bu mahnıdan bir sətir qulaqlarımda səslənirdi:
«Sən Allahın bir lütfüsən». Ərəb dilində lütf sözünün bir neçə mənası var: mehribanlıq, yumşaqlıq,
kərəm, ehsan, yaxşılıq. Lütfəli isminin açması isə «Əlinin (ə) lütfü» deməkdir.
Mən bilmirəm, aktyorluq istedadı ilə dini rəhbərin lütfü arasında oxşar nəsə tapmaq olar, ya
olmaz. Amma yəqin ki, valideynləri oğullarına
bu adı verərkən onun hər şeydən əvvəl kərəm sahibi, mehriban insan, yaxşılıq etməyi bacaran kişi olmasını
arzulamışdılar.
Bu il böyük
aktyorun 100 illik yubileyi qeyd olunur.
Amma 41 ildir ki, özü
aramızda yoxdur.
Onu xatırlayanların yaddaşında
isə təkcə böyük aktyor kimi yox, tanıdığı-tanımadığı
hər kəsə əl tutan, kimsənin qəlbini qırmayan böyük insan kimi qalıb.
Əgər kiminsə
vəfatından keçən
qırx ildən sonra da sənət
dostlarının övladları
onun balaları ilə bacı-qardaş münasibətini yaşadırsa,
onu ilk növbədə
gözəl insan kimi xatırlayırsa, deməli, onun bu dünyaya gəlişi elə Lütfün özü imiş!
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2014.- 2 may.-
S. 11.