İncə yumor
- ciddi sənət
Lütfəli
Abdullayev - 100
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin sərəncamı ilə qeyd olunan yubileylər
Baharın ilk günündə, martın 22-də dünyaya göz açan Lütfəli Abdullayev (1914-1973) gəlişiylə bahar sevinci, bahar təbəssümü, yaz hərarəti gətirdi. Yaşayacağı sənət həyatının tale yazısı oldu bahar! Zəngin sənət palitrasının rəngləri baharın əlvan naxışları kimi füsunkar gözəlliyini həmişə qoruyub saxladı və əbədi saxlayacaq.
Sənətinin həmişəyaşarlığının nəticəsidir ki, 100 illik yubileyi Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamı ilə geniş şəkildə qeyd olunur. Dövlət başçısının 13 fevral 2014-cü il tarixli sərəncamında aktyorun təkrarolunmaz üslubda canlandırdığı son dərəcə koloritli, rəngarəng obrazlarla Azərbaycan teatr tarixinə və kino salnaməsinə yeni parlaq səhifələr yazdığı qeyd olunur, fitri istedada, yüksək səhnə mədəniyyətinə malik sənətkar kimi dəyərləndirilir.
Dünyaya gəldiyi Şəkinin dadlı-duzlu yumoru, udduğu hava, içdiyi su da sənətinə hopmuşdu. Ona görə də təkrarsız sənəti - yumoru, gülüşü, qıyqacı baxışı, bir sözlə, aktyor imici bulaq suyu tək təmiz, saf, büllur kimi idi.
59 illik ömründə səhnədə və ekranda bir-birindən maraqlı, bənzərsiz rollar oynadı; fərqli yozumda, fərqli ampluada. Bu səbəbdən böyük sənəti ilə illərə, on illərə qalib gəldi. Sənətinin işığı zülmətlərdən, qatı dumanlardan keçdi. Amma nurunu itirmədi, təravətini hifz elədi...
Lütfəli Abdullayevin komizminə incə yumor boyaları çox doğma idi. O, yaratdığı obrazın həyatiliyinə tamaşaçını məharətlə inandıra bildi. Onun sənət zəfərinin mayasında məhz öz istedadına olan inamı dayanırdı. Bu inamla da həmkarlarından seçildi, milli teatr və kinomuzda yeni bir əlçatmaz sənət zirvəsinə döndü. İllərin axarında ucalığı daha aydın görünən zirvə...
Yaradıcılığında teatr və kino aktyoru sərhədləri istedadının işığı ilə görünməz oldu. Səhnədə və ekranda oynadığı rollara görə eyni məhəbbətlə sevildi. Sənət ömrü bəxş etdiyi rollar bir yana, Azərbaycan incəsənətində ayrıca bir Lütfəli obrazı əbədiləşdi.
Şəki klubunun səhnəsində oynadığı komik rollar ondakı böyük aktyorluq istedadının ilk qığılcımları idi. 1928-ci ildə Bakıya gələn 14 yaşlı Lütfəli Dövlət Konservatoriyasında ifaçılıq sənətinin sirlərinə mükəmməl yiyələnir. Opera Teatrının müsabiqəsindən uğurla keçir, yaşının azlığına baxmayaraq, xora qəbul edilir. Tezliklə tamaşaçılar onu kütləvi səhnələrdə, epizodik rollarda görürlər.
Musiqili Komediya Teatrının, Milli Dram Teatrının səhnəsində oynadığı rollar aktyora böyük şöhrət gətirir. Vəli, Soltan bəy (“Arşın mal alan”), Hambal, Məşədi İbad (“Məşədi İbad”), Qulu (“Əlli yaşlı cavan”), Hacı Qara (“Hacı Qara”) kimi rolları ilə tamaşaçıların qəlbində silinməz izlər buraxır.
Musiqili Komediya Teatrında canlandırdığı Vəli obrazı görkəmli aktyor və rejissor Rza Təhmasibin də diqqətini cəlb edir. 1945-ci ildə rejissor Nikolay Leşşenko ilə birgə lentə aldığı “Arşın mal alan” filmində Lütfəlini Vəli roluna çəkir. Diqqətçəkən məqam ondan ibarətdir ki, aktyorun filmdəki Vəli obrazı səhnədə oynadığı rolun sadəcə təkrarı olmadı. Aktyor obraza ekran sənətinin estetikası əsasında yeni nəfəs, yeni həyat verdi. Səhnədə olduğu kimi, ekranda da Lütfəli sənətkar imzasını yazdı.
İlk ekran debütü olmasına baxmayaraq, filmin uğurunda onun aktyor sənəti öz sözünü dedi. Obraza xas olan səmimiyyət, sədaqət, sevgi aktyorun ifasında mükəmməl şəkildə əksini tapdı. Rəşid Behbudovun Əsgəri, Leyla Bədirbəylinin Gülçöhrəsilə bərabər Lütfəli Abdullayevin Vəlisi də filmin müvəffəqiyyətində pay sahibi oldu. Təsadüfi deyil ki, 1946-cı ildə filmin yaradıcı heyəti sırasında o da dövrün ən ali təltifinə - Stalin mükafatına layiq görüldü.
Üzeyir Hacıbəylinin ölməz “Arşın mal alan”ı 1965-ci ildə yenidən, bu dəfə rəngli formatda ekranlaşdırılsa da, tamaşaçıların böyük əksəriyyəti sənət hadisəsi kimi öncəki filmi daha çox bəyəndi. Hətta inkişaf etmiş kinotexnikanın son nailiyyətləri belə 1945-ci il filminin uğuruna kölgə sala bilmədi.
“Arşın
mal alan”dan sonra aktyorun ekran fəaliyyətində on bir illik
fasilə yarandı. Yalnız 1956-cı ildə kinorejissor
Hüseyn Seyidzadənin “O olmasın, bu olsun” filminə dəvət
aldı. Filmdə onunla bərabər görkəmli
gülüş ustaları - Əliağa Ağayev, Mustafa Mərdanov,
İsmayıl Osmanlı, Ağahüseyn Cavadov, Möhsün Sənani
kimi aktyorlar çəkildi. Filmin obrazlar qalereyasında
Balaoğlanın unudulmamağı aktyorun oynadığı
rola yaradıcı münasibətinin nəticəsi idi. O,
Balaoğlanın simasına xas olan bədii xüsusiyyətləri
məharətlə ümumiləşdirdi.
Aktyor
Qoçu Əsgərin köməkçisi Balaoğlanı fərdi
xüsusiyyətlərilə - hərəkətləri,
yerişi, jestləri ilə uğurla canlandırdı.
Balaoğlanın təkəbbürü,
lovğalığı, xudpəsəndliyi,
acgözlüyü və hərisliyi ifadəli aktyor oyununda
aydın göründü. Bu obraz filmdə epizodik olsa da,
unudulmadı.
1961-ci ildə
Lütfəli Abdullayev rejissor Şüa Şeyxovun “Qəribə
əhvalat” kinofelyetonunda Kefcilov roluna çəkildi. Onun
yaradıcılığına doğma olan realizm bu filmdə
də əksini tapdı. Kefcilovun uğurlu ekran təcəssümündə
onun zəngin həyati müşahidələri də
xüsusi rol oynamışdı. İçkiyə aludəçiliyindən
vəzifəsini itirən Kefcilov obrazını aktyor
özünəməxsus məharətlə təqdim etdi.
1963-cü
ildə görkəmli rejissor və aktyor Adil İsgəndərov
“Əhməd haradadır?” filminin sınaq çəkilişləri
olmadan sənətkarı Zülümov obrazına təsdiqlədi.
Maraqlıdır ki, filmin çəkilişlərində
görkəmli kinorejissor L.Abdullayevin oyunundan razı
qalmadı. O, aktyorun yerişində,
danışığında, xüsusilə
gülüşündə nədənsə təkrarçılıq
gördü. Aktyor isə hərəkətlərini obrazın
xarakteri ilə əlaqələndirirdi. Həqiqət naminə
demək lazımdır ki, Adil İsgəndərov rejissor
iradlarında yanılırdı. Əslində, təkrarçılıqdan
həmişə uzaq olan korifey sənətkar Zülümov
rolunda da tamaşaçılara tamamilə yeni və orijinal
bir obraz təqdim etdi.
L.Abdullayev
1964-cü ildə kinorejissor Ağarza Quliyevin “Ulduz” filmində
Məhəmməd rolunu uğurla oynadı. Məhəmməd
obrazı onun aktyor yaradıcılığında yeni ekran qəhrəmanı
kimi diqqəti cəlb etdi. Aktyor bu filmdə Nəsibə
Zeynalova, Bəşir Səfəroğlu, Hacıbaba
Bağırov kimi məşhur gülüş ustaları ilə
tərəf-müqabil oldu.
İki gəncin
saf məhəbbət münasibətləri və elmin həyatla
əlaqəsi filmin leytmotivini təşkil edirdi. Lakin
altıca ay evli olan Məhəmmədin şəxsi həyatı,
ailə problemləri də filmin fabulasında xüsusi yer tutur.
Aktyor Nazilənin itaətində qalan Məhəmmədin
köməksizliyini, acizliyini məharətlə
canlandırır. L.Abdullayevin bənzərsiz ifasında
tamaşaçı Məhəmmədin taleyinə
acıyır.
Böyük
aktyorun yaratdığı obrazlar - Vəli, Balaoğlan,
Zülümov, Kefcilov, Məhəmməd və başqaları
bir-birinə bənzəmədi. Hər birində yeni nəfəs,
fərqli təqdimat nümayiş etdirdi. Özünəməxsus
vokal keyfiyyətlərinin də olması, canlı ifaları
onun sənətini bənzərsiz edən əsas məqamlar
idi və o bundan yerli-yerində istifadə etməyi
bacarırdı. Bu da onun yüksək istedadı ilə
yanaşı, sənətinə olan məsuliyyətindən
soraq verirdi. O, həqiqətən, gənc aktyorların
yetişməsi üçün böyük bir sənət məktəbi
idi.
Lütfəli
Abdullayevin Azərbaycan aktyorluq sənətinə verdiyi
töhfələr yüksək qiymətləndirilib.
1943-cü ildə Əməkdar artist, 1960-cı ildə isə
Xalq artisti fəxri adlarına layiq görülüb. Onun ən
böyük mükafatı isə, təbii ki,
tamaşaçı sevgisidir. Bu sevgi əsrlər sonra da davam
edəcək. Çünki Lütfəli Abdullayev sənəti
parlayıb sönən ötəri işartı deyil. Onun
ekrandan boylanan sənətkar obrazı, efirdən ucalan məlahətli
səsi əbədi sənət işığıdır ki,
xalqımız var olduqca, o da yaşayacaq.
Təəssüf
ki, aktyorun səhnədə yaratdığı obrazların
canlı təsvirləri son dərəcə azdır.
Tamaşalarda qazandığı sənət
uğurlarından müxtəlif tədqiqatlarda, resenziyalarda,
xatirələrdə geniş söhbət açılır.
Çəkildiyi filmlər çox olmasa da, təkrarsız
oyun üslubunu aydın səciyyələndirir.
Böyük
tamaşaçı sevgisi qazanan aktyor yaradıcılıq
potensialını tam realizə edə bilmədi. O daha
çox filmlərdə çəkilə bilərdi. Lakin
müxtəlif intriqalar burulğanı onun da həyatından
yan keçmədi. Lütfəli Abdullayev üçün
yazılan ssenarilərə, rollara maneçilik törədilsə
də, böyük sənəti qarşısında hamı
aciz qaldı. Aktyorun əsrə qalib gələn sənətinin
qüdrəti yeni nəsillərə də öz
gülüş töhfəsini bəxş etməkdədir.
Hatəm Əsgərov,
Suraxanı rayonu
8 mart adına Mədəniyyət evinin bədii rəhbəri
Mədəniyyət.- 2014.- 21 may.-
S. 10.