Füsunkar, ecazkar...
Tofiq Quliyev ad-soyadlı, əbədi sənət dünyalı təkrarsız nəğməkar!
On dörd ildir cismi o
dünyalı, ismi isə əbədi olaraq bu dünyalı bənzərsiz
bəndə, gözəl və özəl bəstəkar...
“Gedər bir gün bu
gözəllik, sənə də qalmaz” deyilir mahnılarının birində. Bu dünyaya qoyub getdiyi qeyri-adi
gözəllik, bənzərsizlik isə həmişəlik!
Erkən
yaşlarından bünövrələmişdi bu əbədiliyi Tofiq Quliyev. 83 illik ömrün ilk notundan son akkordunadək
cılxa Qədim, tam Müasir
və əbədi Yeni Tofiq
Quliyev!
Bu korifeyin zəngin irs “trofey”i
tam izahata, sözə-sitata
gələn deyil. Olsa-olsa, dövri mətbuatın, tele-kino xronikaların vasitəsilə
müəyyən hala
gəlmək ola ya olmaya.
Yəni,
ümummilli lider Heydər Əliyevin ona qeyri-adi vurğunluğunu,
80 illik yubileyində onu necə hərarətlə
bağrına basması
faktlarını göz
önünə gətirməklə.
Dünyalarca məşhur
Solovyov-Sedoyun “Tofiq Quliyev kimdir” sualına: “Mənim “Moskva axşamları”mı
öz “Bakı - əziz şəhər” şedevrinin kölgəsində
qoymuş gənc bakılı dahi!” cavabının dərinliyinə
getməklə. Rəşid
Behbudovun “Neçə
illərdir Azərbaycanın,
xüsusən Bakının
mədəniyyət-musiqi nəbzi
Tofiq Quliyev ritmi ilə döyünür!” heyrətini
xatırlamaqla...
Tofiqin sənətə
gəlişi Üzeyir
Hacıbəyli fenomenli,
Asəf Zeynallı ultralı, Qara Qarayev neo-mogikanlı, total
Sovet polifonikli dövrə təsadüf
etsə də, o, “hamı kimi”liyə uğramadı. Elə bir majorital Təzə oldu ki, analar daha
belə bir tər-təranəlisini doğmayınca,
yenilməz Yeni olaraq da qalacaq.
Onun zövqləri cənnətə
aparan, qəlbləri riqqətə, sümükləri
oynağa gətirən
musiqiləri haqda hər kəs öz dilinə, qələminə çox
söz gətirdiyi kimi, -
Mən də:
...Tofiq Quliyev rübabında
melo-“atəş”lərdən
hürküşmədən düzümlənən uçar-qaçar
səfləri - bülbüllər
solist, ceyranlar marafonist...
...Tofiq Quliyev notlarında
melo-“qamçı”lardan
cıdırlanan ilxılar,
forte nişan-namçılardan yurtalanıb-çadırlanan, tərəkəməliyi
tərk edib xalqlaşan, mədəniyyətlənib-millətləşən
tayfalar - Qıratlı
türkzatlar öndə!..
Daha nə? Onun - sayı hesabsız, sanbalı çox, sonu yox partitura-“məmləkət”ini sözlə
ifadə edib başa vurmaq mümkünmü?..
...Bu kompleksal-universal sənətkarın
oturuş-duruşu, üz-gözü,
sözü-söhbəti, təhər-tövrü
də musiqilərinə
bənzəyirdi. Ömrü
isə onlardan ikisini daha çox
ehtiva edirdi: “Gecələr uzun...” və “Sənə də qalmaz”...
Birinci mahnıya xəyallandığımız
anlarda gözlərimiz
önünə vüsal
həsrətilə yanan
əzəli-əbədi can-cananlıq dəmləri gəlirsə, ikincinin ahıllıq ah-vahlarına
dalanda XX əsrin əvvəlləri - onun doğulduğu 1917-ci il, “Çadrova” küçəli, “Tarqovı”
dardalanlı Bakı da canlanır. Birincidə çox uzunömürlü əsərlər
fonunda çox füzun gecə-gündüzlər,
ikincidə eyhamlı giziltilər: bütün yaradıcı ömrü
uzunu məclislərin
yuxarı başında,
xüsusi diqqət-məhəbbətlər
nişangahında olan
belə bir sənətkar və haçansa... gələr
bir gün, bu növraqlar ona da qalmaz?!.
Amma bəşər
üçün yazılmış
bu əbədi qanunun əsl sənət adamlarına dair “maddə”sinə görə, heç də darılmağa dəyməz. Belələrinin
cismi müvəqqətidir,
ismi isə əbədi! Belə bir ismə yiyələnməkçünsə, gərək dünyaya göz açandan ətrafına Tofiq kimi nur saçasan,
fəhm-fərasət göstərəsən.
Təbii
istedadla həyati çaba-çalışmalar hesabına
yeni ladlar, zövq çövhərli
məhsullar yaradasan.
12 yaşında Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyası
nəzdindəki məktəbə
gedib, 17 yaşında
Konservatoriyaya qəbul
edilə, “ən diribaş, zirək, yüksək qavramlı” tələbə adı qazanıb, İttifaq şöhrətli müəllim-mütəxəssislərin
siniflərində fortepiano və
dirijorluq dərslərinə
“si” sürətilə
yiyələnib, həmin
ali məktəbi
ikicə ilə bitirə biləsən! Bu faktlar sonralar
onun dəstələyib-bəstələdiyi
bir sıra super-şıdırğı taktlarını
xatırladır.
Üzeyir
bəyin xüsusi təşəbbüsü ilə
təhsilinə davam üçün Moskva Dövlət Konservatoriyasına
göndərilən 20 yaşlı
Tofiq, orada fürsəti fövtə
verməyib, adlı-sanlı
bir orkestrdə diqqət mərkəzinə
düşən pianoçu
kimi fəaliyyət göstərir. İyirmi üç yaşında
Bakıya qayıdıb,
“Qırmızı ordu”
ansamblını yaratmaqla,
öz qabil “mən”ini elan etmiş olur. Bu ansamblçün vətənpərvər ruhlu
mahnılar, döyüşkənlik
mayalı marşlar yazır. Səs-sədası
tezliklə hər yana yayılan və ruhlandırma elementlərinə çox
ehtiyaclı bir dövrdə (1943) ikiyə
ayrılıb, ayrı-ayrı
diviziyalarda çalışmalı
olan bu ansamblın
“Qırmızı donanma”
bölümünün rəhbəri
olur.
Qələbədən dərhal sonra bu aqil gəncin
qəlbində sənət
qələbəliyi başlayır. Gəncliyin ilk baharında geyinməli olduğu hərb-zərb mundirindən “təğyiri-libas”
olub, rübabını
həmişəyaşar nəğmələr,
mahnılar, kantatalar üstə kökləyir.
Sülhsevər sənətkar
qəlbi yenidən coşur və hələ on il əvvəl (18 yaşında!)
bəstəkar Zakir Bağırovla birgə
fortepiano variasiyalarını işlədiyi “Rast”, “Segah”, “Zabul”, “Dügah” halətlərinə
düşür. “Azdram”, “Rusdram”, “Gənc tamaşaçılar”
və digər teatrların afişalarında
“Musiqisi Tofiq Quliyevindir” sözləri də yazılır və bu imza
yaddaşlara birdəfəlik
həkk olunur.
Və bu ad-soyad -
Titrlərdə...
Onun kino musiqiləri bitib-tükənmək
bilməyən bir serialdır. Səksən üç il
yaşamış bu sənətkarın adı
yetmiş üç filmə düşüb. Həmin filmlərin hamısı haqda nəinki danışmaq, heç adlarını sadalamaq belə bu yazılıq
deyil. Amma... hələ qeyri-məşhur
yaşlarında - 23-ündə məşhur “Səbuhi” filminin musiqisini yazmış bu bəstəkarın, heç
olmasa, on iki kino işini sadalayım: “Bəxtiyar”,
“Görüş”, “Qızmar
günəş altında”,
“Ögey ana”, “Onu bağışlamaq olarmı?”, “Telefonçu qız”, “Möcüzələr
adası”, “Sən niyə susursan?”, “Nəsimi”, “Dərviş Parisi partladır”, “Qaynana”, “Tənha narın nağılı”.
Bu filmlərin bir çoxundakı bəzi fraqmentlərin vizual-emosional təsirbni birə-beş artıran musiqi parçalarının
birini - “Bəxtiyar”dakı
şən xalları,
şux notları yada salaq. “Bəxtiyar”laşmış Rəşid
Behbudovun “do”dan “lya”ya qalxıb-düşən
həqiqi və rəmzi ifa variasiyalarını, “xalalar”ın
əndirəbadi duetlərini,
tutma balerin və balerinanın məlum “korafəhim” pianoçunun müşayiətilə
rəqslərinin musiqi
bəzək-düzəyini, dəniz neftçilərinin
“la-la, la-la-la!” nidalarını xatırlayaq...
Bəs “Ögey
ana”?! Bu sual-nidalı
təəccübümə həmin filarmonik filmin musiqi müəllifinin
“musiqi dili” hikmətindən başlamaq
istəyirəm. O filmlərdən
birindəki xitab olmasın, - “Ögey ana”nı həmin
musiqi fraqmentləri və mahnılarsız təsəvvür edənləri
bağışlamaq olarmı?!
Həmin
musiqi parçaları
İsmayılın ürəkparçalayıcı
“ana, anacan!” fəryadlarından da yanıqlı və təsirli çıxmırmı?
Bu musiqi dili
ssenari dilinin adekvat paraleli deyilmi? Əvvəlki ömür fəsillərini
qış kimi qaş-qabaqla yaşamış
İsmayıl. Və
bir yaz günü
üzünə gülüş
qonan İsmayıl... Bəyəm
o yetimin dərdini ssenaristdən, rejissordan, operatordan, doğma atadan, onun məhəbbətini
qazanmaqçün özünü
oda-közə vuran ögey anadan daha çox aça bilən ən məharətli Obraz orada sədalanan
Musiqi deyilmi? Hələ meşədə üzü
bizə tərəf irəliləyərkən əlindəki
dirijor çubuğuvari
ağac budağının
sehrilə səslənən
ilahi taktları, o təbiət-filarmoniyada “Quş-lar,
quş-lar, nə qəşəng o-xu-yur!” sözlərinə qüvvət kimi gurlayan “bəh-bəh!”ləri demirəm!
Amma... adamın könlünə
çox incə mətləblər pıçıldayan
bu zər, bu zərif nəğmələr
haqda -
Nə desən də, nə yazsan da...
onların yarı-parasını
belə ifadə edəsi deyil. Bunlar çox çətin görünən şəffaflıqlardır.
Bu çox aydın
sənətkarın apaydın
musiqiləri içərisində
bəzi şıdırğı
nümunələri layiqincə
qavrayıb mənimsəmək
qədər çətin.
O nümunələr elə
dahiyanə düşünülüb,
ustadanə yazılıb
ki, bunları orijinalındakı üslubunca
“oxumaq” olmur.
“Hər oxuyan Molla Pənah ola bilmədiyi”
kimi, “hər dinləyən də Tofiqi-agah ola bilməz” deyib, başlayaq onu dinləməyə...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2014.- 7
noyabr.- S. 13.