Bir şeirin tarixi: “Göyərçin”
Məlumdur ki, hər bir şeir şair
ilhamının məhsulu kimi ərsəyə
gəlir. Bununla yanaşı, konkret bir hadisə qələm
sahibinə təsir göstərir və nəticədə poeziya nümunəsi meydana
çıxır. Buna görə də bəzi
poeziya nümunələri müxtəlif
(bəzən qeyri-adi) şəraitdə və
müxtəlif məkanlarda yaranır. Bununla
bağlı qədim tarixə malik
poeziyamızda istənilən qədər nümunə
göstərmək olar.
Xalq şairi Səməd Vurğunun ayrı-ayrı şeirlərinin yaranması ilə bağlı apardığımız müşahidələr maraqlı faktların meydana gəlməsi ilə nəticələndi. Bu yazıda şairin 1943-cü ildə qələmə aldığı «Göyərçin» şeiri barədə söz açmaq istərdik.
Qeyd edək ki, Səməd Vurğun «Göyərçin»ə qədər də müharibənin doğurduğu əhval-ruhiyyəyə uyğun xeyli şeir qələmə almışdı. Əlbəttə, şairin müharibə illərində bədii yaradıcılıq sahəsində məhsuldar fəaliyyəti xüsusi qeyd olunmalıdır. Müharibənin təkcə ilk həftəsində dövri mətbuatda onun altı şeiri dərç edilmişdir.
Səməd Vurğun 1941-ci il iyunun 22-də müharibənin ilk günündə belə yazdı:
Bilsin ana torpaq, eşitsin
Vətən,
Müsəlləh əsgərəm mən
də bu gündən...
«Vətənin keşiyində»
adlanan bu şeir şairin Vətən və xalq qarşısında müqəddəs andı
idi. Bu misralar bütün Azərbaycan xalqının ümumi əhvalını ifadə
edirdi. Bu qanlı
savaşı «Böyük
Vətən müharibəsi»
yox, «rus-alman müharibəsi» adlandıranlara
xatırlatmaq yerinə
düşərdi ki, faşistlər təkcə
Rusiya üzərinə
deyil, SSRİ adlanan bir ölkənin üzərinə hücum
etmişdilər. Buna görə də faşistlərə qarşı
yalnız ruslar deyil, Sovet İttifaqında
yaşayan bütün
xalqlar, o cümlədən
azərbaycanlılar vuruşurdular.
Səməd Vurğunun Vətənə
böyük və sonsuz məhəbbəti odlu misralara çevrilir, insanlara qüvvət verir, qələbəyə inam
hissini gücləndirirdi. Onun qəhrəmanları
doğma diyarın şərəf və namusunu hər şeydən uca tutur, bu yolda
öz canlarından belə keçməkdən
çəkinmirdilər.
Belə qəhrəmanlardan birinin daxili aləmi şairin «Mənə belə söyləyirlər...»
şeirində ustalıqla
açılmışdır. Burada göstərilir ki, cəbhədə ağır
yaralanmış əsgər
son nəfəsində öz
doğma yurdunu - Azərbaycanı yada salır, Səməd Vurğunun «Azərbaycan» şeirindən bir parça söyləyir:
Görüb tanış olmadığım,
Qayğısına qalmadığım
Şeir
dostu bir insandan
Bir xatirə söylədilər:
«Bizim elli
bir qəhrəman -
Bir yaraqlı qızıl əsgər
Son nəfəsdə səni andı,
Dəniz
kimi dalğalandı...
Dedi: Doktor! Aman, doktor!
Sağlığıma güman yoxdur...
Bıçağını saxla bir dəm,
Bilirəm ki, öləcəyəm...
Gözüm yolda, könlüm
səsdə,
Dinlə məni son nəfəsdə.
Qoy Vurğunun sözlərindən
Bir bənd deyim son dəfə mən:
Sən də eşit bu nəğməni,
Qoy dolaşsın o, aləmi:
«El bilir ki, sən
mənimsən...»
Gənc əsgərin bu cür ölümü onu əbədiyyətə
qovuşdurur. Ömrünün sonunda Vətəni
yada salan, onun eşqini hər şeydən uca tutan bu
gəncin hərəkəti
doğma Azərbaycana
tükənməz məhəbbəti
ilə bağlıdır.
Şairi
vəcdə gətirən
də məhz bu idi.
Bundan sonra Səməd Vurğun ilhamı daha da qanadlanır, qəhrəmanın bu hərəkəti onu daha dərindən düşündürür. Şairlə qəhrəman birləşir,
sanki döyüşçü
şairin daxilinə hopur. Şair onun simasında
ümumiləşmiş şəhid-döyüşçü
obrazı yaradır.
Bu şəhidlərin hamısı eyni amal - «El bilir ki, sən mənimsən»
amalı uğrunda həlak olmuşlar. Bu şəhidlərin ruhu həmişə bizimlədir. Şair onların
ayaq izlərini dolaylarda, müqəddəs
əməllərini cəbhədən
qayıdan vətən
oğullarının gözlərində
hiss edir, öz oğlunu bağrına basanda onun gözlərində
də bu igidləri görür.
Səməd Vurğunun «Göyərçin»
şeiri də konkret bir təəssüratın
nəticəsində yaranmışdır. Şair bu
şeiri 1943-cü ildə
Ukraynanın Melitopol şəhəri yaxınlığında
döyüşən orduya
növbəti səfərlərindən
biri zamanı qələmə almışdır.
Şeirin təhlilinə keçməmişdən
əvvəl həmin səfər zamanı şairi ön cəbhə xəttində
müşayiət etmiş
diviziya partiya komissiyasının məsul
katibi M.Niftəliyevin cəbhə xatirələrinə
nəzər salaq.
Həmin
xatirələrdən öyrənirik
ki, S.Vurğun
1943-cü ilin noyabr ayında 416-cı diviziyada
olmuşdur. Bu zaman Melitopol şəhəri yenicə
azad edilmişdi və bu münasibətlə
416-cı Azərbaycan diviziyasına
Qırmızı Bayraq
verilmişdi.
Cəbhə xatirələrində oxuyuruq: «Biz (S.Vurğun və M.Niftəliyev - A.B.)
alaqaranlıqda Semyonovka
kəndinə daxil olduq. Faşistlər kəndi darmadağın
etmişdilər. Yerli əhali
faşistlərin əlindən
yaxa qurtarmaq üçün kəndi tərk etmişdi. Kəndin şimal-şərqində yerləşən
bir evə daxil olduq. Ev almanlar tərəfindən
tamam qarət edilmişdi. Səməd Vurğun
döşəmənin üzərinə
düşən bir kağız parçasını
götürdü. Bu, Volodya adlı bir uşağın 7-ci sinif şəhadətnaməsi
idi. Dərin düşüncələrə dalmış şair qəzəb dolu gözlərini tapdalanmış
şəhadətnaməyə dikərək dedi: «Kim bilir, bu məsum
uşaq indi haradadır? Faşist gülləsi onun
susdurmuşmu, ya da yaşayırmı?
O, acdırmı, susuzdurmu,
anasının yanındadırmı,
yoxsa faşistlər onu məcburi əməyə cəlb etmişlər?»
Səməd Vurğun şəhadətnaməni
müqəddəs bir
xatirətək götürdü
və «bu şəhadətnamə yazılmamış
bir sənət əsərinin mövzusu olacaqdır» - dedi. Mən gözlərimi S.Vurğundan
çəkmirdim. Şair isə
xarabaya çevrilmiş
evin qarşısında,
qurumuş armud ağacının başına
qonmuş bir göyərçini seyrə
dalmışdı. Sanki
onunla danışırdı.
Yetim uşaq kimi boynunu bükmüş göyərçin elə
bil ki, kimsəsiz
qalıb ağlayırdı.
Ona dən, su verən,
onu bəsləyib saxlayan, nəvazişini çəkən sahibini axtarırdı. Mən gözlərimi
şairə dikmişdim.
Onun nə deyəcəyini səbirsizliklə gözləyirdim.
Ancaq hiss edirdim ki, şair öz
ürəyində göyərçinlə
danışır.
...Çox keçməmişdi
ki, «Cəbhə xatirələrindən» qeydi
ilə «Ədəbiyyat
qəzeti»nin və «Kommunist» qəzetinin 1943-cü il 12
dekabr nömrələrində
«Göyərçin» şeirini
oxudum».
«Göyərçin» şeirində qanlı-qadalı
illərdə Ukrayna torpağında faşistlər
tərəfindən törədilmiş
fəlakətin poetik mənzərəsi verilmişdir. Şair göstərir
ki, kiçik bir şəhər viran edilmişdir. Burada nə bir insan
səsi var, nə bağ, nə bağça.
Mal, qoyun mələşməsi
də eşidilmir.
«Sanki bütün dünya
laldır...»
Şair müharibənin dəhşət
və fəlakətlərini,
ağır nəticələrini
göyərçinin duruşunda,
quşun gözləri
ilə nəyi isə axtarmasında göstərmişdir.
Göyərçin «qərib qalmış ağacda» oturmuşdur. Çünki bütün evlər dağıdılmışdır. Quşun gözləri kiminsə intizarındadır. Lakin burada
insan qalmamışdır.
Şair ukraynalı bir gözəlin portretini rəsm edir. Bu gözəl göyərçinin
indi boylandığı,
lakin boş qalmış eyvana çıxarmış. Şair qəlbli
bu gözəl təbiəti sevərmiş.
Günəşin özü belə
gözəldəki şeriyyəti
salamlarmış. O, roman oxuyar, corab toxuyarmış.
İndi o gözəl yoxdur. Dəhşətli müharibənin odları
arasında o gözəl
də, roman da yanıb külə dönmüşlər. Bu faciədən «dilə gəlir göyərçin
də»:
Yaman olur hicran dağı.
O daş altda, toz içində
Bir romanın son varağı
O gözəldən bir yadigardır!
Bütün bunlarla yanaşı,
Vurğun nikbinliyi, qələbəyə inam
hissi «Göyərçin»
şeirinin də əsasını təşkil
edir:
Bu gün-sabah qurulacaq
Bir ədalət
məhkəməsi.
Dəyişəcək o gün dövran:
Bu zillətlər, bu möhnətlər,
Vaxtsız ölmüş məhəbbətlər
Baş qaldırıb torpaq altdan,
Hayqıracaq qisas deyə,
Hökm edəcək yerə, göyə.
Səməd Vurğunun əksər şeirləri kimi, «Göyərçin» də
bu günümüzlə
səsləşir.
Şairin
bu qəbildən olan digər şeirləri barədə
gələn yazılarımızda...
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri doktoru
Mədəniyyət.- 2014.- 28
noyabr.- S. 13.