Sənətkar portreti - Həsən Turabov
Teatr kollektiv sənətdir.
Ona görə kollektiv
sənətdir ki, neçə-neçə
yaradıcı mütəxəssis bir məqsəd
uğrunda çalışır.
Teatr canlı sənət növüdür. Ona
görə canlıdır ki, zamanla və məkanla bağlı cərəyan
edən hadisələri aktyorlar gözümüzün önündə
yaşayır, yaradır, hərəkət edərək
canlandırır.
Teatr sintetik sənətdir. Ona görə sintetikdir ki, aktyor, rejissor, bəstəkar, rəssam birgə yeni məhsul ortaya çıxarır.
Deməli, teatr sənətini birləşmələr, komponentlər yaradır. Tamaşaçı olmasa, teatr olmaz! Yeni nəslin tərbiyə olunmasında teatrın rolu böyükdür, əvəzsizdir. Onillərlə peşəkar teatrımız inkişaf edərək dünya teatr sistemində özünəməxsus yer tutmuşdur. Təbii ki, bunun səbəbkarları səhnəmizin ulduzları - aktyorlarımız olmuşdur. Hər bir aktyor səhnədə canlı həyatdır.
Mən hər bir aktyorun yaradıcılığı, ümumilikdə teatrla bağlı bütün hadisələrlə maraqlanıram və çalışıram ki, kifayət qədər məlumatım olsun. Çünki bu sənət növündən zövq alıram. Haqqında az məlumatlı olduğum aktyorlar da var. Ona görə də teatrşünasların əsərlərinə müraciət etdim. Bu yazıda sənətdə öz sözünü demiş bir aktyorumuz haqqında danışacağam. Bu ölməz sənətkarımız Həsən Turabovdur. Onun haqqında məlumat əldə etmək üçün sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, teatrşünas İlham Rəhimlinin yaradıcılığından bəhrələndim. Çünki o, Həsən Turabov yaradıcılığının şahididir, onun haqqında bir neçə kitabın müəllifidir.
Həyatı
Həsən Turabov 1938-ci il martın 24-də Bakıda anadan olmuşdur. Əvvəlcə təhsilini 7-ci sinfə
qədər 31 saylı
məktəbdə, sonra
14 saylı məktəbdə
alır. Azərbaycan Dövlət
Teatr İnstitutunda təhsil ala-ala həm radioda, həm də yeni açılmış
televiziyada çalışır.
1960-cı ildən qısa fasilələrlə
Akademik Milli Dram Teatrının aktyoru olur. 1962-ci ildə teatrdan uzaqlaşaraq Bakıda Odessa Dənizçilik
İnstitutuna daxil olur və az sonra təhsilini yarımçıq
saxlayaraq, yenidən teatra qayıdır.
1971-ci ilin 29 aprelində respublikanın Əməkdar
artisti adına,
1982-ci il 1 dekabrda Xalq artisti fəxri
adına layiq görülür. 1987-2001-ci illərdə Akademik Milli Dram Teatrının direktoru olub. 1991 və 1996-cı illərdə Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqının sədri
seçilib. 1998-ci ildə “Şöhrət”
ordeni ilə təltif olunub. 2003-cü ilin 23 fevralında
vəfat edib.
Yaradıcılığı
Həsən Turabov qırx il ərzində
teatr səhnəsində
müxtəlif xarakterli
rolların ifaçısı
olub. Zamanından, mövzusundan asılı
olmayaraq oynadığı
rolların məqsədini
və əsas qayəsini aydın müəyyən etməyi
bacarırdı. Böyük ehtiraslı,
güclü faciə xarakterli sənətkar idi. Obrazın daxili təbəddülatlarının
ən parlaq, ən mürəkkəb xüsusiyyətlərini parlaq
şəkildə təcəssüm
etdirmək keyfiyyəti
ilə seçilirdi.
Bəzən ən adi həyat tiplərinin ifaçısı kimi sadə olduğu qədər də mürəkkəb və ciddi görünməyi bacarırdı. Səhnədə
çıxış edərkən
gözlənilməz hadisələrlə
qarşılaşanda özünün
aktyor istedadını
qətiyyətlə, dönməz
cəsarətlə sınaqdan
keçirməyi, risk etməyi
xoşlayan aktyor idi.
Emosional və kövrək idi. Asta, ancaq səsli
və aydın danışırdı, qaraqabaqlıq
xarakterinə tamam yad idi. Ənənə və çağdaş
teatr estetikasına mühüm yeniliklər gətirmişdi. Xarakterində “bükülü”, “gizli yumor” var idi.
1960-1970-ci illərdə mövcud
olan ictimai-sosial problemləri, insan münasibətindəki psixoloji
dərinlikləri real boyalarla,
zahirən sakit, daxilən təlatümlü
oyun-üslubda, həmçinin
lirik-psixoloji üslubda
Həsən Turabov qədər ustalıqla, yaradıcı ənənə
ilə təcəssüm
etdirə bilən başqa bir aktyorun adını deməkdə çətinlik
çəkirik.
Teatrda oynadığı
epizodik rollar arasında Cəllad (Viktor
Hüqo - “Mariya Tüdor”) obrazı diqqətəlayiqdir. O, birbaşa mənfi tip olmaqdan uzaq idi. Həyatda ciddi
və təmkinli idi. Səhnə sənətinin sərt,
dözülməz, tale hökmünə
tabe olmayan qanunları var idi.
Teatrda oynadığı klassik rolları: Mirzə İbrahimov “Kəndçi
qız” (Vahid), Cəlil Məmmədquluzadə
“Ölülər” (İsgəndər),
Uilyam Şekspir -
“Hamlet” (Hamlet), İlyas Əfəndiyev
- “Unuda bilmirəm” (Kamran), Hüseyn Cavid - “Xəyyam” (Xəyyam), Cəfər Cabbarlı - “Aydın” (Aydın), Nəbi Xəzri - “Mənsiz dünya” (Hacı Əsədulla), Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev - “Pəri cadu” (Qurban), Anar - “Şəhərin yay günləri” (Qiyas), Maksim Qorki - “Meşşanlar” (Nil), Viktor Hüqo
- “Mariya Tüdor” (Cəllad), Fridrix Şiller - “Orlean qızı” (Lionel) və
s.
Şekspir - “Hamlet”. Həsən Turabov
Hamlet rolunu elə təfsir edir ki, onun qəhrəmanı
iradəli və güclüdür. Turabovun Hamleti
zərif insanlıq lətafəti ilə süslənib. Turabov öz
ifasında hadisələr
boyu özünün aldandığını görür.
“Hamlet” tamaşası çox böyük uğur qazanır. Həsən Turabov ikiqat xoşbəxt idi. Çünki o, həm Şekspirin
bədii söz qüdrətindən, həm
də Tofiq Kazımovun zəngin rejissor fantaziyasından bəhrələnirdi. Görkəmli
teatrşünas İlham
Rəhimli Həsən
Turabovun ifa etdiyi Hamlet rolu haqqında yazırdı ki, “Hamlet” tamaşası başqa-başqa ölkələrdə
göstərilsəydi, əminəm
ki, əcnəbilər
Turabovun oyununda Hamletə baxıb, azərbaycanlıları anlaya
bilərdilər, azərbaycanlıların
yerini dünya qatında görə bilərdilər.
İlyas Əfəndiyev - “Unuda bilmirəm”. Həsən Turabov Kamran
rolu ilə ilk dəfə milli səhnəmizdə ikinci,
üçüncü, dördüncü...və daha artıq
planları məharətlə
oynamaq bacarığını
təsdiq etdi. İnandırıcı və səmimi
idi. Bu obrazda
daxili təmkin və sakitliyini saxlayırdı. Həsən Turabov
Kamranı mənəvi
sağlığı, ləyaqəti,
iradə mətinliyi ilə ideal qəhrəman
səviyyəsinə qaldırırdı.
Turabovun Kamranı tamaşa boyu üç dəfə psixoloji tərəddüdlə üzləşir.
Kamran rəzilliyin, ikiüzlülüyün,
rüşvətxorluğun qarşısında sarsılmaz
və alınmaz qaladır. Aktyor böyük sənətkarlıq
istedadına sarılaraq
bu obrazı ərsəyə gətirməyi
bacarır.
Hüseyn
Cavid - “Xəyyam”. Həsən Turabovun Xəyyamı elm aləminə aşına
olmağa çalışan,
dostlarına sədaqətli,
məhəbbətdə sadiq
gəncdir. Turabovun səhnədə
səmimi oyunu tamaşaçılarda rəğbət
oyadır, qəhrəmanı
sevdirir. Xəyyam şərab
məclislərinə aludədir,
həyat aşiqidir.
Gənc aktyor bütün yaradıcılıq ciddiyyəti
ilə Xəyyamın
qəzəbini, haqsızlığa
qarşı mübarizəsini
qətiyyətlə ifa
edir. Hər pərdədə Xəyyamın bir ictimai-sosial xəttinə üstünlük verir və hər xətt bir monoloqla
başa çatırdı.
Onun Xəyyamı bəşəriyyəti
ittihama çəkirdi.
Cəfər Cabbarlı - “Aydın”. Tofiq Kazımovun
rejissorluğu və Həsən Turabovun ifasında Aydın
sentimental, zavallı faciə
qəhrəmanından uzaq
idi. Həsən Turabov Aydın
kimi mürəkkəb
obrazı bütövlükdə
düzgün açıb
göstərir. Qəhrəmanın
ali məqsədini
anlayır. Ədəbiyyatşünas və teatrşünasların
qənaətinə görə,
Aydın Cəfər Cabbarlının ən mürəkkəb obrazıdır
ki, Turabov bu obrazın daxilinə vararaq, öz istedadına əminliklə Aydını
tamaşaçılara çatdırır.
Cəlil Məmmədquluzadənin “Ölülər”
pyesi 1966-cı ildə
Tofiq Kazımov tərəfindən yeni quruluşda Akademik Dram Teatrında tamaşaya qoyulub. İsgəndər obrazı Həsən
Turabovun istedadının
yeni rişələrinə,
təzə qatlarına
işıq saldı.
Aktyor çox doğru olaraq göstərdi ki, İsgəndərin faciəsi onun ağlı ilə bağlı olan bir faciədir. Aktyorun oyunundakı müsbət cəhətlərdən biri
də o idi ki, onun İsgəndərində
gənclik hərarəti
güclüdür, süstlük
ona yabançıdır.
Turabov İsgəndəri böyük
məharətlə təqdim
etdi. O, rejissorun fikrinə müvafiq olaraq öz obrazının tamaşada
nə qədər mühüm mövqe tutduğunu yaxşı duyurdu. Görkəmli rejissor Zəfər Nemətov yazırdı: “Həsən Turabovun geyimi, hərəkət tərzi, danışıq
ahəngi, dalğın
görkəmi, ümumiyyətlə,
bütün keyfiyyətləri
İsgəndər obrazının
daxili aləmini, fikir və düşüncələrini
və ən ümdəsi onun faciəsini açmaq üçün çox əlamətdardır”.
“İblis” Hüseyn Cavidin ən mürəkkəb pyesidir. Əsər əvvəllər Abbas Mirzə Şərifzadə, sonra isə Aleksandr Tuqanovun quruluşunda səhnəyə qoyulub. Mehdi Məmmədovun hazırladığı “İblis” fəlsəfi-psixoloji baxımdan daha orijinal və əzəmətli idi. Turabovun İblisi hər cür mifik şeytanlığa şeytanlıq dərsi keçən iblisliyin real kabusudur, nadanlığın, idealsızlığın olduğu zəmində cücərən iblislik toxumudur. Onun İblisinin canı divin canı kimi şüşədə deyil, insanların içində, düşüncələrindədir, törətdikləri əməllərdədir. Onun aktyor oyunu tamaşaçıları düşünməyə sövq edir.
Sonda unudulmaz aktyor haqqında Xalq yazıçısı Elçinin bir fikrini diqqətə çatdırmaq istərdik: “Həsən Turabov haqqında kitab yazmaq, əslində müasir Azərbaycan teatr sənəti haqqında kitab yazmaq deməkdir”.
Qızbəs Abdullayeva
Mədəniyyət.
Mədəniyyət.- 2014.- 24
oktyabr.- S. 12.