Düşünən
və düşündürən Cavid
Şərqin böyük elmi, fəlsəfi, dini yaddaşı hopmuş Cavid yaradıcılığı hər aspektdən mükəmməldir
Dünya, aləm
başdan-başa gözəlliklərlə doludur. Yalnız ətrafa nəzər salmaq, təbiətdəki
gözəllikləri görmək və duymaq, bir də hər
zaman insanı düşündürən mütəfəkkir
ədib Hüseyn Cavidin yaradıcılığını sevərək
və anlaya-anlaya oxumaq lazımdır. Təbiətdə
və insandakı gözəlliyi görən, duyan və bu
gözəlliklərdən zövq alan sənətkar nə
yazıbsa, gözəllik və sevgiyə tapınaraq
yazıb. Onun gözəllik və sevgiyə
tapınmağı həqiqət axtarışlarından
başlayır.
Cavidi yalnız “gözəlliyi axtara-axtara və gözəlliyə salınan işığın izi ilə axıra qədər başa düşmək olar. Onun bütün yaradıcılığı insanda, təbiətdə və dünyada gözəllik axtarışlarıdır. Bir şair kimi Cavid bütün şeirlərində gözəlliyin (əlbəttə, geniş fəlsəfi mənada) pozulan qaydalarını nizama salmaqla məşğuldur”.
Əslində klassik romantik düşüncənin əsas kredosu və estetik devizi eşq və gözəllik idi. Mövlana Məhəmməd Füzuli yazırdı:
Məndən, Füzuli, istəmə əşarü-mədhü zəmm,
Mən aşiqəm, həmişə sözüm aşiqanədir.
İbn Sina eşqin mahiyyəti haqqında risaləsində yazır ki, “Sevgiyə Xeyir və Gözəllik ilahəsi kimi baxılır və o, xeyrin qaynağı sayılır. İnsandakı bu keyfiyyət onu haqq yoluna qovuşdurur”.
“Mən gözəllərdə gözəl ruh ararım...”
Dünyaya sevgi və məhəbbətin gözü ilə baxan Cavid öz sənət kredosunu “Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir” şəklində ortaya qoyurdu. O, gözəlliyi duyan insan qəlbinin eşqsiz olmadığına, eşqi insanın iç dünyasını paklaşdıran, kamilləşdirən bir güc, qüvvə olduğuna inanırdı. Necə ki böyük Nizami deyirdi: “Eşq düşsə daşın da qəlbinə əgər, Gövhərdən özünə məşuq düzəldər”. Əgər Eşq Allahın insanlara təqdiri, vergisidirsə, Gözəllik Allahın insana olan sevgisidir. Demək, təbiətdəki bütün gözəlliklər Yaradanın eşqlə yaratdığı təbii lövhələrdir və bu gözəlliklər insana xidmət edir.
Sufizmdə Allaha yetmək, mütləq eşqə qovuşmaq, Allah eşqinə cəzb olmaqdır. Gözələ “məna gözü ilə baxan” Cavid yaradıcılığında da sevgi və gözəllik Allah səviyyəsindədir. Gözəlliyə aşiq, sevən insanın yolu özünüdərkdən keçir, kamilləşir. Eşq gözəlliklə vəhdətdə daha kamildir, çünki gözəllik həqiqətdir. “Gözəllik Allah simasının aynasıdır”, - deyən Füzulidə olduğu kimi, Caviddə də eşq və gözəllik fəlsəfi mahiyyətdədir.
Cavidin gözəllik meyarı bilavasitə ruha bağlıdır. Şair-dramaturq “Peyğəmbər” əsərində Peyğəmbərin dilindən belə deyir:
Mən gözəllərdə gözəl ruh ararım,
Ruhu düşkünləri çirkin sayarım.
Yəni şair o insanı gözəl sayırdı ki, onun daxili də zahiri qədər gözəl olsun, “zahirlə batin” bir-birini tamamlasın, “camalı ilə kamalı” eyniyyət təşkil etsin. Çünki əsas cismin (simanın) deyil, ruhun gözəlliyidir. “Böyük amala, yüksək estetik ideala malik sənətkarın həyatdan, insanlardan umduğu ruhu ilə gözoxşayan gözəllikdir”.
Cavid gözəlliyin batininə enirdi, onun daxili mahiyyəti daha önəmli idi. O, mütləq gözəllik, ideal gözəllik axtarırdı.
Hər qulun cahanda bir pənahı var,
Hər əhli-halın bir qibləgahı var,
Hər kəsin
bir eşqi, bir Allahı var,
Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir.
Gözəl
sevimlidir, cəllad olsa da,
Sevgi
xoşdur, sonu fəryad olsa da,
Uğrunda
mənliyim bərbad olsa da,
Son dildarım gözəllikdir, sevgidir.
Gözəlsiz
bir gülşən zindanə bənzər,
Sevgisiz
bir başda əqrəblər gəzər,
Nə
görsəm, hanki bəzmə etsəm güzər,
Həp duyduğum gözəllikdir, sevgidir.
Onun Tanrı səviyyəsində gördüyü
gözəllik insanların humanizmlə köklənməsinə
xidmət edirdi. Çünki şair ən bakir idealları təbliğ
etməklə gözəllik və sevginin dünyanın
xilasına, bu iki məfhumun cəmiyyəti tənzimləyən
qüvvə ola biləcəyinə
inanırdı.
Hər bir fərdin mənəvi dünyasının pak
və təmiz olması, sevgi ilə vurması cəmiyyətin
qazancıdır. Cəmiyyətdəki fərdlərin xeyir
əməllər və işıqlı arzularla
yaşaması ümumi inkişafdır, mühitin
saflığıdır. Böyük sənətkarı
hər zaman cəmiyyətdə gedən proseslər
düşündürüb, onu narahat edib və bunun həlli
yollarını axtarıb. Bu səbəbdən
o, insanlar arasında mənəvi körpü salmaq
üçün onları sevgi və məhəbbətə,
gözəllikdən ilham almağa çağırıb.
Sevən insan mərhəmətlidir. İnsanı
sevən Allahı da sevər. Allahı sevən
insan mənəvi cəhətdən zəngin olar. Gözəllik səbəbdirsə, sevgi nəticədir.
Sevginin nəticəsi isə insanlıqdır, həqiqətdir,
ucalıqdır. Gözəllik
varlığın keyfiyyətcə təzahür hadisəsidir.
Gözəllik hüsn obyektidir, eşq isə
gözəlliyə olan münasibətdir. İnsanları
kamil görmək istəyən ədibin inadla təbliğ
etdiyi məhəbbət ideyası kamilliyin
açarıdır. İnsanın kamilləşməsi
üçün eşq və gözəllik yolundan
saflaşaraq kamilliyə doğru yol aldığına inanan
şair gözəllik deyəndə uca eşqi, eşq deyəndə
isə gözəlliyi düşünürdü. Rus mütəfəkkiri A.F.Losevin dediyi kimi, “Sevmək
yüksəlməkdir, sevən insan dahidir”.
Yetər ki, insanlar kainatdakı, təbiətdəki və
insandakı gözəlliyi duysunlar, gözəlliklərdən
zövq alaraq böyük eşqlə sevməyi bacarsınlar,
yəni kamilləşsinlər, bu sevgidən kənar
qalmasınlar, gözəllik və sevgini uca tutsunlar. Bu
ucalığa çatmaq üçün
saflaşa-saflaşa, odlar, alovlar ayaqlaya-ayaqlaya, mənəvi cəhətdən
durula-durula sevərək kamilləşsinlər. Gözəllik və sevgini həqiqət kimi dərk
etsinlər. Dünyada ən saf şey
sudursa, o da torpağın altından, daşların dibindən
saflaşa-saflaşa, durula-durula üzə çıxır.
“Sevgi üfüq kimidir, hər an səni əl
eyləyib çağırır, sən
yaxınlaşdıqca o uzaqlaşır”, səni yüksəklərə
səsləyir.
Həqiqətə çatmaq üçün insan sevərək
yüksəlməyə, özünüdərkə qədəm
qoyur. Əgər sevgi insanın özünü dərk
etməsinə köməkdirsə, gözəllik
ucalığa, ülviyyətə, həqiqətə
çatmaq üçün göstərilən cilvədir.
Məsələn, “Şeyx Sənan”da Sənanın
kamilləşməsi Xumara olan eşqindən keçir,
Şeyx Xumarın eşqiylə həqiqətə
çatır. Onların “mənəvi qələbə”si
“mütləq həqiqətin dərki” və “təntənəsi”
idi. Bu yüksəliş Allaha çatmaq və
Allahda var olmaq, həm də Allahda yox olmaq idi. “Qəlbi bəsirətlə aydınlananların
“Tanrı nurunda aşiyan tapması” idi.
Özünü
hüsni-xuda şairi adlandıran, hüsni-xudanı vəsf edən
Cavid insanları hökmlə Göyə
çağırırdı:
Buraxıb
əczi, durmadan yüksəl!
Yüksəl,
ey şanlı qəhrəman, yüksəl!
Göy
Peyğəmbəri, Peyğəmbər yerdəkiləri haqqa
çağırırdı:
Kim yol
azmışsa, haqqa doğru çağır
Nərdivanlar
yapıb könüllərdən,
Parla,
yüksəl vücudi-mütləqə sən!
“Məni
hər kim sevirsə, yüksəlsin!” - deyən “göylər şairi” beləcə
insanları yüksəlişə, özünüdərkə
səsləyirdi.
“Söz və
fikir zadəganı”
Şərqin böyük elmi, fəlsəfi, dini
yaddaşı hopmuş Cavid yaradıcılığı hər
aspektdən mükəmməldir.
Romantiklər hər zaman məhəbbətlə dini
bir-birinə yaxın hesab ediblər, çünki hər
ikisinin cövhəri saflıq və paklığa
bağlıdır, onlar mahiyyət etibarı ilə eyni
qaynaqdan qidalanır. Hər ikisi öz
başlanğıcını məftunluq, heyranlıq və
şövqdən alır.
Özünüdərkə gedən yol şəriətdən
keçərək təriqətə, təriqətdən mərifətə,
mərifətdən isə Həqiqətə yol alır. Cavid də
şəriət yolundan keçərək təriqətə,
təriqətdən mərifətə və buradan da Həqiqət
yoluna qədəm qoyan arif, mütəfəkkir sənətkardır.
Həqiqətdən isə ötə yol yoxdur.
Həqiqət çox rahatlıqla dərk
olunmur. Cavid həqiqəti kimi...
1923-cü ildə professor Əziz Şərif mətbuatda
Hüseyn Cavid haqqında məqaləsində yazırdı
ki, tarix hələ Hüseyn Cavidə əl vurmayıb. Tarix qulaq
asır və gözləyir.
Nə
yaxşı ki, tarixin az da olsa, susmağa,
qulaq asmağa və gözləməyə səbri
çatıb. Nə yaxşı ki, “şairimiz
bir tərəfdə oturub” şedevr əsərlərini
yaradıb.
Doğrudur, “tarixin qulaq asıb, gözlədiyi” zamanda tənqidçilər
susmayıb. Hər
kəs şairin bostanına daş atıb, bəziləri onu
“köhnə mövzu”lara müraciət etməkdə
günahlandırıb, bəziləri sovetlərə qulluq
göstərmədiyinə görə qınayıb,
“doğru” yola dəvət edib, bəziləri onu
mövzularını İrandan, Turandan seçdiyi
üçün, bəziləri isə Cavid “bir “Şeyx Sənan”,
bir “Peyğəmbər” yaratmağa qeyrət etdiyi”
üçün tənqid edib. Biri “köhnə
şair”ə “dilini sadələşdirməsini”, digəri isə
“sosializm qatarına oturmağı” məsləhət
görüb.
Yaşamı
boyu həqiqət axtarışında olan, böyük
ideallar şairi hər deyiləni dinləsə də,
özünəməxsusluğundan əl götürməyib,
çünki o, nədən və necə yazdığını
bilirdi: “Nədən yazmağın məsuliyyətini həmişə
yadda saxlamaq lazımdır ki, beşgünlük olmasın. Yazının tərzi vaxtı ötəndən
sonra köhnə görünə bilər. Bu, qorxulu deyil. Qorxulusu odur ki,
mövzuların günün hay-küyü ilə
bağlı olsun və hay-küy yatan kimi də unudulsun.
Məsələn, baxın, indi Çan Kay
Şidən yazırlar, şeir də həsr eləyirlər
ona. Ancaq görərsiniz, çox
keçməyək ki, o yazıların çap olduğu qəzet-jurnalın
vərəqləri yalnız əl silməyə
yarayacaqdır”.
Üzərindən uzun bir müddət keçsə də,
ədibin böyük bir uzaqgörənliklə söylədiyi
sözlər bu gün öz təsdiqini tapır. Belə ki, müəyyən
bir dönəm üçün yazanların adı tarixin
üz qaraları, utancları kimi xatırlanırsa, ədəbiyyatımızın
Allahsızlıq ilə qürurlandığı məlum
30-cu illərdə heç nədən qorxmadan, çəkinmədən,
ölümün gözünə baxa-baxa, ölümlə
dilləşə-dilləşə “Peyğəmbər”, “Seyx
Sənan”, “Xəyyam”, “Səyavuş”, “Azər” yaradan, “bu millətə
həqiqəti dadızdırmaq”, həqiqəti anlatmaq yolunda
yazan mütəfəkkir bizlərə yoldaşlıq edir.
Cavid yalnız ilhamına söykənmiş dahi sənətkar
deyil, həqiqətlər barədə öz konseptual
baxış tərzi olan, millətinin istiqbalını və
istiqlalını düşünən, ədəbiyyatda
“bambaşqa bir cihan” yaradan mütəfəkkirdir. O, Azərbaycanın söz,
fikir sənətkarı olmaqla yanaşı, həm də
örnək ola biləcək ərdəmli,
əqidəli şəxsiyyətlərindəndir.
Müqəddəs
kitabımız Qurani-Kərimdə buyurulur: “Siz “Həzrəti
insan”sınız. Özünüzü
tanıyın. Hər şey sizdə
başlayır. Məxluqatın onurğa
sütunu olduğunuzu unutmayın.
İnsan həm yoldur, həm yolçu. Yolçu yolu tanımaq istəyirsə, özünü tanımalıdır. Məziyyətlərini, üstünlüklərini, alışqanlıqlarını, məsuliyyətlərini, hüquqlarını...”
“Azərbaycan ədəbiyyatının söz və fikir zadəganı” Hüseyn Cavidin yaradıcılığı uzun illərdir “həm yol, həm yolçu olan insana özünü tanımaqda”, “məziyyətlərini, üstünlüklərini, alışqanlıqlarını, məsuliyyətlərini, hüquqlarını...” öyrətməkdə, bir sözlə, “yolu tanımaq istəyən yolçuya” özünüdərkdə bələdçilik etməkdədir və dünya var olduqca da bu müqəddəs missiyaya xidmət edəcəkdir.
Lütviyyə
Əsgərzadə,
Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun aparıcı elmi
işçisi,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Mədəniyyət.- 2014.- 24
oktyabr.- S. 11.