“Bircə sən yoxsan, əzizim...”
Zeynal Xəlil - 100
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının tanınmış nümayəndələrindən
biri də sevilən şair,
dramaturq, Əməkdar incəsənət
xadimi Zeynal Xəlildir.
Tanrının qismət payı - 59 illik
ömrünə o qədər nəğmə
dolu misralar
yazılıb ki, şairi
həm də nəğməli dillərdə axtarmalı oluruq...
Zeynal Rza oğlu Xəlil 1914-cü ildə Gəncədə anadan olub. Yeddi yaşında ikən atasını itirib, qardaşlarının himayəsində böyüyüb. Gəncədəki yeddiillik məktəbi bitirdikdən sonra, pedaqoji fəhlə fakültəsində, daha sonra Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunda təhsil alıb. Şair öz xatirələrində yazır: “Atam papaqçı idi. Varı-yoxu bir qəlib idi, bir də iynə. Atamız bizi öz halal zəhmətinin hesabına böyüdürdü”.
Gəncədə doğulsa da, şairin həyatındakı uğurları Bakı ilə bağlıdır. Paytaxtda onu bir-birindən fərqli, məsuliyyətli vəzifələr gözləyirdi. Özünə və işinə qarşı tələbkarlığı, prinsipiallığı gənc yaşlarından onun üçün yeni-yeni üfüqlər açırdı. 1938-1939-cu illərdə İncəsənət Muzeyinin direktoru, 1939-1945-ci illərdə Azərbaycan Yazıçılar Birliyi rəyasət heyətinin məsul katibi, Dövlət Filarmoniyasının direktoru (1945-1948), 1947-1950-ci illərdə isə Azərbaycanın xarici ölkələrlə mədəni əlaqələr cəmiyyətində sədr müavini vəzifələrində çalışmışdı.
Ancaq bu məsul vəzifələr, gərgin iş qrafikləri onu bədii yaradıcılıqdan uzaq sala bilməmişdi. Əksinə, ədəbi aləmdə öz mövqeyi, öz sözü ilə seçilən qələm sahibi kimi tanınırdı. Şairin lirik və dramatik qəhrəmanları da cəmiyyət həyatının müxtəlif problemlərinin carçısı missiyasını təcəssüm etdirirdi.
Sözə, sənətə həvəs tələbəlik illərindən özünü büruzə verməyə başlamışdı. İlk şeirləri “Gənc işçi”, “Ədəbiyyat” və “Hücum” jurnallarında dərc edilir. “İstək” adlı ilk şeirlər kitabı isə 1936-cı ildə işıq üzü görür. Bu kitab onun yaradıcılıq yolunda sanki bir mayak olur. Kitab haqqında neçə-neçə resenziyalar yazılır. İlk uğuru alqışlanır, ədəbiyyata öz nəfəsi, öz sözü olan bir gəncin gəldiyi qeyd edilir. Şairin 1936-cı ildə “Tarac” adlı daha bir kitabı çap olunur. Sonra kitablar bir-birini əvəz edir - “Poemalar”, “Qılınc”...
1941-ci ildə müəllifin “Uşaqgəncnəşr”də “Qatır Məmməd” mənzum dramı çapdan çıxır. Əsər Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrının səhnəsində oynanılır. Pyes haqqında tənqidi fikirlər söylənilir. Bütün bunlara baxmayaraq, səhnə həyatı uğurlu olur. Müəllifin ölümündən sonra, 1974-cü ildə isə əsərin motivləri əsasında bədii film çəkilir. Film uzun illər ekranların bəzəyinə çevrilir.
Zeynal Xəlilin yaradıcılığı tarixi keçmişimizdən müəllifin yaşadığı dövrədək bir çox mövzuları özündə əks etdirir. Şair qəlbinin döyüntülərini, yaşadığı hisləri misralara köçürür, cəmiyyətə münasibətini ifadə edir. Onun poeziyası dövrünün səsidir. O həm müasirlərindən öyrənir, həm də klassik Azərbaycan və rus poeziyasından bəhrələnərək yaradıcılıq axtarışlarını zənginləşdirirdi.
Nikbin ruhlu şairin şeirləri geniş oxucu rəğbəti qazanır. Onun Böyük Vətən müharibəsi mövzusunda əsərləri arasında azərbaycanlılardan ibarət 416-cı Taqanroq diviziyasının döyüş yoluna, göstərdiyi şücaətlərə həsr etdiyi şeiri isə dillər əzbərinə çevrilir:
Qızlar məktub göndərdi, nəğmə qoşdu bəstəkar,
Zülfü segah oxudu, Qurban kişi çaldı tar.
Dastanlara sığmadı sizdəki mərdlik, vüqar,
Dedi: - Dörd yüz on altı!
Şairin ictimai-siyasi motivli şeirlərində belə
istilik, ürəyəyatımlılıq
və lirik ovqat aparıcı yer tutur. Tərənnüm obyektləri kimi, istifadə etdiyi poetik vasitələr də rəngarəngdir.
Buna görə də qələmə aldığı əsərlər
oxucuların qəlbinə
rahatlıqla yol tapa bilir.
Nəğməli sətirlər
Zeynal Xəlilin
qələmi insan gözəlliyinə, təbiətə
biganə deyil. O səbəbdən
də şairin lirikası dildən-dilə
düşür, bəstəkarların
sevimli bəstələrinə
çevrilir. Çünki şair vətənin taleyindən yazanda da, təbiəti vəsf edəndə də insan və
gözəllik, səmimiyyət
və humanizm onun misralarının əsas koloritini təşkil edir. Şairin poeziyasında məhəbbət
motivi güclü təsir bağışlayır.
Zeynal Xəlil məhəbbəti
bölünməzdir, o hər
bir şeirində öz sevgisindən söz açır, məhəbbətə olan
sonsuz hörmətini bəyan edir.
Fikrimdə aylı, ulduzlu asiman var bu
gecə,
Könlümdə körpə quzu tək bir ümman
var bu gecə.
Bircə
sən yoxsan, əzizim, bilir aləm bu gecə,
De, neçün olmadın,
ey yar, mənə
həmdəm bu gecə?
Şairin məhəbbət şeirləri
məzmun dolğunluğu,
üslub əlvanlığı
ilə insanı çəkib ülvi bir dünyaya aparır. Nəğməli misralar göyərçin
qanadlıdır. Bəzən güclü
bədii ifadə vasitələrinin olmadığı
misraların yaratdığı
dərin güclü hislər və duyğular oxucunu ovsunlaya bilir. Bu səbəbdən də şairin şeirləri bəstəkarların
qəlbinin ahəngində
ecazkar bir melodiyaya çevrilir.
Bu şeirlərin hər biri həzin
nəğmə, ürəyəyatan
musiqi çələngi,
sevən şair qəlbinin ritmləridir.
Zeynal Xəlilin nəğmə
dolu misralarında Azərbaycanın məğrur
səsi, Gəncə çinarlarının xışıltısı,
zərif qadın ürəyi və saf məhəbbət var.
“...Lakin dostlar, mənim də yetişəcək zamanım,
dayanacaq karvanım”, -
deyən şair 59 il ömür
yaşadı. 1973-cü ilin avqust ayında
şairin karvanı bu dünyadan köç etdi.
Bu il şairin
anadan olmasının
100 ili tamam olur. Zeynal Xəlil ədəbiyyatımızın
görkəmli simalarından
biri kimi xatırlanır. O təkcə
misralarda deyil, həm də nəğmələrdə yaşamaq
haqqına sahib oldu. Sözlərinə bəstələnmiş mahnılar bu gün də sevilərək dinlənilir,
nəsildən-nəslə ötürülür. Bu cəhətdən
heç vaxt dillərdən düşməyən,
musiqisi Emin Sabitoğluna məxsus “Kimlər gəldi, kimlər getdi”, “Bu gecə” mahnıları,
“Ay işığında” (Qənbər Hüseynli) və s. nəğmələr
yaşadıqca, dinlənildikcə
Zeynal Xəlil ruhu da yaşayır.
Ədibin
irsi tədqiqatlarda
Zeynal Xəlilin
bədii yaradıcılığı,
yazdığı elmi
məqalələri, vaxtilə
dərc edilən kitabları haqqında yüzlərlə məqalələr,
resenziyalar yazılıb. Müasir dövrümüzdə
isə şairin yaradıcılığına ilk olaraq nəzər yetirən ədəbiyyatşünas
Sona Xəyal olmuşdur. O, şairin
yaradıcılığını araşdıraraq “Zeynal Xəlil” adlı kitabı ərsəyə
gətirib. 2010-cu ildə işıq üzü görən monoqrafiya arxiv materiallarına əsaslanan
ciddi tədqiqat əsəridir. Sona Xəyal
monoqrafiyanın ərsəyə
gəlməsini Tanrının
qisməti adlandırır.
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin “İrs” komissiyasının sədri
olan Sona xanım bildirir ki, monoqrafiyanı hazırlayarkən onun kitabları haqqında çoxlu məqalələrin
yazıldığının şahidi olub: “Kitabı hazırlayarkən
şair haqqında elmi əsər yazmaq fikrində deyildim. Amma kitabda şairin
yaradıcılığına bütöv nəzər salmağı qarşıma
məqsəd qoymuşdum.
Əgər bu kitabla Zeynal Xəlilin ömrünü və yaradıcılığını, az da olsa,
işıqlandıra bilmişəmsə
buna şadam”.
L.Azəri
Mədəniyyət.- 2014.- 12
sentyabr.- S. 12.