Rəğbət
elə tənbura, müğənni, gəl ürəkdən...”
Qədim musiqi alətlərindən olan
tənbur Uzaq Şərqdən Qərbəcən
böyük bir coğrafi ərazidə müxtəlif forma və adlarla
yayılıb. Qazaxlarda “dombra”,
qırğızlarda “dombura”, özbəklərdə
“dombrak”, türkmənlərdə “danbura”, Türkiyədə “tanbura”
kimi tanınıb. Azərbaycanda isə bu musiqi aləti tənbur
adı ilə məşhur olub.
Tənburun təsvirinə miniatür sənətinin təşəkkül tapmadığı dövrlərdə də rast gəlinib. Yaxın Şərqdə arxeoloji qazıntılar zamanı üzərində ikisimli tənbur çalan varsağın təsviri olan XI əsrə aid çini boşqab tapılıb. XII-XIII əsrlərə aid bir çox saxsı qablar üzərində də tənburun təsvirinə rast gəlmək mümkündür.
Bir çox musiqişünaslar dütar, setar, çahartar, qopuz və onlara bənzər digər simli musiqi alətlərini tənburun növləri hesab ediblər. Gövdəsi tut və ərik, üzü şam, qolu isə qoz ağacından hazırlanan bu alətdən görkəmli söz ustadı, mütəfəkkir şair Məhəmməd Füzuli də bəhs edib. Müəllif “Yeddi cam” əsərinin “Sitar ilə söhbət” hissəsində yazır:
Rəğbət elə tənbura, müğənni, gəl ürəkdən,
Rəğbət açarı ilə ona da bir qapı aç sən.
Aç
bir qapı ki, zahir olub
nəşələr ondan,
Qəlblər gülərək daim olar gül kimi
xəndan.
Görkəmli musiqişünas Səfiəddin
Urməvi (XIII) “Kitabi-əl-ədvar”
əsərində ikisimli
Xorasan və Bağdad tənburları haqqında geniş məlumat verib.
Azərbaycanda bu alət orta
əsrlərdə geniş
yayılıb, eyni zamanda Şirvan tənburu adı ilə məşhur olub. XIV-XV əsrlərin məşhur
musiqişünası Əbdülqadir
Marağayi “Məqasidül
əl-əlhan” əsərində
Şirvan tənburu haqqında ətraflı məlumat verib: “Şirvan tənburu o sazdır ki, təbrizlilər ondan çox istifadə edir. Onun quruluşu armud
şəklində olur.
Səthi
uzundur. Ona iki tək sim bağlanır. Qollarında pərdələri
var...”
Araşdırmalarda göstərilir ki, türk tənburu Şirvan tənburundan çanağının və
səthinin kiçikliyi
ilə fərqlənib. Qətran
Təbrizi, Nizami Gəncəvi və digər orta əsr klassik şairlərinin əsərlərində
tənbur haqqında maraqlı məlumatlar var.
Orta əsr miniatür sənəti əsərlərində bir
sıra musiqi alətləri ilə yanaşı, tənburun da təsvirinə rast gəlinir. 1530-cu ildə ustad
Soltan Məhəmmədin
çəkdiyi “Zöhhakın
edamı” rəsmində
yerdə oturub ikitelli, qısa qollu Şirvan tənburu çalan musiqiçinin təsviri verilib. Mirzə Əlinin 1556-cı ildə çəkdiyi “Ozan-aşıq” miniatür
rəsm əsərində
də bu alət təsvir olunub.
Tənbur o dövrdə saray məclislərində də
özünə geniş
yer tapıb. Bir sıra
miniatürlərdə cənnətdəki
qanadlı huri-mələklər
tənbur çalan yerdə təsvir olunub. N.Gəncəvinin “Sirlər xəzinəsi”
əsərinə çəkilən
miniatürlərdə cənnətdəki
huri-mələklər padşahı
Bilqeyisin taxtı tənbur çalan mələklərlə əhatələnib.
Orta əsrlərə aid türk
mənbələrində tənburun
alt gövdəsinin daha
kiçik və qolunun uzun olması
ilə uddan fərqləndiyi qeyd olunur.
Bu alət vaxtilə
Cənubi Azərbaycanda
daha geniş yayılıb. XVIII əsrin
əvvəllərində yaşamış
təbrizli Miranın
“Miran ağlar, tənbur ağlar, tar ağlar” misrası fikrimizi bir daha
təsdiqləyir. Orta əsrlərin
musiqişünas alimi
Dərviş Əli tənburu “bütün musiqi alətlərinin müəllimi” hesab edib.
Onu deyək
ki, tənbur ifaçılıq sənəti
Azərbaycanda XIX əsrin
ikinci yarısından
etibarən tədricən
zəifləməyə başlayıb. Lakin Şimali
Qafqazda, Dağıstanda
tənburun başqa növləri hələ də yaşamaqdadır.
Müasir tənbur armudabənzər
olub kiçik çanaqdan və uzun qoldan ibarətdir.
Bu qola 16 pərdə
bağlanır. Simlərin sayı
beşdən çox
olmur. Baş və orta barmaqla ifa olunur.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2014.- 19
sentyabr.- S. 15.