“Dünyada
dinlərarası və mədəniyyətlərarası
mübarizə çox ciddi
problemdir”
“Öz aramızda dialoq qura bilsək, bu xoşagəlməz halları aradan qaldıra bilərik”
Səfir Luis Fillipe Kastro
Mendes Portuqaliyanın Avropa
Şurasındakı daimi nümayəndəsi,
qurumun Nazirlər Komitəsinin təhsil, mədəniyyət,
idman, gənclər və ətraf mühit üzrə məruzəçi qrupunun sədridir. Sentyabrın əvvəlində
Bakıda keçirilən “Mədəniyyətlərarası dialoq: mədəniyyət və din arasında qarşılıqlı əlaqə”
mövzusunda görüşdə o da iştirak
edirdi. Qonaq bizimlə
söhbətində öncə Avropa
Şurasının mədəniyyətlə bağlı
prioritetlərindən bəhs etdi:
- Mən qurumda təhsil, mədəniyyət, idman, gənclər və ətraf mühit üzrə məsələlərə cavabdehəm. Biz demokratiya, insan hüquqlarının qorunması aspektindən yanaşaraq bu sahələri inkişaf etdiririk. Demək istəyirəm ki, fəaliyyətimizə aid olan bütün işləri demokratiya müstəvisində həyata keçiririk. Məsələn, biz mədəniyyət üzrə işləyirik, lakin mədəniyyət tədbirləri, mədəni irs məsələləri konkret olaraq bizim obyektimiz deyil. Ona görə ki, bu, birbaşa UNESCO-nun fəaliyyət sahəsidir. Sadəcə demokratik mədəniyyətin inkişafı bizim üçün vacibdir. Mədəniyyətin özü demokratiyanın kökündə dayanır, onun özülünü təşkil edir.
- Dünyada dinlərin dinlərlə, mədəniyyətlərin mübarizəsinin kökündə hansı amillər dayanır?
- Müasir dünyamızda
dinlərarası və mədəniyyətlərarası
mübarizə çox ciddi
problemdir. Əsl həqiqət bundan ibarətdir ki, bunlar siyasi motivli
mübarizələrdir. Problemlərin kökü
isə belə başlayır: dini və ya mədəni motivasiyalı olması güman edilən mübarizədə tərəflər
deyirlər ki, biz bunu qəbul etmirik, biz bir yerdə yaşaya bilmərik. Yəni bir-birilərinə
dözümsüzlük nümayiş
etdirirlər. Əlbəttə, heç bir din bizə belə
fikirləri təlqin etmir. Eyni
zamanda dini
dünyagörüşləri əsasında yaranan
fəlsəfə də sülhü, bütövlüyü təlqin edir: biz dünyaya
bölünmək üçün deyil, birləşmək üçün
gəlmişik. Elə götürək böyük
islam filosofu Cəlaləddin
Ruminin fikirlərini. Onlar
bu gün də bizim üçün çox qiymətlidir. Təəssüf ki, müasir dövrdə bir qisim insan
da dindən, dini
arqumentlərdən siyasi mübarizə aparmaq üçün
sui-istifadə edirlər. Bəzi cəmiyyətlərdə isə
hesab edirlər ki, başqa dindən olanlar
xoşniyyətli adamlar deyil.
Bu mənada bir
sıra ölkələr miqrantları, başqa
dinə, mədəniyyətə məxsus insanları özlərinə
problem hesab edirlər.
Digər tərəfdən, müxtəlif yerlərdə “həqiqi
din uğrunda” bəhanəsi
ilə insanları qətlə yetirirlər. Məsələn,
götürək Nigeriyada “Boko haram”, İraqda
İŞİD qruplaşmasını və s.
Təəssüf ki, müasir
dünya hələ bu
təhlükələri yetərincə etiraf
etmir. Biz müasir dünyanın bir
hissəsi olmalı, proseslərdə iştirak
etməliyik. Eyni zamanda
qloballaşma özü
ilə birlikdə mədəniyyətlər və dinlər
arasına belə şübhələr də gətirə bilir. Ona görə də
müsəlman, katolik, pravoslav,
yəhudi din liderlərini Bakıda
keçirilən toplantıda bir araya topladıq. Biz burada bir-birimizə hörmət edərək,
bir-birimizi tanıyaraq ideyaları
paylaşmalıyıq. Lakin digərlərinə
yalnız öz dinimizi
həqiqi din olduğunu
diktə etməməliyik. Bu baxımdan
dövlətləri bu problemin
həllinə cəlb etməli, buna həm
də təhsil səviyyəsində, sosial
hərəkatlarla müdaxilə etməliyik. Bütün bunlardan
sonra ortaya belə bir sual
çıxır: Bu kifayətdirmi?
Cavab verərdim ki, xeyr. Tədris prosesində bu
kimi məsələlər
qaldırılmalıdır. Bütün dövlətlərdə tolerantlığın
təbliği prosesi getməlidir. Bəzi hallarda
dinlərin tədrisində
böyük səhvlərə
yol verilir. Bu kimi halları
pisləyirik. Ona
görə də Azərbaycanın belə bir təşəbbüslə
çıxışı, belə bir tədbirə
ev sahibliyi
etməsi təqdirəlayiq
oldu. Bir araya gəlib
öz fikirlərimizi daha aydın şəkildə paylaşdıq.
Mübadilə yaxşı vasitədir.
- Dünyada baş verən bu proseslərə
Avropa Şurasının
münasibəti necədir?
- Biz qəti şəkildə islam fobiyasının
əleyhinəyik. Eyni zamanda
dindən neqativ formada istifadəyə qarşı çıxırıq.
Bəzən dini rəhbərlərin
insanları ittiham etmələrinə də
qarşıyıq. Belə olan
halda sadəcə dindən bir vasitə kimi istifadə olunur. Bununla da insanlar nəzarət
altında saxlanılır.
Ona görə də əgər öz aramızda dialoq qura bilsək, bu xoşagəlməz halları aradan qaldıra bilərik.
Mənə elə gəlir
ki, bu gün
dünyanın ən böyük problemi bu və digər
dinə mənsub olan şəxsin özünü başqalarından
üstün, daha çox səlahiyyətli,
fenomen hesab etməsidir. Düşünürəm ki, biz islamı da, xristianlığı da daha yaxşı
tanımalı, bilməliyik.
İkinci problem dini hissləri
manipulyasiya etməkdir.
Təəssüf ki, bu gün dini konfliktləri
dünyanın çox
yerində görə
bilərik. Məsələn, mən Hindistanda yaşamışam. Bu ölkə politeist dinlərin (çoxallahlılıq)
hökm sürdüyü
yerdir. Cəmiyyət nə zaman müxtəlif dinlərin birgəyaşayışına tolerant yanaşacaqsa, onda normal yaşayış da mümkün olacaq. Bu bir çox
ölkələrdə baş
verir. Bəzən
bir neçə din bir yerdə mövcud ola
bilir. Bəzən isə fanatiklər
tərəfindən guya
vahid həqiqi din uğrunda mübarizə başlayır. Hətta tarixin
müəyyən mərhələlərində
özünü müasir
dinin yeni peyğəmbəri elan edənlər də olub. Əlbəttə, bu əvvəl
idi. İndi yeni texnologiyalar
ortaya çıxıb.
- Azərbaycanın Ermənistan
tərəfindən işğal
olunmuş torpaqlarında
mədəniyyət abidələrimiz
ya dağılır, ya da ermənilər
tərəfindən özününküləşdirilir. Əgər söhbət
demokratiyaya əsaslanan
mədəniyyətdən, insan haqlarından gedirsə, Avropa Şurasının bu məsələyə münasibəti
necədir?
- Bu, iki ölkə arasında olan konfliktdir. Təəssüf ki, hazırda
dünyanın çox
yerində belə konfliktlər var. Azərbaycanla
Ermənistan arasındakı
konflikt dialoq və diplomatik yollarla həll olunmalıdır. İki ölkə
Avropa Şurasının
üzvüdür və
bizim ən böyük arzumuz münaqişələrə son qoymaqdır. Biz ölkələrdə sülh
istəyirik. Onu da qeyd edim ki,
bacardığımız qədər
danışıqlar prosesinə
də kömək etməyə hazırıq.
- Azərbaycanda dinlərarası
və mədəniyyətlərarası
durumla bağlı müşahidələriniz sizə
nə deyir?
- Müxtəlif inancların
inkişafı üçün
Azərbaycanda yaxşı
şərait var. Sevindirici
haldır ki, burada müxtəlif dinlər birgə fəaliyyət göstərə
bilir. Məscid, kilsə, sinaqoq
bir aradadır. Azərbaycanda dinlər toqquşmur.
Eyni zamanda biz burada müxtəlif mədəniyyətlərin
də birgəyaşayışının
şahidi olduq. Burada apardığımız fikir
mübadiləsi də
çox faydalı oldu. Bir-birimizi çox yaxşı
başa düşdük.
Mehparə
Mədəniyyət.- 2014.- 26
sentyabr.- S. 11.