Nəsillərdə yaşayacaq sənət
Şəfiqə Axundova - 90
Həmişə
çöhrəsində mehribanlıq, gözlərində
sevinc işartısı olan, zahirən və daxilən gözəl
Şəfiqə Axundovanı bu gün həsrətlə yad
edirik. Bu yazını belə kövrək hislərlə
başlamağım təsadüfi deyil. Əvvəlcə
mahnılarını sevə-sevə dinlədiyim, sonralar isə
özü ilə doğmalaşdığım Şəfiqə
xanım mənim üçün sənətkarlığın
və insanlığın ən gözəl nümunəsi
idi.
Onun
fövqəladə istedadı, fədakarlığı, həyata
baxışı, vətənə, insanlara, sənətə
sevgisi bir-birini tamamlayırdı. O özünü vətənə
borclu sayan sənətkarlardan idi. Odur ki, daim vətən
üçün, xalq üçün yazıb-yaratdı. Bu
yerdə onun Bəxtiyar Vahabzadənin sözlərinə bəstələdiyi
“Bu torpağa borcluyam” mahnısından misralar düşür
yadıma:
İlk andım Vətənimdir,
Mən gah odam, gah suyam,
Bu torpaqdan yarandım,
Bu torpağa borcluyam.
Xoşbəxtəm ki, Vətənim,
Azərbaycandır mənim.
Doğrudan
da, biz vətənimizlə, vətənimiz də belə fədakar
övladlarla fəxr etməklə haqlıdır.
Şəfiqə
Qulam qızı Axundova 1924-cü il yanvarın 21-də ölkəmizin
dilbər guşələrindən biri olan qədim Şəki
torpağında anadan olmuşdur. Sanki musiqi də onunla birgə
doğulmuşdur. Özü deyərdi ki, musiqini neçə
yaşımda sevdiyimi xatırlamıram. Elə bilirəm ki,
elə bu sevgi mənimlə birgə doğulub. Haqlı idi
Şəfiqə xanım. Əgər musiqi onunla birgə
doğulmasaydı, o, musiqinin yolunda bütün çətinliklərə
mərdliklə sinə gərməzdi. Hətta bir vaxtlar
atası - dövrünün tanınmış ziyalısı
və ictimai xadimi olan Qulam Axundov onun musiqiyə olan
marağına görə ciddi şəkildə cəzalandırıb.
Bu hadisəni Şəfiqə xanım belə
xatırlayırdı:
“Atam
musiqiçi olmağımı istəmirdi, o, məni həkim
görmək istəyirdi. Deyirdi ki, musiqi sənə
çörək qazandırmayacaq. Bir sözlə, məni bu
yoldan çəkindirməyə çalışırdı.
Hətta evimizdə bir qarmon var idi, mən onu çalmayım
deyə götürüb gizlətmişdi. Bir gün də
musiqi dərsinə getdiyimi bilib məni evə buraxmadı. Bir
neçə saat qarlı havada bayırda qalmalı oldum. Amma hər
bir çətinliyə dözdüm və bu sənətdən
əl çəkmədim. Bu yolda mənə anam Züleyxa
xanım çox dəstək oldu”.
Şəfiqə
xanımın sənəti haqqında belə maraqlı xatirələr
çox idi. Hər dəfə də bu xatirələri
şirin Şəki ləhcəsində çox maraqla
danışırdı. Atasının onu bayırda qoyması
əhvalatını xatırlayanda deyərdi ki, soyuq havada
qalmağım böyrəklərimi xəstə saldı.
Canıma qıydım, amma bu sənətə qıymadım,
ondan dönmədim. Bu yerdə ölməz Seyid Əzimin
sözləri düşür yadıma:
Bir şəmi ki, həqdən yana
Heç bad ilə sönməz.
Daim
haqq yolunda olanlar bu yolda inamla, cəsarətlə
addımlayaraq onun zirvəsinə yetişiblər. Şəfiqə
Axundova da sənətin kəşməkəşli
yollarında dəyanətlə irəliləyərək ən
uca zirvəni fəth etdi. Bu çətin yolda onun yeganə həmdəmi
və ilham mənbəyi musiqi idi. O, bütün
yaşantılarını musiqisi ilə ifadə edirdi. Amma
bunun üçün poeziya da köməyinə gəlirdi.
Şəfiqə xanım deyirdi ki, oxuduğum şeir
içimdəki musiqi ilə uyğun gələndə
çox sevinirəm. Xüsusən də bu mənim
düşüncələrimlə üst-üstə
düşəndə elə bil dünyanı mənə
verirlər.
Şəfiqə
Axundova bütün bu düşüncələrini öz
mahnılarına köçürmüşdü. Onun
mahnıları mövzu baxımından çox aktual
olduğundan daim sevilib və sevilir. Çünki o, mahnıya
çox yüksək dəyər verirdi. Bu yerdə Şəfiqə
xanım haqqında yazdığım “Nəğmədir həyat”
monoqrafiyasından onun fikirlərini olduğu kimi təqdim edirəm:
“Mənim
üçün mahnı kiçik bir insanpərvər
novelladır. Mahnı süni ifadəli deyil, başa
düşülən, ürəyəyatımlı
olmalıdır. Çoxdan belə bir sentimental anlayış
var, “insanları sevmək”. Əgər mahnı ləyaqətlərin
lehinə olan ruhda bəstələnmirsə, belə bir
mahnını yaratmağın nə mənası olar?
Mahnını o zaman yaratmaq olar ki, adamların əksəriyyətinin
fikir və arzularını duyasan və ifadə edə biləsən”
(“Nəğmədir həyat”, Bakı, 2005. s. 113).
Bəstəkarın
bu fikirlərindən sonra onun Bəxtiyar Vahabzadənin sözlərinə
yazdığı mahnısının misralarına nəzər
salırıq:
Bu gün elə dolmuşam,
İçim çölümə
sığmır,
Nə danışım, nə
deyim,
Dərdim dilimə
sığmır.
Bir ömür addım-addım,
Qəm yükünü
daşıdım,
Elə günlər yaşadım,
Ayım ilimə sığmır.
Şəfiqə
xanımın mahnılarından danışmağımız
təsadüfi deyil. Çünki o, bu janra xüsusi bir
gözəllik gətirməklə professional mahnılar
yaratmışdır. Opera, operetta, süita və s. janrlarda əsərlər
yazan bəstəkarın yaradıcılığında mahnı
janrı qırmızı xətlə keçir, desək daha
düzgün olar. Çünki onun melodiyaları o qədər
gözəl və qəlbəyatımlı idi ki, bu cəhət
digər janrlara da sirayət edirdi. Məsələn, onun “Gəlin
qayası” operasından orkestr partiyaları sanki sözsüz
mahnıları xatırladır. Bir sözlə, Şəfiqə
Axundova xalq ruhunda, muğam intonasiyalarından yoğurulan
gözəl melodiyalar yaradıcısı idi.
Şəfiqə
xanım Şərqdə ilk dəfə opera yazan qadın kimi
tanındı. Xalq yazıçısı Süleyman Rəhimovun
eyniadlı povesti əsasında yazılan opera ilk dəfə
1974-cü ildə tamaşaya qoyulmuş və bu günə qədər
də operamızın səhnəsində sevilərək izlənilir.
Ümumiyyətlə,
Şəfiqə Axundova xalqımızın sevdiyi və sevəcəyi
bir sənətkardır. Əminik ki, bu günün və gələcəyin
nəsilləri Şəfiqə xanımın
mahnılarını sevərək heç vaxt unutmayacaqlar.
Unudulmamaq üçün Şəfiqə xanım öz nəğməli
tövsiyələri ilə də nəsillərin
yaddaşında qalacaq. Belə ki, şair İsgəndər
Coşqunun
Bir könüldə min can olaq,
Daha da mehriban olaq.
misralarına
bəstələdiyi məğrur musiqi daim insanları bir
olmağa və mehribanlığa səsləyəcək.
Süleyman Rüstəmin sözlərinə bəstələdiyi
“Lay-lay” mahnısı ilə neçə-neçə
körpələr böyüyüb və böyüyəcək.
Beləcə, Şəfiqə Axundova musiqisi nəsillərdən
nəsillərə ötürülərək əbədi
yaşayacaq və sahibini də yaşadacaq. Həmişə
nikbin və həyatsevər olan Şəfiqə
xanımın musiqisi daim həyatımızın bəzəyi
olacaq. Biz bütün bu yadigarlar üçün Şəfiqə
xanımın sənəti qarşısında baş əyir,
ona Tanrıdan rəhmət diləyirik. Fikirlərimi Şəfiqə
xanımın bir deyimi ilə tamamlamaq istəyirəm. O, həmişə
insanlara xoş arzularını bildirərkən deyərdi: “Gəlsin
səsin, yansın çırağın”. Biz də
çalışmalıyıq ki, Şəfiqə
xanımın əsərlərini qorumaqla onun sənət
çırağını sönməyə qoymayaq. Belə
olan halda bəstəkarın ruhu şad olar, nəsillər də
onun musiqisindən mənəvi qida alar.
Səadət Təhmirazqızı,
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.- 2014.- 22
yanvar.- S. 12.