Repressiya yellərindən keçən sənət
yolu
Taleyinə
mühacirət və
didərginlik yazılan
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin ailəsi
təsviri sənət
aləminə iki dəyərli ad bəxş
edib
Ötən
əsrin 20-ci illərin
sonu - 30-cu illəri
tariximizə kütləvi
repressiyalar dövrü
kimi həkk olunub. Bu illərdə sovet rejiminin hədəf aldığı
yüzlərlə ziyalımız,
xalqımızın öndə
gedən övladları
güllələnib. Repressiya dalğasından keçib
həyatda qalanları
isə SSRİ-nin gedər-gəlməz yerlərinə,
ucqar guşələrinə
sürgün gözləyirdi.
Həmin qanlı-qadalı illərdə Vətənini,
millətini varlığı
qədər sevən
neçə-neçə
yurddaşımız ev-eşiyindən
pərən-pərən salındı,
uzaq ellərə sürgün edildi.
İşıqlı əməl sahibləri
olan bu adamların
çoxunun günahsız
olduğu çox təəssüf ki, yalnız çox-çox
sonralar üzə çıxdı və onlar haqq etdikləri
bəraəti aldılar.
Dövrün acı səhifələrini
yaşamış insanlar arasında Həsən Haqverdiyev,
Hüseyn Axundov, eləcə də atalarının məruz
qaldığı repressiya dalğasından öz nəsibini
almış Azər Rəsulzadə, Tahir Salahov, Toğrul
və Vidadi Nərimanbəyovlar, Oqtay və Toğrul Sadıqzadələr
kimi təsviri sənət nümayəndələri
var.
Taleyinə didərginlik yazılanların
sırasında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradıcılarından
olan Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin ailəsi
də vardı. İş elə gətirdi ki, repressiya dalğası
səngisə belə, bu ailə daha heç vaxt bir yerdə
ola bilmədi. Ölkəsini müstəqil görmək
istəyən atanın ömür yolu - işıqlı
arzulara köklənmiş həyatı Almaniya, Polşa
və Türkiyədə, oğlu Azərin məşəqqətli
günləri isə Azərbaycandan kənarda - Qazaxıstan
torpağında keçdi.
Azər Rəsulzadə (1920-1993) Qazaxıstanda
ailə həyatı qurdu və ömrünün axırına
kimi orada yaşadı, rəssamlıqla məşğul
oldu. O, sürgündən əvvəl Bakıda Rəssamlıq
Texnikumunu bitirmişdi. Qazaxıstanda orta məktəbdə
uşaqlara rəsm dərsindən dərs deyib, böyük
həvəslə onlara rənglər vasitəsilə
gözəllik yaratmağın sirlərini öyrədib.
O, sonralar Karaqanda şəhərində Bədii Fondda
rəssam işləyərkən sənət aləmi ilə
daha dərindən təmasda olub, özünəməxsusluğu
ilə seçilən əsərlər yaradıb və
realizmin bədii ifadə ənənələrinin nəhayətsiz
olduğunu əyani göstərməyə nail olub.
Müxtəlif janrlarda çəkilmiş həmin
lövhələr Qazaxıstanda təşkil olunan ayrı-ayrı
sərgilərdə uğurla nümayiş etdirilib. Azərbaycan
sənətsevərləri isə yalnız 1994-cü ildə
Bakıda təşkil olunmuş sərgidə Azər Rəsulzadənin
və onun Azərbaycanda yaşayan oğlu Raisin yaradıcılığı
ilə tanış ola biliblər.
Azər Rəsulzadənin portret və
mənzərə janrlarında işlədiyi tablolarda
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi onu əhatələyən
gerçəkliyə real bədii münasibət
mövcuddur. O, portret janrında işlədiyi əsərlərdə
(“Avtoportret”, 1950; “Həkim Əbdürrəhman Hüseynov”,
1951), eləcə də təbiət motivlərini (“Yol”,
1960; “Yay motivi”, 1962) Vətən həsrətilə bələməyə
nail olmaqla, rəsmlərin duyulası təsirliliyini
əldə edə bilmişdir. Rəssamın görüntüyə
gətirdiyi obrazlara xas incə və səciyyəvi
cizgiləri rənglərin dili ilə ifadə edə bilməsini
ilk növbədə onun insan psixologiyasına bələdliyinin
nəticəsi saymaq olar. Onun mənzərələrində
də bədii görkəm almış təbiət motivləri
rəng tutumuna görə kifayət qədər duyğulandırıcıdır.
Bunu isə Azər Rəsulzadənin dərin müşahidə
qabiliyyəti ilə yanaşı, duyduğu reallığı
poetik ovqat daşıyıcısına çevirə
bilmək istedadının nəticəsi saymaq olar.
Azər Rəsulzadənin oğlu Raisi
Qazaxıstandan Azərbaycana gətirən də onun rəssam
olmaq istəyi idi. 1969-cu ildə o, Ə.Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbini
bitirdi və geriyə - Qazaxıstana qayıtmadı. Rais
Rəsulzadənin yaradıcılığı elə
o vaxtdan bu günə kimi Azərbaycanda keçdiyindən
sənətsevərlər onun imzasını müxtəlif
sərgilərdən yaxşı tanıyırlar. Onun
tablolarını milli təsviri sənətimizin inkişafına
layiqli töhfə saymaq olar.
İstedadlı fırça ustasının
ən müxtəlif janrlarda çəkdiyi əsərlərdə
dünyanı fərqli bədii şərhlə ifadə
etmək istəyinin uğurlu nəticəsini görmək
mümkündür. Tarixi abidələrin, qədim yurd
yerlərinin təsvirləri (“Naxçıvan dağları”,
1980; “İçərişəhərdə”, 1985; “Şamaxı
dağları”, 2003) irili-xırdalı əsərlərdə
dəyişkən və cəlbedici rəng həlli ilə
açıqlanıb.
Onun işlədiyi müxtəlif tutumlu
tablolarda (“Şərq natürmortu”, 1980; “Metro inşaatçıları”,
1986; “Gizlində”, 1988; “Yorğun əsgər”, 1989) psixoloji
yozumlar və ovqat ifadəsi (“Rəssam Qadir Süleymanovun
portreti”, 1985, “Balıqçının portreti”, 1990) fərdi
müəllif yaşantıları ilə qoşalaşdığından
çox düşündürücüdürlər.
Rais Rəsulzadə müstəqillik
illərində Azərbaycan təsviri sənəti sahəsində
səmərəli fəaliyyətinə görə respublikanın
Əməkdar rəssamı fəxri adına layiq görülmüşdür.
Uzun illər ərzində Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetində dərs deyən Rais müəllimin gənc
kadrların yetişdirilməsində də mühüm
xidmətləri var.
Ziyadxan Əliyev, Əməkdar
incəsənət xadimi
Mədəniyyət.-
2014.- 31 yanvar.- S. 12.